Gå til innhold

18 åring hjemme alene i 1 uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør jeg tenke på å kjøpe inn av maten ? Tenkte å gi litt penger, men ikke mye pga han bruker det ikke på maten. Han er generelt dårlig å disponere penger. 

Han har vært alene før, men ikke 1 uke . Eks samboer er i samme by hvis det er noe, men trenger litt hjelp når det gjelder planleging mat og div. 

Anonymkode: 8baa5...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde alene på hybel da jeg var 17 år. Tenker dette går bra.

Anonymkode: ddb40...ce5

• Liker 27
Skrevet

Fyll fryseren med grandis, å kjøp nudler å cola zero. 

Er min erfaring med 18åringer.

Anonymkode: e380f...46a

• Liker 5
Skrevet

Han har vært hjemme alene før, men aldri 1 uke og derfor tenker jeg å kjøpe inn litt mer. Takk for tips ! 

Skrevet

Han kommer sikkert ikke til å lage mat fra bunnen av uansett så kjøp inn noen Fjordland og frossenpizzaer. 

Anonymkode: 589ef...84a

• Liker 3
Skrevet

Spør hva han har lyst på, handle inn. 

Anonymkode: b0a47...0cb

• Liker 7
Skrevet

Det går fint, blir som en deilig ferie for han.

enig med noen over: kjøpt 10 grandis, brus, 3 ferdigsalat, pålegg og oppskåret brød i fryseren. 

Anonymkode: 8fe51...970

Skrevet

Slutt å sy puter under armene på en voksen gutt...Hvordan skal han kunne klare seg uten deg ??? På mitt hjemsted måtte vi flytte på hybler som 16 åringer for å gå på Videregående skole...min far reiste ut til sjøs som 15 åring...min venninne flyttet hjemmefra som 16 åring for å gå på skole og jobbe. Men det var mye lettere å få jobber den gang uten å ha et nettverk som hjalp deg.

Anonymkode: 1b4ff...3d8

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har vært hjemme alene før, men aldri 1 uke og derfor tenker jeg å kjøpe inn litt mer. Takk for tips ! 

Så fint han får en uke å prøve på nå. Planlegg minst mulig for han på forhånd, så lærer han å klare seg selv. Det er vanlig å flytte hjemmefra for å studere når man er 18, noen gjør det tidligere. 

• Liker 10
Skrevet

Dette er jo et spørsmål du må stille 18 åringen.

På tide å stå litt på egne ben liksom.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo en ypperlig anledning til at han kan lære å disponere penger. En gang må det jo gjøres. 18 år! Fra jeg var 15 var jeg og mitt søsken alene hjemme tre uker hver sommer. Sommerjobb mens foreldre var på ferie. Fin måte å lære seg å bli selvstendig på.

Ikke kjøp inn noe. Gi det voksne barnet matpenger. Snakk om disponering med ham.

Anonymkode: 1fa4a...a75

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Gutten er 18 år og myndig! Du må slutte og legge puter under armene på han.

Disponerer han pengene feil, er det ene og alene han det går utover. Lær han å ta ansvar. Å handle kan han fint gjøre selv, men du kan sende Vipps når han står i kassen.

Altså, jeg blir helt matt… Hvordan skal han klare seg videre i livet? Har han aldri hatt grenser i ditt hjem?

Anonymkode: d77a7...b37

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet

Gir han penger eller han har sine egne regner jeg med? 

Han handler selv og styrer selv. 

Her syns jeg du gjør han en grådig bjørnetjeneste. Han er 18, 🤦🏽‍♀️

Anonymkode: e5e7e...c45

• Liker 8
Skrevet

Planlegg maten sammen med ham selvsagt. Skulle jeg ha noen formening om hvor mye brød han spiser, hva han foretrekker å lage til middag og når han skal handle? Sett dere ned med Oda og handle inn, la han bestemme innen rimelighetens og realismens grenser.

Anonymkode: ad670...2dc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva bør jeg tenke på å kjøpe inn av maten ? Tenkte å gi litt penger, men ikke mye pga han bruker det ikke på maten. Han er generelt dårlig å disponere penger. 

Han har vært alene før, men ikke 1 uke . Eks samboer er i samme by hvis det er noe, men trenger litt hjelp når det gjelder planleging mat og div. 

Har han spesielle behov? Mener ikke å være frekk, men hva tenker han å gjøre etter vgs? Dersom han ikke har en diagnose burde han vel klare å bruke penger han har/får på mat? Og er det så mye å planlegge? Bortsett fra å gå på butikken og kjøpe det han vil lage/spise?

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du ikke oppdratt ham, gjort fugleungen flyvedyktig? 

Er ikke dette litt flaut? 

Anonymkode: f6acf...cf7

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Gi han en tusenlapp og si at den skal holde hele uken. Han er 18 år og klarer selvsagt å gå på butikken selv. 

• Liker 10
Skrevet

La han disponere helt selv. Det er i seneste laget å lære nå som han er 18, men bedre sent enn aldri. 

Anonymkode: d7dfb...d98

• Liker 7
Skrevet

Kommer helt an på om han er vant med å lage mat osv. Da jeg var alene hjemme som ungdom, lagde jeg ofte spaghetti med kjøttsaus og grønnsaker, fiskeboller, toast..

Du kan jo kjøpe inn til helt enkle middager. Ferdige Kjøttkaker, brun saus,poteter og gulrøtter.

Spaghetti, kjøttdeig og spaghettisaus. 

Salat og ferdigstekt kyllingkjøtt, eller Kyllingfilet han kan steke selv. Lage kyllingsalat.

Tre retter holder. Da har han rester også.

Kjøp med litt brød og pålegg, juice og melk, litt snacks og godis til helga.

Hvis han ikke har lært å koke poteter og pasta og steke kjøttdeig, så kan du enten lære han det, eller kjøpe grandis, fjordland, ferdig pastaretter.. det er masse ferdigmat der ute.

Anonymkode: 43308...f78

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hehehehe, ærlig talt,hva er dette, når man er 18 år, så kan han gifte seg , han bør jo , hvis han ikke har noe penger, få litt til det da, det er jo veldig snilt, annet enn det vil han greie seg meget fint ! 

Anonymkode: 38253...01f

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...