Gå til innhold

Utredning KPTSD

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skjønner ikke at seksuelle overgrep fra omsorgsperson gjerne er incest?

Anonymkode: 83277...86d

det står ikke at det er bevis for at de aller fleste har blitt utsatt for et slikt overgrep. Det står ikke 70% som personen over nevner heller, det er mellom 40 og 70%, stor forskjell. 

Anonymkode: 9edd8...65c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

det står ikke at det er bevis for at de aller fleste har blitt utsatt for et slikt overgrep. Det står ikke 70% som personen over nevner heller, det er mellom 40 og 70%, stor forskjell. 

Anonymkode: 9edd8...65c

Forstår du ikke at det er to deler av artikkelen, hvor forskningen i løpet av 20 år kan ha endret seg fra 40-70%, til å være 70%? Hvis du er uenig i disse tallene, kan du ikke heller kontakte psykologen som har skrevet artikkelen rundt dette? Skjønner du ikke at psykologer som har jobbet med akkurat dette i mange år, kanskje har en hel del mer innsikt og oversikt over dette enn deg? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hva mener du at borderline kommer av da? 

Anonymkode: 8c952...ae9

Det er fullstendig uinteressant både for diskusjonen og for alt mulig hva en random person på kg tror at borderline kommer av. Jeg fatter ikke at du ikke forstår at det har NULL med saken å gjøre. 

Jeg viser deg at du (?) skriver feil i påstandene dine og såkalte kildehenvisning, og ditt svar er å avspore med dette. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Forstår du ikke at det er to deler av artikkelen, hvor forskningen i løpet av 20 år kan ha endret seg fra 40-70%, til å være 70%? Hvis du er uenig i disse tallene, kan du ikke heller kontakte psykologen som har skrevet artikkelen rundt dette? Skjønner du ikke at psykologer som har jobbet med akkurat dette i mange år, kanskje har en hel del mer innsikt og oversikt over dette enn deg? 

Kan du ikke bare ta til deg at du faktisk ikke har oppgitt verken kilde eller kildeinformasjon riktig og at det du skrev var din påstand. Det blir mye mer redelig. Å forsøke å vri det over på hvem av oss som vet mest om årsakene til borderline er bare latterlig. 

Anonymkode: 46e27...ae8

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fullstendig uinteressant både for diskusjonen og for alt mulig hva en random person på kg tror at borderline kommer av. Jeg fatter ikke at du ikke forstår at det har NULL med saken å gjøre. 

Jeg viser deg at du (?) skriver feil i påstandene dine og såkalte kildehenvisning, og ditt svar er å avspore med dette. 

Kan du ikke bare ta til deg at du faktisk ikke har oppgitt verken kilde eller kildeinformasjon riktig og at det du skrev var din påstand. Det blir mye mer redelig. Å forsøke å vri det over på hvem av oss som vet mest om årsakene til borderline er bare latterlig. 

Nå  var det faktisk ikke jeg som postet dette opprinnelig, jeg kom på banen for å vise hvor kilden faktisk kom fra, og la ved link. Så dette var ikke min påstand. Det tar uansett ikke vekk informasjonen som står beskrevet, og det er jo den du av en eller annen grunn stritter så i mot. Jeg forstår ikke hvorfor man skal bli så sint fordi fagfolk som har forsket på dette har funnet ut at en stor andel av med diagnosen har vært utsatt for vesentlige traumer? Men du har kanskje diagnosen selv og blir sint fordi det ikke stemmer med din virkelighet. Og derfor, igjen, dette gjelder jo langt fra alle. 

Skrevet

For noen tosker her. PTSD er ikke noe å ta lett i. Det er ekstremt alvorlig og hemmer til grader det er vanskelig for det vanlige mennesket å forstå. Man lever i storm av kaos og  siden ingen andre ser stormen så er du den rare som skvetter av alt, overreagerer, i konstant forsvarsmodus (som noen gjerne heller kaller "kranglete" ) og lever hver dag og bare venter på en katastrofe. 

Anonymkode: 61fa7...dfe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 6.37):

KPTSD er en helt ny diagnose i et system som ennå ikke benyttes i Norge i særlig grad. Det har ikke noe å si for deg om diagnosen settes eller ei, det er opplevelsene dine, reaksjonene og etteevirkningene som skal bearbeides og behandles i terapi. 

Anonymkode: 31eee...cef

Enig. Mange eksperter er uenig i K’en i ptsd. 
Ved traumatiske opplevelser er det samme behandlingen. Det være seg EMDR, samtaleterapi og kognitiv adferdsterapi. 

Anonymkode: 153c7...5c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå  var det faktisk ikke jeg som postet dette opprinnelig, jeg kom på banen for å vise hvor kilden faktisk kom fra, og la ved link. Så dette var ikke min påstand. Det tar uansett ikke vekk informasjonen som står beskrevet, og det er jo den du av en eller annen grunn stritter så i mot. Jeg forstår ikke hvorfor man skal bli så sint fordi fagfolk som har forsket på dette har funnet ut at en stor andel av med diagnosen har vært utsatt for vesentlige traumer? Men du har kanskje diagnosen selv og blir sint fordi det ikke stemmer med din virkelighet. Og derfor, igjen, dette gjelder jo langt fra alle. 

Nå vrir du igjen og påstår at brukeren er sint på fagfolk. Hun er ikke sint på noen. Hun peker på at man må vise til valide kilder i denne tupé påstander i en debatt. Det stemmer. Så skriver hun at hun ikke tolker kilder på samme måte som dere. Det kan jeg forstå, for måten du leser den på er ikke nødvendigvis «rett». 

Debattens del to, hvordan man for borderline om det ikke har en spesifikk årsak som feks traumebelastning: vel, sånn er det for mange diagnoser. Man vet noe men ikke alt. Derfor konkluderer man ikke. Bipolar lidelse har feks arv som komponent, men langt fra alle arver sykdommen. Anoreksi har flere tenkte utløsende faktorer, ikke alle like for alle som for sykdommen. Borderline har traumetrykk som en av flere mulige utløsende faktorer. Arv kan være noe sentralt. Resten lar vi være opp til fagfolk og ikke synsing fra privatpersoner på nett.

Anonymkode: 27a4b...c79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det tar uansett ikke vekk informasjonen som står beskrevet, og det er jo den du av en eller annen grunn stritter så i mot. Jeg forstår ikke hvorfor man skal bli så sint fordi fagfolk som har forsket på dette har funnet ut at en stor andel av med diagnosen har vært utsatt for vesentlige traumer? Men du har kanskje diagnosen selv og blir sint fordi det ikke stemmer med din virkelighet.

Du tar feil. Det jeg har kommentert er kildebruk. Kilden er ikke oppgitt og det personen hevder står i kilden, stemmer ikke. 

Som nevnt er jeg ikke videre interessert i å synse rundt årsakene til borderline. Jeg er selvsagt heller ikke interessert i persondebatt (som du legger opp til ved å synse om min eventuelle diagnose.)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nå vrir du igjen og påstår at brukeren er sint på fagfolk. Hun er ikke sint på noen. Hun peker på at man må vise til valide kilder i denne tupé påstander i en debatt.

Det stemmer. Hvis ikke kan jeg bare si det jeg selv mener og poste en tekst fra en tilfeldig nettside som omhandler det samme, og påstå at jeg har dokumentert påstandene mine. 

Det er ikke nødvendigvis en bra ting å spre informasjon som ikke er kvalitetssikret og riktig, selv om man gjør det med gode intensjoner. Dette gjelder spesielt i tilfeller der det kan føre til stigma for enkelte grupper. 

Skrevet

Jeg har gått hos NOK i ett år, og får hjelp med traumene mine. Jeg poster med Nick, for jeg vil fronte denne problemstillingen. Hun jeg går til er terapeut, men jeg får samtaler og ikke terapi, og de setter ingen diagnoser der. 

Men. «Terapeuten» min sa til meg at jeg mest sannsynlig hadde fått diagnosen k-ptsd hvis jeg hadde blitt testet i fjor, men at den ikke nødvendigvis er varig, og at jeg ikke hadde fått denne diagnosen i dag. 

Å gå til henne er 1% årsak til mine endringer. Resten gjør jeg sjøl, og det går fort fordi jeg er dedikert og bruker mye tid på dette. 

Jeg har kontroll på jobb og venner, men sliter med nære relasjoner, der det alltid blir vanskelig ift menn. Jeg har derfor jobbet mye med eget kjærlighetsmønster. Jeg har lest om ptsd (Bessel van der Kolk), teoribøker for studenter i barnevernet, og lært meg grensesettting, funnet ut mine verdier, meditert, gjort yoga, danset mye, og blitt tro mot meg selv og akseptert meg selv og elsker meg selv ubetinget for den jeg er. 

Fordi min holdning til meg selv er annerledes, endres også andres behandling av meg, og alt dramaet og kaoset jeg tidligere (dessverre) hadde mye av, er nå helt borte. Livet er godt å leve, og jeg ønsker at alle får samme muligheter som meg. 

• Hjerte 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du ikke lese? Det er ikke JEG som har kommet med påstandene, les AB-kodene for postene så ser du at det var en annen AB. Det er jo ingen her som tror noe som helst, det er psykologers påstander. Og en psykolog som faktisk jobber med dette, vil alltid vite mest.
Avspore? Du gir virkelig ingen mening.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det stemmer. Hvis ikke kan jeg bare si det jeg selv mener og poste en tekst fra en tilfeldig nettside som omhandler det samme, og påstå at jeg har dokumentert påstandene mine. 

Det er ikke nødvendigvis en bra ting å spre informasjon som ikke er kvalitetssikret og riktig, selv om man gjør det med gode intensjoner. Dette gjelder spesielt i tilfeller der det kan føre til stigma for enkelte grupper. 

"We found a strong link between childhood trauma and BPD, which is particularly large when emotional abuse and neglect was involved

Dr Filippo Varese"

https://www.manchester.ac.uk/discover/news/borderline-personality-disorder-has-strongest-link-to-childhood-trauma/

https://www.scientificamerican.com/article/borderline-personality-disorder-may-be-rooted-in-trauma/

https://theconversation.com/we-need-to-treat-borderline-personality-disorder-for-what-it-really-is-a-response-to-trauma-115549

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor mennesker med borderline har blitt utsatt for traumer i barndommen skal være et stigma? Det er jo ikke noe de kan noe for. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor mennesker med borderline har blitt utsatt for traumer i barndommen skal være et stigma? Det er jo ikke noe de kan noe for. 

Helt enig, jeg forstår ikke hvorfor man blir så provosert over dette. Men noen tenker at traumer utelukkende fører til angst og depresjon, og forstår kanskje ikke hvor gjennomgripende et traume kan være og manifistere seg som alt det borderline personlighet faktisk er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig, jeg forstår ikke hvorfor man blir så provosert over dette. Men noen tenker at traumer utelukkende fører til angst og depresjon, og forstår kanskje ikke hvor gjennomgripende et traume kan være og manifistere seg som alt det borderline personlighet faktisk er. 

Er vel like gjerne fordi mange med barndomstraumer er redd de skal betegnes som borderlinere. På samme måte som at alle med borderline ikke har barndomstraumer så har ikke alle med barndomstraumer borderline. Tror ikke mange er «så provosert» som det siktes til men at flere har ønsket å rydde i generaliseringen tråden en stund bar preg av. At A ikke nødvendigvis fører til B, men at A kan føre til B. Osv

Skrevet

Det er interessant å følge forskningen på temperament. "Føles" riktig for meg, helt uvitenskapelig selvsagt, at årsaken til at noen utvikler bpd mens andre ikke gjør det av samme belastning er medfødt temperament. Jeg og søsteren min har alltid hatt helt forskjellig intensitet i følelseslivet. Så jeg har alltid tatt ting mye tyngre og mer alvorlig. Til gjengjeld gjeld syns jeg hun er en veldig "flat" og uinteressant og uinteressert person. Ikke overraskende er det hun som har ristet av seg alt og lever et lite og rolig liv, mens jeg har slitt mye mer med å ikke fortsatt være preget av en dårlig barndom.

Anonymkode: d88ea...f57

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er vel like gjerne fordi mange med barndomstraumer er redd de skal betegnes som borderlinere. På samme måte som at alle med borderline ikke har barndomstraumer så har ikke alle med barndomstraumer borderline. Tror ikke mange er «så provosert» som det siktes til men at flere har ønsket å rydde i generaliseringen tråden en stund bar preg av. At A ikke nødvendigvis fører til B, men at A kan føre til B. Osv

Men det er jo ingen som sier at traumer automatisk fører til borderline, men at en vesentlig andel som har diagnosen har blitt utsatt for traumer. Det er to veldig forskjellige ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo ingen som sier at traumer automatisk fører til borderline, men at en vesentlig andel som har diagnosen har blitt utsatt for traumer. Det er to veldig forskjellige ting. 

Nettopp, tror vi bil frem til det samme 🙂 Iallfall jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 6.18):

Det er ikke viktig å ha diagnosen. 
Etter nøye utredning har jeg høye score på kpstd og helt klassiske symptomer etter svært alvorlige livstruende hendelser. 
likevel setter de ikke diagnosen på meg. Det er helt ok. De har satt traumatisert og angst på meg. Behandling er jo helt lik uavhengig av formaliteten. 

Anonymkode: cf999...ffb

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ved traumatiske opplevelser er det samme behandlingen. Det være seg EMDR, samtaleterapi og kognitiv adferdsterapi. 

Det er forskjell på ptsd og cptsd, og dermed er behandlingen heller ikke lik. Det kan lett googles om man ønsker å lese om det.

Anonymkode: a7bfa...4ee

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Haha. Tja. Kognitiv atferdsterapi for kptsd? Tviler jeg sterkt på at virker. Forskjellen på kptsd og ptsd er at man med ptsd har en normaltilstand, et før og etter å sammenligne med. Ved Kptsd har ødeleggelsene skjedd fra tidlig av og gjerne i de relasjonene som skulle gitt deg trygghet og en god start på livet. Det er snakk om enorme dimensjonsforskjeller i ødeleggelsene (om man kan si det slik). 

Anonymkode: d88ea...f57

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...