AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #21 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mest overrasket blir jeg her over de som får kptsd etter dårlige forhold eller opplevelser som voksen. Det som er forskjellen på ptsd og kptsd er at sistnevnte startet i så tidlig alder at traumer er alt en kjenner til. Mens i behandlingen av ptsd så går man tilbake til livet før traumen for å bygge på videre derfra. Anonymkode: e3657...b69 Det stemmer ikke. Sitat Bakgrunn for betegnelsen kompleks PTSD er at pasienter som har opplevd traumatisering i barndom og oppvekst eller omfattende gjentakende overveldende hendelser i voksenlivet, ofte har symptomer ut over symptomene for PTSD. https://traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/ AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har også vært en stor overlapp mellom borderline/personlighetsforstyrrelse og kptsd, slik at de som ikke ønsker personlighetsforstyrrelse som diagnose heller søker etter en kptsd-diagnose... har også vært mye diskutert og debatert i fagmiljøene om det er to sider av samme sak, et spekter, to distinkte tilstander, osv. Anonymkode: 42b91...95d Det stemmer heller ikke, med unntak av at enkelte har diskutert diagnosene. Det er distinkte forskjeller på borderline og kompleks ptsd. Man tror at også borderline kan ha sammenheng med traumer, men jeg har for eksempel KPTSD og jeg har virkelig få fellestrekk med borderline. Man kan ikke velge diagnose selv. Anonymkode: 46e27...ae8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #22 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den diagnosekoden til k-ptsd er ikke i icd10 som er den manualen Norge bruker nå,så nei du har ikke hatt den diagnosen offisielt i 10 år. Anonymkode: 26c37...505 Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg skriver jo at den ikke er "offisielt" i Norge enda, fordi vi bruker ikke ICD-11. Men den blir fortsatt satt og brukt av mange, og ikke bare av psykologer/psykiatere. Den står nevnt i flere journaler og er brukt av flere leger og spesialister. Psykologen min, som er en psykologspesialist som jobber med traumebehandling nevnte den for første gang i min journal i 2015. Det har vært min hoveddiagnose siden 2019. Så jo, jeg har hatt diagnosen på papiret i snart 10 år. Det er ikke "offisielt", fordi vi bruker fortsatt ICD-10. Men det er så offisielt som du får det per dags dato og den blir brukt av langt flere enn psykologen. For jeg er også ufør grunnet kompleks PTSD. Anonymkode: 9edd8...65c
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #23 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer ikke. https://traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/ Det stemmer heller ikke, med unntak av at enkelte har diskutert diagnosene. Det er distinkte forskjeller på borderline og kompleks ptsd. Man tror at også borderline kan ha sammenheng med traumer, men jeg har for eksempel KPTSD og jeg har virkelig få fellestrekk med borderline. Man kan ikke velge diagnose selv. Anonymkode: 46e27...ae8 Borderline og KPTSD har flere fellestrekk, men også forskjeller. Jeg har begge diagnosene og heller mer mot KPTSD enn EUPF. Anonymkode: 9edd8...65c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #24 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det stemmer ikke. https://traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/ Det stemmer heller ikke, med unntak av at enkelte har diskutert diagnosene. Det er distinkte forskjeller på borderline og kompleks ptsd. Man tror at også borderline kan ha sammenheng med traumer, men jeg har for eksempel KPTSD og jeg har virkelig få fellestrekk med borderline. Man kan ikke velge diagnose selv. Anonymkode: 46e27...ae8 Overveldende bevis viser til at borderline pasienter har blitt utsatt for grove traumer og da gjerne incest. Anonymkode: 8c952...ae9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #25 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Overveldende bevis viser til at borderline pasienter har blitt utsatt for grove traumer og da gjerne incest. Anonymkode: 8c952...ae9 Har du kilde til påstandene dine, for den der var ny Anonymkode: 9edd8...65c 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #26 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du kilde til påstandene dine, for den der var ny Anonymkode: 9edd8...65c Behovet for omformulering Som vi nevnte tidligere, er det nå flere stemmer som etterlyser en endring i terminologien for borderline personlighetsforstyrrelse. De foreslår at den i stedet for BPD bør kalles traumespekterforstyrrelse. Dette vil gjøre det til en variant av kronisk eller kompleks posttraumatisk stresslidelse. Årsakene til dette er som følger: Seksuelle overgrep: en vanlig tilstand Dr. Mary Zanarini gjennomgikk den empiriske litteraturen om denne tilstanden. Hun erkjente at borderline personlighetsforstyrrelse og traumer er relatert. ein studie fra 2000, påpekte hun at seksuelle overgrep er til stede i mellom 40 og 70 prosent av tilfellene av BPD. Mer spesifikt har det en tendens til å være på grunn av følgende omstendigheter: Uaktsomhet fra en omsorgsperson. Seksuelle overgrep fra en omsorgsperson. Vitne til seksuell vold i barndommen. Lide av overgrep i voksen alder. Anonymkode: 8c952...ae9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #27 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Behovet for omformulering Som vi nevnte tidligere, er det nå flere stemmer som etterlyser en endring i terminologien for borderline personlighetsforstyrrelse. De foreslår at den i stedet for BPD bør kalles traumespekterforstyrrelse. Dette vil gjøre det til en variant av kronisk eller kompleks posttraumatisk stresslidelse. Årsakene til dette er som følger: Seksuelle overgrep: en vanlig tilstand Dr. Mary Zanarini gjennomgikk den empiriske litteraturen om denne tilstanden. Hun erkjente at borderline personlighetsforstyrrelse og traumer er relatert. ein studie fra 2000, påpekte hun at seksuelle overgrep er til stede i mellom 40 og 70 prosent av tilfellene av BPD. Mer spesifikt har det en tendens til å være på grunn av følgende omstendigheter: Uaktsomhet fra en omsorgsperson. Seksuelle overgrep fra en omsorgsperson. Vitne til seksuell vold i barndommen. Lide av overgrep i voksen alder. Anonymkode: 8c952...ae9 Veldig tynt grunnlag å endre en diagnose til en traumediagnose, når nesten halvparten ikke har en traume. Men som sagt, eupf/bpd og kptsd har mye tilfelles. Det er ikke uten grunn at mange vokser av seg borderline og ender opp med bare kptsd. Anonymkode: 9edd8...65c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #28 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Overveldende bevis viser til at borderline pasienter har blitt utsatt for grove traumer og da gjerne incest. Anonymkode: 8c952...ae9 AnonymBruker skrev (1 time siden): Behovet for omformulering Som vi nevnte tidligere, er det nå flere stemmer som etterlyser en endring i terminologien for borderline personlighetsforstyrrelse. De foreslår at den i stedet for BPD bør kalles traumespekterforstyrrelse. Dette vil gjøre det til en variant av kronisk eller kompleks posttraumatisk stresslidelse. Årsakene til dette er som følger: Seksuelle overgrep: en vanlig tilstand Dr. Mary Zanarini gjennomgikk den empiriske litteraturen om denne tilstanden. Hun erkjente at borderline personlighetsforstyrrelse og traumer er relatert. ein studie fra 2000, påpekte hun at seksuelle overgrep er til stede i mellom 40 og 70 prosent av tilfellene av BPD. Mer spesifikt har det en tendens til å være på grunn av følgende omstendigheter: Uaktsomhet fra en omsorgsperson. Seksuelle overgrep fra en omsorgsperson. Vitne til seksuell vold i barndommen. Lide av overgrep i voksen alder. Anonymkode: 8c952...ae9 Det står jo ikke det du påstår, og du viser ikke til en kilde, men en kopiert tekst. Anonymkode: 46e27...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #29 Skrevet 14. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det står jo ikke det du påstår, og du viser ikke til en kilde, men en kopiert tekst. Anonymkode: 46e27...ae8 Det er jo bare å google teksten, så kommer kilden. https://utforsksinnet.no/koblingen-mellom-borderline-personlighetsforstyrrelse-og-traumer/ Anonymkode: 83277...86d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #30 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo bare å google teksten, så kommer kilden. https://utforsksinnet.no/koblingen-mellom-borderline-personlighetsforstyrrelse-og-traumer/ Anonymkode: 83277...86d Poenget er som jeg sa at teksten ikke er en kilde og det står ikke det personen hevder at står. Anonymkode: 46e27...ae8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #31 Skrevet 14. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Poenget er som jeg sa at teksten ikke er en kilde og det står ikke det personen hevder at står. Anonymkode: 46e27...ae8 Poenget er at du kunne bare kopiert teksten og søkt i google, så ville du funnet kilden (som jeg linket til). Den begynner med: "Borderline personlighetsforstyrrelse (BPD) er en stigmatisert og misforstått tilstand. Nesten 70 prosent av mennesker som lider av det ble mishandlet eller misbrukt i barndommen" Etterfulgt av: Seksuelle overgrep: en vanlig tilstand Dr. Mary Zanarini gjennomgikk den empiriske litteraturen om denne tilstanden. Hun erkjente at borderline personlighetsforstyrrelse og traumer er relatert. ein studie fra 2000, påpekte hun at seksuelle overgrep er til stede i mellom 40 og 70 prosent av tilfellene av BPD. Mer spesifikt har det en tendens til å være på grunn av følgende omstendigheter: Uaktsomhet fra en omsorgsperson. Seksuelle overgrep fra en omsorgsperson. Vitne til seksuell vold i barndommen. Lide av overgrep i voksen alder. Anonymkode: 83277...86d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #32 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Poenget er at du kunne bare kopiert teksten og søkt i google, så ville du funnet kilden (som jeg linket til). Den begynner med: Skal du vise til en kilde må du poste linken selv, ikke tenke at andre skal kopiere teksten din og Google den og selv finne kilden. Det er ikke måten man viser at man har gode argument og riktige påstander. Dessuten sier ikke teksten det du mener den sier. Det står at mange med borderline ble misbruket i barndommen. Det står ikke alle. Mao kan det ikke være et kriterium for diagnosen. Mange har borderline uten å ha blitt utsatt for overgrep. Anonymkode: 27a4b...c79 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #33 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo bare å google teksten, så kommer kilden. https://utforsksinnet.no/koblingen-mellom-borderline-personlighetsforstyrrelse-og-traumer/ Anonymkode: 83277...86d står ingenting om incest der Anonymkode: 9edd8...65c 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #34 Skrevet 14. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: står ingenting om incest der Anonymkode: 9edd8...65c Du skjønner ikke at seksuelle overgrep fra omsorgsperson gjerne er incest? Anonymkode: 83277...86d 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #35 Skrevet 14. september 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Skal du vise til en kilde må du poste linken selv, ikke tenke at andre skal kopiere teksten din og Google den og selv finne kilden. Det er ikke måten man viser at man har gode argument og riktige påstander. Dessuten sier ikke teksten det du mener den sier. Det står at mange med borderline ble misbruket i barndommen. Det står ikke alle. Mao kan det ikke være et kriterium for diagnosen. Mange har borderline uten å ha blitt utsatt for overgrep. Anonymkode: 27a4b...c79 Jeg er enig i at man skal legge ved linken, og den som postet kunne gjerne poengtert "mange", slik at det ikke ble tolket som "alle". Men 70 % er likevel en overflod andel, og det var vel det som var poenget. Anonymkode: 83277...86d 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #36 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig tynt grunnlag å endre en diagnose til en traumediagnose, når nesten halvparten ikke har en traume. Men som sagt, eupf/bpd og kptsd har mye tilfelles. Det er ikke uten grunn at mange vokser av seg borderline og ender opp med bare kptsd. Anonymkode: 9edd8...65c De skriver jo at istedet for at det kalles borderline så bør det kalles traumelidelse. Det er enormt med fordommer mot folk med den diagnosen, trist med tanke på at de har hatt mange traumer i sin barndom som har gjort dem slik de er. Da jeg jobbet på en svær klinikk for psykiske lidelser i en av de største byene i Norge for 20-år siden fikk de aller, aller fleste borderline diagnosen når de var utsatt for incest og andre grove traumer som barndom. Og de fleste som har den diagnosen i dag har vært utsatt for grove traumer i sin barndom. Anonymkode: 8c952...ae9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #37 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er enig i at man skal legge ved linken, og den som postet kunne gjerne poengtert "mange", slik at det ikke ble tolket som "alle". Men 70 % er likevel en overflod andel, og det var vel det som var poenget. Anonymkode: 83277...86d I tillegg er det jo mange andre traumer et barn kan bli utsatt for, ikke "bare" seksuelt misbruk, feks kontinuelig fysisk eller psykisk vold fra sine foreldre gjennom hele sin oppvekst. Grov omsorgssvikt osv, osv. Anonymkode: 8c952...ae9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #38 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er enig i at man skal legge ved linken, og den som postet kunne gjerne poengtert "mange", slik at det ikke ble tolket som "alle". Men 70 % er likevel en overflod andel, og det var vel det som var poenget. Anonymkode: 83277...86d Det står ikke 70%, men at seksuelle overgrep er til stede i mellom 40 og 70 prosent av tilfellene av BPD. Og personen skriver: Sitat Overveldende bevis viser til at borderline pasienter har blitt utsatt for grove traumer og da gjerne incest. Hvilke «overveldende bevis»? Vedkommende påstår at borderline pasienter har blitt utsatt for grove traumer og da gjerne incest. Det står ingenting om det i teksten. Dette er bare tull. Anonymkode: 46e27...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #39 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det står ikke 70%, men at seksuelle overgrep er til stede i mellom 40 og 70 prosent av tilfellene av BPD. Og personen skriver: Hvilke «overveldende bevis»? Vedkommende påstår at borderline pasienter har blitt utsatt for grove traumer og da gjerne incest. Det står ingenting om det i teksten. Dette er bare tull. Anonymkode: 46e27...ae8 Og hva mener du at borderline kommer av da? Anonymkode: 8c952...ae9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #40 Skrevet 14. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det står ikke 70%, men at seksuelle overgrep er til stede i mellom 40 og 70 prosent av tilfellene av BPD. Og personen skriver: Hvilke «overveldende bevis»? Vedkommende påstår at borderline pasienter har blitt utsatt for grove traumer og da gjerne incest. Det står ingenting om det i teksten. Dette er bare tull. Anonymkode: 46e27...ae8 I første del av linken står det 70 %. Lenger ned står det "overgrep fra omsorgsperson". Du skjønner ikke at omsorgsperson inkluderer forelder/annen nær familie, og dermed automatisk innebefatter incest? Hvis du mener at dette er at det ikke står noe om grove traumer i linken, så vet jeg virkelig ikke: Uaktsomhet fra en omsorgsperson. Seksuelle overgrep fra en omsorgsperson. Vitne til seksuell vold i barndommen. Lide av overgrep i voksen alder. Anonymkode: 83277...86d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå