AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #1 Skrevet 13. september 2023 Jeg har gått 2 år hos psykolog som mener jeg kan ha KPTSD. Jeg skal begynne hos ny psykolog nå pga hun jeg hadde går ut i permisjon. Men hvem kan sette den diagnosen? Kan en psykolog gjøre det? Hvem gjør det? Jeg tenker det er viktig å vite om jeg har den diagnosen eller ikke for å få riktig hjelp. Lurer bare på hvem som setter den og hva jeg må gjennom for å få bekreftet diagnosen. De må kjenne meg godt og være helt sikker før de setter diagnose. Anonymkode: e7aa6...3ed
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Det er ikke viktig å ha diagnosen. Etter nøye utredning har jeg høye score på kpstd og helt klassiske symptomer etter svært alvorlige livstruende hendelser. likevel setter de ikke diagnosen på meg. Det er helt ok. De har satt traumatisert og angst på meg. Behandling er jo helt lik uavhengig av formaliteten. Anonymkode: cf999...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvem kan sette den diagnosen? Kan en psykolog gjøre det? Hvem gjør det? Jeg tenker det er viktig å vite om jeg har den diagnosen eller ikke for å få riktig hjelp Psykolog kan sette diagnosen. Selv har jeg fått den fra flere ulike psykologer, inkludert Modum Bad. Jeg er glad for diagnosen, siden den gjør at jeg forstår meg selv bedre og så har jeg på en måte en grunn for å være som jeg er. Diagnostiseringen er veldig grundig, med mange skjema og intervju. Hos meg sjekket de alt mulig og ikke bare KPTSD, siden det kan gi flere like symptomer. Anonymkode: 46e27...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De har satt traumatisert og angst på meg. Behandling er jo helt lik uavhengig av formaliteten. Det er ikke min erfaring. Anonymkode: 46e27...ae8 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 KPTSD er en helt ny diagnose i et system som ennå ikke benyttes i Norge i særlig grad. Det har ikke noe å si for deg om diagnosen settes eller ei, det er opplevelsene dine, reaksjonene og etteevirkningene som skal bearbeides og behandles i terapi. Anonymkode: 31eee...cef 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): KPTSD er en helt ny diagnose i et system som ennå ikke benyttes i Norge i særlig grad. Det har ikke noe å si for deg om diagnosen settes eller ei, det er opplevelsene dine, reaksjonene og etteevirkningene som skal bearbeides og behandles i terapi. Anonymkode: 31eee...cef På kg brukes diagnosen flittig. Hører også yngre der de bruker det som et utrykk for litt mer enn angst eller litt redsel for ting. Det har altså blitt nærmest populært å ha det og det skremmer meg. Jeg fikk traumeterapi og normal terapi mot alvorlige traumer og angst. Anonymkode: cf999...ffb 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): KPTSD er en helt ny diagnose i et system som ennå ikke benyttes i Norge i særlig grad. Det har ikke noe å si for deg om diagnosen settes eller ei, det er opplevelsene dine, reaksjonene og etteevirkningene som skal bearbeides og behandles i terapi. Anonymkode: 31eee...cef På hvilken bakgrunn sier du dette? Ut i fra min erfaring, både fra andre, med samtaler med behandlere og egne opplevelser, så har det mye å si hvilken diagnose man har for hvilken behandling man får. Og slik burde det også være. Kptsd diagnosen er relativt ny i Norge, men har likevel vært uoffisielt brukt i lang tid. Anonymkode: 46e27...ae8 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På kg brukes diagnosen flittig. Hører også yngre der de bruker det som et utrykk for litt mer enn angst eller litt redsel for ting. Blander du med ptsd nå? Anonymkode: 46e27...ae8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blander du med ptsd nå? Anonymkode: 46e27...ae8 Er ptsd litt mer enn angst eller litt redsel for ting? Anonymkode: 8c952...ae9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: På kg brukes diagnosen flittig. Hører også yngre der de bruker det som et utrykk for litt mer enn angst eller litt redsel for ting. Det har altså blitt nærmest populært å ha det og det skremmer meg. Jeg fikk traumeterapi og normal terapi mot alvorlige traumer og angst. Anonymkode: cf999...ffb At yngre "bruker" kptsd flittig, har jo bare med at de ikke har begrep om hva de snakker om. De har åpenbart ikke fått en slik diagnose av helsepersonell fordi de er "litt redde". Anonymkode: 83277...86d 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Er ptsd litt mer enn angst eller litt redsel for ting? Anonymkode: 8c952...ae9 Nei, men det er likevel forskjeller på kptsd, og ptsd. Anonymkode: 83277...86d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På kg brukes diagnosen flittig. Hører også yngre der de bruker det som et utrykk for litt mer enn angst eller litt redsel for ting. Det har altså blitt nærmest populært å ha det og det skremmer meg. Jeg fikk traumeterapi og normal terapi mot alvorlige traumer og angst. Anonymkode: cf999...ffb Kanskje dennbeukes flittig fordi det tilfeldigvis er en del brukere her som har diagnosen? Noen som meg fordi vi har hatt lite mulighet til å finne andre i Norge med samme problemstillinger ammet enn på nett og da er KG en ganske stor portal. Jeg ble diagnosert med ptsd (kompleks type), Add og Aspergers syndrom for mange år siden, det er ikke måte på hvor mange som plutselig synser og mener at det er diagnoser jeg har fått fordi det er trendy og avfeier meg når jeg går inn i debatter om temaet fordi DE synes «alle» har diagnosene nå om dagen så da kan det umulig være reellt at folk har diagnosene. Anonymkode: dd716...258 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #13 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På kg brukes diagnosen flittig. Hører også yngre der de bruker det som et utrykk for litt mer enn angst eller litt redsel for ting. Det har altså blitt nærmest populært å ha det og det skremmer meg. Jeg fikk traumeterapi og normal terapi mot alvorlige traumer og angst. Anonymkode: cf999...ffb Jeg har fått diagnosen kptsd av psykolog og psykiater, men offisielt ptsd med kptsd i parentes bak. Kptsd er en ganske alvorlig diagnose, oftes med flere diagnoser under som angst og depresjon. Ingenting med den diagnosen er kult, populært eller inn for de som har det eller skjønner alvorligheten av det. Desverre blir den misbrukt av folk som diagnostiseres seg selv. Jeg håper disse skammer meg og forstår hvor respektløst det er ovenfor de som faktisk har det. At folk med kptsd søker seg til forumet her er forståelig. Det kan også være samme personer som svarer på flere innlegg. Så fordi det er en del av det her betyr ikke at det ikke er reelt eller gjenspeiler hvor mange i befolkningen som har det. Og selv om man har opplevd alvorlige traumer betyr det ikke at man får kptsd. Anonymkode: ee478...5c7 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): KPTSD er en helt ny diagnose i et system som ennå ikke benyttes i Norge i særlig grad. Det har ikke noe å si for deg om diagnosen settes eller ei, det er opplevelsene dine, reaksjonene og etteevirkningene som skal bearbeides og behandles i terapi. Anonymkode: 31eee...cef AnonymBruker skrev (3 timer siden): På kg brukes diagnosen flittig. Hører også yngre der de bruker det som et utrykk for litt mer enn angst eller litt redsel for ting. Det har altså blitt nærmest populært å ha det og det skremmer meg. Jeg fikk traumeterapi og normal terapi mot alvorlige traumer og angst. Anonymkode: cf999...ffb Riktig.. jeg fikk selv denne diagnosen fra min psykolog etter mange år der, og da ble det sagt at dette er ikke en offisiell diagnose med kode enda, så jeg fikk ptsd med hans kommentarer under, men behandling for de traumene og symptomene jeg faktisk hadde. Mest overrasket blir jeg her over de som får kptsd etter dårlige forhold eller opplevelser som voksen. Det som er forskjellen på ptsd og kptsd er at sistnevnte startet i så tidlig alder at traumer er alt en kjenner til. Mens i behandlingen av ptsd så går man tilbake til livet før traumen for å bygge på videre derfra. Anonymkode: e3657...b69 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #15 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Riktig.. jeg fikk selv denne diagnosen fra min psykolog etter mange år der, og da ble det sagt at dette er ikke en offisiell diagnose med kode enda, så jeg fikk ptsd med hans kommentarer under, men behandling for de traumene og symptomene jeg faktisk hadde. Mest overrasket blir jeg her over de som får kptsd etter dårlige forhold eller opplevelser som voksen. Det som er forskjellen på ptsd og kptsd er at sistnevnte startet i så tidlig alder at traumer er alt en kjenner til. Mens i behandlingen av ptsd så går man tilbake til livet før traumen for å bygge på videre derfra. Anonymkode: e3657...b69 Det er dessverre mange med «kun» ptsd som påberoper seg k-ptsd. Anonymkode: 26c37...505 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #16 Skrevet 13. september 2023 Det har også vært en stor overlapp mellom borderline/personlighetsforstyrrelse og kptsd, slik at de som ikke ønsker personlighetsforstyrrelse som diagnose heller søker etter en kptsd-diagnose... har også vært mye diskutert og debatert i fagmiljøene om det er to sider av samme sak, et spekter, to distinkte tilstander, osv. Anonymkode: 42b91...95d 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #17 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har også vært en stor overlapp mellom borderline/personlighetsforstyrrelse og kptsd, slik at de som ikke ønsker personlighetsforstyrrelse som diagnose heller søker etter en kptsd-diagnose... har også vært mye diskutert og debatert i fagmiljøene om det er to sider av samme sak, et spekter, to distinkte tilstander, osv. Anonymkode: 42b91...95d Ja i utlandet, vet ikke hvor men har sett på reddit forum, så veksler behandlere de diagnosene basert på hvilken behandling er best tilgjengelig. Så om i feks usa en får topp behandling for borderline men ikke kptsd, så blir det det. Det er små forskjeller ja, ikke alle har alle symptomer, men et sted behandler de ene men ikke andre Anonymkode: e3657...b69
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #18 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har også vært en stor overlapp mellom borderline/personlighetsforstyrrelse og kptsd, slik at de som ikke ønsker personlighetsforstyrrelse som diagnose heller søker etter en kptsd-diagnose... har også vært mye diskutert og debatert i fagmiljøene om det er to sider av samme sak, et spekter, to distinkte tilstander, osv. Anonymkode: 42b91...95d Leste at de med borderline personlighetsforstyrrelse ble negativt behandlet av de ansatte ved eventuelle innleggelser. Men hvis diagnosen var feil og de heller fikk diagnosen k.ptsd eller bipolar fikk de mye omsorg og trøst av de ansatte. Med andre ord mye fordommer mot de som har den diagnosen. Anonymkode: 8c952...ae9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #19 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Riktig.. jeg fikk selv denne diagnosen fra min psykolog etter mange år der, og da ble det sagt at dette er ikke en offisiell diagnose med kode enda, så jeg fikk ptsd med hans kommentarer under, men behandling for de traumene og symptomene jeg faktisk hadde. Mest overrasket blir jeg her over de som får kptsd etter dårlige forhold eller opplevelser som voksen. Det som er forskjellen på ptsd og kptsd er at sistnevnte startet i så tidlig alder at traumer er alt en kjenner til. Mens i behandlingen av ptsd så går man tilbake til livet før traumen for å bygge på videre derfra. Anonymkode: e3657...b69 Hos meg så står det bare enkelt og greit kompleks posttraumatisk stresslidelse i alle journaler, fra DPS, sykehuset (akuttmottak, innleggelser og poliklinisk behandling), fastlege og hos tannlegespesialist. Aldri opplevd at det har blitt omtalt som PTSD, med eller uten noen form for spesifikasjoner. Det står bare "kompleks PTSD". Er snart 10 år siden jeg fikk diagnosen på papiret. I et journaldokument så sto diagnosen med en kode, men jeg husker ikke om det var hos tannlegespesialisten (traumespesialist), psykiatrisk/DPS, fastlege eller sykehuset. Det sto "pasient med F.60.3 emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og 6B41 kompleks posttraumatisk stresslidelse". Når jeg googler den koden så ser det ut som at det er koden tatt fra ICD-11. Etter psykologtimene så får jeg et besøkssammendrag og der står det ingen koder, bare diagnose. Kptsd er oppført som hoveddiagnose. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har også vært en stor overlapp mellom borderline/personlighetsforstyrrelse og kptsd, slik at de som ikke ønsker personlighetsforstyrrelse som diagnose heller søker etter en kptsd-diagnose... har også vært mye diskutert og debatert i fagmiljøene om det er to sider av samme sak, et spekter, to distinkte tilstander, osv. Anonymkode: 42b91...95d Jeg har EUPF og KPTSD. Hvis jeg bare har diagnosen EUPF eller bare KPTSD, så vil det være noe som mangler, men de to sammen så dekker de hele meg og alt som er med meg. Jeg har gått i gruppeterapi to ganger med pasienter med EUPF. Vi var 3 stk med EUPF og KPTSD. Det kan ikke forklares, men må oppleves for å forstås. Vi sto tydelig ut i forhold til de andre, samtidig så hadde vi mange likheter. Våre traumer og hvordan de påvirker oss, var også annerledes. Ikke alle i gruppe hadde traumer heller. Det er mye feildiagnostisering som skjer, det er tross alt mennesker vi skal diagnostisere og det gjøres av andre mennesker. Så feil skjer, sånn er det. Vi er ikke en diagnose, vi har en diagnose, det gjør det litt komplisert. Jeg har gått til samme psykolog i snart 10 år og hun kjenner meg godt, så tror det er viktig når det kommer til å sette riktig diagnose. Anonymkode: 9edd8...65c 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #20 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hos meg så står det bare enkelt og greit kompleks posttraumatisk stresslidelse i alle journaler, fra DPS, sykehuset (akuttmottak, innleggelser og poliklinisk behandling), fastlege og hos tannlegespesialist. Aldri opplevd at det har blitt omtalt som PTSD, med eller uten noen form for spesifikasjoner. Det står bare "kompleks PTSD". Er snart 10 år siden jeg fikk diagnosen på papiret. I et journaldokument så sto diagnosen med en kode, men jeg husker ikke om det var hos tannlegespesialisten (traumespesialist), psykiatrisk/DPS, fastlege eller sykehuset. Det sto "pasient med F.60.3 emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og 6B41 kompleks posttraumatisk stresslidelse". Når jeg googler den koden så ser det ut som at det er koden tatt fra ICD-11. Etter psykologtimene så får jeg et besøkssammendrag og der står det ingen koder, bare diagnose. Kptsd er oppført som hoveddiagnose. Jeg har EUPF og KPTSD. Hvis jeg bare har diagnosen EUPF eller bare KPTSD, så vil det være noe som mangler, men de to sammen så dekker de hele meg og alt som er med meg. Jeg har gått i gruppeterapi to ganger med pasienter med EUPF. Vi var 3 stk med EUPF og KPTSD. Det kan ikke forklares, men må oppleves for å forstås. Vi sto tydelig ut i forhold til de andre, samtidig så hadde vi mange likheter. Våre traumer og hvordan de påvirker oss, var også annerledes. Ikke alle i gruppe hadde traumer heller. Det er mye feildiagnostisering som skjer, det er tross alt mennesker vi skal diagnostisere og det gjøres av andre mennesker. Så feil skjer, sånn er det. Vi er ikke en diagnose, vi har en diagnose, det gjør det litt komplisert. Jeg har gått til samme psykolog i snart 10 år og hun kjenner meg godt, så tror det er viktig når det kommer til å sette riktig diagnose. Anonymkode: 9edd8...65c Den diagnosekoden til k-ptsd er ikke i icd10 som er den manualen Norge bruker nå,så nei du har ikke hatt den diagnosen offisielt i 10 år. Anonymkode: 26c37...505
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå