Gå til innhold

Kjøpe hund i Sverige.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du heller kjøpt valp i Sverige og betalt 5000 kroner mer i moms? Enn å kjøpe i Norge?

Anonymkode: 26e3a...f16

Skrevet

5000 kroner er veldig mye penger pluss registrering og kjøreavgift.

Skrevet

Hvis hunden jeg ville ha var i Sverige så hadde jeg gjort det ja. 

Anonymkode: 405ae...862

• Liker 7
Skrevet

5000,- er ingenting i en sånn sammenheng. Her er det jo snakk om et levende vesen du skal ha i livet ditt +/- 15 år, så for meg er det absolutt viktigste en god stamtavle (friske, sunne linjer med godt gemytt). For "den rette" valpen spiller det ingen rolle om den er i Norge, Sverige eller Canada for den saks skyld.

Anonymkode: 4ebf1...0a7

• Liker 4
Skrevet

Så lenge oppdretter er seriøs og har papirene i orden, bør det ikke være noe problem. Du bør gjøre litt resarch på oppdretter før du kjøper. Prisen må du vurdere selv. Alt koster enten det er i Norge eller Sverige.

Anonymkode: 47ca8...cc5

Skrevet

Men hvordan vet jeg at en hund i Sverige er verdt mer?

Skrevet

Koster det ikke 1000 kroner ekstra i registreringsavgift fra skk til Nkk. Pluss at man må fortolle kjøring? Da blir det fort 6000 kroner eller 6500 kroner mer.

Er det verdt det? Det jeg lurer på fordi det er umulig å vite hvordan hunden blir som voksen. Jeg skal drive med utstilling.

Skrevet

Hva med å heller gå for en norsk tispe, få henne godt premiert (minimum norsk champion), og så inngå samarbeid med en svensk oppdretter om paring?

Hvilken rase er det du sikter på? Har du erfaring med oppdrett og utstillinger? 

Anonymkode: 10cc5...826

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Koster det ikke 1000 kroner ekstra i registreringsavgift fra skk til Nkk. Pluss at man må fortolle kjøring? Da blir det fort 6000 kroner eller 6500 kroner mer.

Er det verdt det? Det jeg lurer på fordi det er umulig å vite hvordan hunden blir som voksen. Jeg skal drive med utstilling.

Om det er verdt det for deg er jo umulig å svare på. For meg ville det ha vært verdt det hvis det var snakk om en valp etter etter en kombinasjon som jeg har tro på med tanke på helse, gemytt, bruksegenskaper og eksteriør som ikke var mulig å finne i Norge på det aktuelle tidspunktet. 

Og å "drive med utstilling" er ikke noe man streng tatt kan bestemme seg for på forhånd nettopp fordi man ikke kan bedømme hvordan hunden blir som voksen. Man kan selvfølgelig prøve, men det er ikke gitt at man får en hund med eksteriør som gjør at det er noe poeng i å stille den ut veldig mange ganger. 

• Liker 3
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde du heller kjøpt valp i Sverige og betalt 5000 kroner mer i moms? Enn å kjøpe i Norge?

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis alt annet var likt (jeg hadde mulighet til å kjøpe valp fra norsk oppdretter også) så ville jeg likevel kjøpt fra Sverige. De har kommet mye lengre enn oss når deg gjelder å fokusere på gemytt i hundene.

Hvis du der på NKK versus SKK på hvordan en rase beskrives i RAS (rasespesifikk avlsstrategi) så er det kanskje et par ord i den norske varianten om hundens mentalitet, mens i den svenske er det tillagt stor vekt og grundig beskrevet hvordan hunder av de ulike rasene skal være. 

Selvfølgelig finnes det norske oppdrettere som er flinke på det, men jevnt over er der mye bedre i Sverige. Genyttet er det aller viktigste for meg når det gjelder hund, så jeg syns det absolutt er verdt litt ekstra penger og reise for å hente hund i Sverige.

• Nyttig 2
Skrevet

Vi dro til Italia for å hente valp så for meg ville det vært lett som en plett å kjøpe hund i nabolandet. Men igjen , alt kommer ann på rase, oppdretter og de tingene der.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er aldri noen garanti for hvordan hunden blir som voksen. 

Jeg kjøpte valp i Frankrike etter veldig gode brukslinjer. Den skadet seg ved 6 mnd og kunne ikke lengere brukes som planlagt.

Anonymkode: 405ae...862

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hvordan vet jeg at en hund i Sverige er verdt mer?

Du sjekker linjer på rasen du har sett deg ut, snakker med andre som har rasen og så tar du kontakt med aktuelle oppdrettere. Kanskje det lønner seg å kjøpe hund fra Sverige, kanskje ikke.  

Selv har jeg to (tre) oppdrettere i Sverige jeg og familien kjøper valp (og får voksne hunder) som har linjer jeg liker. De er større i Sverige på brukshunder enn i Norge og det er hovedsakelig derfor jeg drar til Sverige etter hund. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøpte min siste valp i Sverige nå i vinter og betalte sum summarum med valp, mva og registrering en tusenlapp mer for han enn hva en valp i Norge koster. Hvorfor? Jo, fordi valpene i Norge ikke var det jeg vile ha, men det fant jeg hos denne oppdretteren i Sverige. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan valper jeg vil ha fordi jeg vet ikke hva jeg skal se etter.

Har kjøpt valp etter høyt primerte foreldre dyr før og valpen jeg kjøpte fikk dårlige resultater på utstilling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan valper jeg vil ha fordi jeg vet ikke hva jeg skal se etter.

Har kjøpt valp etter høyt primerte foreldre dyr før og valpen jeg kjøpte fikk dårlige resultater på utstilling.

Hvis du ikke engang vet hva slags valper (raser?) du vil ha, ville jeg startet med å finne ut det først. 

Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Hvis du ikke engang vet hva slags valper (raser?) du vil ha, ville jeg startet med å finne ut det først. 

Jeg vet hva slags rase jeg vil ha. Men hva gjør jeg etter det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet hva slags rase jeg vil ha. Men hva gjør jeg etter det?

Du sjekker opp forskjellige oppdrettere, går inn på Dogweb og sjekker opp de hundene som de aktuelle oppdretterne har. Der får du opp blant annet innavlskoeffisient, helsetester som er tatt, utstillingsresultater og prøver (konkurranser) som er tatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...