Gå til innhold

Hvor mye skal en psykolog tåle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha seriøse svar.

Jeg har mest sannsynlig KPTSD som tidligere psykolog mente jeg kunne ha. Jeg har ihvertfall traumer og det har formet meg som jeg er i dag.

Det som er med meg er at jeg kan reagere i affekt om noen trigger meg. Då kan jeg «bite tilbake», altså bli direkte som ett automatisk forsvar. Jeg sier som det er og legger ikke til myke puter i mellom.

Dette kan jeg ikke gjøre noe med, jeg forstår ikke før etterpå at jeg kanskje var litt direkte. Jeg mener ikke noe dumt, det er bare en frykt jeg har fra traumer, jeg «forventer» at folk vil meg vondt.

jeg ønsker hjelp til å bli trygg på mennesker, men vil psykologer hjelpe meg med dette, eller tåler de ikke st noen kan bli småfrekk og direkte?

Hvis jeg ikke får være det, så stivner jeg heller til og sier ingenting, og det er ikke noe bedre. Om jeg får lov å være meg selv så vil jeg bli trygg etterhvert og bli mindre i forsvar.

Men tåler psykologer dette? Eller må jeg ta hensyn og tilpasse deres følelser ?

Anonymkode: 8fb19...248

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En terapeut er profesjonnell og har som regel hørt og sett mye. Så han/hun forstår at du er i ulage. På den andre siden kan du jo fortelle om dette reaksjonsmønsteret så vedkommende er litt forberedt. 

Anonymkode: bcb1e...cbc

Skrevet

Tja, kommer an på. Noen psykologer takler det fint, andre ikke. Psykologer er også mennesker, og man kan ikke ha fri flyt av verbale utbrudd i timer. Så her må du jobbe godt med dette, og ikke si at sånn er jeg, og slik vil jeg alltid være

Anonymkode: 0e179...908

Skrevet

Det er bare positivt hvis du viser denne siden av deg selv i terapi.

Anonymkode: 5ecff...e26

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare positivt hvis du viser denne siden av deg selv i terapi.

Anonymkode: 5ecff...e26

Hvorfor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, kommer an på. Noen psykologer takler det fint, andre ikke. Psykologer er også mennesker, og man kan ikke ha fri flyt av verbale utbrudd i timer. Så her må du jobbe godt med dette, og ikke si at sånn er jeg, og slik vil jeg alltid være

Anonymkode: 0e179...908

Det er jo derfor jeg spør på kg. Jeg kan ikke noe for det, jeg er jo der for å få hjelp!  Det skjer automatisk som sagt og ikke før etterpå ser jeg det.

men det er ikke roping og galskap. Det er kun at jeg biter litt mot dem. 

Feks: jeg kan svare

«Det var jo DERFOR jeg sa det!!!»

også blir jeg stille med en gang etterpå og forfjamset og lurer på hvorfor jeg angrep med en slik kommentar. Blir litt flau også føler jeg meg trygg igjen om ingenting farlig skjer.

reaksjonen min er «Fight»… som er en reaksjon på frykt. Men jeg havner fort i Frys hvis jeg blir angrepet tilbake og det er ikke bra, da den opprettholder traumen og frykten som jeg har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...