AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Jeg har en del penger på BSU som skal brukes senere til bolig. Nå har jeg havnet i en livssituasjon der jeg er blitt 100% sykemeldt og har behov for å søke litt støtte fra NAV til å klare meg. Spørsmålet mitt er om jeg mister retten til å få støtte fra Nav sålenge jeg har den BSU kontoen? Vil de kreve at jeg bryter den og bruker opp BSU til livsopphold for at jeg skal få noe støtte ? Hvis de krever det, kan jeg slippe unna med å sette BSU min over til en venn sin konto, og forklare Nav hvis de spør, at jeg skylder vennen disse pengene? Anonymkode: 9746d...363
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Ingen som vet? Anonymkode: 9746d...363
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 Tar du ut de pengene, må du skatte ganske mye av de. I tillegg mister du også rettigheten for å spare videre i BSU. Det du har betalt inn på BSU kontoen din i år, kan du ta ut selv uten å måtte skatte for eller at du mister rettigheten din. Du må nesten sjekke opp det med NAV, men kan se for meg at det kan spille inn ja. Selv om du mister BSU kontoen din, pluss betale tilbake skatteletten du har fått for sparingen når du tar ut pengene. For de BSU pengene er øremerket bolig, derfor må en betale tilbake om pengene ikke går til bolig. Anonymkode: cb6fc...42e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tar du ut de pengene, må du skatte ganske mye av de. I tillegg mister du også rettigheten for å spare videre i BSU. Det du har betalt inn på BSU kontoen din i år, kan du ta ut selv uten å måtte skatte for eller at du mister rettigheten din. Du må nesten sjekke opp det med NAV, men kan se for meg at det kan spille inn ja. Selv om du mister BSU kontoen din, pluss betale tilbake skatteletten du har fått for sparingen når du tar ut pengene. For de BSU pengene er øremerket bolig, derfor må en betale tilbake om pengene ikke går til bolig. Anonymkode: cb6fc...42e Det er jeg klar over og ikke det jeg lurte på. Jeg vet at jeg mister opptjente skattepenger ved å bryte BSU. Jeg ønsker ikke å bryte BSU, men jeg må ha penger til mat og leve. Derfor lurer jeg på om NAV krever at jeg må bryte BSU for å hjelpe meg. Er Utrolig kjipt å bruke BSU for å skaffe melk og brød. Trenger bare litt støtte fra Nav til å klare meg, men vil ikke ødelegge fremtidig sikkerhet til bolig. Håper noen kan svare på om jeg må bryte bsu for å få støtte. Anonymkode: 9746d...363
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 Om ikke sykepengene rekker til, kan du få beskjed om å bruke av bsu. Dette er merkelig nok svært forskjellig fra kommune til kommune. Anonymkode: 165e2...682 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #6 Skrevet 13. september 2023 Hei, NAV gjøre individuelle vurderinger omkring slike saker og vil kartlegge hele din livssituasjon for å komme frem til om du har rett på sosialhjelp og i tilfelle til hva/ hvor mye. I utgangspunktet kan nav gi avslag når de ser du har en bsu konto. Samtidig er min erfaring at det kartlegges hvor mye penger som har blitt satt inn i år som er penger du kan ta ut uten at det ødelegger for resten av bsu konto. Jeg vet det har blitt gjort i noen saker. vedrørende det med å ta ut pengene og sette de over til en venn vil for nav virke mistenkelig når du rett før søknad tar ut mye penger og setter der over til en venn. men, er jo bare å søke så blir det vurdert ut fra en helhetlig vurdering Anonymkode: af769...bf6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 Hvis du har opparbeidet rett på sykepenger, er det ingen som vil kreve av deg at du bruker sparepengene. Det er når man søker sosialstønad at de krever det. Anonymkode: dbd03...374 4 2
newman01 Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 Men får du ikke lønn da? Hva er du sykemeldt fra? Man får jo vanlig lønn mens man er sykemeldt, eller snitt av de siste måneder. Eller har jeg misforstått noe? 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 Ved NAV-kontoret jeg jobber legger vi til grunn penger du har betalt inn samme år, det kan vi kreve at du bruker før du kan få evt. sosialhjelp. Men er det snakk om en midlertidig situasjon kan det vurderes å ikke ta det med i det hele tatt 😊 Det jeg vet helt sikkert er at det ikke kreves at du bruker av det du har satt inn tidligere år. Håper det var noe til hjelp. Anonymkode: d9c97...a2d
Olsen Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 (endret) Når du skriver "støtte fra NAV"- mener du da sosialstønad i tillegg til sykepenger? Sykepenger er en statlig ytelse når du er for syk til å gå på jobb. Er du 100% sykemeldt får du full lønn i sykemeldingsperioden. Har du lavere utbetaling av sykepenger enn du hadde i jobb? Sykepengene kan du motta uten at BSU berøres på noen måte. Søker du sosialstønad søker du om en kommunal ytelse som skal vurderes i hvert enkelt tilfelle. Det betyr at det er ulik praksis på hvordan det ses på at du har en BSU rundt i kommunene. Det du tenker å gjøre, altså flytte pengene over til andre, slik at det ser ut til at du ikke har disse pengene- det ville jeg ikke gjort. Det er for det første ikke riktig. Det kan ses på som forsøk på svindel. Du kan komme i i mye større trøbbel enn du allerede er. Gå for ærlighet. Det er lenge siden jeg jobbet med dette. Da fikk alle som hadde BSU over en viss størrelse avslag. Det kan ha endret seg nå, og det er mulig man gjør litt andre vurderinger. Er jo selvsagt synd å miste muligheten til kjøp av bolig pga en kort periode der man trenger sosialstønad. Samtidig skal alle andre muligheter prøves før sosialstønad utbetales. Endret 13. september 2023 av Olsen tillegg. 1
Sofakona Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 Men er du sykemeldt fra jobb? Du får jo "lønn"
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 Sykelønn er jo lik din vanlige lønn, så skulle jo ikke få dårligere råd av det. Anonymkode: 31ae1...f73 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #13 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du har opparbeidet rett på sykepenger, er det ingen som vil kreve av deg at du bruker sparepengene. Det er når man søker sosialstønad at de krever det. Anonymkode: dbd03...374 Vil tro at HI da omhandler supplerende sosialstønad. Anonymkode: 165e2...682
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sykelønn er jo lik din vanlige lønn, så skulle jo ikke få dårligere råd av det. Anonymkode: 31ae1...f73 I yrker med fast overtid og tillegg vil man kun få grunnlønna som sykepenger, i min manns jobb vil det si at inntekten halveres ved sykemeldinger. Anonymkode: e1f55...0b2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #15 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vil tro at HI da omhandler supplerende sosialstønad. Anonymkode: 165e2...682 Klarte ts seg når ts jobbet, så klarer ts seg på sykelønn, den er helt lik i 12mnd. Mangler her vesentlig info hvis ts.mener hun får mindre enn lønn. Anonymkode: 31ae1...f73 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #16 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I yrker med fast overtid og tillegg vil man kun få grunnlønna som sykepenger, i min manns jobb vil det si at inntekten halveres ved sykemeldinger. Anonymkode: e1f55...0b2 Man får inntekt, med alt. Overtid og kveldstillegg. Alt man har hatt av inntrkt hos arbeidsgiver får man som sykemeldt. Har grunnlønn på 439000, trikk 570000 som sykemeldt, pga mye overtid året før og mnd før sykemelding. Anonymkode: 31ae1...f73 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #17 Skrevet 14. september 2023 Jeg har blitt halvveis forsørget tidligere. Nå skal jeg klare meg alene med å betale alt. jeg trenger ekstra støtte fra nav. Jeg har ikke råd til å betale tannlegen feks. Bilen tar også mye bensin og bompenge, snus og mat. medisiner, frisør, strøm, telefonregning. Jeg klarer meg ikke med sykepenger som jeg har, det er ekstrem lav lønn. Anonymkode: 9746d...363
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #18 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har blitt halvveis forsørget tidligere. Nå skal jeg klare meg alene med å betale alt. jeg trenger ekstra støtte fra nav. Jeg har ikke råd til å betale tannlegen feks. Bilen tar også mye bensin og bompenge, snus og mat. medisiner, frisør, strøm, telefonregning. Jeg klarer meg ikke med sykepenger som jeg har, det er ekstrem lav lønn. Anonymkode: 9746d...363 Hilsen TS Anonymkode: 9746d...363
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #19 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har blitt halvveis forsørget tidligere. Nå skal jeg klare meg alene med å betale alt. jeg trenger ekstra støtte fra nav. Jeg har ikke råd til å betale tannlegen feks. Bilen tar også mye bensin og bompenge, snus og mat. medisiner, frisør, strøm, telefonregning. Jeg klarer meg ikke med sykepenger som jeg har, det er ekstrem lav lønn. Anonymkode: 9746d...363 Da får du slutte å snuse, og vente med å gå til frisøren, så får du la bilen stå mens du er sykemeldt. Anonymkode: 34be0...734 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #20 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Da får du slutte å snuse, og vente med å gå til frisøren, så får du la bilen stå mens du er sykemeldt. Anonymkode: 34be0...734 Nei. Det kan ikke være så strengt. Jeg vil ikke knekke sammen Anonymkode: 9746d...363
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå