Gå til innhold

Ville dere sagt noe til sjefen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok. Her er casen. Vi er en gruppe som hjelper et firma med undervisning i psykisk 1 hjelp der vi er markører. Vi er en sammensveiset gjeng både vi markører men også sykepleierene, legene og resteb av gjengen En av de vi jobber sammen med er blitt en god venninne. 

For noen dager siden fikk jeg vire at hun hadde vært utsatt for en voldtekt for 1 uke siden og kun jeg vet noe. Hun skulle vært på oppdrag i dag men hadde skylt på sykdom i eposten til lederen vår.

Jeg vet at de har god kontakt og han jobber jo på legevakt. Han spurte meg om jeg visste noe om hva som var feil, og om de kunne gjøre noe. Hun er jo skikkelig deppa og er kun ute med hunden sin. Jeg  vurderte å si noe og vet ikke hva som er rett. Hva mener dere?

Anonymkode: 869bc...3e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æsj ... dette er vanskelig. 

Aner ikke hva jeg hadde gjort egentlig. 

Du skriver at han og henne har god kontakt. Tenk om det er han som har voldtatt henne da? DU bør nok ikke si noe der. Ikke bare på grunna v det, men også fordi du bryter tilliten til venninnen din. Det siste hun trenger nå, er vel flere tillitsbrudd. 

Men du burde være der for henne nå. I mengder. Jeg ville nok brukt så mye tid jeg bare kunne med henne, støttet henne vært der for henne, og samtidig gjort alt for å få henne med til mottak for voldtektsofre. Ikke bare for bevis og avhør etc, men også for at hun skal få hjelp av et apparat som da står klar for henne. 

Lykke til. 

• Nyttig 4
Skrevet

Javisst, blott ut konfidensielle samtaler. De fleste setter pris på det 

Anonymkode: 1839b...92f

• Liker 15
Skrevet

Nei, slike ting skal man aldri fortelle uvedkommende. Hun har rett på å eie historien sin, og bestemme selv hvem hun forteller det til. Dersom du forteller det til noen som helst så håper jeg at hun anmelder deg for brudd på taushetsplikten. Som helsepersonell har du taushetsplikt også om forhold du får greie på utenfor jobbsituasjonen, dersom informasjonen tilfaller deg fordi du er helse- eller sosialfaglig personell.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ok. Her er casen. Vi er en gruppe som hjelper et firma med undervisning i psykisk 1 hjelp der vi er markører. Vi er en sammensveiset gjeng både vi markører men også sykepleierene, legene og resteb av gjengen En av de vi jobber sammen med er blitt en god venninne. 

For noen dager siden fikk jeg vire at hun hadde vært utsatt for en voldtekt for 1 uke siden og kun jeg vet noe. Hun skulle vært på oppdrag i dag men hadde skylt på sykdom i eposten til lederen vår.

Jeg vet at de har god kontakt og han jobber jo på legevakt. Han spurte meg om jeg visste noe om hva som var feil, og om de kunne gjøre noe. Hun er jo skikkelig deppa og er kun ute med hunden sin. Jeg  vurderte å si noe og vet ikke hva som er rett. Hva mener dere?

Nei, du skal selvfølgelig ikke si noe til sjefen. Det er hennes historie å fortelle hvis hun ønsker, og ikke din. 

Anonymkode: ab154...7f6

• Liker 11
Skrevet

Er du seriøs? Du holder selvsagt HELT KJEFT. Om jeg hadde delt noe slikt i fortrolighet med noen, og de hadde fortalt det videre... Tro meg, jeg hadde ALDRI snakket med vedkommende igjen. 

Anonymkode: ebfad...6df

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet

Kan nesten ikke tro det jeg leser. Selvsagt skal du ikke fortelle om voldtekten. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde sagt at det stemmer at hun ikke er frisk nå. Jeg ville ikke brutt tilliten på noe slikt. Jeg ville heller brukt tid på at hun kontakter de hun må for å jobbe med dette.

Anonymkode: 53cf1...f96

• Liker 3
Skrevet

Og av erfaring er deg viktig at hun skal føle at hun har kontroll på sitt eget liv. Hun skal ikke presses mye, tillit er ekstremt viktig. Om du sier noe så kommer hun til å føle at hun mister kontroll. Det trenger hun ikke. 

Anonymkode: 53cf1...f96

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Amistad skrev (9 timer siden):

æsj ... dette er vanskelig. 

Aner ikke hva jeg hadde gjort egentlig. 

Du skriver at han og henne har god kontakt. Tenk om det er han som har voldtatt henne da? DU bør nok ikke si noe der. Ikke bare på grunna v det, men også fordi du bryter tilliten til venninnen din. Det siste hun trenger nå, er vel flere tillitsbrudd. 

Men du burde være der for henne nå. I mengder. Jeg ville nok brukt så mye tid jeg bare kunne med henne, støttet henne vært der for henne, og samtidig gjort alt for å få henne med til mottak for voldtektsofre. Ikke bare for bevis og avhør etc, men også for at hun skal få hjelp av et apparat som da står klar for henne. 

Lykke til. 

Skriver fra pc på nå og ikke fra mobilen. Det er ikke han som har voldtatt henne, det vet jeg ed sikkerhet fordi i den perioden det skjedde var vi andre på seminar 145 mil unna. Så det er ikke mulig. 

Hun har gjort alle de undersøkelsene, avhør osv... så det er ferdig. Det som gjør at hun ikke ville si noe til han eller de andre er at hun er redd for at de skal syntes synd i henne eller behandle henne annerledes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Javisst, blott ut konfidensielle samtaler. De fleste setter pris på det 

Anonymkode: 1839b...92f

Det er ikke sagt i fortrolighet sånn sett. 

Skrevet

Forstår ikke hvorfor du engang tenker på å fortelle dette videre??

Anonymkode: 7b076...c26

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi jobber i et team med mennesker som alle jobber i psykiatrien,  og sjefen vår som også er kollegia vår er en særdeles sympatisk og fantastisk mann. Han jobber bla med voldtatte menn, og også på legevakt hvor voldtektsmottak er så han ville uansett ikke hylt opp om dette. Og vi jobber jo på samme sykehus alle sammen.

Grunnen til at hun valgte å ikke komme i denne uken er mye pga at hun har en del skader i ansiktet som gjør at mange ville stille spørsmål.  Og hun ønsker ikke å vekke de opp. Hun er også livredd for å være ute, eneste gangen hun går ut døra, er med hunden sin. 

Jeg spurte henne om jeg skulle snakke med noen for henne eller sammen med henne, men hun var redd for at de skulle se rart på henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi jobber i et team med mennesker som alle jobber i psykiatrien,  og sjefen vår som også er kollegia vår er en særdeles sympatisk og fantastisk mann. Han jobber bla med voldtatte menn, og også på legevakt hvor voldtektsmottak er så han ville uansett ikke hylt opp om dette. Og vi jobber jo på samme sykehus alle sammen.

Grunnen til at hun valgte å ikke komme i denne uken er mye pga at hun har en del skader i ansiktet som gjør at mange ville stille spørsmål.  Og hun ønsker ikke å vekke de opp. Hun er også livredd for å være ute, eneste gangen hun går ut døra, er med hunden sin. 

Jeg spurte henne om jeg skulle snakke med noen for henne eller sammen med henne, men hun var redd for at de skulle se rart på henne.

Så hun har altså svart deg. Hun ønsker ikke at du snakker med noen om dette. Vis respekt. Hvis hun vil, kan hun si det når hun føler for det.

Anonymkode: 56d18...21d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, jobber dere med undervisning om psykisk helse også vurderer du å fortelle noe hun har fortalt i fortrolighet? 

Du skal selvsagt ikke gå bak ryggen hennes! Tenk at du i det hele tatt vurderer det.. 

Anonymkode: 01028...864

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke si noe! Det er privat helseinformasjon. Har dere ikke taushetsplikt? Uansett skal du ikke si dette videre.

Anonymkode: a88f2...0e2

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke si en kjeft… 

Anonymkode: b73ed...d9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Herregud, jobber dere med undervisning om psykisk helse også vurderer du å fortelle noe hun har fortalt i fortrolighet? 

Du skal selvsagt ikke gå bak ryggen hennes! Tenk at du i det hele tatt vurderer det.. 

Anonymkode: 01028...864

Herregud( for å bruke dine ord) ja vi jobber i helsesektoren. Og hvor får dere det fra at jeg skal gå bak ryggen hennes?  Og nei dette ble ikke fortalt ifortrolighet.

Skrevet

Til dere som hyler opp om taushetsplikt osv..... ja vi jobber i sektoren helse og nei det hun sa ble ikke sagt i fortrolighet men det har ikke noe med saken å gjøre. Hun ville ikke informere sjefen vår men dette ar fordi hun ikke ville bli behandlet annerledes. Men hun har sett dette innlegget og det var aldri snakk om å gå bak ryggen hennes, hvor dum tror dere jeg er??????

Det var snakk om at jeg skulle snakke med sjefen vår med hennes godkjennelse.

Skrevet

Første gang jeg skriver dette, men du skriver ekstremt detaljert og gjenkjennbart… Håper ikke din kollega ser dette. 

Anonymkode: b7544...7a4

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...