AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Det står flere steder at det ikke kan gjøres, men så står det fra privatpersoner på nettet at ei dame skriver hu fikk hele hovedomsorgen for barnet og at barnet ble akuttplassert hos henne når barnefar brukte vold. Så hva stemmer? Anonymkode: 43003...81d
Amistad Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Nå skal ikke jeg rote til tankene dine med å komme med info som kan være feil, så ta det med en klype salt. La oss si du har et barn på 3 år. Dette barnet bor 50 prosent hos deg og resten hos far. Plutselig viser det seg at faren er narkoman, er alkoholiker og driver et bordell fra leiligheten sin. Naboen ringer politiet som dukker opp med flere biler og folk. Når de har fått oversikt ringer dem barnevernsvakten som også dukker opp og tar med seg barnet ditt. Inne på kontoret får dem summet seg litt og får oversikt. Hva mener du skal skje nå da? Skal dem ikke kontakte mor til barnet hvis hun er normalt oppegående og skikket til å være mor? Skal de heller plassere barnet i fosterhjem og så gi deg beskjed etterpå hva dem har gjort, men ikke hvor? Det er klart at barnet kan bli flyttet fra ene forelder til den andre. Det kommer helt an på hva den forelderen har gjort eller gjør. 11 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 Bv kan akutt flytte barnet hvis det skjer noe særlig. De kan ikke bestemme at et barn skal flytte til en forelder, det reguleres etter Barnelova Anonymkode: 9a71d...861 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Skrevet 13. september 2023 Ja det kan de. Anonymkode: d3b68...692 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 Begge deler stemmer. Om det er så alvorlige forhold at barnet må fjernes fra hjemmet og akuttplasseres, så er det selvsagt best for barnet at det blir plassert hos den andre forelderen. Men når det gjelder mindre alvorlige ting, som uenighet om kosthold, leggetider, skjermtid osv - så går ikke barnevernet inn og bestemmer hvilket hjem som er best, og bestemmer at der skal barnet bo. Terskelen for hva som er greit nok, så lenge barnet blir ivaretatt, er ofte langt lavere enn mange tror. Det er ikke krav om at alt må være perfekt etter siste teori om barneoppdragelse. Da må en ta det inn for domstol. Anonymkode: 06a55...d46 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Skrevet 14. september 2023 Jeg kjenner ihvertfall til en sak hvor mor ikke hadde omsorgsevne, og barnevernet kom til å flytte barna, med mindre far fikk de på fulltid. Far og ny kone klarte fint å ta seg av dem. Hvordan de juridisk sett går frem i slike saker vet jeg ikke. Anonymkode: 0b099...215
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #7 Skrevet 14. september 2023 Ja bv kan flytte barne, plassere det i fosterhjem hos den andre foreldrene. Videre vil det da være naturlig og få en dom i tingretten/lagmannsretten at far/mor får hovedomsorg/ene omsorg. Anonymkode: d180f...487
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #8 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja bv kan flytte barne, plassere det i fosterhjem hos den andre foreldrene. Videre vil det da være naturlig og få en dom i tingretten/lagmannsretten at far/mor får hovedomsorg/ene omsorg. Anonymkode: d180f...487 Selvsagt kan ikke er forelder være fosterforelder. Men er det snakk om at barnet må flytte i fosterhjem, så kan det jo selvsagt undersøkes om barnets andre forelder kan ha hovedomsorgen istedenfor. Anonymkode: 7149b...527 2
Andro Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 Det skal veldig mye til, men om en forelder mister omsorgsrett, så er den andre forelderen vanligvis barnets nærmeste - og den mest naturlige å plasseres hos. I en vanlig omsorgstvist har ikke barnevernet myndighet, men kan vitne til fordel for den med best omsorgsevne, som faginstans. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 Kommer ann på situasjonen det gjelder. Men om en mor da blir fratatt barna sine, så er det ikke sånn at far mister barna sine automatisk eller omvendt når de er skilt eller bor sammen for den del. En bekjent sin familie endte i en slik situasjon. Hun fikk beholde barna mot at hun gikk fra far. Da det var far som var problemet. Hvis jeg hadde mistet barna mine, ender de ikke automatisk i fosterhjem hvis de har en oppegående far som kan ta barna - hvis det er til barnets beste. Anonymkode: 81fcd...d08
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 Om mor ikke klarer å ta vare på barnet kan barnevernet flytte barnet til far hvis det er til barnes beste. Anonymkode: 8828b...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 Det kan gjøres akutt, men ikke opprettholdes lenger enn at man gir den forelderen som virker tid til å fremme sak etter barneloven. Anonymkode: 7d689...d49
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Andro skrev (2 timer siden): Det skal veldig mye til, men om en forelder mister omsorgsrett, så er den andre forelderen vanligvis barnets nærmeste - og den mest naturlige å plasseres hos. I en vanlig omsorgstvist har ikke barnevernet myndighet, men kan vitne til fordel for den med best omsorgsevne, som faginstans. Takk for svar. Men vet du om det var vanlig at barnevernet flyttet barnet og kunne regulere bosted før? For jeg mener å huske at barnevernet har kunnet gi barnet til den andre forelderen før hvis den ene ikke var skikket? Hvorfor må det idag inn for domstol i alle tilfellene? Finnes det ikke tilfeller hvor barnet blir gitt til den som har best omsorg? Anonymkode: 43003...81d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om mor ikke klarer å ta vare på barnet kan barnevernet flytte barnet til far hvis det er til barnes beste. Anonymkode: 8828b...a2a Men har du eksempler hvor du vet at det har skjedd? Takker for svar. Anonymkode: 43003...81d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 0.41): Det står flere steder at det ikke kan gjøres, men så står det fra privatpersoner på nettet at ei dame skriver hu fikk hele hovedomsorgen for barnet og at barnet ble akuttplassert hos henne når barnefar brukte vold. Så hva stemmer? Anonymkode: 43003...81d Ved akuttplassering så er det helt irrelevant «hvem» mennesket er, mor, far, besteforeldre, nær omsorgsperson, fosterhjem/beredskapshjem m.m - så sant barnet blir ivaretatt og er trygg hos kompetente mennesker. Barnevernet kan ikke ta barnet fra foreldrene så sant det ikke foreligger et vedtak om 1. akuttplassering. ELLER 2. omsorgsovertakelse. Barnevernet bestemmer ikke omsorgsrett, det gjør domstolen. Mor har ikke full omsorgsrett selv om barnet blir akuttplassert BORT FRA far, de må fortsatt møte til ev.t mekling, rettssak o.l. Anonymkode: 3f47a...204
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #17 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men har du eksempler hvor du vet at det har skjedd? Takker for svar. Anonymkode: 43003...81d Jeg kan bare svare for meg selv, men pappaen min fikk full omsorgsrett for meg (etter tre jævla runder i retten). Dette var på begynnelsen av 2000-tallet, da var det fortsatt relativt unormalt å tenke at mødre drev mishandling og omsorgssvikt. Det var et styr med barnevernet, de mente jeg burde bli værende hos far pga stabilitet og trygghet, men mamma dreit i dette. Hun kjempet med nebb og klør i retten, nektet å reise til noen form for behandling. Hun ble vel dømt til fengsel året etter eller noe. Det var en veldig lang historie kort 🤣. Er nok mye enklere for far å få omsorgsretten i dag, pappaen til lillebroren min har full omsorgsrett for han, mamma har kun samvær (ja, hun er en typisk psyk kjerring som får flere barn og mister dem). Anonymkode: 3f47a...204
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #18 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar. Men vet du om det var vanlig at barnevernet flyttet barnet og kunne regulere bosted før? For jeg mener å huske at barnevernet har kunnet gi barnet til den andre forelderen før hvis den ene ikke var skikket? Hvorfor må det idag inn for domstol i alle tilfellene? Finnes det ikke tilfeller hvor barnet blir gitt til den som har best omsorg? Anonymkode: 43003...81d Det må være lenge siden isåfall. Juridisk sett så var ikke det noe de kunne gjøre på verken 90-tallet eller 2000-tallet. I mine saker så anbefalte de at jeg skulle være hos pappa og bli der, det ble respektert de fleste gangene, men til slutt fikk vel mamma vite av advokaten sin at hun bare kunne dra å hente meg på skolen. Så det gjorde hun, og holdt meg skjult på en hemmelig adresse i et par måneder så ingen skulle finne meg 😭. Anonymkode: 3f47a...204
Lærke Skrevet 14. september 2023 #19 Skrevet 14. september 2023 Ja, det kan man. Men: Det er i særskilte saker og det forutsetter at den forelderen barnet blir plassert hos enten er i prosessen med en sivil barnefordelingssak eller umiddelbart starter prosessen
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #20 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvsagt kan ikke er forelder være fosterforelder. Men er det snakk om at barnet må flytte i fosterhjem, så kan det jo selvsagt undersøkes om barnets andre forelder kan ha hovedomsorgen istedenfor. Anonymkode: 7149b...527 Jovist er det mulig med en fosterhjemsplassering hos biologiske foreldre. Har i hvertfall lest 10 talls dommer hvor dette er typisk det som skjer når det er en rettsprosess mellom forelderne etter at den ene forelderen ikke evner å gi barne nødvendig oppfølging og omsorg. Anonymkode: d180f...487
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå