Gå til innhold

Hva gjorde at du fikk langtidssykemelding ved utbrenthet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har i tre år nå kjempet med hodet så vidt over vann. Jeg har gått ned 12 kilo, har til tider elveblest over hele kroppen, sover ved enhver anledning, går rundt som en zombie når jeg er våken, klarer ikke åpne mailer, gjør en dårlig jobb på jobb, fryser ekstremt konstant på samme tid som jeg svetter enormt, får til tider hjertebank og pusteproblemer. Hjernen min er koblet av og er blitt helt tom. Jeg klarer ikke høre hva andre sier, og klarer heller ikke å snakke fullverdige setninger. Jeg knekker sammen av den minste ting og gråter av ren utmattelse. Har vært til legen flere ganger med dette, og hver gang er det et nytt symptom som har dukket opp. 

I de aller verste episodene har jeg fått en til tre ukers sykemelding, men det er bare nok til at jeg får sovet - les dø i sengen en periode. Kroppen og hodet har ikke begynt å fungere, og jeg føler at det ikke hjelper utenom at jeg med disse sykemeldingene klarer å finne nok krefter til å akuratt ha hodet over vannet, mens jeg enda fortsatt sliter med å drukne. Jeg tror at med skikkelig hjelp (psykolog/fysiolog etc) over en periode hvor jeg kunne latt kropp og sinn finne tilbake er det som kan forhindre at jeg gang på gang går ut i kortere sykemeldinger. 

Men jeg får verken profesjonell hjelp eller sykemelding over tid. Hva skal til for å få ordentlig hjelp og lang nok sykemelding/eventuelt prosentvis sykemelding, slik at man kan bygge seg sterk nok til å komme over kneika? 

Nå er jeg så sliten, mentalt og fysisk, at jeg drømmer om å knekke hånden for å få 4 uker hjemme for å prøve å komme meg. 

Anonymkode: b6339...44f

Du må bare være tydelig på at sist gang holdt det ikke med 3 uker, om man er skikkelig utbrent så må man få roe helt ned -få tid til å få behandling, tilrettelegging og ha en forsiktig oppstart. Ikke skynde seg bli bedre av utbrenthet -det funker veldig dårlig. Jeg har blitt kronisk syk av utbrenthet og høyt stress over mange år. Det jeg har lært etter å ha måttet gå regelmessig til lege er å ikke gå rundt grøten, vær tydelig på hva du trenger og ha en plan for sykemeldingen din -leger er veldig vage om du ikke er direkte med de om hva du trenger. Sånn sett så syntes jeg du selv beskriver det godt her. Om du syntes det er Vansklig å være tydelig ovenfor lege når du er på timen, så send en e-konsultasjon i forkant av timen din hvor du er helt tydelig fremgår symptomer på utbrenthet og hvordan det påvirker deg, hvordan det gikk sist du var sykemeldt kun en kort periode, på dine tanker om hva du trenger av hjelp av lege på veien fremover og si at det er dette du ønsker å snakke om på din fysiske konsultasjon. Lykke til🙏🏻

Anonymkode: 734b9...d99

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er absolutt ikke pasienten som bestemmer. Det skulle tatt seg ut. Ingen kan tvinge noen til å jobbe nei, men hvis man blir syk av jobben bør man skifte jobb. 
Ikke være sykemeldt i flere uker fordi man ikke makter jobben. Man har et ansvar for eget liv også. 
Nå er det også mye strengere med langtidssykmeldinger da man i stor grad skal  samarbeide og tilpasse for å komme raskt tilbake i jobb. En tilpassing er dog midleridig. For å hjelpe tilbake. Hvis man ikke klarer jobben man er ansatt i, så er det det man må gjøre noe med.

Anonymkode: 38f0b...6bd

Om du leser hovedinnlegget så beskriver TS langtkommen utbrenthet -da hjelper det ikke bare bytte jobb. Da trenger kroppen ro fra stress over lang tid. Det TS beskriver er absolutt grunnlag for en lenger sykmelding for å lande kroppen og bygge seg opp igjen. Kronisk stress over tid kan utløse kroniske sykdommer og det er ingen tjent med, heller ikke samfunnet. 

Anonymkode: 734b9...d99

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er absolutt ikke pasienten som bestemmer. Det skulle tatt seg ut. Ingen kan tvinge noen til å jobbe nei, men hvis man blir syk av jobben bør man skifte jobb. 
Ikke være sykemeldt i flere uker fordi man ikke makter jobben. Man har et ansvar for eget liv også. 
Nå er det også mye strengere med langtidssykmeldinger da man i stor grad skal  samarbeide og tilpasse for å komme raskt tilbake i jobb. En tilpassing er dog midleridig. For å hjelpe tilbake. Hvis man ikke klarer jobben man er ansatt i, så er det det man må gjøre noe med.

Anonymkode: 38f0b...6bd

Når man har møtt veggen slik som ts så hjelper det ikke å bare skifte jobb. Det er nødvendig med lengre sykemelding for å komme på beina. En lege kan selvfølgelig være drittsekk og fortelle pasienten at han/hun ved bedre enn pasienten. Men når ts er der hun er så hjelper det fint lite. Hun klarer ikke å jobbe og hun bør skifte lege til en som forstår. Og leve på sosial i verste fall til hun er bedre om ingen lege klarer å ha empati nok til å sette seg inn i hvordan hun har det 

Anonymkode: fcf0b...ddc

Skrevet

Var ikke i stand til å kjøre bil, satt kun å skjalv og gråt. Mannen måtte bli med inn for å snakke for meg. Hilst nok å se på meg for å se hat jeg hadde dratt det litt for langt.

Anonymkode: 96767...bc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skift lege! Og det er DU som bestemmer. Du kan ikke fortsette, du klarer ikke mer. Si dette til legen. Og si det til deg selv. Ingen kan tvinge deg til å jobbe. Selv var jeg sykemeldt i neste 2 år når jeg møtte veggen.

Anonymkode: fcf0b...ddc

Nei, ts bestemmer ikke. Det skal medisinske grunner til for å bli sykemeldt. Det er det legen som avgjør i samråd med pasient og nav om viljøkårene er oppfylt for å kunne sykemeldes. Det er ikke nødvendigvis slik at å være 100% borte er det beste, tvært imot! All forskning viser at å være på jobb øker tilfriskningen. For hver dag en arbeidstaker er borte økes sannsynligheten for å bli varig borte fra arbeidslivet. Ts bør gå i dialog med arbeidsplass og lege for å finne muligheter for tilrettelegging. Kan hun være på jobb noen timer i uka med tilrettelegging så skal hun ikke sykemeldes 100% Velferdsstatens pengesekk er ikke utømmelig. Alle tjener på at hun er på jobb, klarer hun ikke 100 % jobb kan hun få en gradert sykemelding. Men hun kan IKKE bestemme at hun skal være 100% sykemeldt i x antall uker/måneder.

Anonymkode: 3fe44...5de

• Nyttig 1
Skrevet

Snart vært sykemeldt 1 år, har riktignok noen tilleggssymptomer, men disse kom mest sannsynlig pågrunn av at jeg var utbrent. Legen har vært en veldig godt støtte og fikk meg tidlig inn hos DPS. Tror dessverre veldig mye kommer ann på hvilken lege du har, bytt lege før det går for langt ❤️ Jeg er tilbake 40% på jobb nå, men har nok mange måneder igjen før jeg har noe som helst sjans for å komme tilbake 100%.

Anonymkode: 25de5...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan gikk det? Jeg har holdt på slik i 20 år og det endte med en ekstrem utmattelse. Selv da fikk jeg kun to uker av gangen og derfra gikk det bare nedover. Jeg fikk tilbud om rehabilitering og det var der de så hvordan det sto til med meg. Har tatt år og komme seg igjen og jeg undres over jeg synes det er litt bittert at det måtte gå så langt. 

Anonymkode: 31dbb...f7f

Det skranter og går fremdeles. Er endelig i langtidssykemelding (så lenge jeg trenger, men minimum 6 mnd) og under utredning for Asperger.

Har en følelse av at det ender tilbake i samme tralten etter utredning.

Anonymkode: d19c1...54f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 22.29):

Jeg har i tre år nå kjempet med hodet så vidt over vann. Jeg har gått ned 12 kilo, har til tider elveblest over hele kroppen, sover ved enhver anledning, går rundt som en zombie når jeg er våken, klarer ikke åpne mailer, gjør en dårlig jobb på jobb, fryser ekstremt konstant på samme tid som jeg svetter enormt, får til tider hjertebank og pusteproblemer. Hjernen min er koblet av og er blitt helt tom. Jeg klarer ikke høre hva andre sier, og klarer heller ikke å snakke fullverdige setninger. Jeg knekker sammen av den minste ting og gråter av ren utmattelse. Har vært til legen flere ganger med dette, og hver gang er det et nytt symptom som har dukket opp. 

I de aller verste episodene har jeg fått en til tre ukers sykemelding, men det er bare nok til at jeg får sovet - les dø i sengen en periode. Kroppen og hodet har ikke begynt å fungere, og jeg føler at det ikke hjelper utenom at jeg med disse sykemeldingene klarer å finne nok krefter til å akuratt ha hodet over vannet, mens jeg enda fortsatt sliter med å drukne. Jeg tror at med skikkelig hjelp (psykolog/fysiolog etc) over en periode hvor jeg kunne latt kropp og sinn finne tilbake er det som kan forhindre at jeg gang på gang går ut i kortere sykemeldinger. 

Men jeg får verken profesjonell hjelp eller sykemelding over tid. Hva skal til for å få ordentlig hjelp og lang nok sykemelding/eventuelt prosentvis sykemelding, slik at man kan bygge seg sterk nok til å komme over kneika? 

Nå er jeg så sliten, mentalt og fysisk, at jeg drømmer om å knekke hånden for å få 4 uker hjemme for å prøve å komme meg. 

Anonymkode: b6339...44f

De fleste får 3 - 4 uker av gangen, da blir det ny time og ny vurdering. Trenger su lengre tid må du si at du ikke føler noen bedring. Da blir den forlenget i nye 4 uker 

Anonymkode: 72084...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...