AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Har to barn, 1 og 3 år gamle. Den eldste begynner å få litt kontroll, men synes også det er morsomt. Hvor gamle var barna deres da dere begynte å lære dem at de kan gå på badet og gjøre slike ting? Anonymkode: b3fa7...880
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Ihvertfall ikke før nærmere skolestart... Anonymkode: 96027...ac4 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Man bør etter min oppfatning starte tidlig. Det er en skikkelig uting med voksne (menn?) som promper og raper hele tida. Anonymkode: 260a9...181 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man bør etter min oppfatning starte tidlig. Det er en skikkelig uting med voksne (menn?) som promper og raper hele tida. Anonymkode: 260a9...181 Er enig i dette. Jeg vil også helst at barna kontrollerer dette lenge før de begynner på skolen, så de unngår mobbing Anonymkode: b3fa7...880 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 Her hjemme har det kommet av seg selv. Vi har et ganske fritt forhold til det hjemme, og bryr oss ikke så mye. Men sa i fra at ikke andre folk synes der er så greit, så at man må vise hensyn til andre. Aldri hatt problem med at barnet går å fiser når hun er borte til andre folk. Da gjør hun det ute eller på badet. Anonymkode: d5b38...9eb 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man bør etter min oppfatning starte tidlig. Det er en skikkelig uting med voksne (menn?) som promper og raper hele tida. Anonymkode: 260a9...181 Men så små barn har jo ikke kontroll på prompen! Det vil jo være å komme med forventninger de ikke har en sjanse til å klare. Anonymkode: 863c1...e0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Man skjønner selv på et tidspunkt at det er flaut å prompe foran andre! Jeg ville derimot aldri ha lært bort at det var feil og uhøflig, som om det skulle være noe man gjorde med vilje og burde skamme seg over! Anonymkode: 71786...af0 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 Dette er nok noe som kommer naturlig med alder og modenhet. Aldri «lært» barna mine å ikke prompe, annet enn å snakke om det når de blir rundt 5-6år, at om man klarer så kan man prøve å gå på badet eller for seg selv. Hjemme spiller det ingen rolle i denne alderen. Alle mine barn har forstått dette av seg selv, altså det å prompe/ikke prompe når de er å skolen osv. Jeg har heller snakket om at luft er naturlig, og det er noe alle har, og ikke gjort noe stor greie ut av det. Vet fra hva barna har sagt når de var i 1-2 klasse at det av og til kunne være noen som var uheldig å slapp litt luft i timen, men da var lærer tidlig ute å snakket om at det ikke er farlig, alle har litt luft i magen som må ut, og at det ikke alltid er like lett å kontrollere dette hver gang når man er 5-6år. Anonymkode: 30be1...4c5 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #9 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er enig i dette. Jeg vil også helst at barna kontrollerer dette lenge før de begynner på skolen, så de unngår mobbing Anonymkode: b3fa7...880 For å unngå mobbing? Om man oppdrar barna sine, så skal de vel og lære at man ikke mobber andre barn? Tenker det er viktigere å lære vekk dette, enn å kontrollere luft. Da er det heller de barna som mobber man burde ta tak i. Anonymkode: 30be1...4c5 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 Vi skiller på uhell og viljestyrt promp. Aksepterer ikke promping som morsomhet, og sier det ikke er fint å prompe foran andre. Prompelukt er ekkelt og jeg fatter ikke hvorfor man skal ha et «naturlig» forhold til det. Jeg promper ikke foran mannen min (med vilje) og vi bæsjer heller ikke foran hverandre. Synes barn fint kan lære fra 3-årsalderen at enkelte vaner holdes for seg selv. Anonymkode: 19562...6fe 2 2
enkefru Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 Dersom de voksne i huset klarer å styre prompingen sin, vil selvsagt barnet også ta etter... men litt før skolealder vil jeg tro man kan ta "praten"... om ikke det dukker opp naturlig på et tidligere tidspunkt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 Dete skal lære små barn å holde inne promp. Dete vet at det er en av hovedårsakene til magesmerter. Jeg har kroniske problemer av å gå rundt å holde inne promp fra tidlig alder. Tarmene mine er uvidet, og tar mye gass uten å gå noe ut. Og har sett kronisk gravid ut siden jeg var 16. Så jeg har aldri lært mine barn å holde på promp og fis. De skjønner hvilke situasjoner de går unna. Promp er på ingen måte farlig. Og stort sett er det lukt løst, om man ikke har holdt på den lenge Anonymkode: ac238...e79 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #13 Skrevet 13. september 2023 Det har aldri vært et stort tema igrunn, kom av seg selv. Anonymkode: b1b20...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Skrevet 13. september 2023 Jeg lærer ikke barna mine p holde inne prompen hjemme, men jeg lærer de at de må gå på do når vi har gjester, er i besøk, på butikken osv. Den lærdommen får de når de er fysisk klar for det. Anonymkode: 54100...19a 2
proghodet Skrevet 13. september 2023 #15 Skrevet 13. september 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Prompelukt er ekkelt og jeg fatter ikke hvorfor man skal ha et «naturlig» forhold til det. Fordi det er... naturlig? 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #16 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dete skal lære små barn å holde inne promp. Dete vet at det er en av hovedårsakene til magesmerter. Jeg har kroniske problemer av å gå rundt å holde inne promp fra tidlig alder. Tarmene mine er uvidet, og tar mye gass uten å gå noe ut. Og har sett kronisk gravid ut siden jeg var 16. Så jeg har aldri lært mine barn å holde på promp og fis. De skjønner hvilke situasjoner de går unna. Promp er på ingen måte farlig. Og stort sett er det lukt løst, om man ikke har holdt på den lenge Anonymkode: ac238...e79 Ta hensyn. Gå på toalettet. Anonymkode: 260a9...181 2 1
proghodet Skrevet 13. september 2023 #17 Skrevet 13. september 2023 1. Det reduserer magesmerter. Dersom du holder inne eller ikke får til å prompe vil gassen i magen kunne gi voldsomme hodepiner. 2. Man unngår oppblåsthet, som ikke bare sveller magen, men også kan gi magesmerter 3. Det kan indikere om man har en allergi mot mat, i fall det kommer uvanlig mye promp etter man har spist en gitt mattype 4. Dersom gassen lukter spesielt ille eller man promper overdrevent mye over tid kan det være tegn på problemer med tykktarmen. 5. Når man slipper ut gass slipper man ut stoffet hydrogen sulfid. Hvis man med vilje lar være å slippe det ut vil det akkumulere i kroppen og kan i ytterste konsekvens lede til celleskade, hjerteproblemer eller slag (jepp). Det er helt vanlig å prompe 14-20 ganger daglig. Takket være sosial stigmatisering i skolesystemet vil barna lære tidsnok når det er passende eller flaut å prompe. Hjemme bør være en frisone for å få gassen ut. Det at barna synes det er morsomt er bare deres måte å bli kjent med egen kropp på. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #18 Skrevet 13. september 2023 proghodet skrev (Akkurat nå): 1. Det reduserer magesmerter. Dersom du holder inne eller ikke får til å prompe vil gassen i magen kunne gi voldsomme hodepiner. 2. Man unngår oppblåsthet, som ikke bare sveller magen, men også kan gi magesmerter 3. Det kan indikere om man har en allergi mot mat, i fall det kommer uvanlig mye promp etter man har spist en gitt mattype 4. Dersom gassen lukter spesielt ille eller man promper overdrevent mye over tid kan det være tegn på problemer med tykktarmen. 5. Når man slipper ut gass slipper man ut stoffet hydrogen sulfid. Hvis man med vilje lar være å slippe det ut vil det akkumulere i kroppen og kan i ytterste konsekvens lede til celleskade, hjerteproblemer eller slag (jepp). Det er helt vanlig å prompe 14-20 ganger daglig. Takket være sosial stigmatisering i skolesystemet vil barna lære tidsnok når det er passende eller flaut å prompe. Hjemme bør være en frisone for å få gassen ut. Det at barna synes det er morsomt er bare deres måte å bli kjent med egen kropp på. Hjemme bør ikke være en frisone, av den enkle grunn ar det er andre mennesker der, og de bør tas hensyn til. Råkleint og svært forstyrrende med stank og høye prompelyder. Anonymkode: 260a9...181 1 1
proghodet Skrevet 13. september 2023 #19 Skrevet 13. september 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hjemme bør ikke være en frisone, av den enkle grunn ar det er andre mennesker der, og de bør tas hensyn til. Råkleint og svært forstyrrende med stank og høye prompelyder. Anonymkode: 260a9...181 De andre menneskene i hustanden er familie. I dette tilfellet er barna 1 og 3 år - de har viktigere ting å lære en god stund fremover enn å ta hensyn til mammas skjøre forhold til promp. Hvis du synes det er råkleint at et barn på ett år promper vet jeg ikke helt hvordan du taklet fødsel, eller kommer til å takle diaré og omgangssyke som utvilsomt dukker opp før eller siden.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #20 Skrevet 13. september 2023 proghodet skrev (4 minutter siden): De andre menneskene i hustanden er familie. I dette tilfellet er barna 1 og 3 år - de har viktigere ting å lære en god stund fremover enn å ta hensyn til mammas skjøre forhold til promp. Hvis du synes det er råkleint at et barn på ett år promper vet jeg ikke helt hvordan du taklet fødsel, eller kommer til å takle diaré og omgangssyke som utvilsomt dukker opp før eller siden. Jeg sier ikke at ettåringer bør lære dette, men det bør jobbes med så det er helt på plass et stykke før skolestart. Anonymkode: 260a9...181 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå