AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Hva er vanlig mengde lekser i 8. klasse? Skjønner jo at det er mer enn på barneskolen, men i dag knakk datteren min helt sammen og bare gråt her. De får anmerkning hvis leksene ikke blir gjort, men hun hadde sittet veldig lenge og knakk som sagt sammen i gråt til slutt. Da manglet hun 2 lekser som skal leveres i morgen. da stoppet jeg henne og sa at anmerkning får bare være. Nok er nok. Er dette virkelig riktig? hva er vanlig? Anonymkode: f5dba...d6b 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Nei. Slik skal det ikke være! Du må snakke med lærer selvfølgelig. Lekser er ikke noe man MÅ gjøre, det er hver enkelt lærer som bestemmer hvor mye lekser/om de skal ha lekser. Her må lærer få høre at det er for mye. Muligens er det for mye for alle i klassen, kanskje bare for ditt barn. Hvem vet. Lekser kan foreldre kreve at barnet sitt slipper. Har gjort det med 2 av mine barn, selv på ungdomsskolen. Var aldri noe problem det. Anonymkode: 2bb56...19f 6
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Kanskje slutte å sy puter under armene på barna, så de faktisk får en utdannelse og jobb. Litt mindre skjermtid og litt mer leksetid, så ordner det seg. Ja, jeg har flere barn. Nei, de sutrer ikke over lekser! Anonymkode: 7feb5...01b 18 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 Tror det kommer veldig an på skolen og lærerne. Jeg synes mine barn (ungdomsskole) har lite lekser.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje slutte å sy puter under armene på barna, så de faktisk får en utdannelse og jobb. Litt mindre skjermtid og litt mer leksetid, så ordner det seg. Ja, jeg har flere barn. Nei, de sutrer ikke over lekser! Anonymkode: 7feb5...01b Har selv et barn på ungdomskolen som sitter mellom 4 og 5 timer daglig med lekser. Har måttet slutte med fritidsaktiviteter og sport grunnet dette. Anonymkode: 3f489...3bf 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 Vi har leksefri i kommunen. Jeg synes det er fint at barn og ungdom slipper å jobbe på fritiden. Jeg tar ikke med meg jobben hjem, så hvorfor skal de.. Anonymkode: 73b42...997 10 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje slutte å sy puter under armene på barna, så de faktisk får en utdannelse og jobb. Litt mindre skjermtid og litt mer leksetid, så ordner det seg. Ja, jeg har flere barn. Nei, de sutrer ikke over lekser! Anonymkode: 7feb5...01b Kanskje slutte å la fordommene styre hva du sier og lese hva TS faktisk skriver. Like viktig som utdanning er å lære å sette sunne grenser. Hvor mange blir ikke utbrente fordi de bare kjører på og ikke lærer å lytte til kroppen. At dine barn har hatt lærere som gir passe med lekser betyr ikke at alle lærere gjør det. TS dette kan lærer godt få tilbakemelding på, dialog løser mye. Anonymkode: 7b541...c58 10 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 Her er det omtrent ikke lekser på ungdomsskolen. Av og til en innlevering eller gjøre ferdig noe fra timen, men det er sjeldent, og ikke ukentlig engang. Det er lange skoledager og mye som skjer i denne perioden av livet, de bør få ettermiddagene fri. Anonymkode: 08c5f...ed7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #9 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har selv et barn på ungdomskolen som sitter mellom 4 og 5 timer daglig med lekser. Har måttet slutte med fritidsaktiviteter og sport grunnet dette. Anonymkode: 3f489...3bf Og dette lar du skje ? Jøss.. Anonymkode: 08c5f...ed7 11 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #10 Skrevet 12. september 2023 Vi har leksefri ungdomsskole. Eneste lekser de får er å fullføre oppgaver som de burde rukket å få ferdig i timene. Elevene klarer seg godt, får gode karakterer og har mye motivasjon til å yte ekstra ved gruppearbeid osv. Kanskje noe du skal foreslå til læreren? Anonymkode: e9508...315 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #11 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har selv et barn på ungdomskolen som sitter mellom 4 og 5 timer daglig med lekser. Har måttet slutte med fritidsaktiviteter og sport grunnet dette. Anonymkode: 3f489...3bf Det er galskap. Lat lærer som lar barna gjøre alt arbeidet hjemme. Jeg lurte alltid på mitt barns kusine som var fortvilet over mange timer lekser hver dag, mens mitt hadde max 30 min. Jeg trodde først hun måtte være temmelig treg som ikke fikk til raskere men så fikk jeg se alt sammen. Læreren hennes ga uhorvelig lekser hver dag. Anonymkode: f931e...1ae 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #12 Skrevet 12. september 2023 Man dreper skolelysten fullstendig med full dag og mange timer lekser. Hvordan skal disse være motivert for vgs ? Anonymkode: f931e...1ae 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #13 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har selv et barn på ungdomskolen som sitter mellom 4 og 5 timer daglig med lekser. Har måttet slutte med fritidsaktiviteter og sport grunnet dette. Anonymkode: 3f489...3bf Det er virkelig ikke akseptabelt. Anonymkode: 14f14...f6e 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #14 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi har leksefri i kommunen. Jeg synes det er fint at barn og ungdom slipper å jobbe på fritiden. Jeg tar ikke med meg jobben hjem, så hvorfor skal de.. Anonymkode: 73b42...997 De har jo veldig mye kortere dag enn en vanlig arbeidsdag da. Er ferdig i 13-14 tiden. Overgangen til ungdomsskolen kan nok være brutal for mange, særlig dersom de ikke hadde lekser på barneskolen,men her hørtes det ut som det ble i meste laget. Anonymkode: d13de...a3b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #15 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og dette lar du skje ? Jøss.. Anonymkode: 08c5f...ed7 Har vært tatt opp med skolen uten effekt. Om leksene ikke gjøres går det ut over karakter og hva som kan velges av videre studieretning. Anonymkode: 3f489...3bf 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #16 Skrevet 12. september 2023 her har de minimalt med lekser på u.skolen. Kanskje hun sitter 30-60 min i løpet av en hel UKE-max...samme med eldste som gikk ut for 2 år siden. Anonymkode: ee03b...122
Luckiness Skrevet 12. september 2023 #17 Skrevet 12. september 2023 Jeg synes egentlig det bør være litt lekser. Hvis man skal på videregående eller studere så må man jobbe med det på fritiden også. Så like greit å lære seg selvdisiplin og prioritering tidlig. Men det skal selvsagt ikke være såpass mye at en 8.klassing bryter sammen. Hvordan er leksene lagt opp? Er det en plan hvor lærere i de ulike fagene tar hensyn til når andre legger inn lekser? Eller legger kanskje alle inn lekser uten å ta hensyn til hverandre? I så tilfelle kan jo flere lærere/fag legge inn større oppgaver samme dag og det hoper seg opp aktuell(e) dager. 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #18 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har vært tatt opp med skolen uten effekt. Om leksene ikke gjøres går det ut over karakter og hva som kan velges av videre studieretning. Anonymkode: 3f489...3bf Da har dere ikke tatt det opp nok. Hvis det kreves 4-5 timer lekser er det bare å sette FAU, lokalavisa og fandens oldemor på saken. De snikinnfører et skoleår, og det er ikke greit. Anonymkode: 08c5f...ed7 6 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #19 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har leksefri i kommunen. Jeg synes det er fint at barn og ungdom slipper å jobbe på fritiden. Jeg tar ikke med meg jobben hjem, så hvorfor skal de.. Anonymkode: 73b42...997 Jeg syns det argumentet er så hult… Vi voksne jobber overtid støtt og stadig. Selv jobber jeg 130% for å få råd til boliglån for tiden, har også drevet eget firma i mange år og jobbet dag og natt for å få det til å funke. Dessuten driver jo barn med mange aktiviteter på fritiden, og hvis ikke sitter de timevis med skjerm. Så de har egentlig både tid og overskudd, det er bare kjedeligere med lekser. Men, det er nok store forskjeller fra skole til skole. Stebarna her ser jeg aldri sitte med lekser (10. klasse og vgs2). Tenker at de som bruker mye tid på leksene ofte er de mer ambisiøse, og de vil få lønn for strevet i fremtiden når de sitter der med gode jobber og høye lønninger. I perioder tar leksene mer tid fordi det er mye nytt som skal forstås, feks i mattematikk. Det kan også ta tid å skjønne nye arbeidsmetoder når man går over til u.skolen. Her kan foreldrene påvirke holdningene til barna. Husker jeg klagde over lekser til en voksen en gang, og han svarte at uten lekser måtte vi kanskje gått på skolen på lørdager også. Da ville jeg heller ha lekser. Så pass på hvilke holdninger dere overfører til barna deres, det kan rett og slett påvirke hele livet deres. Anonymkode: 5756b...63b 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #20 Skrevet 12. september 2023 Synes lekser tar alt for stor del av hverdagen. Har barn på hhv 4 og 6 trinn, og allerede her er det myyyye lekser! 🥵 Anonymkode: de1cb...1f1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå