Gå til innhold

Fri til mannen - råd/tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Even Tuell skrev (12 minutter siden):

Det første du bør spørre deg selv om er; vil han gifte seg? Er dette noe han ønsker? Om du mistenker at han kanskje ikke er så keen, hvor viktig er det for deg å bli gift?

Det andre; hvordan vil du takle et nei? Eller .. et halvhjertet "Ja, det kan vi sikkert"? Det er særlig en risiko om han ikke er så helhjertet som du kanskje er. Vil et skuldertrekkende "ja, hvorfor ikke" være godt nok eller ikke?

Med andre ord, setter du deg selv opp i en knipe? For mange er spørsmål om giftemål et slags ultimatum. Det er ja eller samlivsbrudd. Kan du leve med et "Nei, jeg foretrekker at vi fortsetter som samboere" eller et halventusiastisk "tja, om det er så viktig for deg".

Hvor viktig er giftemål for deg versus det kjæreste- og samboerforholdet dere har i dag? Kjører du forholdet mot stupet med en distinkt nedside? ... i så fall, er ringen på fingeren verdt det?

PS: Det er ikke meningen å være Doktor Doom & Gloom, men det er ting å tenke på. Jeg fridde til min kjære og hun sa ja. Personlig ville taklet et "Nei, jeg vil heller være samboere" bra og jeg var relativt sikker på at hun ville si ja. Sånn sett var det liten risiko, men andre kan jo legge mer i det / være mer usikker enn det.

Har dere snakket om giftemål? Om fremtid og alt slikt?

Hvorfor kaste bort tiden på å tenke så mye og spørre seg selv så mange spørsmål?

Er det noe man vil her i livet så gjør man det og tar sjansen. Ingen kan vite på forhånd om partnere vil gifte seg før en har spurt eller snakket om det. 

Sier bare kjør på å fri jeg. Det verste som kan skje er å få ett nei, ok da ble det ett nei. Slike sjanser bør folk ta. Livet er for kort til å ikke ta sjanser, og siden vi lever i 2023 så er det helt innafor at både kvinner og menn frir. Hvorfor vente på at den ene skal fri? 

Gjør det enkelt men romantisk eller akkurat slik du vil selv. Eller på en måte du vet partneren din liker. 
Jeg vet hvordan jeg vil fri eller bli fridd til🤩Oh yeah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har tenkt å fri til kjæresten gjennom mange år (jeg er dame, han er mann). Er det noen som har tips og råd, hvordan gjennomføre frieriet da jeg vil gjøre litt ekstra ut av det og ikke casual,  noen som har fridd til mannen selv? Hvordan er det vanlig at man gjør det med forlovelsesringer, kjøper jeg til han og så kjøper han til meg ved en senere anledning, eller frir jeg uten ring og så går vi og kjøper sammen?  Hva har dere andre gjort?

Anonymkode: c3e2e...821

Fridde ikke til min forlovede selv men det var nære på her å :), kanskje gjøre noe du vet han liker men på en litt "spesiell" måte. vi gikk å fjelltur og camping, når vi var på toppen av fjellet ble jeg fridd til.

ta ting i egene hender! mannen er absolutt ikke personen som MÅ spørre, vil du gifte deg så spørr!

for de som sier at en mann som ikke spørr vil ikkje gifte seg... har dere kanskje ikke samme tanker om damer?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Tuell skrev (9 timer siden):

Det første du bør spørre deg selv om er; vil han gifte seg? Er dette noe han ønsker? Om du mistenker at han kanskje ikke er så keen, hvor viktig er det for deg å bli gift?

Det andre; hvordan vil du takle et nei? Eller .. et halvhjertet "Ja, det kan vi sikkert"? Det er særlig en risiko om han ikke er så helhjertet som du kanskje er. Vil et skuldertrekkende "ja, hvorfor ikke" være godt nok eller ikke?

Med andre ord, setter du deg selv opp i en knipe? For mange er spørsmål om giftemål et slags ultimatum. Det er ja eller samlivsbrudd. Kan du leve med et "Nei, jeg foretrekker at vi fortsetter som samboere" eller et halventusiastisk "tja, om det er så viktig for deg".

Hvor viktig er giftemål for deg versus det kjæreste- og samboerforholdet dere har i dag? Kjører du forholdet mot stupet med en distinkt nedside? ... i så fall, er ringen på fingeren verdt det?

PS: Det er ikke meningen å være Doktor Doom & Gloom, men det er ting å tenke på. Jeg fridde til min kjære og hun sa ja. Personlig ville taklet et "Nei, jeg vil heller være samboere" bra og jeg var relativt sikker på at hun ville si ja. Sånn sett var det liten risiko, men andre kan jo legge mer i det / være mer usikker enn det.

Har dere snakket om giftemål? Om fremtid og alt slikt?

Du stiller mange gode spørsmål, takk! Jeg er ikke usikker på svaret hans. Vi har vært sammen i snart 20 år. Har barn, hus, felles økonomi. Det har bare liksom ikke vært noen anledning til å gifte seg, det har vært sykdom i familien, oppussing av hus, videreutdanninger, og mange andre ting som har gått foran. En skal jo ha råd til å gifte seg også. Så jeg er ikke usikker på svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men som ikke frir vil ikke bli fridd til. Enkel og greit. Hvorfor i all verden har han ikke fridd til deg, jo fordi han ikke vil gifte seg. Skal du liksom presse han opp i et hjørne, det er veldig vanskelig å si nei når noen spør. 

Anonymkode: 4b731...cf8

Ikke sikkert det er slik.

For egen del er ikke ekteskap noe viktig. For meg er det viktigere at vi holder sammen, som vi har gjort i noen år. Jeg har derfor ikke fridd. 

Hadde min samboer fridd til meg ville jeg forstått at ekteskap er viktigere for henne enn jeg hadde tenkt og ville da selvsagt giftet meg med henne,

Men veldig greit at hun hadde droppet det å gå ned på kne.

Endret av Illuminatum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Lt.Dan said:

Snakker om å få pistol mot tinningen💀

Tenker du det samme om kvinner som blir fridd til?

Anonymkode: bc049...936

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Snakket sammen som voksne mennesker i stedet for å gå for et kleint pseuduamerikansk frierisirkus.  

Anonymkode: 30eba...b2d

Det gjorde vi og. Vi ble rett og slett enige om at ekteskapet og de juridiske rammene var viktige for oss, og så satte vi en dato etter å ha sjekket når det var ledig hos tinghuset. Ikke noe frieri i moderne forstand.

Anonymkode: dcc09...8ac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men som ikke frir vil ikke bli fridd til. Enkel og greit. Hvorfor i all verden har han ikke fridd til deg, jo fordi han ikke vil gifte seg. Skal du liksom presse han opp i et hjørne, det er veldig vanskelig å si nei når noen spør. 

Anonymkode: 4b731...cf8

Mannen og jeg visste alltid at jeg ville fri. Jeg ville gifte meg, men ikke bli fridd til. Han ville gifte seg, og ville bli fridd til. 

Jeg gjorde det enkelt, ts. Vi var ute på tur, drakk kakao, og jeg fridde. Hadde kjøpt ring som han fikk pakke opp. 

Anonymkode: ce30f...c79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor det skal være så dramatisk og spesielt. Kan du ikke bare foreslå at dere skal gifte dere?

Anonymkode: 149ac...32b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 21.24):

Som sagt - vi er utradisjonelle. Han har sagt han kunne tenkt seg å bli fridd til. Hvis du leser første innlegget mitt, ser du at jeg ikke spurte OM jeg skulle fri eller ikke. Så det trenger du ikke legge deg borti. -TS

Men jeg skjønner ikke?!

Han: - Jeg kunne tenke meg å bli fridd til!

Du: - Betyr det at du har lyst til at vi skal gifte oss?

Han: -Ja, har ikke du?

Du: -Jo!

Ferdig! Dere er enige om at dere vil gifte dere, og kan gå og kjøpe dere forlovelsesringer om dere vil ha det. Så kan dere planlegge bryllup :) 

Anonymkode: a4b3b...b46

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du rett og slett må hoppe i det, i stedet for å gå og gruble. Men så må du også være forberedt på forskjellige reaksjoner og forskjellig utvikling videre. Jeg har fridd til menn to ganger, og fått et ja begge gangene. Første gangen (med eksmannen) giftet vi oss ganske raskt etter forlovelsen. Nå, med min nåværende samboer, ser det ut som det ikke blir noe ekteskap, dessverre. Og det er helt greit for meg, men jeg skulle ønske at han faktisk var ærlig og svarte nei da jeg fridde. Han svarte ja og virket entusiastisk i noen måneder, opplyste familien og så videre. Så plutselig ble det ingenting ut av, han halte ut tiden med å sende inn prøvingsattest, fant på unnskyldninger og så videre.

Så igjen - vær forberedt både på et uforbeholdent ja, et ja med forbehold og et nei. Hvis du er trygg på at du takler enhver reaksjon, bare gjør det. 

Anonymkode: f7b74...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 7.28):

Du stiller mange gode spørsmål, takk! Jeg er ikke usikker på svaret hans. Vi har vært sammen i snart 20 år. Har barn, hus, felles økonomi. Det har bare liksom ikke vært noen anledning til å gifte seg, det har vært sykdom i familien, oppussing av hus, videreutdanninger, og mange andre ting som har gått foran. En skal jo ha råd til å gifte seg også. Så jeg er ikke usikker på svar. 

Altså, det ER alltid en anledning til å gifte seg. Et vennepar bare dro til rådhuset en dag og gjorde det. Et annet vennepar "rømte" fra familie og venner og giftet seg på et kapell, med bare barna og vitnene til stede. Det trenger ikke å koste penger eller ta noe særlig tid. Man kan ordne det på en halvtime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg skulle fått frieri, eller fridd selv hadde jeg ønsket at det skjedde uten noen form for samling av venner/bekjente. Gjerne under en aktivitet en har som felles interesse.

Typisk etter en endt klatretur eller fjelltur, foran bålet på kvelden med enkel, men god mat og drikke. Telefoner godt pakket vekk så det viktigste ikke blir å få det annonsert på some raskest mulig.

Kan fint være på en liten øy en har padlet til og skal overnatte, men jeg ville ønsket at det var ett sted for oss selv så en kunne utnyttet tiden i ettertid alene uten andre mennesker.

Spa, der dere begynner med massasje, så terapibad alene etterfulgt av mat på stedet?

Masse ting å velge mellom, men du er den som kjenner typen din godt nok til å vite.

Så mitt tips er å utnytte hva dere har som felles interesser for å gjøre det spesielt, spennende og intimt for dere. 

Jeg hadde hatet samling med venner og familie til stede, eller frieri på en restaurant osv. Kun oss to for anledningen og resten av kvelden.  Men vi er alle ulike og jeg har full forståelse for at andre kanskje vil ha masse folk til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og tips, alle sammen. 
Har nå fridd til mannen, og han sa ja ☺️ -TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Altså, det ER alltid en anledning til å gifte seg. Et vennepar bare dro til rådhuset en dag og gjorde det. Et annet vennepar "rømte" fra familie og venner og giftet seg på et kapell, med bare barna og vitnene til stede. Det trenger ikke å koste penger eller ta noe særlig tid. Man kan ordne det på en halvtime. 

Ja men det er ikke slik vi ønsker å gjøre det. -TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 8.58):

Men jeg skjønner ikke?!

Han: - Jeg kunne tenke meg å bli fridd til!

Du: - Betyr det at du har lyst til at vi skal gifte oss?

Han: -Ja, har ikke du?

Du: -Jo!

Ferdig! Dere er enige om at dere vil gifte dere, og kan gå og kjøpe dere forlovelsesringer om dere vil ha det. Så kan dere planlegge bryllup :) 

Anonymkode: a4b3b...b46

Joda, men det er en kjedelig måte å gjøre det på ☺️-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå, med min nåværende samboer, ser det ut som det ikke blir noe ekteskap, dessverre. Og det er helt greit for meg, men jeg skulle ønske at han faktisk var ærlig og svarte nei da jeg fridde. Han svarte ja og virket entusiastisk i noen måneder, opplyste familien og så videre. Så plutselig ble det ingenting ut av, han halte ut tiden med å sende inn prøvingsattest, fant på unnskyldninger og så videre.

Hvorfor i alle dager finner du deg i å bli behandlet som en idiot? Det er jo fullstendig respektløst over for deg.  

Anonymkode: 30eba...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...