Team retriever Skrevet 12. september 2023 #1 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg spiser regelmessig og variert men likevel øker vekta. Blir gal. Noen som kan komme med hva de spiser i løpt av en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 12. september 2023 #2 Del Skrevet 12. september 2023 Team retriever skrev (4 minutter siden): Jeg spiser regelmessig og variert men likevel øker vekta. Blir gal. Noen som kan komme med hva de spiser i løpt av en dag. Tror det er mer nyttig om du beskriver en typisk matdag (eller uke) for deg, hva spiser du,.når,.hvor mye? Drikke? Småspising? Mengder av saus, smør, olje? Hva med søvn,.stress og hverdagsaktivitet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 12. september 2023 #3 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) Spiser 3 måltider hver dag. Frokost: 2 brødskiver med pålegg. Hva slags pålegg jeg bruker varierer. Noen dager ost og andre dager annet pålegg. Lunsj: enten 2 brødskiver igjen, evt. yoghurt eller middagsrester. Middag: 1 porsjon middag m/ vann til. Potetgull og sjokolade kun på lørdager. I tillegg går jeg tur hver eneste dag, uansett vær. Har gått ned 16 kg siden mars. Endret 12. september 2023 av Mardina 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #4 Del Skrevet 13. september 2023 Spiser "brunsj" og middag stort sett. Hender det blir et måltid til i løpet av dagen. Spiser tre Fiber balance knekkebrød til brunsj, med cottage cheese og syltetøy, egg og kaviar, avokado og hummus på, for eksempel. Passer på at det er mye proteiner i det jeg har på. Har frukt og/eller grønt til. Evt det samme til måltid nr 2. Middag: det jeg lager til resten av familien, men tilpasser med ekstra grønnsaker, mindre saus, bare én tortillalefse istedenfor to (og tar heller kun grønnsaker og kjøtt hvis jeg er mer sulten). Spiser en Skyr eller frukt/grønnsaker innimellom. Spiser snop fredag og lørdag (i begrensede mengder som regel, men hender jeg skeier ut). Har gått ned 17 kg siden helt i slutten av mars. Før ble jeg skjelven og uggen av å ikke spise, det blir jeg ikke lenger. Tydelig at jeg spiser riktigere nå! Anonymkode: 7ea15...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herb Skrevet 14. september 2023 #5 Del Skrevet 14. september 2023 Er du sikker på at du øker i fett prosent? muskler veier også en del? jeg drikker Måltid/proteinshake til frokost, havregrøt og eple til lunsj, middag med barna. Og måltid/ Shake til kveldsmat. jeg trener en del styrke i tillegg. jeg går ikke ned i vekt, men har økt muskel masse og synkende fettprosent. Ikke stol på badevekta 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #6 Del Skrevet 14. september 2023 Logg alt du spiser i løpet av ei uke i appen lifesum så ser du kanskje grunnen Anonymkode: b9ec7...ce6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #7 Del Skrevet 16. september 2023 Team retriever skrev (På 12.9.2023 den 21.09): Jeg spiser regelmessig og variert men likevel øker vekta. Blir gal. Noen som kan komme med hva de spiser i løpt av en dag. Har du prøvd fasting? Anonymkode: ec665...ad2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Del Skrevet 17. september 2023 Team retriever skrev (På 12.9.2023 den 21.09): Jeg spiser regelmessig og variert men likevel øker vekta. Blir gal. Noen som kan komme med hva de spiser i løpt av en dag. Men hvis vekta øker, så spiser du jo åpenbart mer enn kroppen din trenger. Selv om du spiser sunt, regelmessig og variert, vil vekta øke dersom du inntar mer energi enn du bruker. Hvis du ikke har gjort noen endringer i kostholdet ditt som forklarer vektøkningen, kan det dreie seg om aktivitetsnivå, hormonelle faktorer eller medisiner? Anonymkode: a83ca...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smiliien Skrevet 18. september 2023 #9 Del Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 12.40): Logg alt du spiser i løpet av ei uke i appen lifesum så ser du kanskje grunnen Anonymkode: b9ec7...ce6 er denne appen gratis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #10 Del Skrevet 19. september 2023 13 hours ago, Smiliien said: er denne appen gratis? ja. det finnes også 10000000 andre apper som er gratis. Du får reklame i dem, nettopp fordi de er gratis for deg som forbruker. Anonymkode: 70e64...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #11 Del Skrevet 19. september 2023 Team retriever skrev (På 12.9.2023 den 21.09): Jeg spiser regelmessig og variert men likevel øker vekta. Blir gal. Noen som kan komme med hva de spiser i løpt av en dag. Det skjer med meg også om jeg ikke passer på. Overraskende lite mat som skal til for vedlikehold av normal vekt. De færreste voksne damer kan spise så mye de vil, selv om de spiser sunt. Prøv å kutt litt i hvert måltid, evt kutt helt ut ett av måltidene, så ser du om noen uker om det hjelper. Gir lire mening å si hva andre spiser, kropper er ulike og krever ulik mengde energi. Kommer an på høyde, aktivitetsnivå, alder osv. Personlig er jeg 170cm, 37år og trenger ca 1550kcal daglig for å opprettholde bmi 21. Vil jeg litt ned i vekt, må jeg langt under dette igjen. Anonymkode: db56e...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #12 Del Skrevet 19. september 2023 Frokost: En scoop roteinshake med vann og 200 g cottage cheese med blåbærsylte Lunsj: Stor salat på jobb og en neve frukt, et par ruter sjokolade Middag: Varierer, enkelte dager er helt klart sunnere enn andre, men bruker mye rent kjøtt og fisk, og grønnsaker og karbohydrater, lite saus og fett egentlig Kvelds: Et par knekkebrød eller kavring med ost og skinke, ei lita skål potetgull, et par druer, kanskje litt smågodt Trener styrke og kondis 5-6 dager i uka. Anonymkode: 475cb...893 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #13 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det skjer med meg også om jeg ikke passer på. Overraskende lite mat som skal til for vedlikehold av normal vekt. De færreste voksne damer kan spise så mye de vil, selv om de spiser sunt. Prøv å kutt litt i hvert måltid, evt kutt helt ut ett av måltidene, så ser du om noen uker om det hjelper. Gir lire mening å si hva andre spiser, kropper er ulike og krever ulik mengde energi. Kommer an på høyde, aktivitetsnivå, alder osv. Personlig er jeg 170cm, 37år og trenger ca 1550kcal daglig for å opprettholde bmi 21. Vil jeg litt ned i vekt, må jeg langt under dette igjen. Anonymkode: db56e...3be Dette bringer opp et tema det overraskende (og skuffende!) sjelden snakkes om når man snakker om vedlikehold av sunn vekt. Aktivitetsnivå. De fleste som har et reelt fokus på å opprettholde sunn vekt ønsker også å «leve et sunt liv». Og det er ikke mulig med kun sunn og balansert kost. Et sunt liv inkluderer også en hverdag bestående av daglig vedlikehold av den psykiske og fysiske helsen. I form av mentale øvelser, bearbeiding av traumer, videreutvikling av egne egenskaper og kunnskaper etc. Og i form av trening eller daglig jevn aktivitet. Om man legger rådende anbefalinger til grunn for «et sunt liv» så må en gjennomføre 150 minutter med moderat fysisk aktivitet (eller 75 min med høy) per uke. I tillegg til «normal hverdagsaktivitet» av lett grad. Som å gå turer hver dag +++ At noen da tenker at 1500 kcal er nok til å opprettholde en sunn livsstil er betenkelig (og vitner om slanke-bransjens totale mangel på fokus på sunnhet). Det er nok til å opprettholde en ekstremt inaktiv livsstil, ja. Men den sunne løsningen gitt at man legger på seg ved 1600 kcal er ikke å spise 1500. Det er å øke daglig aktivitetsnivå til 2000 kcal. Og så øke matinntaket tilsvarende. Så der har du svaret ditt, ts. Du spiser trolig helt ok. Men det er tenkelig at du nå har større barn. Du springer etter dem og lemper på dem og leker med dem mindre. Kanskje stritter du heller en time på tribunen og ser på at de spiller fotball? Forsøk reetablere aktivitet. Heller enn å se på trening eller sitte i bilen og vente - hva med å legge inn en times joggetur rundt treningsarenaen? Så ordner det seg nok. Anonymkode: 793d6...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #14 Del Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette bringer opp et tema det overraskende (og skuffende!) sjelden snakkes om når man snakker om vedlikehold av sunn vekt. Aktivitetsnivå. De fleste som har et reelt fokus på å opprettholde sunn vekt ønsker også å «leve et sunt liv». Og det er ikke mulig med kun sunn og balansert kost. Et sunt liv inkluderer også en hverdag bestående av daglig vedlikehold av den psykiske og fysiske helsen. I form av mentale øvelser, bearbeiding av traumer, videreutvikling av egne egenskaper og kunnskaper etc. Og i form av trening eller daglig jevn aktivitet. Om man legger rådende anbefalinger til grunn for «et sunt liv» så må en gjennomføre 150 minutter med moderat fysisk aktivitet (eller 75 min med høy) per uke. I tillegg til «normal hverdagsaktivitet» av lett grad. Som å gå turer hver dag +++ At noen da tenker at 1500 kcal er nok til å opprettholde en sunn livsstil er betenkelig (og vitner om slanke-bransjens totale mangel på fokus på sunnhet). Det er nok til å opprettholde en ekstremt inaktiv livsstil, ja. Men den sunne løsningen gitt at man legger på seg ved 1600 kcal er ikke å spise 1500. Det er å øke daglig aktivitetsnivå til 2000 kcal. Og så øke matinntaket tilsvarende. Så der har du svaret ditt, ts. Du spiser trolig helt ok. Men det er tenkelig at du nå har større barn. Du springer etter dem og lemper på dem og leker med dem mindre. Kanskje stritter du heller en time på tribunen og ser på at de spiller fotball? Forsøk reetablere aktivitet. Heller enn å se på trening eller sitte i bilen og vente - hva med å legge inn en times joggetur rundt treningsarenaen? Så ordner det seg nok. Anonymkode: 793d6...dbd Jeg lever absolutt ikke en sedativ livsstil, men etter jeg ble 30år må jeg rett og slett velge om jeg vil være litt restriktiv i kostholdet, eller godta at vekten øker. Det siste ønsker ikke jeg. Med litt planlegging får man absolutt nok mat på 1500kcal (rene råvarer og masse grønnsaker og frukt). Jeg tror mange tror at man trenger mer mat enn man egentlig gjør. Selvfølgelig kunne jeg trent masse mer styrke, men personlig syns jeg det er litt kjedelig og jeg har en full hverdag med barn og jobb, så er heller mer nøye med kostholdet (er ikke så sykt mye mer man kan spise uansett). Da jeg var yngre kunne jeg spise mer fritt og beholde en slank kropp. Jeg føler egentlig man snakker for lite om hvor lite mat voksne kvinner egentlig trenger. Derfor er det ekstra viktig at det man spiser er næringsrikt og proteinrikt, slik at man får i seg alt man trenger. Anonymkode: db56e...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herb Skrevet 19. september 2023 #15 Del Skrevet 19. september 2023 Og DER mener jeg at en proteinrik måltidserstatning gjør susen, det holder deg mett lenge og velger du et sunt og variert kosthold mellom slagene og gjør det til en livstil, vil du ikke bare oppnå ønsket mål men også bli der. jeg snakker av erfaring, jeg er veldig glad i mat og en diett passer meg svært dårlig. Begynte med dette for 4 mnd siden og har aldri følt meg bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 19. september 2023 #16 Del Skrevet 19. september 2023 Team retriever skrev (På 12.9.2023 den 21.09): Jeg spiser regelmessig og variert men likevel øker vekta. Blir gal. Noen som kan komme med hva de spiser i løpt av en dag. Hvis du går opp i vekt så er det fordi du inntar flere kalorier enn du forbrenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå