Gå til innhold

Kronisk syk: hvordan "skru på" kroppen når man har en dårlig dag men må i et møte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet er til alle kronisk og langvarig syke. Hva gjør dere for å få skrudd på kroppen og hjernen når dere har en skikkelig dårlig dag men er nødt til å gå i et møte? (Med møte mener jeg alt fra legetime og NAV-møte, til foreldremøte på skolen, og egentlig hva som helst av avtale som ikke er mulig å avlyse).  

Anonymkode: 5cf42...030

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En veldig kjapp dusj, på med ok klær og litt sminke. Alt gjøres i siste liten så jeg kan gå rett ut døra. Gjør ikke noe om jeg ser sliten ut hos nav eller lege men maska er stort sett alltid med allikevel.

Anonymkode: c93fb...b8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En veldig kjapp dusj, på med ok klær og litt sminke. Alt gjøres i siste liten så jeg kan gå rett ut døra. Gjør ikke noe om jeg ser sliten ut hos nav eller lege men maska er stort sett alltid med allikevel.

Takk for svar :) Synes du det hjelper på formen, eller er det bare det at du tvinger deg til å gjennomføre?
Og klarer du å bruke hjernen? Det er det som er vanskeligst for meg, at hjernen ligger igjen hjemme i senga selv om jeg klarer å fysisk karre meg på møtet.  

• Liker 1
Skrevet

Har ikke annet valg. 

Anonymkode: 92537...772

• Liker 1
Skrevet

Er jeg utmattet ,kvalm eller svimmel nok kommer jeg meg ikke ut av sengen og må avlyse.

Man kan ikke ta seg sammen hvis man er dårlig nok.

Anonymkode: 316c2...27c

• Nyttig 2
Skrevet

Ikke tenke, bare gjøre. Men jeg dusjer og fikser meg så jeg ser fresh ut. 

Også noe jeg gjorde mye før var at jeg sa ofte til meg selv hvor sliten og vondt jeg hadde det, da ble alt så ille man drar seg selv ned. Men har klart å slutte med det og det har hjulpet mye for meg. 

Anonymkode: 30ffe...aad

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tar smertestillende hvis jeg må trå til på en dårlig dag. 

Anonymkode: 53b25...68c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar :) Synes du det hjelper på formen, eller er det bare det at du tvinger deg til å gjennomføre?
Og klarer du å bruke hjernen? Det er det som er vanskeligst for meg, at hjernen ligger igjen hjemme i senga selv om jeg klarer å fysisk karre meg på møtet.  

Der hjelper men jeg må kjapt avsted for det varer ikke lenge. Om jeg ikke må kjøre bil tar jeg smertestillende hvis jeg kjenner smertene er på vei. Ellers har jeg aldri timer før etter lunsj, må tømme magen skikkelig først.

Skrevet

Må bare avlyse hvis kroppen streiker, jeg har ikke sjans..

Anonymkode: 54c70...860

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må bare avlyse hvis kroppen streiker, jeg har ikke sjans..

Anonymkode: 54c70...860

Dette..❤️

Men også som skrevet over; en dusj,kline på sminke og 'pen'klær..

Skrevet

Veit jeg om timen på forhånd, legger jeg inn hviledag dagen før å tar dusjen dagen før. Spiser også godt om matlysten er der. Det kan også bli et par dager med smertestillende, kvalmedempende og Prednisolon også om det er en veldig dårlig periode å jeg må fungere. 

Er det ille å møtet er på kort varsel, blir det enten flyttet/avlyst, eller så møter jeg opp som et takras. Sluttet å late som formen og dagen er bedre enn den er, noe både NAV og leger bare har godt av å se. 

Tips er å ta med deg noen om du sliter med et hode som ikke fungerer. Jeg bruker også alltid å ta med meg en notatbok, ber også om å få viktig info på et notat fra leger f.eks. 

Anonymkode: c463b...75b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan i alle fall glemme dusj og sminke, det tar for mye energi. Jeg trenger å ta ting på telefon, kommer meg ikke ut.

Det eneste jeg kan gjøre er å hvile mye i dagene før et viktig møte, og i dagene etterpå. Har ingen triks for å skjerpe hodet, det er så fullt av hjernetåke uansett. Men jeg har en grense jeg ikke går over, da vet jeg at konsekvensen er å bli veldig dårlig i lengre tid.

Anonymkode: af652...885

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Smertestillende, beroligende, og imodium i perioder. 

Anonymkode: 2c937...721

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...