Gå til innhold

Er man pliktet å prate i telefon med sjefen i sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er blitt sykemeldt ut oppsigelsestiden. Sjefen ønsker å "prate om ting". Er usikker om jeg er pålagt det, eller om jeg kan si at jeg helst vil ta det per sms eller e-post, uavhengig hva det handler om.

Nysgjerrig på hva andre her inne kan om lover og rettigheter rundt det her, siden jeg ikke har erfaring med å være sykemeldt fra tidligere av.

Anonymkode: e9767...c5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke pålagt, men kan være smart.

Dette beror seg selvsagt på hva situasjonen din består av.

Har sjefen behandlet deg som dritt, og du ikke føler det kan komme noe godt ut av situasjonen/samtalen, hadde jeg droppet det.

Kan du derimot komme omså liiitt bedre ut av det med en samtale (aldei ideelt å være sykemeldt ut oppsigelsestid), så hadde jeg lett gitt det et forsøk.

Hvor mye verre kan det bli?

Kan jeg spørre om årsak til at du forlater?

Anonymkode: ea45a...add

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgiver er pliktig til å følge opp den sykemeldte, ha dialogmøter og tilrettelegge hvis mulig. Så at sjefen vil prate med deg er ikke unaturlig. 

Du har også plikter som sykemeldt, å det er bl.a å kommunisere med arbeidsgiver ang overnevnte. 

Arbeidsgiver kan også bestride sykemelding hvis de har mistanke om at man f.eks ikke er syk eller nekter å samarbeide. 

Anonymkode: 336bb...2c6

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Arbeidsgiver er pliktig til å følge opp den sykemeldte, ha dialogmøter og tilrettelegge hvis mulig. Så at sjefen vil prate med deg er ikke unaturlig. 

Du har også plikter som sykemeldt, å det er bl.a å kommunisere med arbeidsgiver ang overnevnte. 

Arbeidsgiver kan også bestride sykemelding hvis de har mistanke om at man f.eks ikke er syk eller nekter å samarbeide. 

Anonymkode: 336bb...2c6

Legen anbefalte 100% sykemelding løpende ut oppsigelsetiden. Grunnene er personlige, men nok til at tilrettelegging ikke er mulig. Sykehistorikk gjør også at det ikke vil kunne bestrides.

Er mer et spørsmål om man må faktisk snakke i telefon eller om man kan vise til sms/epost om man ikke har energien til å skulle ta en potensiell slitsom telefonsamtale.

Skrevet

Som sykemeldt arbeidstaker har du flere plikter:

1. Forberede deg på samtale om arbeidsmuligheter med leder gjennom å tenke gjennom om det er mulig å gjøre andre oppgaver og hva som skal til for at andre oppgaver kan utføres (tilretteleggingsbehov)
  2. Ved sykmelding formidle ærlig informasjon om egen funksjonsevne, antatt varighet på fraværet og tilretteleggingsmuligheter på arbeidsplassen (men ikke plikt til å gi diagonse eller private opplysninger)
  3. Være innsilt på å gjøre andre oppgaver i perioden hvis det gir raskere retur til jobb
  4. Bidra aktivt i utforming og gjennomføring av oppfølgingsplan som skal foreligge senest 4 uker etter sykmelding
  5. Møte til dialogmøte innkalt av arbeidsgiver, senest etter 7 uker (kan velge at legen ikke skal komme, og får lov å ta med tillitsvalgt eller verneombud)
  6. Møte til dialogmøter innkalt av NAV

Mange av disse plikter kan være vanseklige å gjennomfører om man ikke ønsker å ha kommunikasjon med arbeidsgiver. Manglende deltakelse i tilrettelegging/kartlegging av egen funksjonsevne kan fører til at du mister retten til sykepenger. Spørs er jo hvor lenge det er til du slutter og om arbeidsgiver gidder gjøre mye ut av en ansatt som skal slutte-men kan jo være de trenger deg til å ferdigstille oppgaver eller sette ny ansatt inn i ting.

Anbefaler deg å snakke med leder og hellere si fra om "samtalen" går utenfor ting som ikke er relevante for ditt sykefravær eller det at du slutter.

Anonymkode: ba5f0...e82

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anbefaler deg å snakke med leder og hellere si fra om "samtalen" går utenfor ting som ikke er relevante for ditt sykefravær eller det at du slutter.

Anonymkode: ba5f0...e82

Tja jo. Vet det kommer til å bli utspørring og graving, og sykemelding grunnlaget er privat så yeah. 

Tror ikke de pliktene vil påvirke så mye i det tilfellet her, da det er snakk om full sykemelding uten arbeidskapasitet eller mulighet til å vende tilbake til arbeidet.

Skrevet

Selv om det er vanlig praksis å ha muntlige samtaler i arbeidssammenheng, har du rett til å be om at kommunikasjonen foregår skriftlig

Du kan for eksempel skrive en melding/e-post som dette:

"Takk for at du ønsker å snakke med meg. Jeg setter pris på muligheten til å diskutere saker knyttet til arbeidet. Imidlertid ønsker jeg å informere om at jeg for øyeblikket er sykemeldt og arbeider med å komme meg. På grunn av min helsetilstand vil jeg gjerne be om å utsette møtet/samtalen til en senere dato når jeg føler meg bedre og er i stand. 

Jeg håper du har forståelse for min situasjon, og jeg ser frem til å finne en passende tid for å diskutere dette videre når jeg er i bedre form"

Lykke til ❤️

• Liker 1
Skrevet

Altså er det så ille å snakke med folk? Merkelig tider vi lever i

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Legen anbefalte 100% sykemelding løpende ut oppsigelsetiden. Grunnene er personlige, men nok til at tilrettelegging ikke er mulig. Sykehistorikk gjør også at det ikke vil kunne bestrides.

Er mer et spørsmål om man må faktisk snakke i telefon eller om man kan vise til sms/epost om man ikke har energien til å skulle ta en potensiell slitsom telefonsamtale.

Du bør egentlig ringe nav, ts. Fortell at du er sykemeldt på grunn av situasjonen på arbeidsplassen, har sagt opp og søker arbeid som er forenelig med din helse. Du er bedt om å delta i en samtale, og er villig til det. Men du vil gjerne ha med nav.

Og til dere som ikke forstår «greia»? Det finnes psykopater og gærninger der ute. Om DU ikke har hatt en sjef som du ikke ønsker snakke med uten vitner? Gratulerer. Ren flaks. Mange har hatt slike sjefer. Nav har møtt tusenvis av dem.

Anonymkode: 94514...403

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Som arbeidsgiver ville jeg stusset veldig, og du brenner broer ved å ikke gå i dialog. Jeg hadde nok varslet nav om at du ikke samarbeider, så de tar over dialogen med deg…

og da vil de nok se nærmere på sykepengene dine, og mulig få sin lege til å vurdere grunnlaget sykemeldingen er skrevet på (ja, det er dialog mellom leger og nav …)

Anonymkode: 3c2c3...682

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (5 minutter siden):

Altså er det så ille å snakke med folk? Merkelig tider vi lever i

Vi lever i en tid der vi alle kan trenge litt ekstra fleksibilitet.

Å snakke med folk er selvfølgelig viktig, men like viktig er det å respektere hverandres behov og grenser.

Skrevet

Tror sjefen er pliktig til å ringe på dag nr 3 av sykmeldingen. Hvis ikke gjør ikke han/hun jobben sin. Hensikten er å finne ut om og ev hvordan du kan jobbe helt eller delvis og om det er forhold på jobben som har gjort deg syk. Det står noe om dette et sted som sikkert kan googles.

Anonymkode: 4a191...345

Skrevet

Har et slikt tilfelle på jobben nå. Arbeidsgiver sa opp, fikk beskjed om at oppsigelsestiden var 3 måneder (ikke 1 som personen trodde), vedkommende sykemeldte seg deretter ved den beskjeden. Ønsker ikke å prate/ gå i dialog med sjefen og begrunner det med angst-problematikk.

Skapt ekstremt mye ekstraarbeid for ledelsen, samt kolleger. Kan bekrefte at dette fører til «brente broer» som en sa overfor, og bestridende av sykemelding - som ledelsen nokså sannsynlig vil få godkjent, da det både går på og bestride sykdom, men og plikter som sykemeldt som ikke blir innfridd. Kan og informere om historikk til denne arbeidsgiver som blant annet går på at vedkommende ikke ønsker å jobbe med kvinner. 

Anonymkode: 2f573...073

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Usikker på om arbeidsgiver kan kreve dette, men som andre påpeker kan det nok være lurt. Dersom det av helsemessige årsaker er umulig for deg å snakke med lederen din, bør du sikre at legen dokumenterer dette for å sikre at det ikke blir krøll.

Anonymkode: 80064...f36

Skrevet

Du har medvirkningsplikt under sykdom. 

Disse gjelder for deg: 

Sitat

- medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplaner når du er helt eller delvis borte fra arbeidet på grunn av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende

- delta i dialogmøte ved sykefravær etter innkalling fra arbeidsgiver

https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/arbeidstakers-plikter/

Hvis samtalen ikke gjelder oppfølgningsplan eller dialogmøter så plikter du ikke til samtale med lederen. 

Jeg nekter å tro at samtalen gjelder oppfølgningsplan eller dialogmøte ettersom det er snakk om sykdom i oppsigelsestiden. 

Ettersom dette ikke er en samtale som treffer medvirkningsplikten, så ville jeg sendt mail og sagt at det er ønskelig at dialogen skjer skriftlig av ulike grunner (som du ikke trenger å begrunne). 

Det sagt, så er det denne lederen som kommer til å fungere som "referanse" og skrive attest til deg, så du burde imøtekomme, nikke og smile mest mulig i dine siste dager som ansatt, selv om du er syk. Og hva kan liksom gå galt i en telefonsamtale? Blir du utskjelt så legg på.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje dette ikke gjelder akkurat deg ts, men dette er en av årsakene til at jeg ser fram til at høyre vinner valget om to år. Sykemeldingsordningen fungerer ikke, det er skapt et inntrykk av at den sykemeldte har en slags rett til å totalt unndra seg alt av plikter. Krype inn i et hjørne, klage på sjefen. Sykemeldte får penger betalt inn av oss alle. Det følger med rettigheter men også en hel del forpliktelser! Blant annet til å ikke snike seg unna, og sabotere for kommunikasjon. Makan

Anonymkode: 668af...dd1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje dette ikke gjelder akkurat deg ts, men dette er en av årsakene til at jeg ser fram til at høyre vinner valget om to år. Sykemeldingsordningen fungerer ikke, det er skapt et inntrykk av at den sykemeldte har en slags rett til å totalt unndra seg alt av plikter. Krype inn i et hjørne, klage på sjefen. Sykemeldte får penger betalt inn av oss alle. Det følger med rettigheter men også en hel del forpliktelser! Blant annet til å ikke snike seg unna, og sabotere for kommunikasjon. Makan

Anonymkode: 668af...dd1

For ei utblåsning du kommer med av en situasjon du ikke kjenner noe til. Makan.

• Liker 3
Skrevet

Lederen er pålagt å følge deg opp, og vurdere om tilrettelegging er mulig.
Du har plikt til å medvirke i din egen sak. 

Skrevet

Du kan skrive en sms:

«Takk for at du tar kontakt. Jeg har dessverre  ikke overskudd til noe samtale per nå. Om du sender en sms med punkter du trenger jeg svarer på kan du det, så skal jeg se på de i løpet av en ukes tid. Skriv gjerne konkrete spørsmål om du har det. Vi kan prøve ha en samtale om noen uker, vi får se når den tid kommer. Vi snakkes.»

Om spørsmålene sjefen skriver er private svarer du «kan ikke svare på». 
Om det er spørsmål til tilpassing for sykemelding skriver du «ingen tilpasning mulig på dette tidspunkt».
Om det er spørsmål om jobben så svarer du etter beste evne «dokumentene ligger lagret i mappen xxx på sharepoint.» osv.

Anonymkode: dffbd...4fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er blitt sykemeldt ut oppsigelsestiden. Sjefen ønsker å "prate om ting". Er usikker om jeg er pålagt det, eller om jeg kan si at jeg helst vil ta det per sms eller e-post, uavhengig hva det handler om.

Nysgjerrig på hva andre her inne kan om lover og rettigheter rundt det her, siden jeg ikke har erfaring med å være sykemeldt fra tidligere av.

Ja, arbeidsgiver har plikt til å følge opp ansatte i sykemeldingsperioden og du har plikt til å stille opp på samtaler med arbeidsgiver og nav i sykemeldingsperioden hvis de krever det. Nekter du, kan du miste retten til sykepenger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...