Gå til innhold

Noen som har prøvd low FODMAP mot IBS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk det lang tid før dere merket bedring (hvis dere gjorde det)?

Hvordan har det gått etter reintroduksjon av matvarer?

Anonymkode: 7302f...695

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merket ikke noe bedring, så jeg stoppet etter tre uker.

Anonymkode: 07aaa...9b2

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg merket ikke noe bedring, så jeg stoppet etter tre uker.

Anonymkode: 07aaa...9b2

Huff, så trist. Har du funnet noe annet som funker?

Jeg er på dag tre og har bare vært på do to ganger i dag og i går. Den siste måneden har det vært fire til seks ganger om dagen, så foreløpig virker det lovende, men jeg vet jo ikke.

Skrevet

Ikke prøvd, men å spise vegetarkost og droppe finbakst har hjulpet her 👌

Anonymkode: 5e745...d6e

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke prøvd, men å spise vegetarkost og droppe finbakst har hjulpet her 👌

Anonymkode: 5e745...d6e

Så bra! Det hjalp ikke for meg.

Skrevet

Har prøvd og det hjalp. Kjempestreng i 8 uker og så begynte jeg å innføre matvarer en etter en. Noe tåler jeg ulik mengde på. 

Anonymkode: ad642...513

Skrevet

Har prøvd og ble noe bedre. Det viste seg at jeg reagerer på helt andre ting enn først mistenkt.

Anonymkode: 44051...654

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Gikk det lang tid før dere merket bedring (hvis dere gjorde det)?

Hvordan har det gått etter reintroduksjon av matvarer?

Jeg tok vekk lowFodmap og så fjernet jeg en del andre ting. Forskningen er jo ikke helt på topp her, så det er mye man ikke vet. Jeg måtte også kutte sure matvarer som ikke var på lista, kjøtt og all stekt mat. (Ja, jeg levde av kokt ris, dampede grønnsaker og fisk. Ekstremt sunt kosthold, ekstremt kjedelig)

Til dere som «ikke merker» forskjell etter 3-4 uker og synes det er bedre å leve med symptomene og risikoen for at sykdommen eskalerer heller enn å bare ta tak? Jeg merket bedring etter 6 måneder. Etter 8 måneder begynte jeg fase inn små mengder sur mat, kjøtt etc. 

Jeg er nå 100% symptomfri og kan spise hva jeg enn vil i hverdagen. Om noen inviterer meg på 4-retters middag uten å si noe om hva som serveres? Jeg takker ja og dukker opp og spiser uten konsekvenser av noe slag. (Og neste dag spiser jeg noe mer nøytralt)

Anonymkode: cfe2d...9f2

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok vekk lowFodmap og så fjernet jeg en del andre ting. Forskningen er jo ikke helt på topp her, så det er mye man ikke vet. Jeg måtte også kutte sure matvarer som ikke var på lista, kjøtt og all stekt mat. (Ja, jeg levde av kokt ris, dampede grønnsaker og fisk. Ekstremt sunt kosthold, ekstremt kjedelig)

Til dere som «ikke merker» forskjell etter 3-4 uker og synes det er bedre å leve med symptomene og risikoen for at sykdommen eskalerer heller enn å bare ta tak? Jeg merket bedring etter 6 måneder. Etter 8 måneder begynte jeg fase inn små mengder sur mat, kjøtt etc. 

Jeg er nå 100% symptomfri og kan spise hva jeg enn vil i hverdagen. Om noen inviterer meg på 4-retters middag uten å si noe om hva som serveres? Jeg takker ja og dukker opp og spiser uten konsekvenser av noe slag. (Og neste dag spiser jeg noe mer nøytralt)

Å, så utrolig godt å høre! Må være fantastisk å ha blitt så bra.

Ja, forskningen er mangelfull og litt rar på mange måter. Jeg ble til og med rådet til å prøve carnivore-dietten i noen uker. Jeg klarte det i én dag og så måtte jeg bare gi opp på grunn av skikkelig kvalme og oppkast.

Skrevet

Prøvd i to omganger av 6 uker hver gang. Ingen effekt. Har IBS på papiret men problemet mitt er nok gastroparese i en eller annen grad, som jeg aldri har fått utredet skikkelig og da er det ikke Fodmap diett som er svaret. 

Anonymkode: df4d7...ccc

Skrevet

Ja, har prøvd og aldri mer. Fikk halsbrann og følte meg elendig. 

Anonymkode: 85c95...8df

Skrevet

Ingen effekt. Det er fiber som er problemet her, så jo mindre fiber, jo bedre for magen.

Anonymkode: 68b32...2b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri fulgt opplegget ordentlig. Bare kuttet ut litt her og kuttet ut litt der, og sett etter bedring. Men har blitt ganske bra etter hvert, på hva magen min tåler og ikke tåler. Nå er det ikke bare mat som trigger magen min da. Både stress og hormoner skaper også bøll.

Anonymkode: e7a8a...f78

Skrevet

Prøvde, men fant ut magen min ikke nødvendigvis er enig med low fodmap. Jeg blir dårlig av mye fiber. Brød, helst lyst, er bra for min mage. Og hormoner er virkelig med på å gjøre det verre. 

Jeg har heller kjørt prøve og finne ut metoden. 

Anonymkode: a8747...714

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette! Det tar tid, det hjelper ikke med bare noen uker. Jeg forsøkte også flere ganger og ga opp når jeg ikke merket bedring etter noen uker. Så hadde jeg et litt ufrivillig forsøk over flere måneder, og da merket jeg forskjell.

Nå har jeg introdusert flere matvarer og det er ikke nødvendigvis de vanlige synderne jeg reagerer på,. Jeg kan blant annet fint spise løk, men får jeg i meg banan, så er jeg ille ute... Jeg kan dessverre ikke delta på middag uten å vite hva jeg skal spise først, og kommer sannsynligvis aldri til å komme dit. Men magen min hemmer meg ikke i hverdagen lenger.

Anonymkode: 44051...654

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svar. Foreløpig går det bra, men jeg er som sagt bare på dag fire :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...