Gjest Gjest_Josefine_* Skrevet 21. januar 2006 #1 Skrevet 21. januar 2006 Jeg synes det å drive med Pc og sånt er ganske artig. Ifølge Aetat så trengs det flere PC folk med årene og. Jeg falt for dette studiet Bachelor i Anvendt Datateknologi, men så leser jeg hva vi lærer: Sentrale emner i studiet er bruk av informasjonsteknologi, programmeringsspråk, databaser, prosjektledelse, systemutvikling, datasikkerhet, lovgivning og etikk og systemintegrasjon. Du får også kompetanse i produktkunnskap, og i evaluering av IT-systemer. Du skal også ha den nødvendige teoretiske basis for raskt å kunne tilegne deg ny kunnskap, nye metoder og ny datateknologi Også hva slags jobber man kan få: Studiet vil kvalifisere for jobber som for eksempel IT-konsulent eller IT-planlegger, og med arbeidsoppgaver som utvikling, innføring, opplæring, evaluering og drift av IT-systemer. Det er mange arbeidsmuligheter etter endt utdanning: store bedrifter i offentlig eller privat sektor; bedrifter som selger IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) og datatekniske løsninger eller IT-bedrifter og programvarehus. Og da tenker jeg "herregud hvordan skal jeg klare dette?" Syns det høres artig ut, men det virker litt skummelt og Noen her som har vært litt engstelige her for å kanskje ikke klare studiet eller jobben du får i ettertid?? TRØST MEG!!
Cata Skrevet 21. januar 2006 #2 Skrevet 21. januar 2006 *trøst, trøste* Det er mest forvirrende før du får begynt. Jeg var ikke så redd for ikke å klare studiet jeg startet på, men tilsvarende redd for ikke å klare jobben etterpå. Men det gikk helt fint. Har etter det byttet jobb flere ganger, og med det samme man begynner i ny jobb føler man seg som "Bambi på isen", men det går over etterhvert. Og det er verst i starten. Etterhvert får du arbeidet opp erfaring som du kan trekke veksler på. Så har du lyst til dette, så er det bare å kaste seg uti det.
Scheherazade Skrevet 22. januar 2006 #3 Skrevet 22. januar 2006 Det er helt rett at det trengs flere folk med IT-kompetanse i Norge! Høyere IT-kompetanse da, vel å merke... Klart at du synes at studiet virker skummelt, men når du først kommer i gang kommer det til å gå så fint så! For det første så lærer du jo det du skal jobbe som gjennom tre år på høyskolen og for det andre så kommer det ikke til å virke så skummelt når du er ferdig! Jeg går nå fjerde året på et sivilingeniørstudium i datateknikk og når jeg leser beskrivelsen av studiet og jobbmuligheter, synes jeg det ser helt greit ut! Og det er selvsagt fordi jeg har gått på skolen i en del år nå. Jobbmulighetene som er listet opp er jo ganske generelle, samme med det dere skal lære på studiet. Så hvis du synes data er gøy, ville jeg ikke nølt med å hoppe i det! (En annen ting er at det kan være lurt å sjekke om studiet kvalifiserer til opptak til en master etter bachelorgraden. At du altså kan ta to år til og få en mastergrad. Det er vanskelig å spå hvilken kompetanse som vil være etterspurt om noen år og i tillegg dersom du synes det er kjekt og kunne tenkt deg å gå videre, er det jo fint om muligheten finnes! 3 år går FORT!
kiri Skrevet 23. januar 2006 #4 Skrevet 23. januar 2006 De aller fleste studier har fag som høres både skumle og vanskelige ut. Husk at studiet er lagt opp for at nybegynnere skal klare det. Du skal ikke kunne dette før du starter - dette er noe du skal lære! Henger du med fra start og har interessen for det, er det ingen grunn for at du ikke skal klare det. Det kan kreve mye jobbing, men synes du det høres spennende ut så go for it!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå