Topsi Skrevet 12. september 2023 #21 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og hva tenker du om at mennesket beviselig har blitt til gjennom evolusjon? Hvordan passer de andre menneskeartene inn i ditt verdensbilde? Anonymkode: 3b0d2...da3 Vel, hvis en ser på skapelsen av mennesker e og historien om Kain og Abel så er det jo et spørsmål om alle mennesker stammer fra Adam og eva eller ikke, men slike ting påvirker ikke mitt syn på Gud. Det er ikke alt vi kan forstå her på jorden tenker jeg. Endret 12. september 2023 av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #22 Del Skrevet 12. september 2023 Ja jeg tror på Gud og han har skapt alt! At mange mennesker skal miste sin tro og bli kalde i hjerte står også om i Bibelen. Dette er vår tid som er beskrevet om hvor kalde menneskene skal bli. Hvor lang tid denne enden har vet bare han, men vi er allerede i den. Anonymkode: f771f...6ab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #23 Del Skrevet 12. september 2023 Hvilken av de mange tusen gudene skal jeg tro på? Og hvorfor? «Gud» er ikke definert som «den kristne guden i bibelen». Alle religioner har guder. Alle må antas like sannsynlige (eller usannsynlige). Så, nei, jeg tror ikke på noen av de tusenvis av guder mennesker har funnet opp. Kristne tror det eksisterer en eneste Gud av de tusenvis. Den ene er tilfeldig valgt av deres foreldres tipp-tipp oldeforeldre i rekke tilbake til tvangskristningen av Norge. Hadde Norge blitt tvangs-spagettimonsterert ville de trodd på - spagettimonsteret med samme naive selvfølgelighet. Anonymkode: c9580...fb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #24 Del Skrevet 12. september 2023 Svigerfar var beinhard motstander av kristendommen hele livet. Når han lå for døden, ba han fadervår! Et ekte rop om hjelp og han ble hørt! Vi er sjel. Dette glemmer vi fordi kroppen har så mye ønsker og behov, både bra og dårlige ting. Vi fikk frie valg og vi kan velge hver dag hvilken vei det går. Veien sannheten og livet. Det er ikke lett fordi det er så mange hindringer og fristelser. Anonymkode: f771f...6ab 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #25 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilken av de mange tusen gudene skal jeg tro på? Og hvorfor? «Gud» er ikke definert som «den kristne guden i bibelen». Alle religioner har guder. Alle må antas like sannsynlige (eller usannsynlige). Så, nei, jeg tror ikke på noen av de tusenvis av guder mennesker har funnet opp. Kristne tror det eksisterer en eneste Gud av de tusenvis. Den ene er tilfeldig valgt av deres foreldres tipp-tipp oldeforeldre i rekke tilbake til tvangskristningen av Norge. Hadde Norge blitt tvangs-spagettimonsterert ville de trodd på - spagettimonsteret med samme naive selvfølgelighet. Anonymkode: c9580...fb7 Det er mange historier om det i Bibelen. Menneskene lagde seg avguder av ulike slag. I ulike religioner er det dyrkelse ennå av statuer osv. Anonymkode: f771f...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #26 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Har aldri møtt noen som er kristen, i hvert fall ikke som er skikkelig kristen. For dere som tror: Hvorfor velger dere å tro på det som står i bibelen når vitenskapen har motbevist mye av den kristne lære? Og hvorfor velger dere å tro når det står så mange selvmotsigelser i bibelen? Anonymkode: 2fb17...969 Jeg føler det spørsmålet er vanskelig. Det som ødelegger mye for meg, er hvorfor vinner det onde frem igjen og igjen men ikke det gode. Gud stanser heller ikke det onde. Hva skal han være der for da. Anonymkode: bd215...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #27 Del Skrevet 12. september 2023 Topsi skrev (29 minutter siden): Hvordan har vitenskapen dokumentert det? Via evolusjon? Det er ikke vitenskapelig bevist at vi stanner fra dyrene, og at noe så komplisert som et menneske skal komne fra en encellet organisme via milliarder av mutasjoner er for meg latterlig Det må gjerne være latterlig for deg. Men dette vet man. Det det kan være snakk om er om en gud har skapt universet. Eneste igjen de ikke vet sikkert enda. Men de er på den også, bare mye vanskeligere enn å bevise vi er i slekt med aper. Anonymkode: 933d6...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 12. september 2023 #28 Del Skrevet 12. september 2023 -venter- skrev (50 minutter siden): Ja, jeg tror, og tror at vitenskap og Gud fint kan leve side om side. Samme her 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 12. september 2023 #29 Del Skrevet 12. september 2023 34 minutter siden, Topsi said: Hvordan har vitenskapen dokumentert det? Via evolusjon? Det er ikke vitenskapelig bevist at vi stanner fra dyrene, og at noe så komplisert som et menneske skal komne fra en encellet organisme via milliarder av mutasjoner er for meg latterlig Deg om det . . Men du bør ikke kalle solid vitenskap for latterlig. Sånt slår lett tilbake på deg selv . . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #30 Del Skrevet 12. september 2023 Tror på en skaper, men ikke noe mer enn det. Tror ikke på at Big Bang skjedde ut av det blå. Når jeg ser på universet og hva som er mulig kan jeg ikke gjøre annet enn å tro på en skaper og at universet kanskje har andre muligheter enn det materielle og fysiske. Anonymkode: bcef9...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 12. september 2023 #31 Del Skrevet 12. september 2023 senior skrev (1 time siden): Deg om det . . Men du bør ikke kalle solid vitenskap for latterlig. Sånt slår lett tilbake på deg selv . . Joda, det er en grunn til at jeg ikke tenker min religiøse tro skal læres som vitenskap i skolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #32 Del Skrevet 13. september 2023 Ja jeg tror. Anonymkode: cd595...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 13. september 2023 #33 Del Skrevet 13. september 2023 Topsi skrev (17 timer siden): Jeg er kristen. Hva mener du at vitenskapen har motbevist? Jeg tror at mennesket er skapt i Guds bilde, men at når dey gjelder dyr hat det trolig vært en viss evolusjon. Jeg tror også at når.Bibelen sier jorda er skapt påm6 dahef, så sier Bibelen også at for Gud er 100å år som en dag, og 1 dag som 1000 år 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 13. september 2023 #34 Del Skrevet 13. september 2023 Nei, er ikke kristen. Gud fremstår som litt for spesiell for min del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #35 Del Skrevet 13. september 2023 Vil bare minne om at ikke alle kristne er konservative eller leser Bibelen bokstavelig… De konservative har heller ikke monopol på å tro på Gud 😊 DNK ( og mange andre) har ganske liberale fløyer, og mange prester der hverken tror eller predikerer om synd og helvete. Vitenskap er forståelsen av hvordan verden og universet fungerer teknisk sett, og er på ingen måte i konflikt med tanken om en åndelighet / bevissthet e.l i tillegg. Liberale kristne er ofte veldig intessert i både medisin og vitenskap, da dette er viktig for å forstå verden vi lever i og livet selv. De som er intressert i filosofien/teologien rundt dette, bør lese litt om kristen universalisme 😊Tro er også noe personlig, og kan ikke diskuteres logisk på lik linje med mange andre ting som politikk feks. Man kan samtale og prøve å forklare sitt synspunkt, men til syvende og sist er det litt uforklarlig 😅 Anonymkode: b751e...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #36 Del Skrevet 13. september 2023 Nei. Konfirmerte meg kristelig, og ble bare enda mer sikker på at jeg ikke tror på dette. Meldte meg ut av kirka kort tid etter, og har ingen planer om å se meg tilbake😅 Anonymkode: a6e11...9d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #37 Del Skrevet 13. september 2023 Ja, jeg tror. Og tror at tro er nettopp det man tror. Det er noe å holde seg fast i. Det er slik man ikke har bevis på men som gir mening likevel. Jeg tror på videnskapen og, begge deler er mulig. Men at det finns mye mellom himmel og jord som ikke kan bevises, er det ingen tvil om. Anonymkode: abdba...1ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 13. september 2023 #38 Del Skrevet 13. september 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Nei Det som slår meg er at svært få religiøse har et bevisst forhold til at geografi determinerer deres religiøse overbevisning i stor grad. En her på KG som er kristen, ville vært en overbevist muslim om hen var født i Peshawar eller Kabul. Samme personen ville vært en troende jøde om hen var født i en kibbutz i Israel. Samme personen ville vært Buddist om hen var født i Thailand. Samme personen ville trudd på Krishna om hen var født i India. Hadde den kristne personen her på KG blitt født for 1300 år siden, så ville hen trodd på Frøya og Odin. Syntes det er svært merkelig, ja uforståelig at ikke religiøse reflekterer mer over dette og hvilke implikasjoner det har. Anonymkode: 62053...e82 Dette er et godt poeng. Troen formes av omgivelsene. Men det gjelder jo også ateisme. Du har sannsynligvis blitt påvirket av familie, venner, internett, media, bøker osv. Hvis absolutt alle rundt deg trodde på en religion, så kan det hende at du gjennom å være rasjonell og tenkende og spørrende, ville ende opp som en enslig ateist. Men det er veldig lite sannsynlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #39 Del Skrevet 13. september 2023 Ja, tror absolutt på Gud! Den kristne guden og Jesus ♥️ Anonymkode: 8bee6...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #40 Del Skrevet 13. september 2023 Selvfølgelig ikke Anonymkode: 7dbcb...465 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå