AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Har aldri møtt noen som er kristen, i hvert fall ikke som er skikkelig kristen. For dere som tror: Hvorfor velger dere å tro på det som står i bibelen når vitenskapen har motbevist mye av den kristne lære? Og hvorfor velger dere å tro når det står så mange selvmotsigelser i bibelen? Anonymkode: 2fb17...969 1
-venter- Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Ja, jeg tror, og tror at vitenskap og Gud fint kan leve side om side. 4 1 4
Topsi Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Jeg er kristen. Hva mener du at vitenskapen har motbevist? Jeg tror at mennesket er skapt i Guds bilde, men at når dey gjelder dyr hat det trolig vært en viss evolusjon. Jeg tror også at når.Bibelen sier jorda er skapt påm6 dahef, så sier Bibelen også at for Gud er 100å år som en dag, og 1 dag som 1000 år 1 1
senior Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 Spørsmålet burde kanskje heller være om du tror på noen gud. Som agnostiker tror jeg ikke på den bibelske Gud, men avviser ikke enhver gudstro i videste forstand. 1
Intervence Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 Nei. Det å tro på Gud er samme som å tro på julenissen. En tåpelig historie. 5
Rosa Gnom Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 Nei,jeg tror ikke på gud. Forstår ikke hvordan det er mulig i 2023 heller. For meg så er religion ren ondskap. Religion har drept flere folk enn noen sykdom,krig eller naturkatastrofe noen gang har gjort. Good times. 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Ha ha nei 😄 ikke i det hele tatt Anonymkode: 772c0...16c 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 Ja. Jeg tror selvsagt på Gud. Trenger ikke en haug med mirakler heller, det holder å føle seg som et lite ubetydelig sandkorn når man stirrer opp på stjernehimmelen en kveld. Jeg setter også veldig pris på vitenskapen, og vår evne som mennesker å utvikle oss. Å forklare Gud til mennesker blir litt som å undervise i algebra til småbarnsavdelingen i barnehagen. Det er langt over vår fatteevne. Men at det er noe mer er jeg 100% sikker på. Anonymkode: 19679...af1 1 1 5
senior Skrevet 12. september 2023 #9 Skrevet 12. september 2023 (endret) 47 minutter siden, Intervence said: Nei. Det å tro på Gud er samme som å tro på julenissen. En tåpelig historie. Jeg er ikke enig i at historien er tåpelig. Kristendommen, som beskrevet i Det Nye Testamentet, er en morallære som var totalt banebrytende og ganske unik på sin tid, selv om den kanskje også hadde eldre røtter. Enten man vil innrømme det eller ikke, har den vært og er grunnleggende for vår egen kultur, selv for alle oss som ikke tror på den bibelske Gud. Endret 12. september 2023 av senior 1 1
Adrenalina1 Skrevet 12. september 2023 #10 Skrevet 12. september 2023 Trist med så mange hedninger sier jeg bare. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #11 Skrevet 12. september 2023 Nei Det som slår meg er at svært få religiøse har et bevisst forhold til at geografi determinerer deres religiøse overbevisning i stor grad. En her på KG som er kristen, ville vært en overbevist muslim om hen var født i Peshawar eller Kabul. Samme personen ville vært en troende jøde om hen var født i en kibbutz i Israel. Samme personen ville vært Buddist om hen var født i Thailand. Samme personen ville trudd på Krishna om hen var født i India. Hadde den kristne personen her på KG blitt født for 1300 år siden, så ville hen trodd på Frøya og Odin. Syntes det er svært merkelig, ja uforståelig at ikke religiøse reflekterer mer over dette og hvilke implikasjoner det har. Anonymkode: 62053...e82 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #13 Skrevet 12. september 2023 Man vet at mennesker og dyr er skapt gjennom evolusjon. Jeg tror på vitenskap, men har full forståelse for at mange trenger noen større å lene seg på. For er jo derfor en gud er skapt. Forklaring på det som var uforklarlig og trøst for de som trenger det. Anonymkode: 933d6...7d5 1
senior Skrevet 12. september 2023 #14 Skrevet 12. september 2023 12 minutter siden, Topsi said: Jeg er kristen. Hva mener du at vitenskapen har motbevist? Jeg tror at mennesket er skapt i Guds bilde, men at når dey gjelder dyr hat det trolig vært en viss evolusjon. Jeg tror også at når.Bibelen sier jorda er skapt påm6 dahef, så sier Bibelen også at for Gud er 100å år som en dag, og 1 dag som 1000 år At mennesket IKKE er skapt i Gus bilde er vel noe som er vitenskapen har dokumentert ganske grundig. Selv Paven mener at skapelsesberetningen skal tolkes symbolsk og ikke taes bokstavlig. 1
Somarfugelen Skrevet 12. september 2023 #15 Skrevet 12. september 2023 (endret) Selvfølgelig, men bare som mesteren av den disjunktive syllogismen, eller som dens a-priori-syntese (gud definert som omnitudo realitatis, hvorfra alle sekundære realitter er avledet av en delingsprosess. Endret 12. september 2023 av Somarfugelen
Merlin Skrevet 12. september 2023 #16 Skrevet 12. september 2023 Jeg tror på Gud, at det finnes en sterk makt som står bak alt. Men jeg har mistet troen på "bakkemannskapet" , miljøene innen kirke og bedehus, konservative og karismatiske. Jeg har en Kristen oppdragelse men har aldri ønsket å engasjert meg i kristne menigheter. Men ønsker du å vite mer skal du kontakte en god prest i et godt miljø, du vil finne mange flotte mennesker der akkurat slik du finner i de bruneste pub miljøene. 1
senior Skrevet 12. september 2023 #17 Skrevet 12. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nei Det som slår meg er at svært få religiøse har et bevisst forhold til at geografi determinerer deres religiøse overbevisning i stor grad. En her på KG som er kristen, ville vært en overbevist muslim om hen var født i Peshawar eller Kabul. Samme personen ville vært en troende jøde om hen var født i en kibbutz i Israel. Samme personen ville vært Buddist om hen var født i Thailand. Samme personen ville trudd på Krishna om hen var født i India. Hadde den kristne personen her på KG blitt født for 1300 år siden, så ville hen trodd på Frøya og Odin. Syntes det er svært merkelig, ja uforståelig at ikke religiøse reflekterer mer over dette og hvilke implikasjoner det har. Anonymkode: 62053...e82 Dette viser vel med all tydelighet at religion er basert på indoktrinering og hjernevasking av barn. 2
Topsi Skrevet 12. september 2023 #18 Skrevet 12. september 2023 senior skrev (1 minutt siden): At mennesket IKKE er skapt i Gus bilde er vel noe som er vitenskapen har dokumentert ganske grundig. Selv Paven mener at skapelsesberetningen skal tolkes symbolsk og ikke taes bokstavlig. Hvordan har vitenskapen dokumentert det? Via evolusjon? Det er ikke vitenskapelig bevist at vi stanner fra dyrene, og at noe så komplisert som et menneske skal komne fra en encellet organisme via milliarder av mutasjoner er for meg latterlig 1
c_buk Skrevet 12. september 2023 #19 Skrevet 12. september 2023 Tror ikke på guder nei. Når det f.eks lyner tviler jeg på at det er Tor som svinger med hammeren. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #20 Skrevet 12. september 2023 Topsi skrev (22 minutter siden): Jeg er kristen. Hva mener du at vitenskapen har motbevist? Jeg tror at mennesket er skapt i Guds bilde, men at når dey gjelder dyr hat det trolig vært en viss evolusjon. Jeg tror også at når.Bibelen sier jorda er skapt påm6 dahef, så sier Bibelen også at for Gud er 100å år som en dag, og 1 dag som 1000 år Og hva tenker du om at mennesket beviselig har blitt til gjennom evolusjon? Hvordan passer de andre menneskeartene inn i ditt verdensbilde? Anonymkode: 3b0d2...da3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå