Gå til innhold

Det å gi penger til voksne barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utover å hjelpe til med studier/kjøp av bolig feks. 
Hadde du hjulpet datteren din som feks har surret bort endel penger, rotet det til med jobb? Ville du da hjulpet til med penger til unødvendige ting, eller kun mat? 

Har fått meg kjæreste for ca 1 år siden, og vet han tjener greit nok. Vi har snakket om ferie tidligere, men da ble det noe så han kunne ikke likevel. Tok det opp på nytt, spurte om han ville ta en tur i vinter, men han regnet med at han minst måtte ut med 5-6000kr i mnd til datteren fremover, så han visste ikke når han hadde råd til ferie igjen. Jeg ble litt paff, og litt usikker - er dette vanlig? Å gi voksne barn så mye? 
Bare lurer på om jeg skal involvere meg 100% fremover, satse på å bli samboere, eller om dette blir et irritasjonsmoment. 

Anonymkode: 2172d...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt. Man hjelper barna sine om man kan. Ferdig snakket. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg har aldri mottatt faste penger fra foreldre som voksen. Det er på tide hun klarer seg selv. 

Anonymkode: dc285...36d

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Noen har barn med sykdom eller andre utfordringer som gjør at de trenger støtte.

Oppegående foreldre støtter ofte høyere utdanning, boligkjøp etc.

Anonymkode: 7b842...070

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Barnet trenger da ikke ha rotet det til. Kanskje hun sliter med boliglån, rente, matpriser og risikerer at barna blir hjemløse. Kanskje går datteren gjennom et samlivsbrudd. Det finnes mange ulike scenarioer man kan se for seg. 

Anonymkode: 963be...0d3

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet trenger da ikke ha rotet det til. Kanskje hun sliter med boliglån, rente, matpriser og risikerer at barna blir hjemløse. Kanskje går datteren gjennom et samlivsbrudd. Det finnes mange ulike scenarioer man kan se for seg. 

Anonymkode: 963be...0d3

Ja, jeg vet jo grunnen, men vil ikke utdype det her. Hun har rotet det til, både med penger, bolig og jobb. Nå jobber hun ikke.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig. Akkurat nå hjelper vi eldste økonomisk da han ble permittert rett etter huskjøp og dramatisk tvillingfødsel, der den ene vil ha varige mén. Overfører fast ca 10 000 i måneden i tillegg til at vi kjøper inn litt i ny og ne. Han har ikke bedt om det, men de skal ikke behøve å snu på krona i den tøffe situasjonen de er i nå. Fikk selv hjelp av mine foreldre den gangen jeg selv klønet det skikkelig til.

Anonymkode: 448d0...451

• Liker 7
  • Hjerte 11
Skrevet

Jeg hadde hjulpet hvis jeg hadde mulighet. 

Anonymkode: 10dc7...25d

• Liker 4
Skrevet

Han overfører til restaurant besøk, klær, fest, tlf, ferie og slike ting. Hadde som sagt skjønt greia om det var for å ha tak over hodet, ha nok mat, hjelpe til med en regning man ikke klarer.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig. Akkurat nå hjelper vi eldste økonomisk da han ble permittert rett etter huskjøp og dramatisk tvillingfødsel, der den ene vil ha varige mén. Overfører fast ca 10 000 i måneden i tillegg til at vi kjøper inn litt i ny og ne. Han har ikke bedt om det, men de skal ikke behøve å snu på krona i den tøffe situasjonen de er i nå. Fikk selv hjelp av mine foreldre den gangen jeg selv klønet det skikkelig til.

Sitter dere i en situasjon der dere ikke har noe særlig til overs da? Eller har dere så god økonomi at dere har muligheter til å feks reise på ferie selv? Fint å hjelpe, ikke misforstå. Hadde også hjulpet om jeg hadde barn og økonomi til det, i den situasjonen du beskriver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så utrolig flott gjort. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg vet jo grunnen, men vil ikke utdype det her. Hun har rotet det til, både med penger, bolig og jobb. Nå jobber hun ikke.

Jeg også «rotet det til» når jeg var yngre, grunnen var sykdom som ikke ble tatt på alvor før det hadde gått noen år. Hadde heldigvis foreldre som stilte opp og hjalp meg med utgifter, ellers hadde jeg havnet på gaten… (Var såpass ille at jeg klarte ikke følge opp noe med nav en periode så fikk ikke hjelp derfra)

Selvfølgelig hjelper man barna sine. Forøvrig er 5000 ,- ingenting ift hva barna koster når de er under 18😅

Anonymkode: 52d65...77c

Skrevet

Hadde forresten aldri prioritert å reise på ferie selv istede for å hjelpe barna mine. 

Anonymkode: 52d65...77c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hjelper til uansett. Hva som faktisk er hjelp er individuelt. Hvis man har klønet det skikkelig til trenger man mer enn penger, man trenger hjelp til økonomisk forståelse kanskje? strever man med impulsivitet eller avhengighet som rammer det økonomiske bør jo det adresseres.. men å finne ut i kroner og ører hva man som behøves her og nå, og kanskje hvor lenge, lenge en plan sammen og bidra så langt man kan. For noen er det 10.000kr i de verste småbarnsårene(ref eksemplet over), hvor det igrunn er rene utgifter som er problemer, eller en 2-3000 kr i måneden frem ril man har fått kontroll på en forbruksgjeld tatt opp + økonomisk råd og hjelp til budsjett osv, du skjønner sikkert hva jeg mener :) 

Anonymkode: 95fc9...cf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sitter dere i en situasjon der dere ikke har noe særlig til overs da? Eller har dere så god økonomi at dere har muligheter til å feks reise på ferie selv? Fint å hjelpe, ikke misforstå. Hadde også hjulpet om jeg hadde barn og økonomi til det, i den situasjonen du beskriver. 

Vi har god råd, vil jeg tro. Vi har eiendommer, hytte, hus osv, og grei inntekt. Det er ikke dermed sagt at vi tar oss råd til å dra på ferie flere ganger i året utenlands. Vi har fire barn, og selvsagt prioriterer vi å hjelpe dem før vi drar på ferie! Så prioriterer vi ny ovn på hytta før vi drar på ferie også nå i høst. 

Du hadde prioritert ferie til deg selv foran barn som trenger hjelp? 

Du nevner telefon? Det er jo en nødvendighet! Det betaler vi enda for de to som har flyttet ut. Den ene er ikke engang student, men jeg som stemor betaler regninga hennes :) Jeg har bare glemt det faktisk.... Selvsagt betaler jeg penger til Oslo-studenten slik at hun kan få komme seg hjem! 

Trodde du at han skulle bruke alle pengene sine på deg og seg selv? Da kan det hende at det blir et irritasjonsmoment ja. ...

Anonymkode: b3595...bbd

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Spørs på hva grunnen er, men er pengene til et godt formål, eller grunnen til behov for penger pga helse/vært uheldig etc. Så selvfølgelig hjelper man barnet sitt. Ville også hjulpet med billappen/egenkapital til bolig/penger under studier og lignende. 

Anonymkode: 96979...e7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Utover å hjelpe til med studier/kjøp av bolig feks. 
Hadde du hjulpet datteren din som feks har surret bort endel penger, rotet det til med jobb? Ville du da hjulpet til med penger til unødvendige ting, eller kun mat? 

Har fått meg kjæreste for ca 1 år siden, og vet han tjener greit nok. Vi har snakket om ferie tidligere, men da ble det noe så han kunne ikke likevel. Tok det opp på nytt, spurte om han ville ta en tur i vinter, men han regnet med at han minst måtte ut med 5-6000kr i mnd til datteren fremover, så han visste ikke når han hadde råd til ferie igjen. Jeg ble litt paff, og litt usikker - er dette vanlig? Å gi voksne barn så mye? 
Bare lurer på om jeg skal involvere meg 100% fremover, satse på å bli samboere, eller om dette blir et irritasjonsmoment. 

Vet ikke jeg.. det er barnet hans, hvis du allerede nå skal konkurrere eller knive om plass så blir det problemer.

Samtidig så reagerer jeg på svaret hans, det finnes mange måter å få til tur eller tid sammen som ikke må koste så mye feks. Han avslo forslaget ditt og kom ikke med forslag tilbake og det er hva du burde reagere på her. 

Anonymkode: 3e0ad...80f

Skrevet

Finnes ikke noe fasitsvar her, men uvanlig er det nok ikke i det hele tatt, spesielt om man har grei inntekt selv. Din kjære er tydeligvis en raus pappa, kanskje i overkant raus, men det vet vi KG igrunn ingenting om.

Jeg tror at hvis dette irriterer deg nå, så blir det ikke bedre. Han kommer neppe til å endre seg så mye på den fronten, og du kommer neppe godt ut av det om du tvinger frem en endringer i hans relasjon til egne barn. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har ikke hatt så god råd i ungenes oppvekst. Lænnsutviklinga i mitt yrke tilsier at jeg vil ha bedre tid seinere. Jeg ser fram til å kunne spandere et restaurant-besøk, ny sovepose eller andre utskeielser på mine voksne barn når den tid kommer - akkurat sånn mine foreldre gjør for meg nå, når min barnefamilieøkonomi er stram, mens de har bedre råd. 

Anonymkode: 7ebda...84b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...