AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Jeg er kronisk syk/ utmattelse og han har hjulpet meg i mange år. Nå er han i livets siste fase og jeg blir sittende igjen alene. Jeg har et par venner men de bor på andre kanten av landet, og de har knapt møtt kjæresten min selv om vi har vært sammen i mange år, så jeg kan liksom ikke snakke til de om hvor jævlig dette er eller sørge sammen med de. Kjæresten min har en liten familie som vi har hatt sporadisk kontakt med, og jeg tenker at de har nok med seg selv etter hans død og at vi mister kontakt. Min familie bor veldig langt unna og de spør meg aldri hvordan jeg har det. Jeg har ikke hatt krefter til å være sosial på byen eller ha besøk eller besøke andre, men han har vært min venn og vært det sosiale livet som jeg har trengt, og nå blir jeg sittende igjen helt alene med alle tankene. 🥺 Anonymkode: 4e69c...1b0 11
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Uff, dette var vondt å lese. Jeg er ikke religiøs, men kan det være at kirken har sorggruppe eller noe slik? Så har du i alle fall noen å prate med ❤️ Anonymkode: dffd4...cf2 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 Kontakt frivillighetssentralen og røde kors og be om besøksvenn Anonymkode: 70a8f...0c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 Så trist å høre ❤️ Anonymkode: 8f3c3...78b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 Støttegruppe i forhold til hans sykdom, f.eks. Kreftforeningen? Eller din sykdom? Besøksvenn fra Røde kors eller Frivilligsentralen? Anonymkode: 60b4b...624 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Støtteforening for hans sykdom asap, og kontakt fastlege og be om psykolog om du ikke har. Anonymkode: 2cdaa...ad3 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er kronisk syk/ utmattelse og han har hjulpet meg i mange år. Nå er han i livets siste fase og jeg blir sittende igjen alene. Jeg har et par venner men de bor på andre kanten av landet, og de har knapt møtt kjæresten min selv om vi har vært sammen i mange år, så jeg kan liksom ikke snakke til de om hvor jævlig dette er eller sørge sammen med de. Kjæresten min har en liten familie som vi har hatt sporadisk kontakt med, og jeg tenker at de har nok med seg selv etter hans død og at vi mister kontakt. Min familie bor veldig langt unna og de spør meg aldri hvordan jeg har det. Jeg har ikke hatt krefter til å være sosial på byen eller ha besøk eller besøke andre, men han har vært min venn og vært det sosiale livet som jeg har trengt, og nå blir jeg sittende igjen helt alene med alle tankene. 🥺 Anonymkode: 4e69c...1b0 Er han syk, finnes det pårørende grupper. Eller du kan høre i kommunen om noe hjelp. De kan evnt bidra med ting du ikke klarer selv. Bpa ol kan du søke. Det tar tid, så søk tidlig. Er det snakk om kreft feks. Er det pårørende grupper eller tlf du kan ringe. Sjekk ut hvilke tilbud som finnes der du bor. Feks røde kors har besøkstjenester mange steder Anonymkode: c9974...2b6 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #9 Skrevet 12. september 2023 Så utrolig trist å lese dette For meg er det veldig gjenkjennbart, jeg mistet min bror etter kreft. Vi var veldig nære, og noe av det siste han sa til meg var at vi måtte ta vare på kjæresten hans. Og det har vi gjort etter beste evne. Du må ikke tenke at familien hans har nok med sitt, for du er jo også familien hans. Kjæresten hans er nå innom og drikker kaffe, eller på middag av og til. Og hele familien sender snapper etc. Men det er jo en balanse som må være til stedet. Dersom brors kjæreste ønsker å "gå videre" må ikke vi mase (ikke at hun er der nå da). Og jeg vil tro at hun føler seg litt fram på hvor mye initiativ det er greit at hun tar ... Men dette har fungert helt smertefritt til nå. En annen ting du kan gjøre er å undersøke om det finnes sorggrupper der du bor. Jeg har hørt andre har hatt veldig god nytte av det. Jeg håper at dere to er i stand til å oppleve noe positivt sammen før han går bort. God mat, god film, ligg sammen og lytt på musikk, podkast eller lydbok. At han kan få det snopet han ønsker (om han liker snop), eller ei kald øl e.l Det er forferdelig å gå slik å vente. Jeg håper det går godt for dere begge ❤️ Anonymkode: 8dec8...83b 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #10 Skrevet 12. september 2023 Støtter alt over her, i tillegg finnes nettvenner. Som mange har fått gjennom kg feks. Anonymkode: dcce6...de2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Uff, dette var vondt å lese. Jeg er ikke religiøs, men kan det være at kirken har sorggruppe eller noe slik? Så har du i alle fall noen å prate med ❤️ Anonymkode: dffd4...cf2 Jeg har det siste døgnet sjekket dette sorggrupper, og det finnes i min kommune men 2-3 mil utenfor der jeg bor. Ts Anonymkode: 4e69c...1b0
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Støtteforening for hans sykdom asap, og kontakt fastlege og be om psykolog om du ikke har. Anonymkode: 2cdaa...ad3 I fjor søkte fastlegen om psykolog til meg på DPS men jeg fikk ikke fordi jeg kun var pårørende, så da må jeg gå privat, og det har jeg ikke penger til nå. Ts Anonymkode: 4e69c...1b0
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 On 9/13/2023 at 2:37 PM, AnonymBruker said: I fjor søkte fastlegen om psykolog til meg på DPS men jeg fikk ikke fordi jeg kun var pårørende, så da må jeg gå privat, og det har jeg ikke penger til nå. Ts Anonymkode: 4e69c...1b0 Sjekk om det finnes et lavterskel psykisk helse tilbud i kommunen. Det er gratis og du trenger ikke henvisning for å gå dit. De har ofte lang ventetid, men i min kommune kan de tilby noen timer på kort varsel til folk i akutt krise, f.eks etter dødsfall. Anonymkode: 0410e...96f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sjekk om det finnes et lavterskel psykisk helse tilbud i kommunen. Det er gratis og du trenger ikke henvisning for å gå dit. De har ofte lang ventetid, men i min kommune kan de tilby noen timer på kort varsel til folk i akutt krise, f.eks etter dødsfall. Anonymkode: 0410e...96f De tilbyr kurs bare Ts Anonymkode: 4e69c...1b0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 14.37): I fjor søkte fastlegen om psykolog til meg på DPS men jeg fikk ikke fordi jeg kun var pårørende, så da må jeg gå privat, og det har jeg ikke penger til nå. Ts Anonymkode: 4e69c...1b0 Så trist å høre om dette ❤️ Jeg ser andre tipser om lavterskeltilbud og støttegrupper, og du skriver det er for langt unna - men noen av de har møter på teams e.l, og noen steder er frivillighetssentralen behjelpelig med kjøring også. Dersom dere har en sympatisk prest /diakon lokalt kan dette også være fine mennesker å prate med, de blander ikke religion inn i samtalen med mindre du åpner for det. De har ofte lang erfaring innen sorghåndtering, og er flinke til å lytte. Dette er gratis, og mange kommer hjem til deg dersom du foretrekker det. Føler med deg i sorgen og fortvilelsen ❤️ Anonymkode: 8f3c3...78b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå