Gå til innhold

Hva er en fast nok madrass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er superstressa for samsoving, synes det er veldig skummelt. Men vi strever veldig med å få babyen til å sove i bedsidecrib og det gjør det vanskelig å få noe søvn. Merker at det tærer på å ikke få sove mer enn 2-3 oppstykkede timer i døgnet og at jeg har vært nær ved å sovne med babyen i settinger som ikke er forsvarlig. Så må finne på noe. 

Leser LUB etc. som at egen seng er ideelt, men at såkalt trygg samsoving er å foretrekke foran utrygg og uplanlagt samsoving. Men det er ikke alle rådene som er like lette å vurdere. F.eks dette med madrassen. Vi har en ganske hard madrass, men den er fortsatt langt mykere enn en spedbarnsmadrass. 

Hvordan vurderer dere om dere klarer å samsove trygt nok?

Anonymkode: 3dcb4...7bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fast nok til at det ikke blir "nedoverbakke" fra der babyen ligger og til kroppen din. 

Med min eldste hadde vi en madrass som var for myk, slik at jeg sank for lavt ned i madrassen, og babyen da veltet nedover inn mot kroppen min, og da over mot magen. 

Med andremann hadde vi en mye fastere madrass, og der lå babyen stabilt, det ble ikke en nedoverbakke inn mot kroppen min. 

Så med andremann turte jeg samsove, men ikke med førstemann. Der så jeg at han lå ustabilt, og rullet fremover mot meg og endte på magen med fjeset ned i madrassen om jeg rullet litt over på ryggen og vekk fra ham. 

Med andremann lå jeg stabilt på siden, med nederste armen bøyd inn under puten min (så jeg ikke kunne rulle fremover mot mageleie og da oppå babyen), med en fast pute (brukte en gammel ammepute) i ryggen så jeg ikke rullet bakover (og da kunne rulle over babyen om jeg rullet tilbake igjen og babyen hadde ålt seg nærmere meg), dynen klemt inn under meg opp til livet. Da lå jeg så stabilt at jeg ikke kunne rulle noe sted, og havne oppå babyen, og madrassen var så fast at babyen også lå stabilt og ikke vippet overende når vekten min forskjøv seg. 

Anonymkode: 6d610...788

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke gjør det. Kan du få avlastning og få tatt igjen søvn på andre tidspunkter i døgnet?

Fks sove fra 17-20 når partner er hjemme fra jobb?

Bedside med en hånd på baby, funker ikke det?

Anonymkode: 74362...d0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...