AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Jeg har en sønn i fjerde klasse, og det er en kamp hver dag å få ham på skolen. Han er skoleflink, men liker ikke skolearbeid. Lærer beskriver ham som umoden i den forstand at han ikke alltid følger beskjeder, kan legge seg på gulvet isteden for å sitte på plassen, er treg med å kle på seg i garderoben osv. Overganger og enkelte sosiale situasjoner har vært en utfordring helt fra han var liten. (Han er også omtenksom, har mange venner, er mye glad m.m. Med andre ord er det mye positivt også.) Min magefølelse sier at han er som meg: høysensitiv og blir utslitt av mange folk, høye lyder, mange beskjeder, lukter osv., men at han ikke har noe språk for dette. Når han sklir ned på gulvet isteden for å sitte på plassen sin eller ikke kler på seg i garderoben tolker jeg det som at han er overstimulert og dermed ukonsentrert. Det mest synlige problemet er jo at det er så krevende å få ham på skolen (han har foreløpig lite fravær). Når han først er der er alt tilsynelatende greit i følge lærer, men jeg er redd for at han er mer mistilpass enn han viser. Det skal sies at klassemiljøet er godt og at han har en god relasjon til lærer. Så er spørsmålet: hvor mye skal man kreve av oppfølging/tilrettelegging i skolehverdagen, når det ikke er veldig store eller veldig synlige utfordringer? Jeg er redd for å forverre problemene ved å sette for stort fokus på de (og det er lærer også), men samtidig er jeg redd for at han går igjennom store deler av barneskolen utenfor toleransevinduet, og dermed har vonde følelser han ikke har språk for å uttrykke. Noen erfaringer å dele? Anonymkode: d0568...efb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Du kan ikke kreve noe så lenge barnet ditt ikke blir utreddet. Hrr må lærer på banen og dere må snakke om veien videre. Bup er neste, men er der snakk om ressurser også. For meg hlres det me rom en unge som hører dårlig og ikke vil høre på lærer. Anonymkode: ae62e...94f 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Hva slags tilrettelegging ønsker du da? Hvis ikke skolen ser noe problem eller utfordringer, blir det vansklig, de fikser ikke ting som fungerer. Anonymkode: 12155...79d 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan ikke kreve noe så lenge barnet ditt ikke blir utreddet. Hrr må lærer på banen og dere må snakke om veien videre. Bup er neste, men er der snakk om ressurser også. For meg hlres det me rom en unge som hører dårlig og ikke vil høre på lærer. Anonymkode: ae62e...94f Ikke kommenter. Anonymkode: 4d826...637
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 Høres ikke mye høysensitiv ut i fra det du beskriver. Høres mer ut som en gutt som er vant til å få det som han vil, og når han ikke får det, blir han vrang. Bare det at du tenker at dette er noe som han må få tilrettelegging for sier sitt... Anonymkode: 75643...282 13 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 Skolen kan ikke tilrettelegge iht lovverket uten en reelll diagnose på papiret. Uansett så høres dette ut som en oppgave for både PPT og BUP, han er 10 år gammel og legger seg på gulvet i klasserommet foran alle sammen, tåler ikke overganger og lærer oppfatter han som umoden. Her er det nok en diagnose i bunn. Hvis du vil gi gutten hjelp så få PPT på banen først og BUP. Anonymkode: 7f8f5...92f 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Systemet er ikke skapt for annet ennA4, mange greier ikke følge vanlig skoleløp uten å lide konsekvenser av ulik grad. Du har god forståelse for hva som melder seg hos ditt barn, ser det ut som. Still skolen til veggs, hør hvordan de mener problematikken skal møtes. Still krav til at de tar stilling til barnets behov for skjerming(for å unngå overstimulering) og se hva skolen får til. veldig mange trenger en annen rutine enn den som praktiseres i dag, har et håp om at hvis foreldre synliggjør barnas behov, som du gjør nå, og krever grep, vil skolen kunne stå sterkere i kampen om ressurser og mulighetene til å strukturere skolen på en bedre måte. Stå på for ditt barn. Pass på at han ikke blir kjeftet ut fir å ikke greie å henge med. Det gjør noe med selvfølelsen, måten han ser på seg selv, som i verste fall kan henge i og påvirke fremtiden hans. (I aller verste fall!) Anonymkode: 4d826...637 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ikke mye høysensitiv ut i fra det du beskriver. Høres mer ut som en gutt som er vant til å få det som han vil, og når han ikke får det, blir han vrang. Bare det at du tenker at dette er noe som han må få tilrettelegging for sier sitt... Anonymkode: 75643...282 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skolen kan ikke tilrettelegge iht lovverket uten en reelll diagnose på papiret. Uansett så høres dette ut som en oppgave for både PPT og BUP, han er 10 år gammel og legger seg på gulvet i klasserommet foran alle sammen, tåler ikke overganger og lærer oppfatter han som umoden. Her er det nok en diagnose i bunn. Hvis du vil gi gutten hjelp så få PPT på banen først og BUP. Anonymkode: 7f8f5...92f Ellers er jeg enig i det som et fetet ut øverst her. Høysensitivitet er ikke akkurat det jeg assosierer gutten din med ift hva du beskriver, ts. Håper også du er klar over at høysensitivitet assosieres med Aspergers-syndrom. Anonymkode: 7f8f5...92f 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #9 Skrevet 12. september 2023 Her er det noen enkle grep som kan gjøres, men det er ikke sikkert det er nok. Du kan snakke med læreren om å bruke ørepropper som demper lyder uten å kutte de helt ut. Loop har gode varianter. De er heller ikke veldig synlige. Spør om hvor han sitter i klasserommet. Det er lurt å sitte unna vinduer og langt fremme så det blir færre visuelle distraksjoner. Kombinert med ørepropper bør det hjelpe på konsentrasjonen. Anonymkode: fd828...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #10 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Høres ikke mye høysensitiv ut i fra det du beskriver. Høres mer ut som en gutt som er vant til å få det som han vil, og når han ikke får det, blir han vrang. Bare det at du tenker at dette er noe som han må få tilrettelegging for sier sitt... Anonymkode: 75643...282 Han kan (som alle barn) bli sint og lei seg hvis han ikke får viljen sin, men det er ikke sånn at vi da gir etter - tvert i mot så snakker vi sammen om hvorfor det er som det er, at det er greit å være skuffet, men at det ikke forandrer på noe. Og det går som regel veldig bra, han godtar det og humøret er på plass igjen raskt etterpå. Han er også veldig omsorgsfull og ofte på tilbudssiden ovenfor lillebror - så nei, det er nok ikke at han er bortskjemt som er problemet. Anonymkode: d0568...efb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #11 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her er det noen enkle grep som kan gjøres, men det er ikke sikkert det er nok. Du kan snakke med læreren om å bruke ørepropper som demper lyder uten å kutte de helt ut. Loop har gode varianter. De er heller ikke veldig synlige. Spør om hvor han sitter i klasserommet. Det er lurt å sitte unna vinduer og langt fremme så det blir færre visuelle distraksjoner. Kombinert med ørepropper bør det hjelpe på konsentrasjonen. Anonymkode: fd828...9ce Takk for tips! Vi har prøvd Flare sine Calmer, men han takler ikke å ha noe inni ørene. Har vurdert støykansellerende headset, men har en mistanke om at han ikke vil bruke det fordi han er redd for å skille seg ut. Verdt et forsøk kanskje. (Hvis det er tillatt på skolen da) Når det kommer til plassering i klasserommet så virker det som lærer har god kontroll på hva som funker best, både for ham og for hele klassen. Anonymkode: d0568...efb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #12 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Systemet er ikke skapt for annet ennA4, mange greier ikke følge vanlig skoleløp uten å lide konsekvenser av ulik grad. Du har god forståelse for hva som melder seg hos ditt barn, ser det ut som. Still skolen til veggs, hør hvordan de mener problematikken skal møtes. Still krav til at de tar stilling til barnets behov for skjerming(for å unngå overstimulering) og se hva skolen får til. veldig mange trenger en annen rutine enn den som praktiseres i dag, har et håp om at hvis foreldre synliggjør barnas behov, som du gjør nå, og krever grep, vil skolen kunne stå sterkere i kampen om ressurser og mulighetene til å strukturere skolen på en bedre måte. Stå på for ditt barn. Pass på at han ikke blir kjeftet ut fir å ikke greie å henge med. Det gjør noe med selvfølelsen, måten han ser på seg selv, som i verste fall kan henge i og påvirke fremtiden hans. (I aller verste fall!) Anonymkode: 4d826...637 Det TS beskriver høres ut som bagatellmessige variasjoner man finner innenfor alle grupper med barn. Alle er ikke like. Og nei, man kan faktisk ikke lage individuell undervisning og tilrettelegging for 30 barn. Selv barn må lære seg å forholde seg til at ikke alt er 100% behagelig, moro eller slik de skulle ønske seg. Still skolen til veggs? Jeg tror ikke du aner hvor mye skolen allerede må håndtere pga kravstore foreldre som tror deres barn er sentrum av universet. Skulle ønske skolen la til rette for at jeg holdt på å sovne i første time på skolen hver eneste dag. Jeg holdt også på å ramle av stolen opptil flere ganger fordi jeg var trøtt, og det var helt ulidelig med hodet dinglende og evige oppvåkning-sjokk hver gang man holdt på å falle i søvn. Men dessverre er ikke skolen lagt opp for b-mennesker heller. Kan love deg at det var en utfordring også. Men nei. Man må faktisk tåle at ikke alt er 100% strømlinjeformet til å passe akkurat deg eller din unge. Anonymkode: 33b83...5a0 7 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #13 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skolen kan ikke tilrettelegge iht lovverket uten en reelll diagnose på papiret. Uansett så høres dette ut som en oppgave for både PPT og BUP, han er 10 år gammel og legger seg på gulvet i klasserommet foran alle sammen, tåler ikke overganger og lærer oppfatter han som umoden. Her er det nok en diagnose i bunn. Hvis du vil gi gutten hjelp så få PPT på banen først og BUP. Anonymkode: 7f8f5...92f Takk for innspill. Jeg har jo en mistanke om at det er noe nevroavvik, spesielt siden både lillebror og mor (jeg) også har en del utfordringer. Jeg klarer bare ikke bli enig med meg selv om vi skal starte utredning eller ikke. I samtale med fastlege, skole (barnehage for lillebror sin del) og mannen min så er oppfatningen den at det ikke er nødvendig. Så var vi hos barnelege med lillebror som sa at han helt klart ville fått gjort utredning på oss alle tre. 🤷🏻♀️ Anonymkode: d0568...efb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #14 Skrevet 12. september 2023 I stedet for å utforske teorien om høysensitivt videre, eller i hvert fall i tillegge, ville jeg snakket med han om viktigheten av å oppføre seg skikkelig i det offentlige rom, og faktisk høre etter og gjøre som læreren sier. Sørget for at faktisk for en forståelse av det. Det vil være veldig leit for gutten om han går gjennom barneskolen, og begynner på ungdomskolen, uten den forståelsen. Når det gjelder høysensitivitet går det også an å snakke med gutten om det. Om han føler det er mye lyd, mye å forholde seg til osv. Da vil du få et inntrykk om dette er noe å forfølge videre. Anonymkode: 33b60...6c9 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #15 Skrevet 12. september 2023 Ville virkelig tatt dette seriøst og prøvd å få litt veiledning, og kanskje noen han kan snakke med. Stesønnen min var ganske lik, men hadde mye fravær, og måtte ofte hentes. Nå går han på ungdomsskolen og har falt helt ut av det sosiale. Han sitter bare hjemme- og vil bare være hjemme- og er ensom og ulykkelig.. Utrolig trist! Anonymkode: dbb92...1e9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #16 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I stedet for å utforske teorien om høysensitivt videre, eller i hvert fall i tillegge, ville jeg snakket med han om viktigheten av å oppføre seg skikkelig i det offentlige rom, og faktisk høre etter og gjøre som læreren sier. Sørget for at faktisk for en forståelse av det. Det vil være veldig leit for gutten om han går gjennom barneskolen, og begynner på ungdomskolen, uten den forståelsen. Når det gjelder høysensitivitet går det også an å snakke med gutten om det. Om han føler det er mye lyd, mye å forholde seg til osv. Da vil du få et inntrykk om dette er noe å forfølge videre. Anonymkode: 33b60...6c9 Han forstår veldig godt hva som er grei oppførsel og ikke, han er i utgangspunktet veloppdragen og veldig opptatt av å gjøre det som er riktig. Men så uttrykker han med jevne mellomrom en frustrasjon over at han selv synes han er «rar» og at han ikke alltid klarer å «styre» det han gjør på skolen. Og da er han genuint fortvilet og lei seg. De gangene jeg har spurt direkte om dette med lyd, mange folk osv så bekrefter han at det er plagsomt, men han snakker aldri om dette på eget initiativ. Og hvis jeg snakker om trivsel og oppførsel på skolen i mer generelle termer så nevner han det heller ikke, da klarer han bare si at skolen er «kjedelig» og at han har en «ekkel følelse» inni seg. Og ja, vi har selvfølgelig snakket om at ikke alt er gøy hele tiden og at man må gjøre ting man ikke har så lyst til også. Anonymkode: d0568...efb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #17 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ville virkelig tatt dette seriøst og prøvd å få litt veiledning, og kanskje noen han kan snakke med. Stesønnen min var ganske lik, men hadde mye fravær, og måtte ofte hentes. Nå går han på ungdomsskolen og har falt helt ut av det sosiale. Han sitter bare hjemme- og vil bare være hjemme- og er ensom og ulykkelig.. Utrolig trist! Anonymkode: dbb92...1e9 Så leit å høre! Får han noe oppfølging fra skolen? Anonymkode: d0568...efb
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #18 Skrevet 12. september 2023 Få henvisning fra legen til øre/nese/halsavdeling på sykehus. Vår gutt fikk hørselen testet der, og påvist hyperakusi. Står på nå venteliste til hørselssenter. Anonymkode: 4efb8...f31
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #19 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det TS beskriver høres ut som bagatellmessige variasjoner man finner innenfor alle grupper med barn. Alle er ikke like. Og nei, man kan faktisk ikke lage individuell undervisning og tilrettelegging for 30 barn. Selv barn må lære seg å forholde seg til at ikke alt er 100% behagelig, moro eller slik de skulle ønske seg. Still skolen til veggs? Jeg tror ikke du aner hvor mye skolen allerede må håndtere pga kravstore foreldre som tror deres barn er sentrum av universet. Skulle ønske skolen la til rette for at jeg holdt på å sovne i første time på skolen hver eneste dag. Jeg holdt også på å ramle av stolen opptil flere ganger fordi jeg var trøtt, og det var helt ulidelig med hodet dinglende og evige oppvåkning-sjokk hver gang man holdt på å falle i søvn. Men dessverre er ikke skolen lagt opp for b-mennesker heller. Kan love deg at det var en utfordring også. Men nei. Man må faktisk tåle at ikke alt er 100% strømlinjeformet til å passe akkurat deg eller din unge. Anonymkode: 33b83...5a0 Vi kommenteewe ikke samme side av saken Tilrettelggging for 30 stk er helt unødvendig og helt feil retning i min tankegang. Jeg mener at dagens skole er feil lagt opp etter elevmassen. Det trengs en omstrukturering som favner hovedforskjellene hos barna, som går på behov for bevegelse, variert skoledag og lekbasert læring i de yngste trinnene. Anonymkode: 4d826...637 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #20 Skrevet 12. september 2023 Gruer meg til å sende guttene mine i skolesystemet.jeg vet at den ikke er lagt opp etter deres behov og at lærerne har alt for lite kunnskap om de minste barnas behov. Gremmes når jeg hører lærere snakke om spesielt de yngste elevene. Anonymkode: 4d826...637
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå