Gå til innhold

Kan jeg slutte jobbe som 55-åring hvis...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...jeg har ca 22 millioner, 2 millioner i gjeld og en bolig verd ca 13 mill?

Anonymkode: d065d...9e8

Skrevet

Ja, men det er ikke samfunnsmessig særlig ok å gjøre det. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

...jeg har ca 22 millioner, 2 millioner i gjeld og en bolig verd ca 13 mill?

Det kommer helt an på forbruket det da. Vollvik klarte ikke 5 år på en milliard engang... 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, newman01 said:

Det kommer helt an på forbruket det da. Vollvik klarte ikke 5 år på en milliard engang... 

Jeg er nok en god del mer moderat enn Vollvik, hehe

Skrevet

Men hvorfor gjeld når man har 22.mill?

Anonymkode: 7bb6d...075

Skrevet

Ja, det er mer enn nok.

Mitt mål er å komme meg til et punkt for jeg får 500.000 i året fra renter på en bankkonto. Trenger under halvparten av det du har av verdier for å få til det. Den dagen skal jeg pensjonere meg, forhåpentligvis lenge før jeg blir 55.

Anonymkode: b6d1d...c7f

Skrevet

Du kan slutte å jobbe når du vil. Det er ingen lov som sier at du må jobbe en eneste dag i livet. 

Jeg har arv og har aldri hatt en jobb. Ikke har jeg tenkt å skaffe en heller. Bruker tiden min på andre ting,

Anonymkode: 19510...3c2

Skrevet

Ja, det er som regel mer enn nok, med mindre man planlegger å ha en veldig luksuriøs livsstil. Jeg planlegger også å "pensjonere" meg tidlig selv med noe mindre enn det. Dvs. jeg kommer nok fortsatt til å ønske å jobbe deltid, men ikke lenger 120% som nå. 

Anonymkode: 6e9fc...830

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er mer enn nok.

Mitt mål er å komme meg til et punkt for jeg får 500.000 i året fra renter på en bankkonto. Trenger under halvparten av det du har av verdier for å få til det. Den dagen skal jeg pensjonere meg, forhåpentligvis lenge før jeg blir 55.

Anonymkode: b6d1d...c7f

Men siden du tar ut 100% av renteinntekten vil inflasjonen spise opp verdiene, og på sikt vil du måtte spise av sparekapitalen. Litt avhengig av hvor lang tidshorisont man har selvfølgelig. Og får man en ny periode med lave renter spises kontoen fort opp... 

Skrevet
newman01 skrev (32 minutter siden):

Men siden du tar ut 100% av renteinntekten vil inflasjonen spise opp verdiene, og på sikt vil du måtte spise av sparekapitalen. Litt avhengig av hvor lang tidshorisont man har selvfølgelig. Og får man en ny periode med lave renter spises kontoen fort opp... 

Bør fortsatt gå fint dersom man har minst 10 mill på konto. dersom man ikke skal leve i luksus. Er man 55+ bør det som regel gå fint å bruke litt av kapitalen. 

Anonymkode: 6e9fc...830

Skrevet

Det går fint...selv bruker jeg 4år på en mill.

Skal stoppe når jeg blir 50, bryr meg ikke hva som skjer etter penga er brukt opp .. :) 55 er litt sent, husk at livet er bare en gang...

Anonymkode: 04707...ae5

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan slutte å jobbe når du vil. Det er ingen lov som sier at du må jobbe en eneste dag i livet. 

Jeg har arv og har aldri hatt en jobb. Ikke har jeg tenkt å skaffe en heller. Bruker tiden min på andre ting,

Anonymkode: 19510...3c2

Hvordan finner du mål og mening i livet da? Jeg har heller ikke noe behov for å jobbe av økonomiske årsaker, men hvis jeg ikke har noen konstruktivt å drive med blir jeg syk i hodet.

Anonymkode: 2fe9c...055

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...