Gå til innhold

Må man ha mastergrad for å ta PPU? Trenger ikke Norge flere lærere liksom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette forstår jeg og er klar over. 

Jeg bare lurte på hva som skulle til for å bli engelsklærer når man allerede har bachelor på engelsk. :)  Ts

Anonymkode: 48b60...a44

Master og PPU. 

Anonymkode: 96186...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, dette forstår jeg og er klar over. 

Jeg bare lurte på hva som skulle til for å bli engelsklærer når man allerede har bachelor på engelsk. :)  Ts

Anonymkode: 48b60...a44

Å ha en bachelor PÅ engelsk har ingenting å gjøre med å være engelsklærer. For å bli engelsklærer må du enten gå lærerutdanning, lektorutdanning eller ta en master I engelsk (der mangler du da 4 år når du har ett år engelsk.)

Anonymkode: a8597...a1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv utdannet lærer etter å ha tatt PPU før det var et krav om master, og det hele er bare tullete! Det hadde vært mye bedre om PPU ble utvidet med et år slik at man faktisk fikk nok utdanning i pedagogikk. Man kan heldigvis ta master i pedagogikk da, for en ting med denne masteregelen er at man bare trenger en mastergrad, trenger ikke være master i faget du skal undervise i.

Det er jo absolutt ingen vits å kreve at en ungdomsskolelærer har master i matte, da er det mye bedre å bruke tida på å utdanne fremtidige mattelærere i å forstå hvordan man underviser elever som ikke tar matte like fort eller på lik måte som andre. 

Pga lærermangel er det noen fag det ikke er krav om master på da.

Anonymkode: 12ba2...f63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å ha en bachelor PÅ engelsk har ingenting å gjøre med å være engelsklærer. For å bli engelsklærer må du enten gå lærerutdanning, lektorutdanning eller ta en master I engelsk (der mangler du da 4 år når du har ett år engelsk.)

Man trenger 80 studiepoeng i faget sitt og ikke nødvendigvis en hel bachelorgrad i det, bare minimum 180 studiepoeng, så ts mangler 20 stp i engelsk.

Så kan mastergraden være hva som helst. 

Anonymkode: 12ba2...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 16.40):

For en som har tatt femårig lærerutdanning med praksis hvert år, er det godt at døren er lukket for perifere bachelorgrader ispedd litt PPU.

Anonymkode: 8d611...0f5

Som ren engelsklærer burde det være tilstrekkelig.  Det er jo verre med helt ufaglærte lærere som mange lærervikariater fylles opp med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grüner said:

Som ren engelsklærer burde det være tilstrekkelig.  Det er jo verre med helt ufaglærte lærere som mange lærervikariater fylles opp med.

Nå er jo ikke TS sin bachelorgrad i engelsk engang. Det er ikke relevant i det hele tatt at pensum er på engelsk. Med TS sin logikk kan hvem som helst bli engelsklærer. 

Anonymkode: 4c89a...390

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå sammenligner du epler og appelsiner. Den gang det var bachelor + PPU var det også fireårig allmennlærerutdanning. 

Jeg har sett fagfordelingen på den gamle 4-årige allmennlærer, med 15 studiepoeng i masse rart, og 30 i noe, og totalt 60 poeng ped som inkluderer litt praksis her og der.

Det gir ikke akkurat så imponerende fagkompetanse sammenlignet med en som har fagfordypning i bachelor på 180 stp og like mye ped og praksis som allmennlærer, bare samlet til samme år i stedet for spredd tynt utover. Det er ikke uten grunn hele den "avskiltingen" av allmennlærere kom, fordi de har så veldig svakt grunnlag i de fleste fagene.  Den "avskiltingen" gjaldt aldri de med bachelor + ppu siden de automatisk oppfylte kravet til 60 stp i faget med god margin. 

Skal gi deg rett i at det blir litt av en fruktsalat når man plukker og mikser vekttall fra avviklede studieprogram i et forsøk på å få frem et poeng.

Den gamle GLU-ordningen, som gjaldt før politikerne fikk hastverk med å innføre krav til mastergrad, var selvfølgelig langt mer egnet enn fritt sammensatte og perifere bachelorgrader som en rektor kunne finne på å godkjenne pga. akutte behov.

PPU var bakveien inn i læreryrket. Det er høyst rimelig å stille krav til PPU-studenters fagbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg rett i at det blir litt av en fruktsalat når man plukker og mikser vekttall fra avviklede studieprogram i et forsøk på å få frem et poeng.

Den gamle GLU-ordningen, som gjaldt før politikerne fikk hastverk med å innføre krav til mastergrad, var selvfølgelig langt mer egnet enn fritt sammensatte og perifere bachelorgrader som en rektor kunne finne på å godkjenne pga. akutte behov.

PPU var bakveien inn i læreryrket. Det er høyst rimelig å stille krav til PPU-studenters fagbakgrunn.

Nei, den gamle glu var tynnere spredd faglig enn en ppu-bachelorgrad, som gir fordypning i ett fag. 

Jeg tror du har misforstått, skolerektor med akutte behov for lærere har ingenting å gjøre med opptakskravene til ppu på høyskole/universitet. Det er ikke de som kunne bestemme hvilke bachelorgrader som var godkjent for ppu, det var det høyskolen som hadde regler for. Det måtte være fordypning i et undervisningsfag høyskolen tilbød fagdidaktikk i, fritt sammensatt og perifert ble ikke godkjent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tullete at man la om til masterkrav for å ta PPU. Med den lærerkrisen vi går inn må nok dette reverseres. Vi får ee hvor lang tid det tar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hadde vært mye bedre om PPU ble utvidet med et år slik at man faktisk fikk nok utdanning i pedagogikk.

Det er nøyaktig like mye pedagogikk på PPU, grunnskolelærer og lektor. 60 stp på alle sammen. Så hvis det skal utvides med et år pedagogikk (60stp), må også GLU og lektorprogrammet utvides med et år pedagogikk, da blir glu og lektor 6-årig, som ppu-veien er nå. Mens ppu-ruten øker til 7 år. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, den gamle glu var tynnere spredd faglig enn en ppu-bachelorgrad, som gir fordypning i ett fag. 

Jeg tror du har misforstått, skolerektor med akutte behov for lærere har ingenting å gjøre med opptakskravene til ppu på høyskole/universitet. Det er ikke de som kunne bestemme hvilke bachelorgrader som var godkjent for ppu, det var det høyskolen som hadde regler for. Det måtte være fordypning i et undervisningsfag høyskolen tilbød fagdidaktikk i, fritt sammensatt og perifert ble ikke godkjent. 

Nei, det var den ikke. GLU 5.-10. rommet 60 studiepoeng i engelsk, norsk eller matematikk. En annen fordel med ALU/GLU, var at denne kvalifiserte til 2, 3 eller 4 undervisningsfag på 30-60 studiepoeng - avhengig av studentens valg av kombinasjon. Disse emnene bestod også av (fag)didaktikk, som du selvsagt hopper bukk over i din hyllest av frie bachelorgrader som ikke retter seg mot undervisning i skolen.

Om noe er det nok du som ønsker å misforstå. Hvor skrev jeg at rektorene bestemte hvem universitetene tok inn?Hvem tror du tok PPU med sikte om å ta bakveien inn i læreryrket om ikke rektorene kunne vurdere søkerens utdanning som skolerelevant?

Hvor lenge skal vi fortsette å late som om dette ikke egentlig handler om ditt behov for å undergrave deler av eldre lærerutdanninger som du ikke liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Master og PPU. 

Må bare legge til at dette var mtp dine 60 studiepoeng i engelsk. At bachelorgraden din i noe helt annet var PÅ engelsk, er irrelevant. Jeg har også 6+ år med utdanning PÅ engelsk. Det gjør meg på ingen måte kvalifisert til å være engelsklærer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det var den ikke. GLU 5.-10. rommet 60 studiepoeng i engelsk, norsk eller matematikk. En annen fordel med ALU/GLU, var at denne kvalifiserte til 2, 3 eller 4 undervisningsfag på 30-60 studiepoeng - avhengig av studentens valg av kombinasjon. Disse emnene bestod også av (fag)didaktikk, som du selvsagt hopper bukk over i din hyllest av frie bachelorgrader som ikke retter seg mot undervisning i skolen.

Om noe er det nok du som ønsker å misforstå. Hvor skrev jeg at rektorene bestemte hvem universitetene tok inn?Hvem tror du tok PPU med sikte om å ta bakveien inn i læreryrket om ikke rektorene kunne vurdere søkerens utdanning som skolerelevant?

Hvor lenge skal vi fortsette å late som om dette ikke egentlig handler om ditt behov for å undergrave deler av eldre lærerutdanninger som du ikke liker?

Leste du ingenting av det jeg skrev, eller forstod du det ikke? 

60 < 180 = tynnere spredd faglig

Fagdidaktikk inngikk i PPU

Kravet for å komme inn på PPU var at bacheloren var nettopp et skolerelevant fag, man ble tatt opp til en spesifikk fagdidaktisk linje i PPU, f.eks. engelsk eller norsk. 

Så nei, rektorene på skoler vurderte ikke om søkerens utdanning var skolerelevant, hvis de hadde kommet inn på PPU så hadde de per definisjon en skolerelevant utdanning. 

På seg selv kjenner man andre, heter det, du liker tydeligvis ikke PPU? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leste du ingenting av det jeg skrev, eller forstod du det ikke? 

60 < 180 = tynnere spredd faglig

Fagdidaktikk inngikk i PPU

Kravet for å komme inn på PPU var at bacheloren var nettopp et skolerelevant fag, man ble tatt opp til en spesifikk fagdidaktisk linje i PPU, f.eks. engelsk eller norsk. 

Så nei, rektorene på skoler vurderte ikke om søkerens utdanning var skolerelevant, hvis de hadde kommet inn på PPU så hadde de per definisjon en skolerelevant utdanning. 

På seg selv kjenner man andre, heter det, du liker tydeligvis ikke PPU? 

Jeg forstår utmerket vel hva du holder på med: Du velger deg ut selektive vekttall, studieretninger og kombinasjoner fremfor å forholde deg til mitt innledende poeng. 

Hvis du faktisk hadde tatt deg bryet med å lese innleggene du besvarer, ser du at jeg ganske riktig anser perifere bachelorgrader ispedd PPU som en bakdør inn læreryrket. Det kan godt hende at du har en skolerelevant og omfattende utdanning i tillegg til PPU, men det er egentlig ikke særlig interessant i den store sammenheng.

Avslutter der jeg startet: Flott at det stilles krav til PPU-studenter. Det skulle også bare mangle, når vi andre har tatt fire- og femårige lærerutdanninger. Andelen som ikke jobber i skolen etter endt utdanning er betydelig høyere blant nyutdannede med fagbakgrunn og PPU fremfor lærerutdanning, det er selvfølgelig ikke tilfeldig. 

(PS! Det var selvsagt opp til rektor å vurdere søkerens utdanning. En halvslapp bachelor i jus vil kunne bli regnet som skolerelevant i VGS ved opptak til PPU, men naturligvis ikke for ansettelse i barneskolen. Kravet var for øvrig minst 60 studiepoeng, ikke 180 i skolerelevantfag slik du antyder. Dette blir for øvrig mitt siste bidrag, vi går i sirkler likevel.)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...