Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 🙂

Jeg er 40 år ung/ gammel alt etter dagsform 😅 Jeg har i det siste hatt mange rare greier jeg ikke har sett i sammenheng. Først en intens kløe under beina som ikke kunne lindres. Føltes som det satt under huden og ingen kremer hjalp. Det gikk over og jeg glemte det. Begynte så med økende pms og et surt humør jeg ikke kjenner igjen. Jeg kan være hissig og utålmodig, men sjelden sur. Nå klarer jeg ikke komme utav en sur boble flere ganger i mnd. Har også mistet styrke/ føler jeg går tom på et blunk av ting jeg helt nylig gjorde uten problem. Generelt med tungsinn/ vanskelig for å glede meg til ting. Lynende/ stikkende smerter kan dukke opp, vare noen vonde sekund, gå over like fort. Dette kan komme og gå noen minutter her og der. Sviende smerte nederst i korsryggen som ikke lindres av tabletter eller aktivitet, noe det vanligvis gjør hvis ryggen føles stiv og vond. Etter alt dette begynte syklusen å tulle og nå har jeg jo lest meg til at alt dette festlige greiene kan være plager i perimenopause. 

Jeg skal til gynekolog snart (celleprøve, bestilt før jeg koblet alt dette) og vil jo nevne det for henne. Hvis det er overgangsalderen som er startet så ønsker jeg hormoner ettersom det er litt tidlig og det kan beskytte mot enkelte sykdommer vi har i familien.

Problemer her er at jeg tåler ingen hormonell prevensjon 🙃 Av vanlige kombinasjonspiller fikk jeg mer eller mindre konstante småblødninger. Av de uten østrogen fikk jeg først ingen blødning, for så å få hyppige og langvarige etter ca 5 mnd. Det gav seg ikke og jeg fikk også stadig hyppigere migrene, et ekstremt søtsug og litt flatere humør, så jeg gav opp dem etter ca 2 år. Bruker nå ingenting- mannen bruker lue 😅 Mange får spiral ser jeg for å lindre plagene, men den er samme hormon som piller uten østrogen og jeg vil virkelig ikke ha de bivirkningene satt inn permanent.

Jeg lurer på om noen har fått hormoner til hjelp i perimenopause (hvis det er det), som har hatt samme problem som meg, og tålt det godt? Hva fikk dere i så fall, og prøvde dere mye annet uten hell først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tåler heller ikke hormoner, blir veldig syk av det. Kort fortalt så erfarte jeg at riktig kosthold og bl.a d vitamin påvirker hormonbalansen veldig positivt, så jeg har ikke lenger kvinnelige plager relatert til det. Jeg kuttet ut ultraprosessert mat, sukker, fritert mat osv, og gikk over til grønnere kost med rent kjøtt/fisk osv (uten e-stoffer), fikk opp d vitaminnivået til godt over normalen, og vips ble syklusen normal, ingen nattesvette, ingen pms, og alt er bare nydelig. Er 47 år. 

Anonymkode: bfa93...553

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen med erfaringer her ?🙂

Skrevet

Jeg lurer også på dette. I tillegg til de bivirkningene du nevner Sneips, så har jeg også migrene så jeg lurer på om hormoner uansett er utelukket for meg pga. det. ☹️ Men håper det kommer flere erfaringer i tråden.

Anonymkode: 2f1e7...016

• Liker 1
Skrevet

Hormoner i prevensjon (p-piller, hormonspiral osv) er syntetiske hormoner. Hormoner du får ifbm overgangsalder er bioidentiske hormoner. Dvs hormonplaster, gel, spray osv. Tabletter har syntetiske hormoner, og anbefales ikke ifbm overgangsalder. Østrogenbehandling i overgangsalder anbefales tilsatt gjennom huden, da dette ikke gir økt risiko for brystkreft osv.

Jeg tolererer heller ikke vanlig hormonell prevensjon (får PMS, mister sexlyst, blir deprimert osv), men går nå på hormonplaster og bioidentisk progesteron, og det fungerer helt nydelig for meg. Jeg er 49, og begynte for et år siden ca.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 12.03):

Jeg lurer også på dette. I tillegg til de bivirkningene du nevner Sneips, så har jeg også migrene så jeg lurer på om hormoner uansett er utelukket for meg pga. det. ☹️ Men håper det kommer flere erfaringer i tråden.

Anonymkode: 2f1e7...016

Har også migrene som økte veldig mens jeg prøvde prevensjon av pregosteron. Nå mindre, men orker ikke tanken på nye omganger av det 😅

Skrevet
Dåsen skrev (På 15.9.2023 den 14.55):

Hormoner i prevensjon (p-piller, hormonspiral osv) er syntetiske hormoner. Hormoner du får ifbm overgangsalder er bioidentiske hormoner. Dvs hormonplaster, gel, spray osv. Tabletter har syntetiske hormoner, og anbefales ikke ifbm overgangsalder. Østrogenbehandling i overgangsalder anbefales tilsatt gjennom huden, da dette ikke gir økt risiko for brystkreft osv.

Jeg tolererer heller ikke vanlig hormonell prevensjon (får PMS, mister sexlyst, blir deprimert osv), men går nå på hormonplaster og bioidentisk progesteron, og det fungerer helt nydelig for meg. Jeg er 49, og begynte for et år siden ca.

Så bra! Og du har ikke fått mellomblødninger av dette? Jeg ser ut til å få det av alt annet 😫

Skrevet
Sneips skrev (På 16.9.2023 den 23.56):

Så bra! Og du har ikke fått mellomblødninger av dette? Jeg ser ut til å få det av alt annet 😫

I starten kan man få mellomblødninger, i allefall hvis man starter med for høy dose, men jeg har ikke fått det.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Der var celleprøve utført og fin og start på overgangsalder konstatert 😅 

Hadde få eggposer igjen og ble satt på Novofem. Satser selvfølgelig på at den utfører mirakler 😇

Nå spurte ikke jeg om hvor mange eggposer hun så, men jeg lurte på; Dere som har fått samme beskjed, hvor lang tid tok det før dere mistet mensen? Jeg ser jo det som eneste fordel med dette opplegget, men hennes gledelige beskjed var at det så ut til å bli mer plager/ lengre periode med plager og lengre til siste mens desto yngre man var 🥴

• 3 uker senere...
Skrevet

@Sneips Hvordan går det med bruken av Novofem?

Jeg fikk det på onsdag, men måtte slutte etter 3 dager for da var jeg så deprimert at jeg bare ville dø. 

Skulle gjerne ha visst om det ble bedre etter hvert--

Har ikke hetetokter eller tørrhet, men ellers er jeg som deg. 

L

Anonymkode: 26b33...ec9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 0.18):

@Sneips Hvordan går det med bruken av Novofem?

Jeg fikk det på onsdag, men måtte slutte etter 3 dager for da var jeg så deprimert at jeg bare ville dø. 

Skulle gjerne ha visst om det ble bedre etter hvert--

Har ikke hetetokter eller tørrhet, men ellers er jeg som deg. 

L

Jeg svetter mindre om natten, men effekten har avtatt alt, etter kun 5 uker 🧐 drømmene er tilbake, så det blir lite tung søvn. Humøret er jevnere- var så hissig at jeg omtrent kunne kjefte en kongle i skogen huden full uten forvarsel 😵‍💫 mer konstant varm på dagtid nå, uten hetetokter. Kløe i huden gir seg ikke, har verk i ledd i fingrene. Litt mer energi, men elendig styrke. Er ikke veldig imponert så langt, men kan vel ikke forvente mirakler og gynekologen ba meg om å være tålmodig 😅

Jeg fikk ut for 3 mnd nå og tenker å prøve ut den tiden også be om noe annet hvis det ikke er noe endring. 
Deoresjon er jo alt annet enn det man vil ha av dem, skjønner godt at du vil gi opp 😵‍💫Begynte du på brettet når du fikk menstruasjon? Eller kan det være du er et dårlig sted i syklus og pms påvirker?

Skrevet
Sneips skrev (På 24.10.2023 den 9.03):

Jeg svetter mindre om natten, men effekten har avtatt alt, etter kun 5 uker 🧐 drømmene er tilbake, så det blir lite tung søvn. Humøret er jevnere- var så hissig at jeg omtrent kunne kjefte en kongle i skogen huden full uten forvarsel 😵‍💫 mer konstant varm på dagtid nå, uten hetetokter. Kløe i huden gir seg ikke, har verk i ledd i fingrene. Litt mer energi, men elendig styrke. Er ikke veldig imponert så langt, men kan vel ikke forvente mirakler og gynekologen ba meg om å være tålmodig 😅

Jeg fikk ut for 3 mnd nå og tenker å prøve ut den tiden også be om noe annet hvis det ikke er noe endring. 
Deoresjon er jo alt annet enn det man vil ha av dem, skjønner godt at du vil gi opp 😵‍💫Begynte du på brettet når du fikk menstruasjon? Eller kan det være du er et dårlig sted i syklus og pms påvirker?

Jeg begynte på brettet den dagen jeg fikk pillene, -ikke første mensdag. 

Kanskje jeg burde vente og prøve da. Da er jeg jo så deprimert fra før at jeg sikkert ikke merker noe forskjell

L

• Liker 1
Skrevet

Gynekologen kommer til å si å anbefale deg spiral før du rekker å sette deg. Spiral-spiral-spiral. De tenker ikke på noe annet.  Bivirkningene med spiral er de forsiktige med å fortelle deg. Så kramper som kommer å går når det minst passer. depresjon, cyster på eggstokkene etter lang tids bruk. Det virker det som at skal holdes hemmelig til pasienten har skjønt det selv eller har lest seg opp. Du har sjekket at du ikke starter å få revtamisme? Leddgikt?

Anonymkode: 3b70f...26c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg begynte på brettet den dagen jeg fikk pillene, -ikke første mensdag. 

Kanskje jeg burde vente og prøve da. Da er jeg jo så deprimert fra før at jeg sikkert ikke merker noe forskjell

L

Før du gir dem opp helt så er det sikkert lurt å prøve det ja 😅

Og gjør som jeg prøver- vær litt tålmodig. Ønsker meg bedre/ sterkere effekt, men prøver en stund til før jeg klager min nød.  

Lykke til 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gynekologen kommer til å si å anbefale deg spiral før du rekker å sette deg. Spiral-spiral-spiral. De tenker ikke på noe annet.  Bivirkningene med spiral er de forsiktige med å fortelle deg. Så kramper som kommer å går når det minst passer. depresjon, cyster på eggstokkene etter lang tids bruk. Det virker det som at skal holdes hemmelig til pasienten har skjønt det selv eller har lest seg opp. Du har sjekket at du ikke starter å få revtamisme? Leddgikt?

Anonymkode: 3b70f...26c

Jeg tåler ikke så godt progesteron så hun nevnte aldri spiral til meg heldigvis. Er jo litt i tablettene nå også, men mindre dose/ ikke konstant tilførsel.

Jeg har vært mye plaget med en arm i snart to år og var en stund sykemeldt for det. Hadde da problemer med å få av klær på overkroppen og alt glapp utav hendene. Har en senebetennelse, type seig, men fysioterapeut mener det ikke forklarer alt og ba meg ta blodprøver. Slår ikke ut på noe revmatisk og tenker kanskje dette perimenopauseherket har pågått lengre enn jeg er klar over og gitt leddplager og verk i tillegg til betennelsen.

Blir det verre enn nå så kommer jeg til å be om nye prøver og kanskje henvisning videre for vi har mye i familien og min bror er hardt rammet uten at det slår ut på blodprøver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...