AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Hei! Jenta vår er kommet i den såkalte «trassalderen»/selvstendighetsalderen fra en dag til en annen. Hun har akkurat fylt tre år. Hun har bestandig vært mild, lett å veilede og avlede, har et utrolig godt språk, er blid, omgjengelig og har ikke hatt noe særlig stort temperament,, heller ikke etter hun begynte å ville bli mer selvstendig for ca. tre måneder siden. Alle pedagogiske taktikker har fungert utmerket. Nå har hun derimot ett eller to (foreløpig) følelsesmessige utbrudd per dag, som kan vare i 15 - 60 min. Til tross for at hun har godt språk og har vært enkel å lese, så aner jeg ikke hva det starter med. Det er ikke slik at hun vil noe som jeg sier nei til, eller annen uenighet, men det virker som at hun vil noe som hun ikke klarer å forklare (som er veldig spesielt til å være henne), før hun går rett over i et utbrudd med gråting, enormt høy høy skriking og hyling, hvor det er umulig å prate med henne og nå inn til henne. Første steget med å anerkjenne følelsene hennes er for eksempel helt umulig, det går virkelig ikke ann å ha en dialog. Er dette en del av «trassalderen»? Og tips til å håndtere slike utbrudd? Anonymkode: b56bd...d74
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Det kan være det, men det kan også være andre ting. Sykdom på gang? Får for lite søvn? Lavt blodsukker? Om det har vart veldig lenge, så kan det jo være denne trassen. Den kan strekke godt ut om den har kommet. Jeg husker den, det var nedsmeltninger flere ganger for dagen i 2-3 års alderen. Anonymkode: 03ce8...56c
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Vår hadde slike høylytte og langvarige utbrudd hvor vi ikke kunne gjøre annet enn å bare være tilstedet. Snakking eller berøring bare eskalerte føleksesutbruddet. Men vår hadde et slik temperament fra hun var rundt 1,5 år😵💫 Så vet ikke med når det oppstår så plutselig som hos deg, om det kan være noe som plager henne. Anonymkode: 47dae...653
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 Takk for svar 😊 til siste ab: oppsto det også tilsynelatende uten grunn? Tenker da når han/hun ble eldre og hadde godt språk, om det oppsto også utenfor uenigheter Anonymkode: b56bd...d74
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #5 Skrevet 13. september 2023 De verste anfallene kommer når hun ikke får viljen sin. Hun har aldri fått slike anfall bare plutselig uten forklaring, det er alltid en tydelig grunn. Anonymkode: 47dae...653
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå