Gå til innhold

Ut i jobb dårlig råd- eller vere hjemme god råd??


Tullerusk

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært hjemme i over tre år, og er nå ganske lei av både hus og unger. :blunke:

Jeg er dagmamma til flere, og har utbetalt mellom 11 og 12000 i md. + 3000 i kontantstøtte for min egen gutt på to år.

Jeg har også en jente som går i korttidsbarnehage, der vi betaler rundt 1500 i md.

Vi fikk ikke bhg plass til gutten vår i høst, men håper iallfall å få det til neste høst.

Jeg er interiørkonsulent, har aldri jobbet som det, men regner med at jeg skal få meg ett eller annet innen interiør. Har faktisk søkt på en jobb også, og får jeg den, da må jeg jo bare si ja!

Hvis jeg skal ut i jobb og ha minsten i bhg, taper jeg kontantstøtta, får vel ca det sammen utbetalt som jeg har nå, men må ut med ca 7000 i barnepass! Altså taper jeg 10000 på det.

Men jeg er så drittlei! Samtidlig har jeg en mann som ikke hjelper så mye til med unger og hus, er vel ikke et ukjent dilemma. :D

Ble litt rotete dette her, jeg vet faktisk ikke hva jeg vil.

Tror jeg trenger positive og negative innspill med både å jobbe og med å vere hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du trenger å komme deg ut i jobb! Dette kjenner du best på kroppen selv, og at du mistrives med å gå hjemme, bør veie tyngre enn at du taper så mye penger. Synes nå jeg da! Selv om jeg er hjemme med to små, mye pga økonomien... Men så trives jeg (enda!) med det også. Selvsagt blir jeg lei iblant, og har mest lyst å hyle!! :lol: Men JEG trives bedre med det, enn å ha full jobb, tre barn i barnehage og skole, og stresse til og fra, lage middag, levere, hente, husarbeid osv, osv...

Tror du mannen din kommer til å bidra mer hjemme om du jobber ute? Tror du det blir mindre husarbeid å gjøre?... Det tror ikke jeg, hovedtyngden av arbeidet hjemme kommer nok til å ligge på deg fortsatt. Men på den annen side, kanskje har du mer overskudd til slike ting når du får drive med noe du trivs med, utvikler deg i og er bra til! Ikke minst når du slipper å ha ansvar for så mange barn!

Uff, dette ble visst også rotete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er lei av både hus og unger så ville jeg ha prøvd å få meg en jobb og kommet meg ut av hjemmet litt selv om jeg regnet med å tape 1000 kroner på det. Jeg hadde også syntes det hadde vært greit å få bruke utdannelsen min før den gikk i glemmeboken - opparbeide noe erfaring og praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er lei av både hus og unger så ville jeg ha prøvd å få meg en jobb og kommet meg ut av hjemmet litt selv om jeg regnet med å tape 1000 kroner på det. Jeg hadde også syntes det hadde vært greit å få bruke utdannelsen min før den gikk i glemmeboken - opparbeide noe erfaring og praksis. Med begge i jobb så må jo også begge bidra i hjemmet skulle jeg mene, og hvis det skjærer seg så er du kanskje litt mer inspirert enn nå når du går hjemme og steller dine og andres barn hele dagen. Man må også prioritere husarbeid/kvalitetstid med barn annerledes - hvis ikke sliter man seg ut om man skal ha full jobb, et perfekt hjem og leke perfekt husmor på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora.

Jeg hylte faktisk en dag jeg! *ler*

Jeg hadde vært uten mannen min en uke, jeg hadde vært syk, ungene kranlet og jeg var bare kjempesliten!

Tror jeg trampet i gulvet og hylte høyt.....

Håper ingen naboer hørte meg! :oops:

Men da var jeg sliten, og det er eneste gangen. :lol:

Jeg vet at det er like mye arbeid i hjemmet om en er ute i jobb. Men en slepper iallefall å gjøre husarbeid og passe unger hele døgnet!

Blir jo så lei av unger, at jeg ikke har overskudd til mine egne når det blir helg. Og slekta har vi flyttet langt unna, så her er ingen avlastning å få heller. Men det er vår egen feil altså.....

I dag brukte jeg tre kvarter på å kle på ungene, mi eldste som skal i bhg, naboen som skal i parken, min to åring, + 3 dagbarn. Har som oftest to, men tre enkelte dager. Så var vi ute i mange minusgrader, og svetten silte av meg likavel, så stressa og sliten var jeg.

Nå skal de sove, før jeg henter nabogutten i parken kl 14, så må vi vere ute å vente/leke til jeg skal hente mi klokka 15.

Føler dagene blir bare stress.

Kan jo selfølgelig kutte ned på noen dagbarn da.... men så vil jeg jo gjerne ha de pengene! :oops:

Så er det hva jeg gjør om jeg før drømmejobben, går ut i jobb, svikter alle dagbarna slik at de må finne en annen løsning, og ikke minst hva skal jeg gjøre med mine egne? Eller prioriterer meg selv?

Dette ble rotete igjen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg ha kommet meg ut i arbeidslivet igjen selv om du vil tape litt på deg økonomisk i begynnelsen.

Du skriver at du ikke har fått benyttet den utdannelsen du har. Det er ikke alltid så lett å få en fot innenfor i arbeidslivet når man har vært ute noen år, det kommer jo selvfølgelig ann på bransje og ant. jobber i bransjen, men erfaring henger alltid høyt når bedrifter skal ansette nye personer.

Økonomien vil da bli litt dårligere i begynnelsen, og det er ikke sikkert at du får drømmejobben med det første. MEN du får arbeidserfaring, ansiennitet, vil finne ut mer hva du liker og ikke liker å jobbe mer, og det blir dermed enklere å få en drømmejobb neste gang du søker. Og så vil du jo øke i lønn etterhvert.

Det aller viktigste er at du velger den løsningen som er den rette for deg, og at du vil trives med de valgene du foretar.

Lykke til!

Klem fra Orakel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner veldig godt at du blir lei unger! Jeg hadde nok ikke orka å styre på så mye som du gjør! Jeg har passa barna til en venninne av meg endel, men disse ungene krevde så mye at jeg fikk jo ikke tid til mine egne, selv om hennes er 4-6 år eldre enn mine(som er 1 og 2...) Følte at det ble helt feil, så jeg ba henne skaffe seg barnehage- og SFO-plass.

Du skal ikke prioritere dagbarna dine! Så sliten og lei som du er, er både du og ungene best tjent med at du tenker på "deg selv". Det tjener iallefall din familie mest på. Gi beskjed i god tid (dere har vel kontrakt der det står oppsiingstid?) slik at foreldrene får en sjanse til å finne nytt barnepass. Dine egne barn må du prøve å få barnehageplass til, eller kanskje en dagmamma.

Om du ikke får drømmejobben, så er kanskje ikke den beste løsningen å kutte ned på antal dagbarn heller. Du er lei av å gå hjemme, og trenger nok å komme deg ut og få litt voksenkontakt, og drive med noe du liker, og utvikle deg innen ditt felt!

Lykke til, uansett hva du finner på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...