Gå til innhold

Hvor utrede barn for autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor utreder de barn for autisme?  Og hvordan går man frem?  Vi er allerede i BUP. Men jeg vil helst ikke at BUP skal utrede, hvis de i det hele tatt gjør det. Fordi BUP har ikke kunnskap nok i mine øyne, hvertfall ikke BUP her hvor vi bor. Og de er vanskelige, mye på grunn av at mitt barn er høyt fungerende. Hvem kan jeg kontakte? 

Anonymkode: 8f9c7...e46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ble henvist til Habiliteringstjenesten for barn og unge for utredningen av vår sønn i 2009. 

Skrevet

Det er kun BUP  som kan sette diagnose, så de må utrede.

Anonymkode: 4a257...d4f

• Liker 1
Skrevet
Tantemor skrev (21 minutter siden):

Vi ble henvist til Habiliteringstjenesten for barn og unge for utredningen av vår sønn i 2009. 

Takk. Hvem henviste dere dit?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk. Hvem henviste dere dit?

Fastlegen 👌Nå skal det sies vi hadde barnehagen bak oss. Det var de som gjorde oss oppmerksom på at han hadde en avvikende adferd. 

Skrevet
Tantemor skrev (12 minutter siden):

Fastlegen 👌Nå skal det sies vi hadde barnehagen bak oss. Det var de som gjorde oss oppmerksom på at han hadde en avvikende adferd. 

Ok. Skjønner 😊 Takk.  Vi har andre diagnoser på vår datter. Men jeg er helt sikker på at hun er på autisme spekteret. Håper bare BUP er villig til å utrede nå da.  Men vil helst gå en annen vei. Så da skal jeg prøve snakke med fastlegen om han kan henvise oss til Habiliteringstjenesten.  👍😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tull, det er slett ikke bare BUP som kan sette diagnose. Her i Tromsø f.eks. er det Barnehabiliteringen som utreder. 

Anonymkode: 19ed8...313

• Liker 2
Skrevet

Her i byen vår (Trondheim) fikk vi vite at det er Bup som skal utrede. Men det finnes også private klinikker (som du får tilbud om etter å ha ventet over max-tiden i kø hos Bup), og jeg har også hørt at habiliteringstjenesten (HABU) har utredet noen her i byen.

Anonymkode: 043c2...454

Skrevet

Det kommer an på hvor dere bor og alderen på barnet bl.a.

I utgangspunktet er det BUP når det gjelder såkalt "høytfungerende" autisme, habiliteringstjenesten for de tyngre tilfellene. Vi har opplevd barnehabiliteringen som eksepsjonelt mye mer kompetente enn BUP. 

Her i Oslo er Kapellveien habiliteringssenter svært gode, men tar bare inn de under skolealder. Deretter er det barneavdeling for nevrofag på Ullevål, som også er svært dyktige, men dessverre har relativt lang ventetid nå. Jeg har også godt inntrykk av habiliteringen på A-hus. 

Anonymkode: 4793b...963

• Liker 1
Skrevet

Kan få henvisning av fastlege å utrede privat. Koster ingenting.

Anonymkode: 4d953...445

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan få henvisning av fastlege å utrede privat. Koster ingenting.

Anonymkode: 4d953...445

Er det sant?  Koster ingenting? Mener du da utrede hos privat barnepsykolog bare?  (For de er jo ikke gratis)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor utreder de barn for autisme?  Og hvordan går man frem?  Vi er allerede i BUP. Men jeg vil helst ikke at BUP skal utrede, hvis de i det hele tatt gjør det. Fordi BUP har ikke kunnskap nok i mine øyne, hvertfall ikke BUP her hvor vi bor. Og de er vanskelige, mye på grunn av at mitt barn er høyt fungerende. Hvem kan jeg kontakte? 

Har du noe kompetanse som BUP ikke har siden du mener at de ikke oppfyller kriteriene for å sette diagnoser?

Anonymkode: 29d29...7a7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok. Skjønner 😊 Takk.  Vi har andre diagnoser på vår datter. Men jeg er helt sikker på at hun er på autisme spekteret. Håper bare BUP er villig til å utrede nå da.  Men vil helst gå en annen vei. Så da skal jeg prøve snakke med fastlegen om han kan henvise oss til Habiliteringstjenesten.  👍😊

Hei ! 
Jeg har to barn med høytfungerende autisme. 
De er voksne/ungdommer nå. 
Jeg ble litt nyskjerrig på hvordan du mener og nesten påstå at din datter er på autismespekteret ? 
Og hvorfor er BUP ikke profesjonelle nok til å ta en utredning ? 

Anonymkode: 1bd7d...051

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bup, habiliteringstjenesten eller privat nevropsykolog. Går dere privat koster det en del, men de har oftere kortere ventetid og er effektiv på utredningen :) 

Anonymkode: ff1d5...85e

Skrevet

Glenne i Vestfold 

Anonymkode: dd3f4...413

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Er Habiliteringstjenesten som utreder for autisme. Er en uke med masse tester, psykolog, lege etc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du noe kompetanse som BUP ikke har siden du mener at de ikke oppfyller kriteriene for å sette diagnoser?

Anonymkode: 29d29...7a7

Har vært hos BUP med et barn som har flere diagnoser. Måtte mange runder til hos BUP før de forsto noe som helst av mitt barn og hennes vansker. De er lite samarbeidsvillige, og har ingen kunnskap om noe utover ADHD/ADD diagnoser. PPT og privat psykolog og fastlege måtte inn og snakke "hardt" med de og skolere de angående andre diagnoser/psykiske plager og sykdommer.  De visste ingenting og kom med kommentarer som fikk meg til å forstå at kunnskapen og kompetansen er veldig lav! Det var vi foreldre som selv måtte "gi" de diagnoser. For eksempel sa de ting som: det finnes ikke bipolar diagnose for barn. Eller: Barn kan ikke ha tvangslidelser. Dette viser ekstremt lav kompetanse for meg ja. Og ja, jeg vet mye om psykiske lidelser og om hvordan en hjerne fungerer. Jobber med psykisk helse selv. Både skolen, ppt og fastlegen har sagt rett ut at BUP ikke har nok kompetanse. Hvis de får inn et barn som har noe mer komplekst enn ADHD så klarer de ikke utrede/hjelpe.  

• Nyttig 1
Skrevet

Det er vel litt voldsomt å si at ingen i bup er kompente, men jeg deler erfaringen om at man finner mye rart der. Turnoveren er høy og arbeidsforholdene dårlige. Det gir mange nyutdannede og svært uerfarne ansatte. 

Anonymkode: 4793b...963

• Liker 3
Skrevet

Diagnosemafiaen på Kvinneguiden står som alltid klare for oppgaven.

Tre, fire stikkord, så er den gjengen fullt ut i stand til å sette klokkerene diagnoser. Gjerne fra den alvorlige enden av skalaen.                Og alle får.

Selv uten at noen må spørre.

❤️❤️❤️

Anonymkode: c484d...961

Skrevet

Her vi bor er BUP forkortelse for barn og unges psykiske helse, mens autisme gjerne utredes ved en habiliteringsenhet👍🏻 Men dette har vel fastlegen grei oversikt på hva som er rett instans der du bor🙂

Anonymkode: dd5c0...1d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...