AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Min samboer fortalte meg etter 2 år at han aldri hadde vært forelsket i meg. Jeg ble knust, og følte meg på en måte lurt. Jeg følte at alt som hadde skjedd av romantiske ting mellom oss i perioden da vi ble sammen og senere, alt jeg tolket som søte ting han sa g gjorde av forelskelse, var en illusjon. Han hevder at det fortsatt hadde vært romantisk og at han har og har hatt romantiske følelser for meg. Men jeg mener det ikke går an. Det romantiske har med forelskelse og gryende kjærlighet å gjøre. Ingen forelskelse, ingen romantikk. Tar jeg feil? Anonymkode: b93c9...af3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Jeg mener helt klart at noe kan være romantisk uten at man er forelsket, men det er ganske dårlig gjort å gå inn i et forhold uten å være forelsket (med mindre det er et forhold som begge vet at er basert på andre ting, som penger og status). Jeg hadde også følt meg lurt. Anonymkode: fdd4a...261 1
Bovina sancta Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Ja, du tar feil. En forelskelse er det som er en illusjon. En som er forelsket ser ikke personen den er forelsket i klart. De er forelsket i en person som ikke finnes. Ingen feil eller mangler synes. Så kommer den dagen da forelskelsen går over (den kommer alltid), også viser det seg at man har en helt annen person foran seg enn det man trodde. En som ikke er forelsket, men som er i et forhold likevel, nører sannsynligvis dype følelser basert på de mer faktiske forhold. Ja, det er garantert romantiske følelser, og det er mer ekte. Han er glad i DEG! Ikke den feilfrie personen han ellers ville trodd at du var. 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 Jeg forstår du er skuffet. På samme tid er kjærlighet bedre enn forelskelse når man skal ha et langt samliv. For han elsker deg vel? For meg er gjensidig forelskelse viktig i starten på et forhold. Jeg er voksen, vært ute en vinternatt eller to før, har blitt kjent med meg selv, og kommuniserer dermed mine behov. Derfor ba jeg om at han var ærlig med meg om følelsene ikke hadde kommet seg lenger enn bettatt etter 3-5 mnd slik at jeg selv kunne ta valget om veien videre. Etter nøyaktig 2 mnd sa han at han selvfølgelig var forelsket i meg og trodde jeg hadde skjønt det for det var jo så åpenlyst 🥰 Ja, jeg hadde skjønt det, sett det, og fått det kommentert av andre, men jeg vil høre de tingene bli ytret av han 🥰 Jeg tror du trenger å snakke med en nøytral tredjepart som hjelper deg å sortere tankene dine, samt parterapi for å komme over denne kneika. Det vil være en god investering. Anonymkode: ae6c2...2ab 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 Jo, jeg tror nok han elsker meg, men han har ikke sagt det til meg direkte og i fullt alvor. Han kan si sånn, f.eks. at han har masse kjærlighet til meg, eller på tull, en gang jeg f. eks sa at jeg elsker sjokolade, så kunne kan si, "men ikke like mye som jeg elsker deg". Det er et helt år siden han sa det med den manglende forelskelsen, men jeg går fortsatt og er lei meg og usikker pga det. Anonymkode: b93c9...af3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 Bovina sancta skrev (1 time siden): Ja, du tar feil. En forelskelse er det som er en illusjon. En som er forelsket ser ikke personen den er forelsket i klart. De er forelsket i en person som ikke finnes. Ingen feil eller mangler synes. Så kommer den dagen da forelskelsen går over (den kommer alltid), også viser det seg at man har en helt annen person foran seg enn det man trodde. En som ikke er forelsket, men som er i et forhold likevel, nører sannsynligvis dype følelser basert på de mer faktiske forhold. Ja, det er garantert romantiske følelser, og det er mer ekte. Han er glad i DEG! Ikke den feilfrie personen han ellers ville trodd at du var. Jebb, Ts er skadet av ”romantikk”. Det er ganske vanlig. Anonymkode: e18ce...6a2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Man kan definitivt ha romantiske følelser uten å være forelsket. Noen forelsker seg i alt og alle, andre blir bare forelska hvis det er spesielt mye spenning / usikkerhet i starten, uavhengig av hvor godt man egentlig liker personen. Men det er også et begrep mange bruker forskjellig - jeg mener at man ikke er forelsket hvis man ikke blir idiotfnisete og nærmest besatt av personen, at man bobler over og ikke bryr seg om hva man gjør så lenge personen er nær. Altså at det er en veldig upersonlig følelse. Mens romantiske følelser vil jeg si også kan være å være betatt, være tiltrukket og sjarmert, like personen så utrolig mye bedre enn som en venn, like å tilbringe tid og være nær personen, føle at man har truffet til sjelevenn etc. Man har bare ikke nødvendig bygget opp nok spenning i starten til at man har fått selve forelskelsesfølelsen. Anonymkode: c084d...b12 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan definitivt ha romantiske følelser uten å være forelsket. Noen forelsker seg i alt og alle, andre blir bare forelska hvis det er spesielt mye spenning / usikkerhet i starten, uavhengig av hvor godt man egentlig liker personen. Men det er også et begrep mange bruker forskjellig - jeg mener at man ikke er forelsket hvis man ikke blir idiotfnisete og nærmest besatt av personen, at man bobler over og ikke bryr seg om hva man gjør så lenge personen er nær. Altså at det er en veldig upersonlig følelse. Mens romantiske følelser vil jeg si også kan være å være betatt, være tiltrukket og sjarmert, like personen så utrolig mye bedre enn som en venn, like å tilbringe tid og være nær personen, føle at man har truffet til sjelevenn etc. Man har bare ikke nødvendig bygget opp nok spenning i starten til at man har fått selve forelskelsesfølelsen. Anonymkode: c084d...b12 Så du mener at for at noe skal betegnes som forelskelse, så må den spenningen og egentlig usikkerheten også være til stede? Anonymkode: b93c9...af3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #9 Skrevet 14. september 2023 On 9/12/2023 at 2:12 PM, AnonymBruker said: Jebb, Ts er skadet av ”romantikk”. Det er ganske vanlig. Anonymkode: e18ce...6a2 On 9/12/2023 at 12:59 PM, AnonymBruker said: Jeg forstår du er skuffet. På samme tid er kjærlighet bedre enn forelskelse når man skal ha et langt samliv. For han elsker deg vel? For meg er gjensidig forelskelse viktig i starten på et forhold. Jeg er voksen, vært ute en vinternatt eller to før, har blitt kjent med meg selv, og kommuniserer dermed mine behov. Derfor ba jeg om at han var ærlig med meg om følelsene ikke hadde kommet seg lenger enn bettatt etter 3-5 mnd slik at jeg selv kunne ta valget om veien videre. Etter nøyaktig 2 mnd sa han at han selvfølgelig var forelsket i meg og trodde jeg hadde skjønt det for det var jo så åpenlyst 🥰 Ja, jeg hadde skjønt det, sett det, og fått det kommentert av andre, men jeg vil høre de tingene bli ytret av han 🥰 Jeg tror du trenger å snakke med en nøytral tredjepart som hjelper deg å sortere tankene dine, samt parterapi for å komme over denne kneika. Det vil være en god investering. Anonymkode: ae6c2...2ab Jeg vet ikke om han elsker meg men tror det. Selv om da han sa han ikke var forelsket og jeg da spurte hvorfor han var sammen med meg, svarte han bare at han LIKTE meg. Anonymkode: b93c9...af3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #10 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 14.13): Man kan definitivt ha romantiske følelser uten å være forelsket. Noen forelsker seg i alt og alle, andre blir bare forelska hvis det er spesielt mye spenning / usikkerhet i starten, uavhengig av hvor godt man egentlig liker personen. Men det er også et begrep mange bruker forskjellig - jeg mener at man ikke er forelsket hvis man ikke blir idiotfnisete og nærmest besatt av personen, at man bobler over og ikke bryr seg om hva man gjør så lenge personen er nær. Altså at det er en veldig upersonlig følelse. Mens romantiske følelser vil jeg si også kan være å være betatt, være tiltrukket og sjarmert, like personen så utrolig mye bedre enn som en venn, like å tilbringe tid og være nær personen, føle at man har truffet til sjelevenn etc. Man har bare ikke nødvendig bygget opp nok spenning i starten til at man har fått selve forelskelsesfølelsen. Anonymkode: c084d...b12 Enig i mye av dette. Jeg tror faktisk jeg knapt nok har hatt den skikkelige "idiotfnisete" (som du skriver) følelsen av forelskelse siden jeg var barn/ungdom. Det høres kanskje trist ut, men jeg har hatt lange, fine romatiske forhold allikevel. De har ikke startet med den stormende forelskelsen jeg hadde som barn, men tiltrekning og betatthet. Jeg tror faktisk at jeg som voksen blir for nøktern og realistisk til at jeg kan oppnå sammen, intense ekstase jeg opplevde som liten. Det eventyret jeg følte på og spant oppi mitt eget hode har jeg ikke lenger evnen til å skape. Anonymkode: 05532...b72
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #11 Skrevet 14. september 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Enig i mye av dette. Jeg tror faktisk jeg knapt nok har hatt den skikkelige "idiotfnisete" (som du skriver) følelsen av forelskelse siden jeg var barn/ungdom. Det høres kanskje trist ut, men jeg har hatt lange, fine romatiske forhold allikevel. De har ikke startet med den stormende forelskelsen jeg hadde som barn, men tiltrekning og betatthet. Jeg tror faktisk at jeg som voksen blir for nøktern og realistisk til at jeg kan oppnå sammen, intense ekstase jeg opplevde som liten. Det eventyret jeg følte på og spant oppi mitt eget hode har jeg ikke lenger evnen til å skape. Anonymkode: 05532...b72 Så dere hadde ikke blitt såret over at kjæresten deres plutselig, etter 2 år sammen, sa at han ikke var forelsket i dere og aldri hadde vært det heller? Anonymkode: b93c9...af3
Gjest Hoia Skrevet 14. september 2023 #12 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Så dere hadde ikke blitt såret over at kjæresten deres plutselig, etter 2 år sammen, sa at han ikke var forelsket i dere og aldri hadde vært det heller? Anonymkode: b93c9...af3 Kanskje han ikke evner det? Han ville sagt det til alle, uansett hvem han er sammen med? Ja, det er et usosialt utsagn? De aller fleste ville forstått virkningen av å si noe sånt, man er jo på sett og vist låst i et forhold da. En bygger ikke god atmosfære av det. Så da sitter du i vennegjengen, på jobben og andre steder og tenker at han du er sammen med aldri har vært forelsket i deg. Du gleder deg nok til å komme hjem nå, bygge en fremtid. Var det ingenting som skurrer da du ble sammen med denne fyren?
Andro Skrevet 14. september 2023 #13 Skrevet 14. september 2023 (endret) Jeg liker ikke forelskelse. De sommerfuglene i kroppen er følelsen av at vettet går ut. Det er en mye sunnere og varmere kjærlighet som gror fram i relasjoner der man blir mer gradvis mer glad i og bundet til hverandre. Romantikken følger kjærligheten uansett hva den gror ut av; viljen til å vise hverandre hva de betyr, avsatt tid til å være sammen, kjenne etter og nyte øyeblikket. Det er min forståelse av romantikk, enten kjærestefølelsene gror fra beundring og å bli dypt glad i noen, rent begjær, eller den starter med hodeløs forelskelse. Respekter at ikke folk er like, og at det er mange veier til å elske noen. Du er ikke mer nobel av den ene eller andre oppstarten. Endret 14. september 2023 av Andro 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #14 Skrevet 14. september 2023 Det er veldig fint å være forelsket, men det er noe som kommer og går, og ikke noe man må ha for å være sammen med noen eller være glad i noen. Når det er sagt, er det en deilig følelse, som gjør at man knytter ekstra bånd i starten av forholdet. Jeg synes uansett det var fint at han var ærlig. Anonymkode: 7de0e...100
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #15 Skrevet 14. september 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig fint å være forelsket, men det er noe som kommer og går, og ikke noe man må ha for å være sammen med noen eller være glad i noen. Når det er sagt, er det en deilig følelse, som gjør at man knytter ekstra bånd i starten av forholdet. Jeg synes uansett det var fint at han var ærlig. Anonymkode: 7de0e...100 Men resultatet av at han var ærlig er at jeg nå i et helt år har gått og vært trist. Gleden med forholdet vårt ble knust. Før det ar jeg så glad og syntes vi hadde det så fint. Jeg tenker litt på dette hver dag, og det trigges når noen sier ting som: "Å, Roma er et fantastisk sted å være nyforelsket" (fordi vi skal til Roma og alle antar at vi er nyforelsket) eller han sier sånn som: "Hun jeg hilste på der, hun var min barndoms store kjærlighet og forelskelse". Hadde han vært ærlig og sagt det allerede i starten, mens vi datet, hadde det vært bra, men nå var jeg jo allerede så glad i ham og knyttet til ham at jeg ikke kan eller vil gå fra ham heller. Anonymkode: b93c9...af3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #16 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 14.21): Så du mener at for at noe skal betegnes som forelskelse, så må den spenningen og egentlig usikkerheten også være til stede? Anonymkode: b93c9...af3 Mann her. For meg stemmer nok det der. Kribling, sommerfugler, drømmer og lengsel, er noe jeg kun har opplevd ved avstandsforelskelse, eller der jeg har satt meg i vennefella. Straks det er gjensidig, føles det som et vennskap, der vi deler sex, intime samtaler, og mye kos. Noen av de romantiske ordene og gestene som kommer, gjør det pga at det er forventet i situasjonen. Det finnes menn som har et "kvinnelig" følelsesregister, men jevnt over er vi jo forskjellige. Anonymkode: 8cab1...a6b
Gjest Hoia Skrevet 14. september 2023 #17 Skrevet 14. september 2023 Faktisk tenker jeg at en hvit løgn hadde vært på plass her. En kan ha varierende følelser for de en blir sammen med, men når en først har valgt, ville jeg ikke sagt noe. Da blir det jo en maktposisjon, og det er ikke et godt tegn.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #18 Skrevet 14. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men resultatet av at han var ærlig er at jeg nå i et helt år har gått og vært trist. Gleden med forholdet vårt ble knust. Det er trist å høre - men det er noe du eier og du må ta ansvar for egne følelser. Forholdet dere blir jo ikke annerledes fordi han i ettertid sier han ikke var forelsket? Men i dine øyne har det sunket i verdi fordi du tenker at forelskelse=romantikk? Jeg tipper at han ikke tenker sånn på det, ut fra det du sier. Og sant å si er de fleste som er sammen ikke forelsket i hverandre, uten at det gjør forholdene bortkastet. Anonymkode: 7de0e...100 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå