AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Sønnen min har gjort feil skolevalg til vgs og jeg pines og tenker på dette hver dag. Han ble plaget gjennom ungdomsskolen og utviklet da lav selvtillit. Jobbet hardt med fagene slik at han kunne velge fritt blant skolene. Han valgte en god skole, men byttet like før fristen da han forsto "de flinkeste" gikk på den skolen og han tenkte han ikke var som dem. Nå viser det seg at hele tre gutter har byttet til "hans første skole" fordi de trodde han skulle gå der. Den skolen min sønn går på består av nesten bare jenter hvor de fleste kjenner hverandre og har helt andre interesser enn min sønn. Han er positiv og sier det "går greit", men at de er ulike ham. Den første skolen danner vennskap som han ser der han ferdes (alene) på fritiden. Jeg opplever at han faller helt utenfor nå og er helt knust for hver dag som går. Jeg kjenner mødrene til et par av guttene som går på den andre skolen og får så vondt når jeg hører alt det kjekke de gjør sammen, vennskap som dannes og samholdet i klassene. Jeg kjente på hele meg at det var feil av han å bytte, men kunne ikke gjøre noe da. Han var bestemt, og jeg følte han ville velge en skole der han var sikker på at ingen av plageåndene gikk. Nå går jeg rundt med en klump i brystet, som om jeg gråter innvendig hva enn jeg gjør. Tenker at han har havnet i et galt spor og mistet verdifull tid hvor han kunne fått løftet seg, dannet gode vennskap og fått selvtillit tilbake. De guttene som plaget kommer ikke inn på denne skolen, det er gode gutter som går der nå og han kunne fått en ny start. Vet ikke hva jeg vil med innlegget, må bare få luftet tankene litt. Kanskje noen også har noen gode råd? Jeg vet så godt med fornuften at dette bare er en bagatell og at jeg burde slutte å plage meg selv med alle disse tankene. Det er mye verre ting å bekymre seg for, det vet jeg veldig godt. Han har det bra, er frisk, flink, flott på alle måter. Jeg er takknemlig for alt dette og blir derfor frustrert over følelsene som varsler katastrofe. Det er så ufornuftig og kanskje helt unødvendig. Det kan jo være det ender opp å bli flott! Anonymkode: 7633e...603 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Kanskje det er mulig å søke overgang til neste år? I og med at de andre byttet skole fordi de trodde de kom til å gå sammen med han kan jo tyde på at han vil komme fort inn i gjengen selv om det er gått et år Anonymkode: f8a08...416 5
Ulven Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Har dere undersøkt muligheten for å bytte over? Ønsker i det hele tatt sønnen din å bytte eller er dette dine tanker? Er det ledig plass er det ikke for sent å bytte enda, men dette må undersøkes nå med en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 Han sier det går greit på skolen, mistrives ikke og kjekke elever, men ønsker å bytte. Vi ringte tidsnok og fikk beskjed at det var noen ledige plasser, men han fikk ingen av disse ved utvalgsmøtet. Jeg har sagt at vi gjerne ønsker at han står på venteliste om noen slutter og de sa det var greit, men vi har ikke fått noen bekreftelse på dette. Vet at det sluttet en nettopp, men vi har ikke hørt noe. Anonymkode: 7633e...603 1
Ulven Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han sier det går greit på skolen, mistrives ikke og kjekke elever, men ønsker å bytte. Vi ringte tidsnok og fikk beskjed at det var noen ledige plasser, men han fikk ingen av disse ved utvalgsmøtet. Jeg har sagt at vi gjerne ønsker at han står på venteliste om noen slutter og de sa det var greit, men vi har ikke fått noen bekreftelse på dette. Vet at det sluttet en nettopp, men vi har ikke hørt noe. Anonymkode: 7633e...603 Da ringer dere. Her må dere være på for å få plass. 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 Ta kontakt igjen. Anonymkode: fc003...181 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Folk slutter hele tiden. Vgs søkes dessuten fra år til år. Så får han ikke flyttet over nå er det bare å søke dit til neste år. Han søker da på lik linje som de som allerede har gått der ett år. Anonymkode: 787ba...d21 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 Her hadde jeg stått på for at han skulle få bytte (selv om jeg skjønner at det ikke er opp til dere)... Videregående har alt å si for å bygge nettverk for senere i livet. Har selv to barn som har mistet venner og ikke har fått bygget nettverk på videregående, de er nå alene og har ingen å være sammen med (begynnelsen av 20 åra nå). Anonymkode: ac455...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #9 Skrevet 12. september 2023 Jeg er i tvil om hvor mye jeg skal styre på. Kanskje jeg overtenker og overdriver? Jeg har sagt at jeg kan pushe på dersom han ikke trives, men han sier han er fornøyd med å stå på venteliste. Han liker selve skolen og de siste dagene har han også fått et par venner. Det er veldig vanskelig for han forteller så lite. Han kommer ofte bare med korte ord og uttrykk, så må jeg gjette og dra informasjon ut av ham. Da blir det jo til at vi må tenke oss resten. Har sagt at jeg trenger at han forteller litt hvordan det er på skolen nå i starten, og han har fortalt litt mer de siste dagene. Han har en storesøster som han er åpen med og hun kommer reisende hit for en uke nå. Satser på at hun kan få litt mer innsikt i dette. Det var hun som fant ut hvorfor han byttet skole, at han ikke følte seg god nok. Anonymkode: 7633e...603 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #10 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her hadde jeg stått på for at han skulle få bytte (selv om jeg skjønner at det ikke er opp til dere)... Videregående har alt å si for å bygge nettverk for senere i livet. Har selv to barn som har mistet venner og ikke har fått bygget nettverk på videregående, de er nå alene og har ingen å være sammen med (begynnelsen av 20 åra nå). Anonymkode: ac455...ce8 Jeg er enig i at ts bør hjelpe han i å få bytte, men jeg er uenig med deg at VGS har alt å si for å bygge nettverk for senere i livet. Varig nettverk bygger man på høyere utdanning eller arbeid, ikke på vgs. Om man ikke trives på videregående er man ikke dømt for livet. Anonymkode: b06a0...122 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #11 Skrevet 12. september 2023 Det er jo ikke nødvendigvis slik at det ene alternativet er bra og det andre er dårlig. Kanskje blir det fint for ham å bytte hvis han får mulighet til det, kanskje blir det vanskelig. Kanskje faller han litt utenfor hvis han blir der han er nå, kanskje får han etterhvert venner for livet. Jeg skjønner bekymringen din, og det hjelper jo ikke når han selv ikke sier stort - men prøv å tenk at det kan bli veldig bra uansett hvilken skole han ender opp med å gå på ❤️ Anonymkode: ab14f...000 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #12 Skrevet 12. september 2023 Hvordan er det sosiale for han på skolen han går på nå da? Sitter han bare alene, eller er han sammen med noe der? Jeg hadde mange venner på videregående som jeg kun var sammen med på skolen. På fritiden hadde jeg andre venner. Da jeg flyttet for å gå videregående, fikk jeg venner som jeg også var sammen med på fritiden. Men det var da i stor grad andre elever som også hadde flyttet hjemmefra og måtte finne seg nytt nettverk. Jeg har gått på noen ulike videregående skoler og linjer, og har i alle klassene/skolene sett at det er ulike grupperinger med elever som har ulike interesser. Så tipper at han ikke er alene om interessene sine på skolen han går på nå, men kanskje han er for sjenert til å tørre å bli skikkelig kjent med noen? Tenker at her er det viktigst å bygge opp igjen selvtilliten til gutten din, det er noe han burde få skikkelig hjelp til. Uten den vil det nok bli vanskelig å bli kjent med noen uansett. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her hadde jeg stått på for at han skulle få bytte (selv om jeg skjønner at det ikke er opp til dere)... Videregående har alt å si for å bygge nettverk for senere i livet. Har selv to barn som har mistet venner og ikke har fått bygget nettverk på videregående, de er nå alene og har ingen å være sammen med (begynnelsen av 20 åra nå). Anonymkode: ac455...ce8 Jeg har ikke kontakt med noen av de jeg ble kjent med da jeg gikk på videregående nå lengre. Mitt nettverk består av noen barndomsvenner og noen mennesker jeg har møtt i voksen alder. Anonymkode: a4c98...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #13 Skrevet 13. september 2023 Da fikk jeg et tydelig svar fra ham i går. Han ønsker å stå på venteliste, men ikke purre så han virker desperat. Etterpå sa han at han tror han vil fortsette der han er nå ut året og så søke den første skolen neste år. Så må jeg bare prøve å finne roen på det. Har litt mer ro etter at han sa dette, men det er så slitsomt med den konstante følelsen at dette ble feil og "skulle ikke være slik". En følelse av at han mister noe viktig nå, gode kamerater og nettverk, selvfølelsen. Godt å få forståelse på det. Har aldri hatt det slik, så det er spesielt. Anonymkode: 7633e...603
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Han sier det går greit på skolen, mistrives ikke og kjekke elever, men ønsker å bytte. Vi ringte tidsnok og fikk beskjed at det var noen ledige plasser, men han fikk ingen av disse ved utvalgsmøtet. Jeg har sagt at vi gjerne ønsker at han står på venteliste om noen slutter og de sa det var greit, men vi har ikke fått noen bekreftelse på dette. Vet at det sluttet en nettopp, men vi har ikke hørt noe. Anonymkode: 7633e...603 Må bare mase da? Dropper ikke "alle" ut fra vgs for tiden? Burde bety at det kommer mange sjanser. Anonymkode: be166...0e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå