Gå til innhold

Hvordan investere arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger råd som ikke kommer fra min bankrådgiver :) 

Er enslig og i slutten av 40årene. Har nettopp arvet 2.8 millioner, og har pr nå 2.2 millioner i boliglån (over 23 år) som tilsvarer under 60% belåningsgrad på eneboligen jeg eier. Har 500.000 i sparing/ fond. Huset  er 70% totalrenovert. 

pga dårlige betalte (men givende) fulltidsjobber opp i gjennom så vil jeg bli minstepensjonist. Er ikke spesielt opptatt av å finne en partner å dele livet med, skjer det så skjer det. 

Jobber ca 120%. Pr nå har jeg 6-10.000 i mnd (etter faste utgifter) å bruke på mat, klær, reise, opplevelser og sparing. Har ingen umiddelbare planer om å selge boligen.

Føler meg litt fanget økonomisk da budsjettet ikke tillater særlig med reiser, eller moro (sparer gjerne 3000+ i fond pr med mtp pensjon), og ferieaviklingen låser meg til fellesferien som også er den dyreste tiden å reise på.

1) Burde jeg bli helt gjeldfri ved å betale ned boliglånet? Har ingen arvinger, så dør gjerne med gjeld.

2) burde jeg investere storparten i fond og håpe de gror bedre enn sparerenta/ (og håpe på et evt lette i skattereglene på sikt)? 

3) en kombinasjon eller noe helt annet og hvorfor? 

Mål; å ha økonomi til å gå av med pensjon før fylte 67, da folk som jobber hardt ikke blir særlig gamle i min familie, og jeg har masse hobbyer jeg heller vil holde på med enn å jobbe.

Anonymkode: b593c...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville betalt boliglånet, men så er jeg ganske risikoavers.

Du får 600 000 til overs. Og noe av det du sparer i renter kan brukes til en spareavtale i fond.

Anonymkode: 40545...3ca

Skrevet

Sparing i fond gir mer rente enn boliglån. Men ville betalt en god del på lånet og investert resten i fond. 

Anonymkode: e80cc...04d

Skrevet

Du skal jo ha et liv før du blir pensjonist også. Jeg hadde betalt ned lånet og satt halvparten av det du bruker på å betale det ned i fond og halvparten på å ha bedre råd nå. Har du ikke mulighet til å ta noe av ferien din utenom skoleferien (to av fem uker f.eks)? De 600 000 ville jeg spart mesteparten av, men har du en drømmereise el. ville jeg brukt det den koster og tatt den mens du er frisk og rask.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sparing i fond gir mer rente enn boliglån. Men ville betalt en god del på lånet og investert resten i fond. 

Det er for så vidt sant, og om du uansett ikke har andre å ta hensyn til kan du jo ev. bare betale deg ned til et behagelig rentenivå (dvs. en ok månedskostnad), be om rammelån og kun betale renter i uoverskuelig fremtid, og spare resten i fond.

Når du blir pensjonist kan du satse på at du har spart opp mye mer enn restlånet, cashe det inn og leve på pensjon og oppsparte midler. Tror kanskje jeg ville vurdert en rådgiver som kan dette (bare så synd at brorparten av dem er mer selgere enn rådgivere).

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg ville ha nedbetalt boliglånet slik at du kan jobbe mindre. 120% er ikke så bra for helsa over flere års periode. På den måten vil du også ha mindre utgifter til bolig, og sitte igjen med bedre overskudd hver måned.

Resten av pengene 600,000,- pluss de du allerede har 500,000,- har du i fond og aksjer.
Husk å spre dem slik at du ikke har alle "eggene" oppi ei kurv.

De pengene du har igjen per måned setter du enten i fond, aksjer eller reise bort litt. Aller helst litt av alt. Er du smart så kan du sette av pengene i utbytteselskaper som kan betale for ferien din og spare resten.  Med 1,100,000 i selskaper som betaler ut utbytte blir fort en god del penger iløpet av året. Bare husk å se til selskaper som har god historie.

Ville også ha spredd 100,000,- over flere forskjellige kontoer til forskjellige formål.

Brukskonto 10,000

Feriekonto 30,000

Strømregning 30,000

Internett/wifi 15,000

Bolig 15,000,-

Og spare mer etterhvert på disse forskjellige kontoene slik at du ikke trenger å bekymre deg for uforsette utgifter.

Endret av Intervence
  • Liker 2
Skrevet

Puss opp huset slik du vil ha det. Betal delvis ned på lånet og lev livet. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Føler meg litt fanget økonomisk da budsjettet ikke tillater særlig med reiser, eller moro (sparer gjerne 3000+ i fond pr med mtp pensjon), og ferieaviklingen låser meg til fellesferien som også er den dyreste tiden å reise på.

Med pengene kan du reise og slikt som du ønsker. Å spare alle pengene til du blir pensjonist er bare tull. Gjør det nå mens du vet at helsa tillater det.

Anonymkode: 9ec4e...c8c

• Liker 1
Skrevet

Nedbetaler du boliglånet ditt sitter du fortsatt igjen med 600tusen. Jeg ville puttet 400 tusen av dem i fond, og de resterende 200 tusen på høyrente sparekonto. 

Anonymkode: ef47c...9ce

Skrevet

Ville betalt ut boliglånet. Bare der sparer du mye på renter totalt, og noen tusenlapper hver mnd, ville tatt det du normalt bruker på lån til sparing av ting du ønsker deg, som ferier ect. Og resten av de 600k på høyrentekonto, eventuelt noe i fond.

Anonymkode: 38ad0...daa

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette er feil.

Sparing i fond kan gi bedre avkastning enn å betale lån på lengre sikt. 

Det er det ingen garanti for, men historisk sett så lønner det seg om horisonten er 10år+.

TS: Ettersom du er såppass gammel i en investor sammenheng, så ville jeg tatt det med i beslutningen din. Om du var 20 år så ville gitt mening å fokusere mye mer på aksjemarkedet. Ettersom du er 40 så bør du ta lavere risiko enn om du var 20 år yngre. 

Anonymkode: 2a9cc...c56

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nedbetaler du boliglånet ditt sitter du fortsatt igjen med 600tusen. Jeg ville puttet 400 tusen av dem i fond, og de resterende 200 tusen på høyrente sparekonto. 

Anonymkode: ef47c...9ce

Enig med denne, evnt bruke noe på oppussing også

Anonymkode: e3384...c19

Skrevet

Husk, du vet ikke hvor lenge du lever.....

det er viktig å også investere i opplevelser

Skrevet

Takk for mange gode råd! Det setter jeg stor pris på.

Det er mye å vurdere - det er over 20år til jeg går av med pensjon, og jeg er meget risikovillig - har mest lyst til å investere noe både i egen bolig (renovere siste bit),  og i fond. 

Har reist mye og hatt mye fleksibilitet i de tjue årene før jeg kjøpte første bolig - og det er nok grunnen til at jeg føler meg fanget nå. På få år har jeg dog gått fra 0 i EK til noen mill ved kjøp/salg av eiendom, og målet med disse ekstra kronene er få verdien til å vokse.  

Jeg jobber gjerne ekstra nå mens jeg ennå er attraktiv, oppdatert, og engasjert - det varer ikke for evig for de fleste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for mange gode råd! Det setter jeg stor pris på.

Det er mye å vurdere - det er over 20år til jeg går av med pensjon, og jeg er meget risikovillig - har mest lyst til å investere noe både i egen bolig (renovere siste bit),  og i fond. 

Har reist mye og hatt mye fleksibilitet i de tjue årene før jeg kjøpte første bolig - og det er nok grunnen til at jeg føler meg fanget nå. På få år har jeg dog gått fra 0 i EK til noen mill ved kjøp/salg av eiendom, og målet med disse ekstra kronene er få verdien til å vokse.  

Jeg jobber gjerne ekstra nå mens jeg ennå er attraktiv, oppdatert, og engasjert - det varer ikke for evig for de fleste.

Det er mange som tror de er mer risikovillig enn det de egentlig er. Eide du aksjer gjennom 2006 til 2010 ?

Anonymkode: 2a9cc...c56

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange som tror de er mer risikovillig enn det de egentlig er. Eide du aksjer gjennom 2006 til 2010 ?

Anonymkode: 2a9cc...

Nei, men hører hva du sier. Derfor må verdiene spres - man må tåle å tape for å vinne.

Skrevet

Jeg tenker du fint kan betale ned på boliglånet, det vil gi deg mer romslig økonomi i hverdagen. Og så kan du heller låne opp på boligverdien når du blir eldre og kanskje ønsker å reise mer.

Husk å leve også. Mannen min sin beste venn døde brått, 57 år gammel. Nedbetalt leilighet og et par millioner i banken/aksjer. Kanskje han skulle ha reist mer og opplevd mer istedet for å være så fornuftig.

Skrevet

Jeg ville satt alt i fond og så tatt ut det jeg hadde lyst til å bruke etter hvert.

Anonymkode: 2655c...072

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...