Gå til innhold

Pust, hjerte osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte med utprøving av adhdmedisin for litt over 2 mnd siden, diagnose ble satt en mnd tidigere.

Har hatt litt hjertebank i ny og ne før det, har det fortsatt. Hadde noen episoder med stikk i brystet, regner med det var pga. stress. Formen min er ikke på topp, liker å gå turer, men beveger meg for lite. Puster overfladisk, er anspent..

Men i snart en uke har pulsen vært veldig høy ofte. Er generelt veldig sliten, det har jeg vært i flere år. Har hatt noen episoder med svimmelhet i det siste. Sjekk hos lege en gang jeg følte meg nær å besvime viste ingenting galt. Konklusjonen ble at det nok var stress.

Trodde høy puls hang sammen med medisinen og slutta å bruke den. Men pulsen forble høyere enn vanlig.

Pga. litt høyt blodtrykk før helga starta jeg på blodtrykksdempende da. I dagene uten adhdmedisin var jeg mer trøtt enn når jeg bruker medisin og har sovet mer. Kan føle meg trøtt med medisin og, men får ikke sove på dagtid.

Tok EKG før jeg starta med adhdmedisiner, tok også EKG etter at jeg nesten besvimte for litt over en måned siden. Fine målinger.

Blodtrykket var greit i går, avtalte ny sjekk hos legen om noen uker. Skal ta utvida blodprøver igjen da, disse var fine sist de ble tatt for litt over en mnd siden.

Følte meg egentlig trygg på at ting er ok etter legetimen i går, tenkte at jeg må prøve pusteteknikker, prøve å roe ned, ikke stå på så veldig og gjøre mer enn jeg bør.

Men så var oksygenmetningen litt lav. Legen skulle måle pulsen og så det da. Han mener der sikkert er fordi at jeg har følt meg nesten-forkjøla i litt over en uke. Jeg fryser litt noen ganger (iskald på rumpa), kjenner i halsen at noe er på gang, nyser i ny og ne, men forkjølelsen bryter ikke ut. Har hatt det jeg antar er nesten-forkjølelse før og, men har ikke hatt sånn puls. Når jeg er småsyk blir jeg fortere sliten og andpusten bare.

Så begynte jeg å google oksygenmetning og ble urolig da. Redd for kronisk hjertesvikt eller noe. Men burde ikke det vises på EKG? Kan det komme så plutselig?

Føler meg sliten, "sløv", ukonsentrert osv. Men det er ikke noe nytt. Noe har jeg koblet til adhd, annet til at jeg er sliten, annet til at jeg stresser.

Oksygenmetningen er lav på natta ser jeg på aktivitetsbåndet mitt. Nede i 81 på det laveste, gjennomsnitt på knapt 90 på natta. Dette har jeg ikke vært bekymra for før, for jeg ante ikke at metningen skal være på 95-100%. Kan ikke huske å ha hørt noe særlig om oksygenmetning før.

Nå lurer jeg på om jeg kan ha søvnapné f.eks, uten å merke det på natta. Men at det gjør til at jeg føler meg sliten osv. selv om jeg har sovet "nok"?

Anonymkode: 6ef02...bc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mange brå oppvåkningen om natta? Drømmer om at du ikke får puste? Våkner opp i svette? Hodepine når du våkner? Noen sagt at du snorker høyt? 

Anonymkode: 8cf36...3b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du mange brå oppvåkningen om natta? Drømmer om at du ikke får puste? Våkner opp i svette? Hodepine når du våkner? Noen sagt at du snorker høyt? 

Våkner lett av lyder (har små barn). Kan ha hodepine når jeg våkner, men mer vanlig at jeg får det utover dagen. Har spenningshodepine og migrene noen ganger. Er ikke svett og drømmer ikke at jeg ikke får puste.

Ingen har kommentert høy snorking, men jeg snorker litt noen ganger. Har hørt det selv når jeg halvsover.

Skrevet

Du kan jo spørre legen om å teste søvnen... jeg vet ikke hva som er normal oksigenmetning om natten.

Det er selvfølgelig fint å sjekke, men jeg synes det virker som du er over normalen bekymret for helse. Langvarig stress kan vise seg i kroppen på mange måter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan jo spørre legen om å teste søvnen... jeg vet ikke hva som er normal oksigenmetning om natten.

Det er selvfølgelig fint å sjekke, men jeg synes det virker som du er over normalen bekymret for helse. Langvarig stress kan vise seg i kroppen på mange måter. 

Føler at jeg har blitt mer våken ang. helse, muligens etter at jeg fikk adhdmedisin og tenker annerledes.

Var nesten aldri til legen i årevis.. Men så ble det endel ting på en gang. Er rett og slett redd for at endel av det jeg kjenner på og tror kommer av adhd, faktisk er noe annet i tillegg og mer alvorlig. Eller at jeg begynner å bli syk av stress. Har "alltid" vært stressa, og vant til den modusen. Men nå har det kanskje blitt for mye og kroppen sier ifra. Stress kan jo på sikt føre til masse kroppslige problemer, noen ganske alvorlige.

Prøver å ikke tenke så mye på det. Man blir jo mer stressa av å tenke på hvilke konsekvenser stress kan gi. Men jeg må lese om det for å stå på og få hjelp til å få bukt med det også.

Pga. adhd har jeg vært vant til skippertak, la ting skure og gå lenge og så ordne opp. Vært vant til å ubevisst utsette meg selv for stress for å komme noen vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...