AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Skrevet 12. september 2023 Noen som har erfaringer med at den ene av foreldrene bare har samvær annenhver helg/i liten grad, og at man kompenserer for dette på en eller annen måte? F.eks at den forelderen som har de minst har ansvar for å følge barna på fritidsaktiviteter eller annet? Da primært for at denne forelderen skal godta en slik samværsordning. Her er det mange instanser involvert som alle anbefaler mindre samvær enn det vedkommende har i dag. ute etter erfaringer av gode/mye brukte løsninger. Takk! Anonymkode: 52cc0...e23
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Skrevet 12. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Her er det mange instanser involvert som alle anbefaler mindre samvær enn det vedkommende har i dag. Hvorfor i helsiki skulle man da øke/kompensere samværet?? Anonymkode: 9b5f9...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #3 Skrevet 12. september 2023 Ja. Jeg jobber i barneverntjenesten og bistår tidvis folk med å finne gode løsninger for kontakt med foreldre som ofte har en del utfordringer. En relativt vanlig versjon er det du nevner, med at forelderen som har lite samvær f.eks følger fast på fotballtrening. Andre versjoner av dagsamvær er også vanlig, henting i barnehage med levering hjem før leggetid; og ekstra feriesamvær (men ofte oppstykket slik at det ikke blir mange uker om gangen f.eks i sommerferie) - mest aktuelt om forelderen strever veldig med rutiner og skoleoppfølging, men får til kos og hygge, selvsagt. Anonymkode: 6d215...e5a 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Skrevet 12. september 2023 Bra om man kan samarbeide og bruke de styrkene man har. Alle er ikke så flinke til å ordne mat, klær, rutiner og alt det andre som trengs i hjemmet. Men de kan likevel være flinke til f.eks. å følge på aktiviviter etter skolen. Håper dere finner et opplegg som får det beste ut av dere som foreldre ❤ Anonymkode: 9743c...6b5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #5 Skrevet 12. september 2023 Det kan være mange gode grunner for et utradisjonelt opplegg, som ikke har noe med barnevern å gjøre. F.eks. ujevn evneprofil/neurodiverse foreldre, jobbsituasjon/karriere, utenlandsopphold, sykdom etc etc Eller at barnet har det bedre når det slipper flytting. Anonymkode: 9743c...6b5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor i helsiki skulle man da øke/kompensere samværet?? Anonymkode: 9b5f9...5fa Takk for alle tilbakemeldinger! En eller annen kompensasjon er som sagt for å forsøke å få den andre forelderen med på redusert samvær på bakgrunn av anbefalinger, og slik sett kunne unngå en evt rettssak for å få tvunget det gjennom. samvær uten overnatting er absolutt en mulighet. Fritidsaktiviteter også, men jeg føler det vanskelig å trekke meg helt ut av det og slik sett miste tilhørighet til miljøet, ser ikke at det er det beste for barna at jeg ikke er en del av det? tar gjerne imot flere innspill til alternative løsninger. hi Anonymkode: 52cc0...e23
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Far har kun helgesamvar 1-2 ganger om måneden her, men dette er pga. avstand og barnets beste. Far har ikke overnatting, men mulig det blir aktuelt på sikt hos han. Han har dog sovet i min bolig alene med barnet et par ganger, mens jeg har sovet borte, slik at han fikk prøve seg uten at jeg står som en dommer over ham. Han følger da på treninger, lager mat, dusjer barnet, legger barnet, osv. Hva sier barnet selv? For å inngå kompromiss om noe, så må dere begge gi og ta. Er det noe du vet han vil ha, som du kan gi? Om en part bare tar og tar, så blir det urettferdig for motparten. Argumenter også utifra barnet beste. Hver kort, konkret, rolig og tydelig. Anonymkode: 3a7f7...a4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå