AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #1 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg ble til sommeren ferdig utdannet sivilingeniør i fysikk og matematikk ved NTNU, med spesialisering innen statistikk. Jobber nå i Tietoevry med arbeidsoppgaver relevant for studiet, men drømmen er å få jobb i Big4. Lurer derfor på hvordan jeg best bør gå frem for å jobb hos en av disse? Har i dag et karaktersnitt på 3.44, så burde jeg kanskje ta opp fag ved siden av jobb? Vet at de ofte er ganske strenge på karakterer. Noen andre råd dere kan gi? Jeg er litt usikker på hvordan jeg konkret bør gå frem, for eksempel om jeg skal jobbe først i ett år og så begynne å søke på stillinger de legger ut, eller bare begynne å søke med en gang, og eventuelt hvilke type stillinger jeg bør søke på. Anonymkode: 7f301...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #2 Del Skrevet 12. september 2023 Har dere studentveiledning på universitetet? Tror du får mer utav å snakke med dem enn å skrive her inne. Anonymkode: 73ce2...45a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #3 Del Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har dere studentveiledning på universitetet? Tror du får mer utav å snakke med dem enn å skrive her inne. Anonymkode: 73ce2...45a Vedkommende er ferdig utdannet, hvordan kan universitet hjelpe henne nå? TS: du nå se etter deres jobbannonser. Nå i disse tider rekrutterer de nyutdannede. Gå på Finn og søk opp ledige stillinger innen big4. Så er det egentlig bare å søke og prøve. Du må ikke finne på å si opp jobben din før du evt lander en ny jobb. Å jobbe for en av de 4 store konsulentfirmaene er et fint springbrett karrieremessig men du må være innstilt på å jobbe mye for lite penger. Det er vanlig at overtid er innbakt i lønna og det er helt vanlig å jobbe 200-300 overtidstimer i året. Men hvis det er drømmen din så er det bare å prøve 😊 Anonymkode: b174e...dc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #4 Del Skrevet 12. september 2023 Ønsker du en IT/statistikk-jobb i Big 4 eller ønsker du noe annet? Anonymkode: f2588...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #5 Del Skrevet 12. september 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Vedkommende er ferdig utdannet, hvordan kan universitet hjelpe henne nå? TS: du nå se etter deres jobbannonser. Nå i disse tider rekrutterer de nyutdannede. Gå på Finn og søk opp ledige stillinger innen big4. Så er det egentlig bare å søke og prøve. Du må ikke finne på å si opp jobben din før du evt lander en ny jobb. Å jobbe for en av de 4 store konsulentfirmaene er et fint springbrett karrieremessig men du må være innstilt på å jobbe mye for lite penger. Det er vanlig at overtid er innbakt i lønna og det er helt vanlig å jobbe 200-300 overtidstimer i året. Men hvis det er drømmen din så er det bare å prøve 😊 Anonymkode: b174e...dc7 Trodde de stillingene for nyutdannede var hovedsakelig for "graduates", altså de som studerer nå men er ferdig til våren? 20 minutter siden, AnonymBruker said: Ønsker du en IT/statistikk-jobb i Big 4 eller ønsker du noe annet? Anonymkode: f2588...7c0 Ønsker en mest mulig relevant jobb, så gjerne noe innenfor IT/data. Vet at de ansetter en del folk innenfor dataanalyse og lignende, som mange fra studiet mitt jobber med. Anonymkode: 7f301...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Del Skrevet 12. september 2023 Jeg ville bare søkt litt fremover, og så kan du evt. vurdere om det dukker opp noe interessant. Du har allerede jobb, så graduate programmer for de helt uten erfaring er jo da ikke lenger for deg (med mindre det f. eks. spesifiseres at graduate jobben også gjelder de med 0-2 års erfaring, slik jeg ser at noen firmaer ønsker). Og uansett, graduate jobber er ofte relativt dårlig betalt, så er det virkelig noe du ønsker sett opp mot en vanlig god jobb du allerede har i Tietoevry? Sånn sett ville jeg nok heller satset på litt mer erfaring, deretter ta steget inn som litt mer erfaren heller enn nyutdannet. Typiske graduate jobber er jo oftere også veldig mye arbeid for lite lønn også, av det jeg har sett. Ofte med oppgaver man med stor sannsynlighet er overkvalifisert for etter noen år i annen jobb. Anonymkode: 3a7a5...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Del Skrevet 12. september 2023 Er dette en drøm for deg? Seriøst. Utrolige dårlige og giftige miljøer i disse jobbene. Anonymkode: 48c22...68f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #8 Del Skrevet 12. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Ønsker en mest mulig relevant jobb, så gjerne noe innenfor IT/data. Vet at de ansetter en del folk innenfor dataanalyse og lignende, som mange fra studiet mitt jobber med. Anonymkode: 7f301...aac Ikke sikkert karakterkravene er de samme for de stillingene som for økonomer. I tillegg kan det også være at det er viktigere med faktiske datanalyse-ferdigheter enn karakterer. Nå jobber ikke jeg i Big 4 så jeg skal ikke si noe for sikkert. Men jeg ble innkalt til intervju for rundt ett år siden til en datanalytiker-jobb med en bachelor i statistikk + første semester fullført på mastergraden. Hadde B i snitt. Jeg fikk ikke jobben. Mulig det var fordi jeg gjorde det dårlig på testene jeg fikk. Er som sagt ett år siden jeg var til intervju så jeg husker ikke detaljer. Men mener å huske at det var fokus på ferdigheter i jobbintervjuet. Om jeg kunne programmere, kunne analysere data, kunne vaske data, osv. Anonymkode: f2588...7c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #9 Del Skrevet 12. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Vedkommende er ferdig utdannet, hvordan kan universitet hjelpe henne nå? TS: du nå se etter deres jobbannonser. Nå i disse tider rekrutterer de nyutdannede. Gå på Finn og søk opp ledige stillinger innen big4. Så er det egentlig bare å søke og prøve. Du må ikke finne på å si opp jobben din før du evt lander en ny jobb. Å jobbe for en av de 4 store konsulentfirmaene er et fint springbrett karrieremessig men du må være innstilt på å jobbe mye for lite penger. Det er vanlig at overtid er innbakt i lønna og det er helt vanlig å jobbe 200-300 overtidstimer i året. Men hvis det er drømmen din så er det bare å prøve 😊 Anonymkode: b174e...dc7 Det er vel "kun" 200 timer overtid i året? Er det ikke det som er maksimalt etter arbeidsmiljøloven? Har vært en del artikler i blant annet Dagens Næringsliv hvor det står om lønn og der mener jeg det har stått at de følger arbeidsmiljøloven og ikke gir særlig uavheng stillinger før etter minimum 5 år. Er vel først når man får en sørlig uavhengig stilling eller en ledende stilling man kan jobbe ubegrenset til fastlønn? Nå er selvsagt 200 timer en del. Anonymkode: f2588...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Del Skrevet 13. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel "kun" 200 timer overtid i året? Er det ikke det som er maksimalt etter arbeidsmiljøloven? Har vært en del artikler i blant annet Dagens Næringsliv hvor det står om lønn og der mener jeg det har stått at de følger arbeidsmiljøloven og ikke gir særlig uavheng stillinger før etter minimum 5 år. Er vel først når man får en sørlig uavhengig stilling eller en ledende stilling man kan jobbe ubegrenset til fastlønn? Nå er selvsagt 200 timer en del. Anonymkode: f2588...7c0 Edit: Det virket også som det kunne være verre hos de små konsulentselskapene som ikke blir sjekket like ofte av arbeidstilsynet som de store konsulenthusene. Anonymkode: f2588...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Del Skrevet 13. september 2023 Lett å få jobb innenfor Big 4 dersom du jobber innenfor IT. De regnes ikke som spesielt attraktive selskaper innenfor IT-bransjen. Anonymkode: af412...f36 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Del Skrevet 13. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Lett å få jobb innenfor Big 4 dersom du jobber innenfor IT. De regnes ikke som spesielt attraktive selskaper innenfor IT-bransjen. Anonymkode: af412...f36 Har de ikke ganske høy status når det gjelder konsulentvirksomhet uansett hvilken bransje man er fra? Det var mange fra samme kull som meg med veldig gode karakterer og internships og sånn som ville jobbe der. Det er vel i hvert fall krav om B i snitt for graduates? Anonymkode: 7f301...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #13 Del Skrevet 13. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Har de ikke ganske høy status når det gjelder konsulentvirksomhet uansett hvilken bransje man er fra? Det var mange fra samme kull som meg med veldig gode karakterer og internships og sånn som ville jobbe der. Det er vel i hvert fall krav om B i snitt for graduates? Anonymkode: 7f301...aac Nei, absolutt ikke blant f.eks. utviklere. Det som tilsvarer Big 4 innenfor tech er FAANG. Blant nyutdannende utviklere i Norge er det andre mer tech-retta konsulentselskap som Knowit, Accenture, Sopra Steria som er mer populære. Anonymkode: af412...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #14 Del Skrevet 13. september 2023 Hei Mannen min jobbet i et av BIG4 inntil nylig og jeg jobber selv i et mindre konsulentselskap. Hva er det du er interessert i å jobbe med og i hvilken by er det du vil jobbe i? De forskjellige byene har ofte spesialisert seg innen en sektor. Som eksempel har konsulentavdelingene i Stavanger spesialisert seg på olje og gass. Det betyr at ansatte i Stavanger ofte har petroleumsbachelor og indøk master. Om et kontor i Tyskland trenger kompetanse på olje og gass hender det at de tar kontakt med stavanger avdelingen og låner ansatte derifra. På den måten kan du jobbe ganske internasjonalt i perioder. Prosjektkoordinering og Prosjektledelse er en vanlig vei å gå innenfor de store 4. System anskaffelse og implementering er et annet forretningsområde. Hvis du jobber nå i Tietoevry men vil over i et konsulentselskap ville jeg snakket med min leder og blitt bedt om å bli satt på et løp for å bli teknisk prosjektleder. Dette er kompetanse som vil gjøre deg attraktiv for hvilket som helst konsulentselskap. Ta gjerne kurs i Prince2. ITIL, Scrum master etc. Støtter det de over sier om at hvis du vil jobbe mer teknisk så kan Sopra eller Capp være av mer interesse. Konsulenter er selgere, så du bør være en selger i møte med dem. Finn ut hvem som er avdelingsleder i de selskapene du er interessert i å jobbe for og ring de og si du kunne tenkt deg å tatt en prat for å lære mer om dem og for å presentere deg selv. I disse selskapene er det vanlig å bli målt på salg og antall anbud vunnet, så det å ta opp telefonen og selge til en fremmed er en ferdighet du må beherske. Masse lykke til Anonymkode: 67288...4ce 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #15 Del Skrevet 13. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei Mannen min jobbet i et av BIG4 inntil nylig og jeg jobber selv i et mindre konsulentselskap. Hva er det du er interessert i å jobbe med og i hvilken by er det du vil jobbe i? De forskjellige byene har ofte spesialisert seg innen en sektor. Som eksempel har konsulentavdelingene i Stavanger spesialisert seg på olje og gass. Det betyr at ansatte i Stavanger ofte har petroleumsbachelor og indøk master. Om et kontor i Tyskland trenger kompetanse på olje og gass hender det at de tar kontakt med stavanger avdelingen og låner ansatte derifra. På den måten kan du jobbe ganske internasjonalt i perioder. Prosjektkoordinering og Prosjektledelse er en vanlig vei å gå innenfor de store 4. System anskaffelse og implementering er et annet forretningsområde. Hvis du jobber nå i Tietoevry men vil over i et konsulentselskap ville jeg snakket med min leder og blitt bedt om å bli satt på et løp for å bli teknisk prosjektleder. Dette er kompetanse som vil gjøre deg attraktiv for hvilket som helst konsulentselskap. Ta gjerne kurs i Prince2. ITIL, Scrum master etc. Støtter det de over sier om at hvis du vil jobbe mer teknisk så kan Sopra eller Capp være av mer interesse. Konsulenter er selgere, så du bør være en selger i møte med dem. Finn ut hvem som er avdelingsleder i de selskapene du er interessert i å jobbe for og ring de og si du kunne tenkt deg å tatt en prat for å lære mer om dem og for å presentere deg selv. I disse selskapene er det vanlig å bli målt på salg og antall anbud vunnet, så det å ta opp telefonen og selge til en fremmed er en ferdighet du må beherske. Masse lykke til Anonymkode: 67288...4ce Tenker hovedsakelig å jobbe som utvikler eller med dataanalyse, sannsynligvis i Trondheim eller Oslo. Når man jobber med tech for Big 4 så driver man vel ikke direkte med salg til kunder? Jeg har jo ingen erfaring innenfor salg, så kan ikke helt se for meg at de med lignende bakgrunn som meg med ren teknisk utdannelse jobber direkte med salg. Takk for råd😊 Anonymkode: 7f301...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #16 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tenker hovedsakelig å jobbe som utvikler eller med dataanalyse, sannsynligvis i Trondheim eller Oslo. Når man jobber med tech for Big 4 så driver man vel ikke direkte med salg til kunder? Jeg har jo ingen erfaring innenfor salg, så kan ikke helt se for meg at de med lignende bakgrunn som meg med ren teknisk utdannelse jobber direkte med salg. Takk for råd😊 Anonymkode: 7f301...aac Alle i Big4 jobber med salg, hvis de er konsulenter. Hvis du ikke vil ha elementer av salg i jobbhverdagen, er ikke konsulentlivet for deg. Anonymkode: 79075...970 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #17 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker hovedsakelig å jobbe som utvikler eller med dataanalyse, sannsynligvis i Trondheim eller Oslo. Når man jobber med tech for Big 4 så driver man vel ikke direkte med salg til kunder? Jeg har jo ingen erfaring innenfor salg, så kan ikke helt se for meg at de med lignende bakgrunn som meg med ren teknisk utdannelse jobber direkte med salg. Takk for råd😊 Anonymkode: 7f301...aac Som konsulent sitter du ofte ute hos kunde og "hører" ting i gangene. Du er forventet å selge inn kollegaer eller i hvert fall melde inn til din sjef at din kunde muligens har behov for flere konsulenter. Det er også forventet at du skal være med å skrive anbud for å vinne oppdrag. Om du skriver eller er deltager i å skrive et anbud som dere vinner får du "poeng" som er med på å bestemme hvor fort du gjør opprykk både i stilling og i lønn. Noen av de jeg kjenner jobbet 100% hos kunde og skrev tilbud og svarte på anbud på kvelden for å stige i gradene fortere. I tillegg til kursing i Prince2, ITIL, Scrum master etc. Det er ikke så mange utviklere i BIG4. Deres virksomhet er prosjektledelse, rådgiving ved oppkjøp av selskaper, anskaffelse og ledelse av prosjekter som implementering av systemer, prosessforbedringer etc. Hvis du vil jobbe og utvikle deg innen utvikling, programmering eller dataanalyse tror jeg du vil ha mye mer utbytte av å jobbe i selskaper som Soprasteria og Capgemini. MEN, plukk opp telefonen og ring alle i BIG4, Cap og Sopra og hør med dem Les deg opp på hjemmesidene deres. Hva er deres tjenesteområder og les deg opp på kunderefereanser. Det kan være store forskjeller mellom byene/avdelingene og nye satsningsområder som jeg ikke er oppdatert på. Masse lykke til! Gøy å være konsulent Anonymkode: 67288...4ce 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #18 Del Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er vel "kun" 200 timer overtid i året? Er det ikke det som er maksimalt etter arbeidsmiljøloven? Har vært en del artikler i blant annet Dagens Næringsliv hvor det står om lønn og der mener jeg det har stått at de følger arbeidsmiljøloven og ikke gir særlig uavheng stillinger før etter minimum 5 år. Er vel først når man får en sørlig uavhengig stilling eller en ledende stilling man kan jobbe ubegrenset til fastlønn? Nå er selvsagt 200 timer en del. Anonymkode: f2588...7c0 Tror du de forholder seg til arbeidsmiljøloven? Da jeg var ung i big 4 jobbet jeg 600 overtidstimer i året. Overtidsbetalt. Anonymkode: c3e5e...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #19 Del Skrevet 13. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du de forholder seg til arbeidsmiljøloven? Da jeg var ung i big 4 jobbet jeg 600 overtidstimer i året. Overtidsbetalt. Anonymkode: c3e5e...e5f Nå kommer ikke trådstarter til å reise tilbake i tid til da du var ung så det er ikke relevant hvordan det var da. Det som teller er hvordan det er nå. Jeg er åpen for at det kan være mer ovetidstimer i Big 4 enn det jeg oppga, jeg jobber der som sagt ikke. Men om jeg tar feil så må jeg selvsagt korrigeres med tallene fra hvordan arbeisforholdene er i dag, ikke hvordan de var på et uspesifisert tidspunkt i fortiden. Anonymkode: f2588...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #20 Del Skrevet 13. september 2023 55 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker hovedsakelig å jobbe som utvikler eller med dataanalyse, sannsynligvis i Trondheim eller Oslo. Når man jobber med tech for Big 4 så driver man vel ikke direkte med salg til kunder? Jeg har jo ingen erfaring innenfor salg, så kan ikke helt se for meg at de med lignende bakgrunn som meg med ren teknisk utdannelse jobber direkte med salg. Takk for råd😊 Anonymkode: 7f301...aac Hvorfor er du så opptatt av å være i Big 4 hvis du skal jobbe som utvikler? Det er ingen status å jobbe i de selskapene, og de er ikke spesielt kjent for fagmiljøet eller for lønn. Ingen som blir imponert over at du har det på CVen som utvikler. Anonymkode: af412...f36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå