Gå til innhold

Gravid og har drukket alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste venner som ble gravide hadde vært på en eller annen fest og noen mye festing før de visste det. Gått fint med barna❤️ 
Jeg tok abort når jeg var 19 år og det var en veldig sorg. Mye press fra familie og kjæreste. 

Anonymkode: 26d9d...3fd

Takk for at du deler din opplevelse❤️ Ja, er jo det jeg er litt redd for. Selv om det føles som en lettelse nå og bli kvitt bekymringen, har jeg lest at mange synes det er tøft etter en abort. ❤️

Anonymkode: 21976...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er aldri noen garantier, men det er det ikke neste gang heller - da kan det være noe annet ❤️ Du har hengt deg opp i en tankerekke med krisemaksimering, det kan du bare venne deg til - for dette kommer til å skje ang stort og smått resten av livet, dette er vanlig hos mødre 🥰🥰 Jeg var nesten 2 mnd på vei før jeg oppdaget dette, og hadde drukket ( ikke ravfyll), spist ost og spekemat, tømt kattedo etc..    Dette gjelder mange mange ❤️

Anonymkode: 6924e...4c7

Takk for at du deler❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som ble gravid i russetiden og det gikk helt fint 😊 Det er veldig mange som drikker litt (eller mye!) alkohol før de er klar over at de er gravide og som regel går det helt fint. 

Anonymkode: 10e80...977

Takk for svar☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk😊. Ja, er jo nå i ferietider jeg også har drukket oftere enn jeg pleier. Vurderer abort da jeg er så redd for konsekvensene, og det ble jo litt forsterket når også legen sa jeg burde vurdere det når jeg er så redd.

Men da har jo legen sagt du burde vurdere det pga din redsel og ikke pga stor fare for at barnet feiler noe😊

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått veldig rare tilbakemeldinger fra jordmor og lege. Dette er jo ikke en uvanlig situasjon.

Jeg testet negativt fire dager på rad, tok en drink på after work, hadde én test igjen som jeg tok "for å bli kvitt den" da jeg kom hjem. Den var positiv 😅

Kom med verdens svarteste samvittighet til jordmor som tok det hele med et smil og sa at det viktigste var hvilke valg jeg gjorde etter den positive testen var et faktum.

Vær snill med deg selv. Sannsynligheten for at noe er feil med fosteret er ekstremt liten.

Anonymkode: 4c5cb...b24

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal drikke ganske mye før det er snakk om fas. I mange land drikker de vin som gravide. Jeg var på ravfylla før jeg visste jeg var gravid. Helt frisk baby. Dette må du bare legge fra deg.

Anonymkode: e3171...0ad

Takk for svar😊 Ja, jeg forsøker å tenke hvor normalt dette er. Men kan jo bli utrolig skremt av alt som står på nett av både forskning og andre artikler.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (5 minutter siden):

Dette hadde jeg ikke stressa med et sekund. Ungen tar ikke skade av de alkoholmengdene du beskriver, så tidlig i svangerskapet.

Takk for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk😊. Ja, er jo nå i ferietider jeg også har drukket oftere enn jeg pleier. Vurderer abort da jeg er så redd for konsekvensene, og det ble jo litt forsterket når også legen sa jeg burde vurdere det når jeg er så redd.

Det er jo ikke fordi det er stor risiko legen sier det, men fordi du mentalt bekymrer deg så mye for det.   

Når man er gravid så er det utrolig mye man ikke har kontroll på.  Risikoen for at barnet er skadet av litt alkohol før du visste du er gravid er minimal.  Men så lenge man ikke kan slå fast 100% (noe man sjeldent kan med flere ting) så kan ikke legen gi noen garanti.  

Det er en stor prosent andel av kvinner som drakk alkohol tidlig i svangerskapet før de visste, men det er få barn som fødes med FAS og da av kvinner med rusproblem som drikker gjennom svangerskapet.  

Endret av pingeling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes du har fått veldig rare tilbakemeldinger fra jordmor og lege. Dette er jo ikke en uvanlig situasjon.

Jeg testet negativt fire dager på rad, tok en drink på after work, hadde én test igjen som jeg tok "for å bli kvitt den" da jeg kom hjem. Den var positiv 😅

Kom med verdens svarteste samvittighet til jordmor som tok det hele med et smil og sa at det viktigste var hvilke valg jeg gjorde etter den positive testen var et faktum.

Vær snill med deg selv. Sannsynligheten for at noe er feil med fosteret er ekstremt liten.

Anonymkode: 4c5cb...b24

Takk for svar og for at du deler😊 Ja, det samme med meg, negativ test før positiv😅 Tror nok både lege og jordmor er redd for å garantere noe, og forstår at de ikke kan det altså😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på fylla dagen før positiv test (uplanlagt) med min eldste, jeg var såpass full at jeg ikke husker deler av kvelden. Det var i tillegg tredje gang på to uker jeg var på fylla. 
Det gikk veldig fint med eldste, hun er i dag snart 5 år, har ingen skader eller bivirkninger som følge av alkohol. Syn og hørsel er perfekt, er moden for alderen og er generelt en frisk, normal og veldig fornøyd 5-åring. 
Dette går fint. Det er ufattelig mange kvinner som drikker alkohol før de finner ut at de er gravide, og det har gått bra de aller fleste. 

Anonymkode: e7789...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pingeling skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke fordi det er stor risiko legen sier det, men fordi du mentalt bekymrer deg så mye for det.   

Når man er gravid så er det utrolig mye man ikke har kontroll på.  Risikoen for at barnet er skadet av litt alkohol før du visste du er gravid er minimal.  Men så lenge man ikke kan slå fast 100% (noe man sjeldent kan med flere ting) så kan ikke legen gi noen garanti.  

Det er en stor prosent andel av kvinner som drakk alkohol tidlig i svangerskapet før de visste, men det er få barn som fødes med FAS og da av kvinner med rusproblem som drikker gjennom svangerskapet.  

Takk for svar. Ja, forstår legens side av det også, og kunne jeg valgt å ikke bekymre meg hadde jeg feid dette av banen for lenge siden. Er jo kun fordi jeg ønsket en best mulig start for utviklingen at jeg bekymrer meg.

Men som du sier,utrolig mye som kan skje i et svangerskap utenfor vår kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på fylla dagen før positiv test (uplanlagt) med min eldste, jeg var såpass full at jeg ikke husker deler av kvelden. Det var i tillegg tredje gang på to uker jeg var på fylla. 
Det gikk veldig fint med eldste, hun er i dag snart 5 år, har ingen skader eller bivirkninger som følge av alkohol. Syn og hørsel er perfekt, er moden for alderen og er generelt en frisk, normal og veldig fornøyd 5-åring. 
Dette går fint. Det er ufattelig mange kvinner som drikker alkohol før de finner ut at de er gravide, og det har gått bra de aller fleste. 

Anonymkode: e7789...301

Tusen takk for at du deler din erfaring☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rådene om alkohol er helt håpløse. Man blir jo redd bare av å ta en slurk, fordi "det finnes ingen trygg nedre grense", også ender legene med å si sånt tull som du måtte høre her. Dette kommer til å gå helt fint. Man må drikke MYE for at det skal være sjanse for FAS. Et glass vin her og der går faktisk fint. Og dette var så vidt jeg skjønner så tidlig at foster ikke deler blodbane en gang, så da høres legen ut som en idiot som ikke har beroliget deg.

Anonymkode: 7fc87...b0f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar. 😊Har snakket med jordmor og lege om det,og begge sier at de kan ikke garantere noe. Men om jeg skal gå å være så bekymret,mente legen at abort var det beste. 
Blir så redd når man leser om FAS, og kognitive følger av alkohol selv tidlig i svangerskap. er grusomt å tenke på at du kanskje har skadet ditt eget barn for livet.

Selvsagt kan ikke lege og jordmor garantere noe. Men de fleste kvinner som drikker alkohol jevnlig (ikke forveksle med ofte/mye) har også drukket før de ble klar over graviditeten. Og det går bra med så og si alle som har sluttet da de oppdaget graviditeten. Det som er farlig er jevnt og høyt alkoholkonsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådene om alkohol er helt håpløse. Man blir jo redd bare av å ta en slurk, fordi "det finnes ingen trygg nedre grense", også ender legene med å si sånt tull som du måtte høre her. Dette kommer til å gå helt fint. Man må drikke MYE for at det skal være sjanse for FAS. Et glass vin her og der går faktisk fint. Og dette var så vidt jeg skjønner så tidlig at foster ikke deler blodbane en gang, så da høres legen ut som en idiot som ikke har beroliget deg.

Anonymkode: 7fc87...b0f

Takk for svar😊 Ja, for min del hadde det vært best å droppe søket etter artikler og forskning i førsteomgang 😅 Ble bare vondt verre😅 Ja,jeg ble veldig overrasket når legen sa det,men gjorde samtidig inntrykk om at kanskje han hadde rett i og med at han var lege. Jeg var på ferie første uke etter unnfangelse og drakk da maks 2 glass vin hver dag,og en drink. 
fra 4+2 til 4+5 drakk jeg 1-2 glass vin også pga ferie.

Ja,jeg hadde håpet jeg ble litt beroliget hos legen,men det fungerte dårlig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk😊 Jeg håper jeg er like heldig, at fosteret ikke har tatt skade. Er vondt å ikke vite,og det står så mye skremmende på nett. Forsøker å ikke lese mer om det, men har jo tidligere lest om både FAS og andre kognitive utfordringer som kan skyldes drikking. Legen kan jo ha rett i at om jeg skal gå å bekymre meg så mye er det bedre med abort. Men jeg synes det er litt skummelt å ta for gitt at det ikke vil skje komplikasjoner eller at jeg vil slite med avgjørelsen i ettertid (er jo ikke alle som gjør det,men en del).

Men du, tenk litt på hvorfor de kanskje formidler det slik. Hvordan hadde det gått dersom de kommuniserte at "litt går stort bra"? Da hadde de som ikke tar det så alvorlig gitt enda mer beng. Altså ikke de som drikker litt før de finner ut at de er gravide og stopper tvert, men de som har et problem og som leter etter grunnlag for å si at det ikke er sååå ille. Jeg tenker at folk som deg som tar det veldig seriøst og er opptatt av å gjøre det rett er ikke grunnen til at de skriver så konservativt. 

Anonymkode: f8755...aea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Selvsagt kan ikke lege og jordmor garantere noe. Men de fleste kvinner som drikker alkohol jevnlig (ikke forveksle med ofte/mye) har også drukket før de ble klar over graviditeten. Og det går bra med så og si alle som har sluttet da de oppdaget graviditeten. Det som er farlig er jevnt og høyt alkoholkonsum.

Nei, de må jo være ærlig så det forstår jeg godt. Men når det står i artikler på nett at én enhet er nok, blir jeg naturlig nok skremt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, dette går bra. Tenk på hvor mange som drikker før de vet de er gravide. 

Anonymkode: 0d05b...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de må jo være ærlig så det forstår jeg godt. Men når det står i artikler på nett at én enhet er nok, blir jeg naturlig nok skremt😊

Masse skremselspropaganda. Det beste er selvsagt å ikke drikke, men det går nesten alltid bra med moderate mengder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...