Gå til innhold

Gravid og har drukket alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet det finnes utallige innlegg om dette her på KG, men jeg er fortsatt så urolig. Jeg har blitt gravid i sommer og da var det jo ferie og drikking (ingen fest så ingen fyll). Etter at jeg fant ut at jeg var gravid har jeg vært full av angst og klarer ikke å slippe frykten om at jeg har skadet barnet. Har siden jeg fant det ut gått frem og tilbake med tanken om abort fordi jeg ikke klarer å ha samvittigheten om noe skulle være galt med barnet. Jeg er i 30-årene og vi tenkte å begynne å prøve etterhvert, og nå føler jeg at jeg har ødelagt et foster som kunne fått en god start. Jeg vet det høres frustrerende ut å ta abort for så å prøve på ny uten alkohol inne i bilde,men det er helt forferdelig å gå å være så redd og gråte hver eneste dag i frykt. Har forsøkt å prate med lege,jordmor og Amathea men ingenting fungerer. Har mareritt hver eneste natt om dette og våkner full av angst. Har nå tenkt at eneste valget er abort fordi jeg ikke kan gå rundt å ha det sånn her.

Anonymkode: 21976...381

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her. Angående abort synes jeg det er skummelt å lese om de som sliter med å få barn i ettertid, opplever komplikasjoner (blir kirurgisk hvis jeg skal ta), og angrer i ettertid. Jeg tenker at hvis jeg tar dette valget fordi jeg har en så stor frykt for fosterskader kan jeg da ikke angre. Men det vet jeg jo ikke før jeg har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går bra. Du får sikkert et friskt barn. 

Du er ikke den første dette har skjedd med.

Anonymkode: 4f006...b6e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner så mange, inkludert meg selv som ble uplanlagt gravid og drakk alkohol før positiv test. Hun ene var skikkelig på hardfylla også. Jeg kan betrygge deg med at det har gått helt fint med alle barna 😊 Det er kjempevanlig, bare tenk på alle som blir uplanlagt gravide og har levd som normalt i uvisshet før positiv test. Det er helt bortkastet å ta abort pga. noe sånt, og det er jeg sikker på en jordmor også vil si.

Anonymkode: 8cd2e...426

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 😊Har snakket med jordmor og lege om det,og begge sier at de kan ikke garantere noe. Men om jeg skal gå å være så bekymret,mente legen at abort var det beste. 
Blir så redd når man leser om FAS, og kognitive følger av alkohol selv tidlig i svangerskap. er grusomt å tenke på at du kanskje har skadet ditt eget barn for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. 😊Har snakket med jordmor og lege om det,og begge sier at de kan ikke garantere noe. Men om jeg skal gå å være så bekymret,mente legen at abort var det beste. 
Blir så redd når man leser om FAS, og kognitive følger av alkohol selv tidlig i svangerskap. er grusomt å tenke på at du kanskje har skadet ditt eget barn for livet.

Nei, men det må de jo svare, for selvsagt finnes det ingen garantier. Ingenting kan garanteres når man ikke kan være 100% sikker, men det gjelder jo alt. Det som er sikkert er at sannsynligheten for at det skal gå bra er mye større enn for at det ikke skal gå bra. 

Anonymkode: 8cd2e...426

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar😊 Blir bare så irritert på seg selv for å ha satt seg i en slik situasjon. Føles så utrolig unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt var du på vei da du sluttet å drikke? Morkakefunksjonen begynner vel ikke å virke før rundt uke 6, og jeg ville vært mest bekymret for inntak av alkohol etter dette. Begge mine var uplanlagte og jeg drakk litt alkohol tidlig i begge svangerskapene. Med nr 2 var jeg til og med på fylla rundt uke 3. Alt har gått helt fint med begge❤️ Kjenner også ei som fant ut hun var gravid rett etter russetiden...

Anonymkode: aaf58...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar😊 Jeg var 4+5 når jeg tok siste glasset med vin. Fant det ut når jeg var 4+6. Tok tidligtest tre dager før forventet mens (tok to tester) og begge var negative. Stolte på testene,men ser det var dumt i ettertid da. Så godt å høre at det har gått fint med begge dine barn❤️ Var du ikke redd for evt skader? Føler jeg kommer til å gå å granske barnet etter skader fordi jeg er så redd for det, og derfor jeg tenker på abort fordi jeg ikke vet om jeg orker å leve i slik frykt❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar😊 Jeg var 4+5 når jeg tok siste glasset med vin. Fant det ut når jeg var 4+6. Tok tidligtest tre dager før forventet mens (tok to tester) og begge var negative. Stolte på testene,men ser det var dumt i ettertid da. Så godt å høre at det har gått fint med begge dine barn❤️ Var du ikke redd for evt skader? Føler jeg kommer til å gå å granske barnet etter skader fordi jeg er så redd for det, og derfor jeg tenker på abort fordi jeg ikke vet om jeg orker å leve i slik frykt❤️

Jeg var på fylla før jeg viste at jeg var gravid. Var veldig bekymret, men i dag er "fosteret" en ung, vakker, velfungerende kvinne med høy utdanning, god jobb og god helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at jeg var gravid med eldstemann etter en tur til syden. Gikk også og tenkte på dette med graviditet og alkohol, men vurderte aldri abort. Fikk en fin og frisk gutt som har vært helt normal😊 Så tror nok det går bra😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri noen garantier, men det er det ikke neste gang heller - da kan det være noe annet ❤️ Du har hengt deg opp i en tankerekke med krisemaksimering, det kan du bare venne deg til - for dette kommer til å skje ang stort og smått resten av livet, dette er vanlig hos mødre 🥰🥰 Jeg var nesten 2 mnd på vei før jeg oppdaget dette, og hadde drukket ( ikke ravfyll), spist ost og spekemat, tømt kattedo etc..    Dette gjelder mange mange ❤️

Anonymkode: 6924e...4c7

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som ble gravid i russetiden og det gikk helt fint 😊 Det er veldig mange som drikker litt (eller mye!) alkohol før de er klar over at de er gravide og som regel går det helt fint. 

Anonymkode: 10e80...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal drikke ganske mye før det er snakk om fas. I mange land drikker de vin som gravide. Jeg var på ravfylla før jeg visste jeg var gravid. Helt frisk baby. Dette må du bare legge fra deg.

Anonymkode: e3171...0ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg gikk skikkelig på fylla da jeg var nygravid uten å vite det. Ungen er i dag 18 år, frisk som en fisk. Antakelig har dette gått helt fint. 

Anonymkode: a4c9e...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var på fylla før jeg viste at jeg var gravid. Var veldig bekymret, men i dag er "fosteret" en ung, vakker, velfungerende kvinne med høy utdanning, god jobb og god helse.

Takk😊 Jeg håper jeg er like heldig, at fosteret ikke har tatt skade. Er vondt å ikke vite,og det står så mye skremmende på nett. Forsøker å ikke lese mer om det, men har jo tidligere lest om både FAS og andre kognitive utfordringer som kan skyldes drikking. Legen kan jo ha rett i at om jeg skal gå å bekymre meg så mye er det bedre med abort. Men jeg synes det er litt skummelt å ta for gitt at det ikke vil skje komplikasjoner eller at jeg vil slite med avgjørelsen i ettertid (er jo ikke alle som gjør det,men en del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste venner som ble gravide hadde vært på en eller annen fest og noen mye festing før de visste det. Gått fint med barna❤️ 
Jeg tok abort når jeg var 19 år og det var en veldig sorg. Mye press fra familie og kjæreste. 

Anonymkode: 26d9d...3fd

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei. Jeg vet det finnes utallige innlegg om dette her på KG, men jeg er fortsatt så urolig. Jeg har blitt gravid i sommer og da var det jo ferie og drikking (ingen fest så ingen fyll). Etter at jeg fant ut at jeg var gravid har jeg vært full av angst og klarer ikke å slippe frykten om at jeg har skadet barnet. Har siden jeg fant det ut gått frem og tilbake med tanken om abort fordi jeg ikke klarer å ha samvittigheten om noe skulle være galt med barnet. Jeg er i 30-årene og vi tenkte å begynne å prøve etterhvert, og nå føler jeg at jeg har ødelagt et foster som kunne fått en god start. Jeg vet det høres frustrerende ut å ta abort for så å prøve på ny uten alkohol inne i bilde,men det er helt forferdelig å gå å være så redd og gråte hver eneste dag i frykt. Har forsøkt å prate med lege,jordmor og Amathea men ingenting fungerer. Har mareritt hver eneste natt om dette og våkner full av angst. Har nå tenkt at eneste valget er abort fordi jeg ikke kan gå rundt å ha det sånn her.

Nå må du roe fletta. Hvis jordmor og lege ser at du er så sykt paranoid og vill i oppførsel så kommer bv inni bildet etterhvert. Det blir loggført i mappen din. 

Da er helvete i gang. 
Oppfør deg normalt. 

Anonymkode: e8708...35f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåjojo skrev (5 minutter siden):

Oppdaget at jeg var gravid med eldstemann etter en tur til syden. Gikk også og tenkte på dette med graviditet og alkohol, men vurderte aldri abort. Fikk en fin og frisk gutt som har vært helt normal😊 Så tror nok det går bra😊

Tusen takk😊. Ja, er jo nå i ferietider jeg også har drukket oftere enn jeg pleier. Vurderer abort da jeg er så redd for konsekvensene, og det ble jo litt forsterket når også legen sa jeg burde vurdere det når jeg er så redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikke stressa med et sekund. Ungen tar ikke skade av de alkoholmengdene du beskriver, så tidlig i svangerskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...