Gå til innhold

Hvor syk må du være før du tar ut egenmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært utrolig sliten de siste to ukene. Merker at alt jeg gjør er mye tyngre enn vanlig. Sover dårlig. Har prøvd meg på litt trening, og selv en rolig joggetur gjør at pulsen hopper opp i sone fem. Puls-klokken viser at min HRV er dårlig. Men jeg har ingen andre sykdoms symptomer.

Merker at jeg gruer meg til å dra på jobb. Jobber med tunge brukere og det er ikke rom for å ha en dårlig dag på jobben. Har nesten ingen sykedager, og det sitter langt inne å ringe inn syk når jeg ikke har noen «symptomer». Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: 56716...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feber over 38 eller oppkast.æ, ja og diaré. Bruker munnbind på jobb hvis jeg tror jeg er smittsom.

I din situasjon hadde jeg gått på jobb frem til jeg fikk time hos legen, da vil legen mest sannsynlig sykemelde deg en stund

Anonymkode: 00e39...de2

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Anonymkode: 56716...936

Husker ikke hvorfor/hvordan syk jeg var sist, da det er noen år siden jeg sist brukte egenmelding.

Utgangspunktet for å bruke egenmelding, er at jeg ikke er arbeidsfør, og at ingen tilretteleggingsmuligheter er aktuelle.

Skrevet

Jeg tror det du opplever nå er et tegn på at din terskel for å ta sykedager er for høy. Du har en tøff jobb, så du bør sørge for at du får nok hvile til å kunne fungere i den.

Anonymkode: 46816...3d4

Skrevet

Jeg tar egenmelding når jeg er i dårlig nok form til at jeg ikke er i stand til å utføre arbeidsoppgavene mine tilfredsstillende. 

Men om jeg merker en betraktelig endring i formen, hvor jeg får stort behov for mer søvn, og er mer utslitt enn vanlig, så går jeg til legen... det er typiske symptomer på for eksempel d-vitaminmangel, og kan være symptomer på flere andre ting. 

Anonymkode: 2775b...14d

Skrevet

Høres ut som at kroppen din trenger et par dager med hvile for å hente seg inn.

Selv har jeg brukt det ved akutt sykdom, for mer langvarig eller utmattelse har jeg hatt kontakt med fastlege.

Anonymkode: fef50...e80

Skrevet

Jeg må omtrent være døende... 

Jeg har aldri vært sykemeldt, og har tatt ut tre egenmeldingsdager totalt i hele min snart 20-årige karriere. 

Jeg kan jobbe hjemmefra, så om jeg er dårlig, så føler jeg at det er det jeg må gjøre. "Sliten" er ikke nok til at jeg har samvittighet til å ta egenmelding, selv om det gjerne hadde gjort at jeg kom sterkere tilbake og faktisk fikk gjort mer jobb totalt sett. 

De gangene jeg har tatt egenmelding har jeg ligget rett ut med 40 i feber og spydd som en gris. 

Anonymkode: a2970...ba3

Skrevet

Jeg jobber ikke om jeg ikke er i stand til å jobbe. Har kontorjobb med mulighet til hjemmekontor, så det skal litt til. Det har skjedd ca 10 dager de siste 22 årene. Herunder en runde covid med tre dager fravær og en runde influensa med tre dager. Forstår at terskelen er lavere for de som jobber med pasienter, mat og annet der smitte er relevant tema for å ikke komme på jobb.

Skrevet

I bedriften jeg jobber så har jeg brukt egenmelding fordi jeg bare må ha fri en dag. Til tider veldig vanskelig å få innvilget en fridag, så da er jeg bare plutselig syk. Nevner ikke for noen at den og den dagen skal jeg xxx, jeg bare blir «syk». Har fungert i alle år og jeg er sjelden syk ellers, så tviler på at de har noen mistanker om at jeg skulker. Har gjort dette ett par ganger i forbindelse med helg, bare for å kunne reise på en weekendtur. Det som er vanskeligst er å ikke kunne snakke om turen jeg har vært på. 
Nå er det skyhøyt fravær i bedriften, men det kan ledelsen takke seg selv for. Jeg eier ikke ett snev av dårlig samvittighet engang.

Anonymkode: 578a0...40a

• Nyttig 1
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvor man jobber. Terskelen kan lavere om man jobber tett på andre mennesker feks.

hoved «regelen» er at man er så syk at man ikke kan utføre jobben eller er til fare for andre (smitte).

Anbefaler deg å skaffe legetime.

Anonymkode: 9f72f...006

Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet så dårlig at du ikke fungerer i jobb. Samtidig, trenger du en dag for å hente deg inn, ta den med god samvittighet! Vi lever bare en gang, det er viktig å ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 2d23f...c39

Skrevet

Tar egenmelding hvis 1) jeg er smittsom  2) har såpass svekket allmenntilstand at jeg ikke er produktiv eller 3) å presse meg på jobb sannsynligvis vil gjøre meg dårligere eller forlenge tiden jeg er syk. Alt annet: drar på jobb og gjør det beste ut av det. Kommer også litt an på ansvar, arbeidsmengde, om ting kan jobbes.med hjemmefra eller ei osv

Skrevet

Har bipolar lidelse med lavere enn friske sin terskel for å bli dårlig ved stress. Er jeg kokt i hodet skal jeg ta ut egenmelding en til tre dager. Beskjed fra lege

Anonymkode: 349c5...3a3

Skrevet

Egenmelding har jeg brukt ved smittsom og akutt sykdom, med oppkast, feber etc.

Kroniske eller langvarige plager, som utslitthet, søvnproblemer, muskel- og leddsmerter osv mener jeg det er best å diskutere med legen og at evt jobbfravær på grunn av slik sykdombør være i form av legemeldt sykemelding og evt kombinert med behandling (medisiner, fysioterapi, psykolog) og en plan for hvordan man best kommer tilbake til jobb. Selv om det bare er i form av en tredagers timeout, så synes jeg slikt fravær skal være legemeldt. 

Anonymkode: 24abf...b9c

Skrevet

Blir hjemme ved feber, oppkast/diaré eller at jeg hoster non-stop. Er lærer og er vanskelig å være borte fra jobb😵‍💫

Anonymkode: 66f05...991

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...