Gå til innhold

Er barnet mitt traumatisert? Hjelp meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt har det skjedd noe som ALDRI burde ha skjedd. Jeg og samboer har annen hver natt vi står opp da lillegull har flere oppvåkninger ila natten. Noen ganger kan han være våken mellom 1-1,5 time. Han sover på eget rom. 
Samboeren min har redusert hørsel, og har pga dette en egen babycall som slår ut på en vibrator under puta. 
For at jeg skal få best mulig søvn når jeg har «fri» på natten så sover jeg med ørepropper. I natt var det samboeren min som skulle stå opp, han var inne hos han i 00.30 tiden. Han har da skrudd av babycallen for at jeg ikke skulle våkne av vibreringen. Problemet er at han glemte å skru den på igjen. Jeg bråvåknet 05.50, hørte så vidt litt gråt gjennom øreproppene. Han kan altså i teorien ha stått og grått i timesvis helt alene på rommet sitt 😭 han var ikke varm eller svett, så håper dette indikerer at han ikke har stått så lenge. Men nå er jeg livredd at han får varige men, i liten eller større grad. Det kan jo potensielt ha vert en veldig traumatisk natt😞 
I tillegg sliter jeg med hvordan jeg skal forholde meg til min samboer akk nå, for øyeblikket klarer jeg ikke å se på han en gang. Jeg sa til han at dette var helt utilgivelig..  
Noen som vet om jeg burde gjøre noe i forhold til dette? 💔

Anonymkode: f3496...cbe

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok helt fint. Han var jo hverken varm eller svett så han har nok ikke grått så lenge. Barn får neppe traumer av å gråte litt alene.

Anonymkode: 54ee0...a09

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Skal nok litt mer til før det blir traumer av det…

Anonymkode: c27d8...34b

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I natt har det skjedd noe som ALDRI burde ha skjedd. Jeg og samboer har annen hver natt vi står opp da lillegull har flere oppvåkninger ila natten. Noen ganger kan han være våken mellom 1-1,5 time. Han sover på eget rom. 
Samboeren min har redusert hørsel, og har pga dette en egen babycall som slår ut på en vibrator under puta. 
For at jeg skal få best mulig søvn når jeg har «fri» på natten så sover jeg med ørepropper. I natt var det samboeren min som skulle stå opp, han var inne hos han i 00.30 tiden. Han har da skrudd av babycallen for at jeg ikke skulle våkne av vibreringen. Problemet er at han glemte å skru den på igjen. Jeg bråvåknet 05.50, hørte så vidt litt gråt gjennom øreproppene. Han kan altså i teorien ha stått og grått i timesvis helt alene på rommet sitt 😭 han var ikke varm eller svett, så håper dette indikerer at han ikke har stått så lenge. Men nå er jeg livredd at han får varige men, i liten eller større grad. Det kan jo potensielt ha vert en veldig traumatisk natt😞 
I tillegg sliter jeg med hvordan jeg skal forholde meg til min samboer akk nå, for øyeblikket klarer jeg ikke å se på han en gang. Jeg sa til han at dette var helt utilgivelig..  

Det går så fint atte :)

Anonymkode: 9e4fa...2c5

• Liker 4
Skrevet

Du ser jo lett om et barn har grått lenge eller ei. Uansett, du må gi samboeren din litt slack. Alle kan glemme seg og særlig i småbarnstiden med lite søvn. Er en del verre å glemme igjen ungen i bilen, for å si det sånn. 

Anonymkode: eebc9...572

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Nei, «Lillegull» er ikke skadet for livet. 

Fortsetter du derimot slik, kommer du til å få et svært engstelig barn, samt at du kommer til og ende opp som alenemor. 

Endret av Perle
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvor gammel er ungen? Og hvorfor ikke ha den på eget rom da? 

Anonymkode: 028bc...3df

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er ungen? Og hvorfor ikke ha den på eget rom da? 

Altså på deres rom. 

Skrevet

Det skal litt mer til for å bli traumatisert. Ikke vær stakkarslig ovenfor barnet ditt, da blir det ihvertfall veldig sårbart. 

Å når det gjelder mannen din, så kan alle gjøre feil. Neste gang er det kanskje deg,tenk hvis han blir så sinna at han ikke vil se på deg. 

Anonymkode: 23822...fc3

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Kutt ut ørepropper samme søren om du har "fri" eller el. Samboeren din er ganske søv, noe som ikke er han sin skyld. Her bør du faktisk skjerpe litt selv også. Sterk reaksjon ubegrunnet fra deg. Min mann er og døv så og si, og det er ganske slitsomt for han faktisk på mange områder. Og spesielt med alarmer og baby og u name it. Jeg vet hvordan det er med babyer og barn om natta og de tar ikke skade av å gråte i noen minutter ekstra. Får ikke traumer av det!!! 

Anonymkode: 537b9...85a

• Liker 4
Skrevet

Du bør i hvertfall gjøre det slutt med samboer og gjøre alt i din makt for at han aldri  får ha samvær med barnet ditt. 

Dette er barnemishandling, så kanskje du bør oppsøke profesjonell hjelp også. 

Anonymkode: 9a7d4...573

• Liker 1
Skrevet

En siste, å bruker ørepropper er nesten værre enn at samboeren din er døv. Beklager, men denne er ene og ene din feil. Hva skjer hvis det begynner å brenne neste gang? Ikke sikkert du hører brannalarmen. Da kan du snakke om utilgivelig. 

Anonymkode: 537b9...85a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går selvfølgelig helt fint! Om barnet er mer enn 6mnd kan det faktisk lære at om det er natten så skal man sove og ikke få så mye oppmerksomhet. 

Anonymkode: 82186...f24

• Liker 3
Skrevet

Det går nok fint. ❤️ Min erfaring med ørepropper er at man våkner av barnegråt etterhvert uansett, det tar bare lengre tid. 

Da jeg var liten skulle storesøsteren min (som da var 16) passe meg noen timer, fra morgenen av. Foreldrene mine kom hjem etter 3-4 timer og jeg sto i sprinkelsenga og hylgråt mens søstera mi fortsatt sov... Hun ble nok mer traumatisert enn meg, hun har den dag i dag fortsatt dårlig samvittighet. 😅❤️

Anonymkode: 7b5e3...e76

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du overreagerer av dimensjoner når du skriver at du ikke klarer å se på samboeren din og at dette er utilgivelig. 

Nå bør du straksens gå til samboeren og unnskylde deg for oppførselen din er ikke grei i det hele tatt. Hvis du skal gå på noen får du ta deg selv som ligger med ørepropper når mannen din er døv. At du tør å risikere noe slikt når man vet at utstyr, og mennesker, kan svikte er vanskelig å forstå. Faktisk mer enn at mannen din glemte å skru på igjen babycallen i en situasjon hvor han var trøtt og ukonsentrert. 

Forøvrig barnet ditt er ikke traumatisert. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kjære deg, dette går helt bra. Om det hadde vært gjentagende tilfelle hver gang barnet prøver å si ifra kan det føre til at de gir opp og slutter med gråt for å påkalle seg oppmerksomhet og uttrykke behov. Men dette er ikke tilfelle etter en gang. 

Dette går bra!

• Liker 1
Skrevet

Dette går helt fint, tror også at du ville kjent på barnet om det hadde grått lenge, våt og svett, rød og skjelven osv. 

Når det er sagt, så vet du kanskje også at traumer kan repareres? Så om det så skulle skje at barnet ditt får traumer og du mistenker dette, så vil du kunne reparere ganske raskt:) I så fall søker du profesjonell hjelp til det, ikke kvinneguiden 😅 

Anonymkode: 910cd...67c

• Liker 1
Skrevet

Eneste jeg reagerer på er at du har ørepropper på når mannen din er døv. Altså det kan jo i teorien skje alt slags mulig foruten at babyen våkner opp. Brann, innbrudd, osv. Og ja ting kan skje som gjør at den ene forelderen ikke får med seg hva som skjer med baby, noe som skjedde her. I teorien kan han ha grått seg i søvn og så våknet på nytt igjen. Vanskelig å se dette flere timer etterpå. Det er jo i utgangspunktet å la barnet uten tilsyn i mange timer. Du går jo feks ikke på butikken når baby sover selv om du har babycall eller kamera og kan følge med, det tar jo som regel litt tid å komme seg hjem. Skjønner du har dårlig samvittighet, men nå har du lært. Ørepropper hører ikke hjemme i et hus med en liten. Tror neppe det er traumatisk men det vil du jo se de neste nettene når babyen skal legges. 

Anonymkode: 284dd...480

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Du overreagerer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nå må du skjerpe deg. Du klarer ikke å se på mannen du pga dette? Får håpe du ikke gjør noen feil i løpet av alle de årene du skal oppdra barn da. Slapp av. 

Anonymkode: 3133f...61f

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...