Gå til innhold

Nav, følger ikke folk med på sin egen sak selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig noen skriver ting som at fikk mld fra Nav om at AAP går ut om 2 uker, og jeg har ikke fått beskjed om det. Har heller ikke hørt noe fra Nav på lenge.

Altså, skjønner ikke folk at man har et ansvar selv, både når det gjelder å følge med på vedtak, men også å ha en dialog med Nav. 

Så mange er altså passive mottakere av AAP i 3 år, også blir de hysteriske når de oppdager at Nav faktisk ikke gjør alt for dem å at det forventes en liten egeninnsats. 

Kjenner til en som fikk samme mld fra Nav her om dagen, å han var helt fortvilet og stresset for å stå uten inntekt. Jeg anbefalte han å logge seg inn på sin side på Nav, og der viste det seg at det sto ting på aktivitetsplanen fra 2 år tilbake som han ikke viste om. Det lå også flere mld i dialog der som han ikke hadde lest. Han har heller ikke fulgt med på endringer i Nav, så han trodde at veileder bare fornyet AAP vedtaket når det gikk ut. Han så også at Nav mente at han skulle ha behandling, og det syntes han var irriterende, for det vil han ikke ha. Han vil bare ha ufør. Han har gått på AAP i 10+ år. 

Jeg skjønner at det  er mye stress og angst i forbindelse med Nav, men å utsette betyr jo at man må forholde seg til mange ting man har ignorert over lang tid, kanskje frister har gått ut, å det mener jeg må være mer stressende enn å holde seg oppdatert på saken sin. 

Ja, jeg har selv vært i et AAP løp, men jeg logget meg stadig inn på mitt Nav, holdt kontakt med min Nav veileder og fulgte med på vedtak. Klart dette medførte stress og angst, men jeg tror jeg hadde hatt det mye værre om jeg var passiv AAP mottaker. 

Anonymkode: 956a9...205

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å sende inn en klage og be om å få ny veileder.

Har de to siste månedene sendt 4 meldinger til veileder og ikke fått svar på noen av dem. 

Har makstid på aap i desember så må søke om ny periode nå siden det er 15 ukers behandlingstid. 

Ræva oppfølging av veileder.

Anonymkode: 057fe...541

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Her har du liten forståelse og relativt en kort oppfatning av andre mennesker og deres situasjon. 

Tror du virkelig at alle 600.000 arbeidsløse i Norge, som er / ikke er, i dialog med NAV og mottar en stønad - har det likt som deg og meg? Tror du alle mennesker har det samme kunnskapsgrunnlaget rundt ting, som deg? Da kommer vi tilbake til det jeg skrev innledningsvis, da har du faktisk svært lav forståelse rundt andre mennesker og situasjoner. 

Anonymkode: abae5...86c

• Liker 3
Skrevet

Onkelen min lå i et kreft smertehelvete og hadde ikke kontroll på saken sin, nei. Kona hans fikk ikke lov å gjøre noe for han, da han var myndig. Han "glemte" også å sende inn meldekort mens han lå der. Da ble det ikke penger i den perioden. 

Anonymkode: 1dfef...79a

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Folk som er på aap er syke. Det er masse som skal følges opp pga sykdom. Nav har også et ansvar. Men dessverre gjør nav altfor ofte ikke sin del. Hvordan aap-løpet er lagt opp, er ikke alltid så lett å skjønne heller. Mange tror også at aap’en blir automatisk videreført. 

Jeg sendte meldinger til veileder via min dialog og e-poster i nesten ett år uten å få svar. Jeg sendte utallige serviceklager som aldri ble tatt tak i. Jeg ringte til nav, noen ganger viderekoblet de meg til det lokale kontoret (men de svarte aldri), andre ganger sendte de melding til veileder og daglig leder på kontoret. Da sommerferien kom, var det vikaren til lederen som fikk ballen til å rulle igjen ved å ta tak i klagene mine og ga saken min videre til en annen veileder. 

Min veileder som aldri svarte, er en fyr som var rektor på en ungdomsskole som ble dømt til fengsel for underslag. Nav tar inn hva som helst… 

Anonymkode: b9d3b...06c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser stadig noen skriver ting som at fikk mld fra Nav om at AAP går ut om 2 uker, og jeg har ikke fått beskjed om det. Har heller ikke hørt noe fra Nav på lenge.

Altså, skjønner ikke folk at man har et ansvar selv, både når det gjelder å følge med på vedtak, men også å ha en dialog med Nav. 

Så mange er altså passive mottakere av AAP i 3 år, også blir de hysteriske når de oppdager at Nav faktisk ikke gjør alt for dem å at det forventes en liten egeninnsats. 

Kjenner til en som fikk samme mld fra Nav her om dagen, å han var helt fortvilet og stresset for å stå uten inntekt. Jeg anbefalte han å logge seg inn på sin side på Nav, og der viste det seg at det sto ting på aktivitetsplanen fra 2 år tilbake som han ikke viste om. Det lå også flere mld i dialog der som han ikke hadde lest. Han har heller ikke fulgt med på endringer i Nav, så han trodde at veileder bare fornyet AAP vedtaket når det gikk ut. Han så også at Nav mente at han skulle ha behandling, og det syntes han var irriterende, for det vil han ikke ha. Han vil bare ha ufør. Han har gått på AAP i 10+ år. 

Jeg skjønner at det  er mye stress og angst i forbindelse med Nav, men å utsette betyr jo at man må forholde seg til mange ting man har ignorert over lang tid, kanskje frister har gått ut, å det mener jeg må være mer stressende enn å holde seg oppdatert på saken sin. 

Ja, jeg har selv vært i et AAP løp, men jeg logget meg stadig inn på mitt Nav, holdt kontakt med min Nav veileder og fulgte med på vedtak. Klart dette medførte stress og angst, men jeg tror jeg hadde hatt det mye værre om jeg var passiv AAP mottaker. 

Jeg var i hvertfall veldig på når jeg var på aap, livredd for ikke å ha «tilfredsstilt» krav og for ikke ha nok dokumentasjon i saken. Det var ingen tvil for min del at jeg var for syk for jobb med det første og det ble veldig tydelig for meg tidlig i prosessen i aap at jobb ville være umulig innen den tid man kunne gå på aap. Så jeg stresset igjennom tiltak på tiltak pga frykt for systemet samt at jeg jo håpet selvom det ikke var realistisk at noe skulle treffe meg slik at jeg ble bedre. Var hele tiden i forkant. Har en bekjent med likt løp og diagnose som meg og har fått avslag på uføresøknad pga gjort for lite tiltak. Så det «lønner» seg å være på selvom man er svært syk, men helsa har jo ikke godt av det. Så skjønner de som prioriterer helsa og tenker at tiltak ikke vil hjelpe til å kunne stå i jobb og dermed utsetter i håp om å slippe. For det råkjøret jeg skapte meg selv og som ble skapt av systemet gjorde meg dårligere og lenger unna å stå i jobb en det bidro til bedre helse .

Anonymkode: af775...787

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg kommer til å sende inn en klage og be om å få ny veileder.

Har de to siste månedene sendt 4 meldinger til veileder og ikke fått svar på noen av dem. 

Har makstid på aap i desember så må søke om ny periode nå siden det er 15 ukers behandlingstid. 

Ræva oppfølging av veileder.

Anonymkode: 057fe...541

Send en service klage. De skal svare innen 2 dager i følge regelverket. 

Anonymkode: 57031...7c1

Skrevet

Når man  ikke får beskjed noe er endret, ja hvorfor gå inn på nav? Jeg måtte rett og slett bli påmint av min veileder at ting som blir endret i aktivitetsplan ikke alltid kommer med sms eller mail som beskjed. Vet man  ikke det tror man jo man får sms. Så forstår folk ikke  et hvis ingen sier i fra.

Nav må bli flinkere til å fortelle hva man får sms på og hva man ikke får sms på.

Anonymkode: fc4d2...f6f

Skrevet

NAV har full mulighet til å se hvem som har logget inn og lest de digitale meldingene.

Så kan de sende brev i posten med meldingene som ikke har blitt lest online.

Etter et visst antall dager.

NAV kan også ta et symbolsk gebyr for dette, f eks 20 kr trekk i stønad for hvert uleste brev NAV postlegger. På den måten får NAVerne også et lite insentiv til å logge inn på NAV og følge med samtidig som de ikke faller helt ut hvis de har meldt seg ut av internettet. Noe annet er de som i tillegg har angst for vinduskonvolutter og som bare slenger de uåpnet i peisen, men det er vel en lite mindretall.

Anonymkode: a5d74...21a

• Liker 1
Skrevet

Passive mottakere - ærlig talt. Sjuke folk er folk som trenger hjelp. Før fikk de oppfølging av en person som kunne hjelpe dem å finne fram i regelverket, fortelle dem hva de har krav på og forklare hva som skjer i ulike scenarioer. Nå må sjuke folk som trenger hjelp finne ut av ting selv. OG logge på på nav.no når de burde skjønt at Nav forventer noe av dem. Sjuke folk som trenger hjelp må ha oppdatert smartphone og klare å bruke den. De må huske passord og få til tofaktorautorisering. Når folk blir passive er det et tegn på at noen bør følge dem opp slik at de får den hjelpa de trenger og har krav på.

Anonymkode: 8830a...38a

• Liker 3
Skrevet

Jeg får AAP, men jeg får ingen klarhet i hva NAV forventer av meg (annet enn å sende inn meldekort). Jeg jobber litt, men NAV har aldri fortalt meg hva som kreves for å "bli avklart", eller hva det overhode innebærer. Jeg går på jobb, og møter hos fastlege til oppsatte timer, og utover det skjer det absolutt ingen ting. Jeg skjønner ikke dette, jeg trodde NAV skulle være litt på ballen? Komme med noen forslag, kreve noe utredninger, stille noen spørsmål til fastlegen eller noe? 

Anonymkode: b6af2...28b

Skrevet

En veileder på AAP har ca 100 brukere, da kan de ikke mase på brukerne sine. Du må ta initiativ selv. De som roper høyest får hjelp, sånn er det dessverre. En AAP veileder skal behandles AAP søknader, søknader om lønnstilskudd, mentor og søke inn i tiltak. De skal følge opp saker, skrive folk mot varig så de kan søke om uføretrygd, ha kontakt med tiltaksarrangører, arbeidsgivere og være på møter med fastleger/behandlere. Det er utrolig mye som skal gjøres, da har man ikke ressurser til å mase på folk. Man prøver gjerne, men når man ikke får svar, ja det var jo synd. Når AAP vedtaket går ut derimot, da ringer de. 

En NAV veileder får stadig mer å gjøre, det blir flere brukere, men ikke flere veiledere. 

Det er sjeldent forståelse for at man har sykt mye å gjøre. Turnoveren på lokalkontorene er skyhøy, så det mangler alltid folk. Så da må man være vikar for kolleger, så har man kanskje 150 brukere i flere måneder om man er uheldig. 

Jeg er så glad jeg er ferdig som AAP veileder, for et styr.

Anonymkode: ae45a...80d

• Nyttig 5
Skrevet

Da jeg var på AAP, så var jeg så syk at klarte ikke lengre bruke en datamaskin - som tidligere dataingeniør.

Jeg kunne ikke formulere meg i hele setninger. Langt mindre lese og forstå skriftlig tekst.

Folk kan rett og slett bli veldig, veldig syke.

Vi trenger et system som fanger opp og følger opp nettopp de som trenger hjelpen mest.

Heldigvis hadde jeg en veileder av den gamle skolen, fra Trygdekontoret, som hadde en helt annen ansvarsfølelse og forståelse for hvor hun jobbet og hvem hun jobbet for. Jeg slapp å oppleve å gå uten penger, fordi hun tok tak og sørget for at ting ble gjort i tide, hentet inn dokumentasjon hun trengte osv.

Dette er egentlig ting NAV er pålagt ved lov idag også, men det blir bare ikke gjort.

Effektivitetsstatistikker blir holdt oppe ved å gi avslag, og satse på å brukeren har mulighet til å klage. Selv om NAV selv har selvstendig plikt til å både opplyse, følge opp og innhente evt dokumentasjon de mangler.

Anonymkode: 257ba...697

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ryddet for brukerdebatter og avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet
On 9/12/2023 at 3:33 PM, AnonymBruker said:

NAV har full mulighet til å se hvem som har logget inn og lest de digitale meldingene.

Så kan de sende brev i posten med meldingene som ikke har blitt lest online.

Etter et visst antall dager.

NAV kan også ta et symbolsk gebyr for dette, f eks 20 kr trekk i stønad for hvert uleste brev NAV postlegger. På den måten får NAVerne også et lite insentiv til å logge inn på NAV og følge med samtidig som de ikke faller helt ut hvis de har meldt seg ut av internettet. Noe annet er de som i tillegg har angst for vinduskonvolutter og som bare slenger de uåpnet i peisen, men det er vel en lite mindretall.

Anonymkode: a5d74...21a

Så du mener NAV skal straffe alle som ikke er digitale med ekstra gebyrer?🫣

Anonymkode: 9c885...1b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så du mener NAV skal straffe alle som ikke er digitale med ekstra gebyrer?🫣

Anonymkode: 9c885...1b8

Noe dialog må man jo regne med å ha med Nav. Å er man ikke digital i det hele tatt så har man mulighet til å si ifra om det. Sånn som jeg tolker den du siterer så er det snakk om et gebyr etter gjentatte ganger ha prøvd å komme i kontakt med personen, ikke å straffe de som ikke er digitale. 

Skrevet
On 9/12/2023 at 3:42 PM, AnonymBruker said:

Passive mottakere - ærlig talt. Sjuke folk er folk som trenger hjelp. Før fikk de oppfølging av en person som kunne hjelpe dem å finne fram i regelverket, fortelle dem hva de har krav på og forklare hva som skjer i ulike scenarioer. Nå må sjuke folk som trenger hjelp finne ut av ting selv. OG logge på på nav.no når de burde skjønt at Nav forventer noe av dem. Sjuke folk som trenger hjelp må ha oppdatert smartphone og klare å bruke den. De må huske passord og få til tofaktorautorisering. Når folk blir passive er det et tegn på at noen bør følge dem opp slik at de får den hjelpa de trenger og har krav på.

Anonymkode: 8830a...38a

Å være syk betyr da ikke at man er dum og fullstendig evneveik. 

Anonymkode: 0fdab...7c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2023 den 10.41):

Umm… Du vet at folk på AAP er syke, ikke sant? Og du har kanskje også forståelse for at syke personer har forskjellig funksjonsnivå?

Anonymkode: ca49a...487

• Liker 2
Skrevet
On 9/12/2023 at 4:13 PM, AnonymBruker said:

Jeg får AAP, men jeg får ingen klarhet i hva NAV forventer av meg (annet enn å sende inn meldekort). Jeg jobber litt, men NAV har aldri fortalt meg hva som kreves for å "bli avklart", eller hva det overhode innebærer. Jeg går på jobb, og møter hos fastlege til oppsatte timer, og utover det skjer det absolutt ingen ting. Jeg skjønner ikke dette, jeg trodde NAV skulle være litt på ballen? Komme med noen forslag, kreve noe utredninger, stille noen spørsmål til fastlegen eller noe? 

Anonymkode: b6af2...28b

Du har et ansvar for å følge opp din egen sak. Jeg mener jeg fikk noen papirer da jeg fikk vedtak om AAP, og at det der sto noe om det.

Høres helt tafatt og viljeløst ut å ikke engang prøve å ta kontroll over egen situasjon, særlig når man har kapasitet til å jobbe noe.

Hvis man er så syk at man ikke engang klarer å følge opp NAV, så er det jo åpenbart at uføretrygd er veien å gå. Når man er såpass syk, så får man også såpass med oppfølging fra helsetjenester at det blir godt dokumentert.

Hilsen alvorlig, kronisk syk på uføretrygd, som har vært igjennom den mølla der med et snev av interesse for min egen fremtid.

Anonymkode: daf11...772

• Liker 2
Skrevet

Det er forresten et krav til utsikter om bedring for å få AAP, og ikke søke uføretrygd med en gang.

Det må være mulig at arbeidsevnen din kan bli bedre 

For å få AAP må det være mulig at arbeidsevnen din kan bli bedre slik at du kan beholde eller skaffe arbeid

https://www.nav.no/aap

Anonymkode: daf11...772

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...