Gå til innhold

Forslag til hudpleierutine og produkter til 44-åring

Harlekin

Anbefalte innlegg

Jeg har stort sett hatt fet hud/kombinasjonshud "hele livet", og har slitt med uren hud/kviser godt inn i 40-årene. Det siste året har jeg lagt merke til at huden min har endret seg - færre kviser og urenheter, og mer tørr hud og "misfarging" i huden, i tillegg til linjer i pannen og rundt øynene. Jeg har fortsatt fet hud i pannen, men ikke ellers. Jeg ser at jeg må endre hudpleierutinen min, men det er en jungel der ute!

Hvilke produkter bruker dere, og i hvilken rekkefølge?

Per nå bruker jeg gelbasert rens, toner eller C-vitamin tonic, dagkrem og solkrem (når jeg husker det) om morgenen. Om kvelden dobbelrenser jeg, så serum, øyekrem og nattkrem. Det er litt forskjellig hvilke merker jeg bruker, jeg har ikke funnet noe som jeg synes er perfekt. 

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også 44, og den største endringen som har vær nødvendig her er å "forsegle" nattkremen med olje for at ikke all fuktigheten skal fordampe i løpet av natten. Jeg bruker The Ordinary 100% Cold-Pressed Virgin Marula Oil.

Ellers har jeg gått over til å bruke litt fetere kremer, men behovet vil jo variere ut i fra hudtype. De produktene jeg bruker, i rekkefølge er som følger:

Morgen:

- Bruker ikke rens, skyller bare ansiktet med vann i dusjen

- Vichy Liftactiv Supreme Eyes øyekrem

- Ett lag Embryolisse Lait-Creme Concentre

- Ett lag Avène Cicalfate Cream (denne er ekstremt fet og neppe nødvendig med mindre man har svært tørr og sensitiv hund)

Kveld: 

- Renser med Body Shop sin Camomile Cleansing Butter

Ellers samme som morgenrutinen, men bruker i tillegg olje til slutt.

Disse produktene er perfekte for min hud, men man er jo forskjellige så man må nesten bare prøve seg frem.

Anonymkode: 8a84a...de4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er også 44, og den største endringen som har vær nødvendig her er å "forsegle" nattkremen med olje for at ikke all fuktigheten skal fordampe i løpet av natten. Jeg bruker The Ordinary 100% Cold-Pressed Virgin Marula Oil.

Ellers har jeg gått over til å bruke litt fetere kremer, men behovet vil jo variere ut i fra hudtype. De produktene jeg bruker, i rekkefølge er som følger:

Morgen:

- Bruker ikke rens, skyller bare ansiktet med vann i dusjen

- Vichy Liftactiv Supreme Eyes øyekrem

- Ett lag Embryolisse Lait-Creme Concentre

- Ett lag Avène Cicalfate Cream (denne er ekstremt fet og neppe nødvendig med mindre man har svært tørr og sensitiv hund)

Kveld: 

- Renser med Body Shop sin Camomile Cleansing Butter

Ellers samme som morgenrutinen, men bruker i tillegg olje til slutt.

Disse produktene er perfekte for min hud, men man er jo forskjellige så man må nesten bare prøve seg frem.

Takk for svar! Så du bruker altså oljen over nattkremen? Jeg har vel egentlig hørt om å bruke olje først, men jeg har som sagt ikke peiling ;)

Hvilken type hud har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (6 minutter siden):

Takk for svar! Så du bruker altså oljen over nattkremen? Jeg har vel egentlig hørt om å bruke olje først, men jeg har som sagt ikke peiling ;)

Hvilken type hud har du? 

Bruker olje til slutt ja, den oljen jeg bruker tilfører ikke huden noe, den bare forsegler nattkremen. Finnes sikkert ulike typer olje med forskjellige egenskaper. Jeg har sensitiv hud med tendenser til å være tørr (i hvert fall om vinteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker olje til slutt ja, den oljen jeg bruker tilfører ikke huden noe, den bare forsegler nattkremen. Finnes sikkert ulike typer olje med forskjellige egenskaper. Jeg har sensitiv hud med tendenser til å være tørr (i hvert fall om vinteren).

Skjønner, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hudtype og alder som deg. Kjøpte lenge dyre produkter fra salong, men er usikker på om det er verdt det. Nå prøver jeg å bruke opp produkter som står i skapet, og tester ut litt rimeligere etterhvert som jeg går tom. Jeg bruker Dermalogica special cleansing gel som rens morgen og kveld, også prøver jeg å huske peeling 2 ganger i uka. Bruker da også fra Dermalogica. Ok fornøyd med de. Den siste tiden har jeg testet ut Avene Hydrance morgen og kveld, og er så langt godt fornøyd med den. Har prøvd Avene sin BB-cream, men den ble for fet for huden min. Tror jeg skal teste ut Avene DermAbsolu ved neste kjøp. Veldig fornøyd med antiage solkrem for ansikt fra Cliniderm!!
Tar gjerne i mot tips til dobbeltrens. Brukte Dermalogica sin precleanse tidligere, men reagerte på den.

Anonymkode: 05e58...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 45 år, litt fet men samtidig sensitiv hud. Prøver å holde det enkelt uten for mye produkter.  

Rutine som følgende:

Morgen:

-rens (litt forskjellig, men fornøyd med CeraVe fra apoteket, billig og bra. De har flere forskjellige)

-Niactil 4% fra Elixir. Inneholder niacinamide som er bra mot pigmentflekker og gir godt med fukt….og litt salisylsyre som gir skånsom peelingeffekt. Har  brukt denne i mange år, den er dyr men verdt hver krone. Drøy i bruk. Kvitt pigmentflekker i panna med denne. 

-Niactil antiage øyekrem fra Elixir 

- Solkrem (hele året)

Kveld: 

- Dobbeltrens, bruker da først Clinique sin rensebalm også rens fra CeraVe. Nødvendig med dobbeltrens for å fjerne alle rester fra solkrem. 

- Niactil 4% og Niactil øyekrem

-Fuktighetskrem fra apotek, her også fornøyd med CeraVe. Gjerne noe med ceramider. 

-Bruker peeling noen ganger i uka, da Dermalogica sin daily microfoilant som ikke er for hard mot huden. Fukt etterpå, gjerne en fuktmaske. 

Har prøvd mye forskjellig, og har dårlig erfaring med for mye syrer og sterke peelingprodukter. Går du for aggressivt ut kan du risikere å ødelegge hudbarrieren, og få rød og irritert hud som resultat. 

Anonymkode: 22ae4...052

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (1 time siden):

Jeg har stort sett hatt fet hud/kombinasjonshud "hele livet", og har slitt med uren hud/kviser godt inn i 40-årene. Det siste året har jeg lagt merke til at huden min har endret seg - færre kviser og urenheter, og mer tørr hud og "misfarging" i huden, i tillegg til linjer i pannen og rundt øynene. Jeg har fortsatt fet hud i pannen, men ikke ellers. Jeg ser at jeg må endre hudpleierutinen min, men det er en jungel der ute!

Hvilke produkter bruker dere, og i hvilken rekkefølge?

Per nå bruker jeg gelbasert rens, toner eller C-vitamin tonic, dagkrem og solkrem (når jeg husker det) om morgenen. Om kvelden dobbelrenser jeg, så serum, øyekrem og nattkrem. Det er litt forskjellig hvilke merker jeg bruker, jeg har ikke funnet noe som jeg synes er perfekt. 

Du har helt rett, det er en jungel der ute :) Gode produkter kommer i alle prisklasser, så en god hudpleierutine handler om produkter og virkestoffer tilpasset din hudtype, budsjett og preferanser. 

Hvis jeg forstår deg rett, så ønsker du en hudpleierutine som tilfører fukt, balanserer talgproduksjonen, jevner ut hudtonen og kanskje får linjene i panna og rundt øynene til å framstå litt mindre tydelige?

Kan du si litt mer om de produktene du bruker i dag, og hvilke av de du synes fungerer? Du trenger neppe å bytte ut alle produktene dine med en gang, kanskje holder det å erstatte et par av dem i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har tørr hud anbefaler jeg å prøve å kun rense huden om kvelden, ikke morgenen. Opplevde selv å få bedre hud av å slutte å rense på morgenen. 

Anonymkode: f89ce...5e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 time siden):

Du har helt rett, det er en jungel der ute :) Gode produkter kommer i alle prisklasser, så en god hudpleierutine handler om produkter og virkestoffer tilpasset din hudtype, budsjett og preferanser. 

Hvis jeg forstår deg rett, så ønsker du en hudpleierutine som tilfører fukt, balanserer talgproduksjonen, jevner ut hudtonen og kanskje får linjene i panna og rundt øynene til å framstå litt mindre tydelige?

Kan du si litt mer om de produktene du bruker i dag, og hvilke av de du synes fungerer? Du trenger neppe å bytte ut alle produktene dine med en gang, kanskje holder det å erstatte et par av dem i første omgang.

Ja, det stemmer helt! Jeg bruker Elemis pro-collagen eye revive mask (nesten tom nå), den er jeg veldig fornøyd med, men den er svindyr. Av rens bruker jeg nå Elf holy hydration cleansing balm (denne liker jeg også veldig godt) og en gelrens og toner fra SkinCeuticals (Blemish + Age Defence. Disse tror jeg er for sterke for huden min, det svir i alle fall). Jeg bruker Coola solkrem. Jeg bruker en nattkrem jeg ikke husker merket på, mulig L'oreal eller lignende. Dagkrem og serum med C-vitamin fra Garnier. 

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Siden du har tørr hud anbefaler jeg å prøve å kun rense huden om kvelden, ikke morgenen. Opplevde selv å få bedre hud av å slutte å rense på morgenen. 

Anonymkode: f89ce...5e6

Takk for svar! Du tenker bare å vaske fjeset med vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er 45 år, litt fet men samtidig sensitiv hud. Prøver å holde det enkelt uten for mye produkter.  

Rutine som følgende:

Morgen:

-rens (litt forskjellig, men fornøyd med CeraVe fra apoteket, billig og bra. De har flere forskjellige)

-Niactil 4% fra Elixir. Inneholder niacinamide som er bra mot pigmentflekker og gir godt med fukt….og litt salisylsyre som gir skånsom peelingeffekt. Har  brukt denne i mange år, den er dyr men verdt hver krone. Drøy i bruk. Kvitt pigmentflekker i panna med denne. 

-Niactil antiage øyekrem fra Elixir 

- Solkrem (hele året)

Kveld: 

- Dobbeltrens, bruker da først Clinique sin rensebalm også rens fra CeraVe. Nødvendig med dobbeltrens for å fjerne alle rester fra solkrem. 

- Niactil 4% og Niactil øyekrem

-Fuktighetskrem fra apotek, her også fornøyd med CeraVe. Gjerne noe med ceramider. 

-Bruker peeling noen ganger i uka, da Dermalogica sin daily microfoilant som ikke er for hard mot huden. Fukt etterpå, gjerne en fuktmaske. 

Har prøvd mye forskjellig, og har dårlig erfaring med for mye syrer og sterke peelingprodukter. Går du for aggressivt ut kan du risikere å ødelegge hudbarrieren, og få rød og irritert hud som resultat. 

Anonymkode: 22ae4...052

Tusen takk for gode tips! Jeg har allerede tendenser til perioral dermatitt, og har opplevd endel svie i huden når jeg har brukt for sterke produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (32 minutter siden):

Ja, det stemmer helt! Jeg bruker Elemis pro-collagen eye revive mask (nesten tom nå), den er jeg veldig fornøyd med, men den er svindyr. Av rens bruker jeg nå Elf holy hydration cleansing balm (denne liker jeg også veldig godt) og en gelrens jeg ikke husker navnet på (jeg har også en toner i samme serie). Jeg bruker Coola solkrem. Jeg bruker en nattkrem jeg ikke husker merket på, mulig L'oreal eller lignende. Dagkrem og serum med C-vitamin fra Garnier. 

Elemis er bra, men som du skriver - svindyr :) Jeg har dessverre ikke noen gode forslag med tilsvarende ingredienser, men neste gang jeg skal kjøpe en øyekrem, blir det en med peptider, f.eks. Skin Treat Bakuchiol + Peptide Eye Cream (mye gode ingredienser i denne), No 7 Future Renew Eye Serum eller COSRX Advanced Snail Peptide Eye Cream. Vurderer også Dermalogica Awaken Peptide Eye Gel.

C-vitaminserumet fra Garnier inneholder ganske mye alkohol samt parfyme og noen eteriske oljer, som ikke er spesielt gunstig for huden, spesielt ikke når du har tendenser til perioral dermatitt. Dagkremen er noe bedre, men ikke spesielt egnet til kombinert og litt sensitiv hud, da den også inneholder alkohol, parfyme og eteriske oljer. 

Et godt alternativ til C-vitamin (som jeg regner med du bruker for å jevne ut hudtonen) som passer bedre til sensitiv hud, er Alpha Arbutin. Serum med Alpha Arbutin finner du både hos The Ordinary og Paula's Choice. 

Jeg vil også tipse deg om en fuktighetskrem som er min favoritt, jeg har også kombinert hud som er litt sensitiv med tendenser til dehydrering. Det er First Aid Beauty Ultra Repair Firming Collagen Cream. Den passer utmerket sammen med Alpha Arbutin-serumet fra TO, og inneholder niacinamide, som kan være fordelaktig for hud med perioral dermatitt. Dersom du heller velger serumet fra PC, bør du gå for en annen krem, da dette serumet også inneholder niacinamide. Jeg bruker kremen både dag og natt. 

En annen fuktighetskrem jeg har god erfaring med, er Bioderma Sensibio Light - den passer til sensitiv hud og gir godt med fukt uten å være for fet.

Ettersom du har perioral dermatitt, bør du unngå retinoider, C-vitamin og AHA/BHA, men dersom du ønsker f.eks. nattpleie med "anti-age"-effekt, kan du forsøke en krem eller serum med peptider, f.eks. 

No 7 Future Renew Night Cream 

Ole Henriksen Strenght Trainer Peptide Boost Moisturizer

eller budsjettvarianten The Inkey List Peptide Moisturizer

Du kan også velge et serum og kombinere dette med den samme fuktighetskremen du bruker på dagtid, f.eks. 

Paula's Choice Pro-Collagen Multi-Peptide Booster

The Ordinary Multi-Peptide + HA Serum

Medik8 Liquid Peptides Face Serum

The Inkey List Collagen Peptide Serum

Disse serumene kan faktisk også brukes rundt øynene, og så kan du kombinere med en rimeligere, fuktgivende øyekrem. 

Olje som siste steg i kveldsrutinen er også fint for ekstra fukt. Grunnen til at olje skal legges sist, er at oljer er "okklusive", dvs. at de lager en fysisk barriere på huden for å lukke inne fukt. Det betyr også at om du legger en krem oppå oljen, vil den ikke trekke inn i huden fordi oljen "stenger" for dette. 

The Ordinary har gode og rimelige ansiktsoljer, du kan f.eks. prøve 100% Virgin Chia Seed Oil , som er spesielt egnet for kombinert, sensitiv hud. 

Håper dette kan være til hjelp :) 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du har rimelig lik hud som min, bruker lang for å  søke meg og spennende som krem. 

Har prøvd forskjellige ting igjennom årene, men når man bruker flere tusen på hudpleie i løpet av 1 år og man ikke ser forskjell. Ja da fortsetter jeg med lano og spenol. Er straks 50. 

Anonymkode: 77e01...1f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, @Roci:hjerte: Dette var skikkelig til hjelp! Jeg liker å bruke opp produkter før jeg skaffer nytt, men ikke hvis det ikke er bra for huden min. Jeg skal ta meg en gjennomgang og se hva jeg kan kombinere med hva! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (25 minutter siden):

Tusen, tusen takk, @Roci:hjerte: Dette var skikkelig til hjelp! Jeg liker å bruke opp produkter før jeg skaffer nytt, men ikke hvis det ikke er bra for huden min. Jeg skal ta meg en gjennomgang og se hva jeg kan kombinere med hva! 

Bare hyggelig :) Jeg er også tilhenger av å bruke opp produkter før jeg kjøper nye, er det skikkelig bomkjøp kan jeg som regel bruke produktene på kroppen i stedet for i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

tetter ikke olje porene da?

Anonymkode: ff2b3...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

tetter ikke olje porene da?

Det er ikke alle oljer som er komedogene, altså tetter til porene. Noen av de oljene som er komedogene, kan likevel fungere for tørr hud, selv om de med kombinert/fet hud ikke bør bruke dem, f.eks. marula-olje. Ellers er de mest komedogene oljene bl.a. kokosolje, linfrøolje, palmeolje, soyabønneolje og hvetekimolje. Oljer som ikke er komedogene, er f.eks. arganolje, hampfrøolje, nypefrøolje, druekjerneolje, jojobaolje, teatreeolje, solsikkeolje, bringebærfrøolje og squalane. Chiafrøolje, som jeg foreslår til TS, er sånn midt på treet, men er velegnet for sensitiv hud. Av og til må man rett og slett bare prøve seg fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (23 timer siden):

Det er ikke alle oljer som er komedogene, altså tetter til porene. Noen av de oljene som er komedogene, kan likevel fungere for tørr hud, selv om de med kombinert/fet hud ikke bør bruke dem, f.eks. marula-olje. Ellers er de mest komedogene oljene bl.a. kokosolje, linfrøolje, palmeolje, soyabønneolje og hvetekimolje. Oljer som ikke er komedogene, er f.eks. arganolje, hampfrøolje, nypefrøolje, druekjerneolje, jojobaolje, teatreeolje, solsikkeolje, bringebærfrøolje og squalane. Chiafrøolje, som jeg foreslår til TS, er sånn midt på treet, men er velegnet for sensitiv hud. Av og til må man rett og slett bare prøve seg fram :)

Tusen takk for informasjon, jeg har ikke greie på dette ...Jeg har sensitiv hud og perioral dermatitt . Og TØRR hud. Hva med avocadoolje, kan det være bra? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for informasjon, jeg har ikke greie på dette ...Jeg har sensitiv hud og perioral dermatitt . Og TØRR hud. Hva med avocadoolje, kan det være bra? :) 

Ja, avocadoolje bør være helt utmerket for deg, da den har antiinflammatoriske egenskaper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...