Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å få igjen på forsikringen etter veterinær koster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring? Jeg måtte jo legge ut selv før og så sende dokumenter til mitt forsikringsselskap etterpå for å dokumentere. Jeg har nå opprettet skadesak for tre dager siden etter vi kom fra veterinæren men jeg har fremdeles ikke fått noe respons fra forsikringsselskapet om hvor mye penger jeg får igjen og når.  Jeg mener at forsikringsselskapet burde være raske med å respondere da man ofte bruker penger som egentlig skulle vært til mat eller andre utgifter på behandling hos dyrlegen.

Anonymkode: 6d642...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nok ta lang tid det. Ville nok tro flere uker. Slik fungerer det for andre forsikringer i såfall. Nok de samme arbeiderene som jobber med dyreforsikring som jobber med bilforsikring.

Noen dyrleger har direkteoppgjør, klarer du ikke vente er jo det å finne en slik vetrinær lurt.

Anonymkode: fff7a...9b2

Skrevet

Det kan ta lang tid, kommer an på hva det var. Forsikringsselskaper ønsker jo i utgangspunktet ikke å betale, så det kan være de skal ha gjennomgang av saken. Har man ikke penger å legge ut lønner det seg med direkteoppgjør. 

Anonymkode: 39bd7...c41

Skrevet

Tryg og Agria pleier å gå fort. 

Skrevet

Varierer veldig, her har det gått alt fra en uke til flere måneder.

Anonymkode: df899...5ef

Skrevet

Gjensidige her, og de behandler gjerne saken på èn dag.

Anonymkode: 1bdac...c5d

Skrevet

Jeg har vanligvis fått pengene igjen etter 1-2 virkedager. De har alltid vært kjappe :) Hadde Gjensidige før og Tryg nå, begge har alltid vært kjappe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan nok ta lang tid det. Ville nok tro flere uker. Slik fungerer det for andre forsikringer i såfall. Nok de samme arbeiderene som jobber med dyreforsikring som jobber med bilforsikring.

Noen dyrleger har direkteoppgjør, klarer du ikke vente er jo det å finne en slik vetrinær lurt.

Anonymkode: fff7a...9b2

Ok da skal jeg høre med dem om det neste gang. På bilverksted fikk jeg det direkte sist. Men hun i resepsjonen på dyreklinikken nevnte ikke noe om de hadde det eller ikke da jeg sa jeg måtte ha dokumentasjon å sende til forsikringsselskapet men jeg spurte ikke heller. Takk for tips :)

Skrevet

Neste gang tror jeg bare du kan be veterinæren sende faktura til forsikringsselskapet. Avhenger litt av hva slags veterinær du har besøkt da. Så fakturerer forsikringsselskapet deg senere for egenandelen + evt annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan ta lang tid, kommer an på hva det var. Forsikringsselskaper ønsker jo i utgangspunktet ikke å betale, så det kan være de skal ha gjennomgang av saken. Har man ikke penger å legge ut lønner det seg med direkteoppgjør. 

Anonymkode: 39bd7...c41

Nei de vil kanskje helst ikke betale men vi betaler jo for forsikring så hvis ikke de befsler mister de meg som kunde hvertfall på kjeledyr forsikring. Jeg har Storebrand. Gikk veldig fint når jeg hadde skade på bilen men det var direkte oppgjør. Men jeg får bare vente å se hvor lang tid det tar. Var bare et lite sår som ikke ville gro så ble en regning på 2000 til sammen med medisiner. Men det var akkurat det jeg hadde igjen på kontoen men fikk heldigvis solgt noe på finn så da er jeg reddet til lønna kommer 🤣

Skrevet
Heisann12345 skrev (2 minutter siden):

Neste gang tror jeg bare du kan be veterinæren sende faktura til forsikringsselskapet. Avhenger litt av hva slags veterinær du har besøkt da. Så fakturerer forsikringsselskapet deg senere for egenandelen + evt annet.

Ok jeg trodde kanskje de ikke gjorde det siden de ikke tilbydde meg d da jeg nevnte at jeg må ha dokumentasjon og kvittering å levere til forsikringsselskapet 

Skrevet
Kira123 skrev (2 timer siden):

Jeg har vanligvis fått pengene igjen etter 1-2 virkedager. De har alltid vært kjappe :) Hadde Gjensidige før og Tryg nå, begge har alltid vært kjappe.

Ok da skal jeg bytte til Gjensidige hvis dette går tregt etter jeg har fått igjen pengene jeg har krav på. Jeg har alt på ett sted av forsikring men mulig jeg bytter hvis Gjensidige er rimeligere eller ikke dyrere hvertfall :)

Skrevet (endret)

Det varierer. Jeg har hatt Agria som forsikringsselskap i alle år.

Første gangen jeg takket nei til direkteoppgjør på klinikken, var fordi de (veterinærklinikken) skulle ha 500 kr i betaling for to tastetrykk ved å sende inn epikrise etc elektronisk til Agria for meg. Jeg sa at da gjør jeg det selv, og da sendte de meg gratis papirene fra konsultasjonene på epost. Dette var i august, midt i sommerferietiden. Så jeg regnet med mindre bemanning hos forsikringsselskapet og dermed lengre ventetid på oppgjør pga ferieavvikling.

Når jeg kom hjem fra klinikken, lagret jeg papirene jeg hadde fått på epost, og så sendte jeg dem inn som vedlegg via Agria.no samme dag. De to gangene hunden min hadde den typen undersøkelse og begge i august (to ulike år rett etter hverandre), tok det 30 dager å få oppgjøret.

Et par år senere. Nye veterinærkonsultasjoner, to stk. Denne veterinærklinikken ville ha 250 for å ta direkteoppgjør med Agria for meg der og da. Jeg sa "send det til meg på epost", og fikk det gratis oversendt. Dette var ikke i sommerferiemånedene.

Kom hjem og gjentok samme prosedyre, lastet opp dokumentene på Agria.no og sendte inn fredag formiddag. Tirsdag uken etter var pengene på konto. Samme neste gang. Det tok 2½ virkedag å få pengene/oppgjøret. Altså mye, mye kortere tid når det ikke var ferieavvikling.

Endret av Million
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ok da skal jeg bytte til Gjensidige hvis dette går tregt etter jeg har fått igjen pengene jeg har krav på. Jeg har alt på ett sted av forsikring men mulig jeg bytter hvis Gjensidige er rimeligere eller ikke dyrere hvertfall :)

Det er nok lett å se seg blind på sånt som prisen der og da, men du må absolutt ikke glemme å sjekke grundig hva som dekkes. Sjekk også om det er karantenetid etter bytte av forsikringsselskap. Noen har det. En måned uten forsikring kan bli dyrt om dyret ditt er uheldig akkurat da. 

Forsikringsselskapene liker lang historikk, der de vet alt om dyrets helsehistorie. Agria tilbyr også forsikring for hunden livet ut, forresten. Det er ikke alle forsikringsselskap som gjør det. Jeg prøvde å shoppe rundt etter billigere forsikring et par måneder etter at hunden min fyllte 7 år. Da var det akkurat for sent. Ingen ville nytegne forsikring for en så "gammel" hund, så det fikk vi ikke. Måtte bli der vi var. Som for så vidt var helt greit, da Agria er eksperter på forsikring for dyr og driver ikke med annet, men de kan bli litt dyre...

Du skriver også:

" Jeg har nå opprettet skadesak for tre dager siden etter vi kom fra veterinæren men jeg har fremdeles ikke fått noe respons fra forsikringsselskapet om hvor mye penger jeg får igjen og når."

Det ser ikke ut som du har lest så nøye i forsikringsvilkårene du har inngått avtale på, siden du ikke vet noe så elemenetært om den?

Hva du får igjen står i dine forsikringsvilkår og papirer. Logg på Min Side hos forsikringsselskapet på nett og se hva du finner der. Min hundeforsikring (hos Agria) har en fast egenandel på 1800 kr og en bevegelig egenandel på 15%. Det betyr at hvis jeg var i dine sko og betalte for en veterinærbehandling som kostet bare 2000 kroner, ville jeg fått igjen 170 kroner... 

Småbehandlinger er altså ikke den store greia å få tilbake forsikringspenger av, pga egenandelene. Har ditt forsikringsselskap egenandeler (de fleste har det)? Sjekk det på nett.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...