Gå til innhold

Ungdom bruker bil-forsikring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hos noen forsikringsselskaper vil det kun bli høyere egenandel dersom det er fører under 23, selv om det er forsikret for over 23.

Så ville sjekket vilkårene i forsikringen først.

Anonymkode: 6963d...44c

• Liker 1
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt gir man beskjed om det, ellers kjører man jo uforsikret hvis noe skulle skje med ungdommen bak rattet. 

Anonymkode: d968d...56f

Du kan i det minste lese deg opp før du gir feilinformasjon. Du er ikke uforsikret uten dette tillegget, men egenandelen øker ved skade pga høyere risiko. Rundt 10 000 kr, avhengig av forsikringsselskap.

Hilsen tidligere forsikringsrådgiver 

Anonymkode: da44a...e64

• Liker 1
  • Nyttig 1

Ja, vi vet forsikringsvilkårene, at det er 6000 kr mer i egenandel dersom noe skulke skje og at det koster 3000 kr mer i året for å registrere ung fører på bilen. Så har sjekket alt. Jeg ønsker bare å sjekke ut hvilke avtaler/løsninger dere har for å sammenlikne. Ungdommen her bruker bilen bare en  gang i blant, så føles på en måte litt unødvendig.

ts

Anonymkode: ea387...17d

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, vi vet forsikringsvilkårene, at det er 6000 kr mer i egenandel dersom noe skulke skje og at det koster 3000 kr mer i året for å registrere ung fører på bilen. Så har sjekket alt. Jeg ønsker bare å sjekke ut hvilke avtaler/løsninger dere har for å sammenlikne. Ungdommen her bruker bilen bare en  gang i blant, så føles på en måte litt unødvendig.

ts

Hvis det føles unødvendig så er det bare å fjerne tillegget og betale høyere egenandel ved skade. Uavhengig av hva andre betaler. Du må ikke betale ekstra for lavere egenandel om du ikke ønsker.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis det føles unødvendig så er det bare å fjerne tillegget og betale høyere egenandel ved skade. Uavhengig av hva andre betaler. Du må ikke betale ekstra for lavere egenandel om du ikke ønsker.

Nei, jeg skjønner det. Er bare usikker på hva vi bør gjøre.

ts

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg skjønner det. Er bare usikker på hva vi bør gjøre.

ts

Det er det bare du som kan svare på. 

Vil du betale 3000 kr mer i året og slippe en (høyere) egenandel ved eventuelt kræsj, eller vil du slippe å betale 3000kr årlig, men heller betale den høyere egenandelen hvis det blir en kræsj? 

Anonymkode: 9a2a8...5da

Hva er risikoen for at ungdommen kræsjer bilen to ganger innen ett år? 

6000 kr høyere egenandel

3000 kr høyere forsikringspremie. 

Har du penger på konto til å cashe ut en høyere egenandel så velger du dette. Har du ikke det, betal heller 3000/12 (3000 fordelt utover hele året) istedenfor. 

• Liker 2
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, vi vet forsikringsvilkårene, at det er 6000 kr mer i egenandel dersom noe skulke skje og at det koster 3000 kr mer i året for å registrere ung fører på bilen.

4 hours ago, AnonymBruker said:

6000 kr høyere egenandel

3000 kr høyere forsikringspremie. 

Har du penger på konto til å cashe ut en høyere egenandel så velger du dette. Har du ikke det, betal heller 3000/12 (3000 fordelt utover hele året) istedenfor. 

Og, ikke eller.

Det er vanlig å betale egenandeler i tillegg til forsikringspremie. Det er faktisk standard. Premien betaler man hele tiden, egenandel betaler man når man ønsker/trenger å benytte forsikringen.

Anonymkode: 1f47e...efc

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man låner ikke ut bilen til noen under 23, hvis man ikke har forsikringen til det. Juger man til forsikringsselskapet, ja da har man stilt seg i en dum situasjon.

Anonymkode: 64db4...f46

Gud, det blir sagt så mye dumt i denne tråden...

Man har forsikring for førere under 23 år. Alle bilforsikringer gjelder for alle som er skikket til å kjøre bil. Punktum.

Hvis en sjåfør under 23 år skader bilen så vil egenandelen øke med x antall kroner. Dette belastes kunden, og om kunden ønsker å betale mer i forsikring for å unngå denne økte egenandelen så er det et valg. Ønsker de heller å ta risikoen for høyere egenandel for å betale mindre i forsikring så er det et annet valg.

På ingen tidspunkt handler det om å lyve eller å ikke lyve. Man er ikke pålagt å oppgi til forsikringsselskapet hvem som bruker bilen eller alder.æ på dem. Man må bare være forberedt på å betale mer av egen lomme om noe skjer. Og det er da en helt legitim risiko kundene helt fint kan bestemme selv om de vil ta eller ikke.

Mvh tidligere forsikringsrådgiver 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gud, det blir sagt så mye dumt i denne tråden...

Man har forsikring for førere under 23 år. Alle bilforsikringer gjelder for alle som er skikket til å kjøre bil. Punktum.

Hvis en sjåfør under 23 år skader bilen så vil egenandelen øke med x antall kroner. Dette belastes kunden, og om kunden ønsker å betale mer i forsikring for å unngå denne økte egenandelen så er det et valg. Ønsker de heller å ta risikoen for høyere egenandel for å betale mindre i forsikring så er det et annet valg.

På ingen tidspunkt handler det om å lyve eller å ikke lyve. Man er ikke pålagt å oppgi til forsikringsselskapet hvem som bruker bilen eller alder.æ på dem. Man må bare være forberedt på å betale mer av egen lomme om noe skjer. Og det er da en helt legitim risiko kundene helt fint kan bestemme selv om de vil ta eller ikke.

Mvh tidligere forsikringsrådgiver 

Man svarer på om bilen blir kjørt av noen under 23 når man kjøper en forsikring. 

Juger man så får det konsekvenser.  Du sier jo akkurat det samme selv. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man svarer på om bilen blir kjørt av noen under 23 når man kjøper en forsikring. 

Juger man så får det konsekvenser.  Du sier jo akkurat det samme selv. 

... man svarer på det fordi man da kan velge å betale for å sitte på deler av risikoen selv. Det har ingenting med å juge å gjøre, det handler om å være bevisst på hva man betaler for og hva man ønsker å dekke selv av kostnader. Forsikringen dekker som vanlig uansett hva man svarer og uansett hva som er sant eller ikke.

Høyere egenandel er ikke nødvendigvis en konsekvens så lenge det er et bevisst valg.

Helt greit at du ikke skjønner forskjellen, men ikke plag andre med dumskap.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og, ikke eller.

Det er vanlig å betale egenandeler i tillegg til forsikringspremie. Det er faktisk standard. Premien betaler man hele tiden, egenandel betaler man når man ønsker/trenger å benytte forsikringen.

Anonymkode: 1f47e...efc

Merk deg ordet HØYERE 

og prøv igjen. 

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

... man svarer på det fordi man da kan velge å betale for å sitte på deler av risikoen selv. Det har ingenting med å juge å gjøre, det handler om å være bevisst på hva man betaler for og hva man ønsker å dekke selv av kostnader. Forsikringen dekker som vanlig uansett hva man svarer og uansett hva som er sant eller ikke.

Høyere egenandel er ikke nødvendigvis en konsekvens så lenge det er et bevisst valg.

Helt greit at du ikke skjønner forskjellen, men ikke plag andre med dumskap.

Jeg har nylig tegnet forsikring på ny bil via nett, og da måtte jeg krysse «ja» eller «nei» for om bilen skulle kjøres av noen under 23 år. Det kom aldri noen videre spørsmål om jeg var villig til å betale for «å sitte på deler av risikoen selv» slik du formulerer.

Tolker det naturlig da slik at jeg ikke kan låne bilen bort til noen under 23 år.

At du skriver at folk «plager andre med dumskap» for at de tolker det slik sier mer om deg. Håper ikke det er gjengs i ditt yrke at folk er som deg.

Anonymkode: 1740f...0e2

• Liker 2
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har nylig tegnet forsikring på ny bil via nett, og da måtte jeg krysse «ja» eller «nei» for om bilen skulle kjøres av noen under 23 år. Det kom aldri noen videre spørsmål om jeg var villig til å betale for «å sitte på deler av risikoen selv» slik du formulerer.

Tolker det naturlig da slik at jeg ikke kan låne bilen bort til noen under 23 år.

At du skriver at folk «plager andre med dumskap» for at de tolker det slik sier mer om deg. Håper ikke det er gjengs i ditt yrke at folk er som deg.

Anonymkode: 1740f...0e2

Du må gjerne lage din helt egen versjon av hvordan forsikring fungerer 👍🏻 Resten her ser heldigvis ut til å forstå det.

Jeg sier ikke at du plager andre med dumskap fordi du tolker annerledes, men fordi du ikke evner å forstå selv etter du har fått det forklart 😉 Stor forskjell. 

Dette er hva SpareBank sier om saken:

Sitat

Hvis bilen kjøres av noen under 23 år må i få beskjed om dette, slik at det står i forsikringsavtalen for bilforsikringen. Det er større sjanse for at det skjer et uhell når fører er under 23 år og det vil påvirke prisen. Forsikringen kan bli avkortet dersom vi ikke kjenner til dette når det skjer en skade.

Avkortning og høyere egenandel er to forskjellige ting. 

Selvsagt. Her har vi forsikring gjennom Gjensidige, og de har et opplegg med at ungdommen laster ned en app fra dem som registrerer alt h*an kjører frem til oppkjøring, og når det når en km-grense (husker ikke helt hva denne var på, men ganske mange km) blir vedkommende regnet som over 23 år på bilforsikringen. Veldig greit 🙂

Anonymkode: ff730...1d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...