Gå til innhold

Hvorfor er ikke nasjonale prøver for alle i klassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De dårligste slipper hvorfor? For å ikke dra skolen ned?

Anonymkode: 64f15...3d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør skolen, alle skal egentlig delta.

Anonymkode: f5965...f82

• Liker 4
Skrevet

Ja, skolene prøver å pynte brura.

Anonymkode: ce36e...f47

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn med utfordringer eller med feks dysleksi kan slippe.. hvorfor skal de lide seg igjennom en grusom prøve som bare er tull? 

Anonymkode: 1ab44...99c

• Liker 3
Skrevet

Ved vår skole må alle delta. Men vet at mange skoler lar de svakeste slippe slik at resultatet skal bli bedre. Burde ikke vært lov å jukse på den måten 

Anonymkode: b3c29...60b

• Liker 1
Skrevet

Min sønn med dysleksi slapp ikke unna, men fikk bruke hjelpemidler 🙂

Anonymkode: 52ff2...19e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at de dårligste slipper?

Fram til 2022 var det lite eller ingen tilrettelegging for dysleksi på nasjonale prøver. Jeg vet ikke om de nye anbefalingene fra Udir om tilrettelegging følges ved alle skoler nå. Jeg vet heller ikke hvordan det er vanlig å løse dette i matematikk, selv om jeg kjenner til eksempler på at elever med lesevansker får hjelp til å lese tekstoppgavene. 

• Liker 1
Skrevet

Sikker på at de ikke må ta prøva på et annet tidspunkt med tilrettelegging?

Anonymkode: ea5e9...671

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det å måtte delta på en test man ikke mestrer er oppskriften på å få et allerede skolesvakt barn til å føle seg enda mer mislykka. 

Mitt ene barn slipper nasjonale prøver. Ikke for at skolen skal ha bedre rykte, men for at vi alle ser at det å presse barnet gjennom enda en ting det ikke mestrer ikke gagner noen. 

Dersom nasjonale prøver hadde blitt laga av pedagoger, og ikke navnløse byråkrater i udir, så hadde det kanskje vært noe annet.

(Jeg har selv et engasjement i udir, og det er skremmende hvordan det fungerer.  Vi pedagoger lager eksamen, som blir revidert og forbedret av andre pedagoger, så tilbake til oss for nye forbedringer osv, men brått kommer det et nytt krav fra oven - fra navnløse byråkrater, og alt må endres). 

Anonymkode: 3627b...1a1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Regner med at det har hvert foreldremøter på et år, du har hatt mulighet til å snakke med lærer eller rektor. Men du velge heller å klage her inne. 

Anonymkode: 84efa...f8c

Skrevet

Det er kun elever med 5.1-vedtak og 2.8-vedtak som kan fritas fra nasjonale prøver. Om skolene fritar elever som ikke har vedtak følger de i så fall ikke retningslinjene. For elever som har vedtak vil ikke prøvene ha noe å si for deres tilbud videre, da de allerede har krav på spesialundervisning/særskilt norskopplæring. Det handler ikke om å pynte på sannheten når man fritar elever, men at det ikke er riktig å utsette elever for prøver de ikke har forutsetning for å mestre. 

Anonymkode: b24f4...e5f

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Barn med utfordringer eller med feks dysleksi kan slippe.. hvorfor skal de lide seg igjennom en grusom prøve som bare er tull? 

Anonymkode: 1ab44...99c

Elever med dysleksi kan ikke slippe, med mindre de også har et vedtak om spesialundervisning. Nylig fikk elever med dysleksi heldigvis rett til å bruke hjelpemidler ved gjennomføring, dvs. få tekst opplest. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Elever med dysleksi kan ikke slippe, med mindre de også har et vedtak om spesialundervisning. Nylig fikk elever med dysleksi heldigvis rett til å bruke hjelpemidler ved gjennomføring, dvs. få tekst opplest. 

Dette stemmer. Jeg er selv lærer på en ungdomsskole. De som får fritak hos oss kan enten nesten ikke norsk, eller så har de atferdsvansker eller er på spekteret. Dyslektikerne og de med generelle lese- og skrivevansker blir ikke fritatt dersom de "kun" har dette. 

Anonymkode: a1a10...4d1

Skrevet

Sånn gjorde min skole det også for 10 år siden, de faglig svakeste fikk beskjed om å ha «hjemmedag»… Og så stod skolen stolt frem i avisa og skrøyt over et høyt resultat. 

Anonymkode: f4fdb...fd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det å måtte delta på en test man ikke mestrer er oppskriften på å få et allerede skolesvakt barn til å føle seg enda mer mislykka. 

Mitt ene barn slipper nasjonale prøver. Ikke for at skolen skal ha bedre rykte, men for at vi alle ser at det å presse barnet gjennom enda en ting det ikke mestrer ikke gagner noen. 

Dersom nasjonale prøver hadde blitt laga av pedagoger, og ikke navnløse byråkrater i udir, så hadde det kanskje vært noe annet.

(Jeg har selv et engasjement i udir, og det er skremmende hvordan det fungerer.  Vi pedagoger lager eksamen, som blir revidert og forbedret av andre pedagoger, så tilbake til oss for nye forbedringer osv, men brått kommer det et nytt krav fra oven - fra navnløse byråkrater, og alt må endres). 

Anonymkode: 3627b...1a1

Men, hva sier dere til de som slipper da? Det er oppskriften på å fortelle at vedkommende er dum

Skrevet

Dette stemmer. Jeg er selv lærer på en ungdomsskole. De som får fritak hos oss kan enten nesten ikke norsk, eller så har de atferdsvansker eller er på spekteret. Dyslektikerne og de med generelle lese- og skrivevansker blir ikke fritatt dersom de "kun" har dette. 

Anonymkode: a1a10...4d1

For de andre drar ned skolen

Skrevet

Det er meninga at alle skal delta. Mitt barn med dysleksi har måttet være med på alle.

Anonymkode: 1adb4...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...