Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man har plikt til å holde tilbake samvær når man vurderer at det er skadelig for barnet. Hvordan fungerer dette i praksis? Om den andre forelderen melder det inn som samværssabotadje, og man ikke har tilstrekkelig bevis for hvor ille ting er?

For meg høres det som man har plikt til å holde tilbake, men ikke myndighet til å holde tilbake...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da havner man i retten for samværssabotasje. Og hvis man er heldig står barnevernet for det de sa da de sa at samværet måtte stoppes. Jeg var heldig, advokaten min hadde vært borti en del tilfeller der det ikke gikk like bra.

Anonymkode: c68e8...c86

Skrevet

Om en holder tilbake samvær, skal man få inn de nødvendige instanser for å undersøke forholdene. Man tar kontakt med feks advokat som informerer den andre foreldre om hvorfor samvær er stoppet. Familievernkontoret er en naturlig instans å kontakte, samt barnevernet for å undersøke de faktiske forvold (via bekymringsmelding).

Hos familievernkontoret får man meklingsattest, noe som er et must for å ta en sak til retten etter barneloven. Derfra kan også sakkyndig oppnevnes av retten, og denne personen tar også en utredning etter et mandat. 

I retten tas det stilling til det som sendes inn i søksmålet. I dette tilfellet spørsmål om samvær og evt omfang av dette.

Anonymkode: d59ba...92f

Skrevet

Det er et helt tullete opplegg. En bekjent av meg måtte holde barna tilbake fra samvær på grunn av fare for mishandling og overgrep og hen fikk bøter på grunn av dette. De hadde et helvete når barna var mindre var ikke før de var over 16 de ble trygge på at den andre forelderen ikke kunne få tak i de.

Anonymkode: 68672...a00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...