Gå til innhold

Reagerer du som forelder på visse yrker?

Anbefalte innlegg

Gjest Bare en Gjest
Skrevet

Lurer litt på om dere foreldre her inne reagerer på noen spesiell måte hvis dere er på en eller annen tilstelning med barn og dere kommer i snakk med noen og det viser seg at de jobber innen yrker som barnvern, PPT, BUP eller lignende?

Blir dere mer bevisst på hvordan dere snakker til barna deres? Tenker dere på hva dere har sagt tidligere i samtalen? Finner dere på en god undskyldning og skygger banen? Blir dere irritert fordi mennesker med slike yrker irriterer dere? Begynner dere å diskutere problemer dere har med oppdragelse? Eller affiserer det dere ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg kjenner folk som jobber i barnevernet, og synes det er spennende å snakke med dem om barn og oppvekst.

Skrevet

Jeg syntes også det er spennende å snakke med de.

Litt merkelig hvis noen skygger banen syntes nå jeg. De fleste foreldre er jo opptatt av barn og oppvekstvilkår.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Om jeg hadde vært bv-arbeider hadde jeg syntes det var litt suspekt om noen skygget banen for meg.

Skygger dere banen for tannleger, sekretærer og bilmekanikere også?

Gjest bare meg
Skrevet

Har naboer og venner som jobber i bv, barnehager, som lærere og i andre yrker tilknyttet til barn.

Snakker med barna mine på samme måte som ellers. Jeg tror ikke akkurat min måte å snakke med og til barna mine er en ting for bv heller da ;)

Skrevet

Tror ikke jeg ville tenkt noe spesielt på det.

Skrevet

Jeg er litt smånervøs for politi jeg, men aner ikke hvorfor, for jeg er svært lovlydig, og min onkel, som også er fadderen min, er politimann blant annet. Har en tante som er barneversnpedagog, og mange andre tanter som jobber med barn/ungdom, de skremmer meg ikke. Ikke onkel heller da, bare så det er sagt ;)

Skrevet

Hm, så nå at det var foreldre... Det er jeg ikke... Men er sikkert nervøs for politifolk selv om jeg får barn

Gjest Bodillen
Skrevet
Lurer litt på om dere foreldre her inne reagerer på noen spesiell måte hvis dere er på en eller annen tilstelning med barn og dere kommer i snakk med noen og det viser seg at de jobber innen yrker som barnvern, PPT, BUP eller lignende?

Blir dere mer bevisst på hvordan dere snakker til barna deres? Tenker dere på hva dere har sagt tidligere i samtalen? Finner dere på en god undskyldning og skygger banen? Blir dere irritert fordi mennesker med slike yrker irriterer dere? Begynner dere å diskutere problemer dere har med oppdragelse? Eller affiserer det dere ikke?

Har selv yrket mitt innenfor noe av det du nevner over, og jeg håper da inderlig ikke at folk rundt meg går på tærne ogveier ordene sine på gullvekt når jeg er i nærheten :)

Skrevet

På fritida er vel folk flest bare folk flest. Tror jeg. Man er ikke politi eller barnevernpedagog hele døgnet. Innimellom er man bare Kåre Beate og driter i om noen stæler og at andre denger unga sine. :sjarmor:

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg kjenner selv en som jobber i barnevernet og jeg har aldri oppført meg anderledes når jeg prater med henne enn med andre. De som jobber innen barnvern, PPT, BUP eller lignende er da bare vanlige personer som deg og meg. Så lenge jeg ikke har noen mørke hemmeligheter skult så ser jeg overhode ikke noe problem med å oppføre meg som vanlig når jeg møter disse personene privat.

Skrevet
Hm, så nå at det var foreldre... Det er jeg ikke... Men er sikkert nervøs for politifolk selv om jeg får barn

:ler: Nesten så man kan høre hvordan du tenker.... ;)

Jeg tenker egentlig ikke over hva folk jeg snakker med jobber med jeg. Regner uansett med at jeg ikke gjør så graverende ting med min datter at de har noen grunn til å reagere.

Gjest Kålungen
Skrevet

Nei, jeg oppfører meg som vanlig.

Har ingenting å skjule, så da har jeg heller ingen grunn til å unngå de.

Skrevet

Har en svigermor med lang fartstid i BV (hun jobber ikke der akkurat nå) men jeg har ikke engang kommet på at jeg skal "tilpasse" meg det når jeg er rundt henne.

Skrevet

Har aldri tenkt (eller reagert) på det...

Skrevet

Har mange venner og familie innenfor de yrkene samt skole (er selv lærer) og helsevesen. Kjenner og en som jobber i politiet. (Rart hvordan vi "rotter oss sammmen" vi som jobber med mennesker) Har aldri kommet på at vi er noe mer spesielle enn andre og håper inderlig at ingen skygger banen. Pleier ellers aldri fortelle på foreldremøter ol for mine barn hva jeg jobber med viss ikke noen spør, men det er av hensyn til de lærerene som holder møtet, ikke de andre foreldrene. Holder stort sett kjeft på felles foreldremøter. Sitter jo i "glasshus", selv om jeg ikke jobber på den skolen)

Gjest christineemily
Skrevet

Flere familiemedlemer og venner jobber innenfor nevnte yrker, og også den ene av mine to jobber er innenfor sosialvesenet. Har aldri lagt om stilen når jeg omgås de, det hadde jeg følt veldig merkelig. Men jeg har vært borti noen som i samtaler har gitt uttrykk for at de blir svært forsiktig rundt hun i borettslaget her som jobber i BV f.eks. Som voksne er det jo trist at de ikke er mer trygge på seg selv og sine egne roller som foreldre.

Gjest Bodillen
Skrevet
Men jeg har vært borti noen som i samtaler har gitt uttrykk for at de blir svært forsiktig rundt hun i borettslaget her som jobber i BV f.eks. Som voksne er det jo trist at de ikke er mer trygge på seg selv og sine egne roller som foreldre.

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Har man sitt "på det tørre", så er det jo ingenting å bekymre seg for... Ellers tror jeg endel mennesker har fordommer mot ansatte innen f.eks barnevernet. Veldig synd...

Skrevet

Folk som er redde for barnevernsansatte skulle vært hos en av mine tanter, det kjøkkengulvet der har aldri føltes greit å gå på ;)

Bodillen; ikke sladre nå ;)

Skrevet (endret)

Har en god venninne i et av de nevnte yrker. Og da hun begynte å utstyre meg med bøker om riktig pedagogisk barneoppdragelse (for øvrig av en bestemt pedagog som jeg syns har borti natta tullete teorier..) ble jeg umiddelbart litt paranoid og lurte på om det var et hint om at jeg oppdrar mine barne "feil".

Helt til jeg skjønte at hun er "fagidiot" og gjorde dette i beste mening... :forvirret:

Ambi

:smoke:

Endret av Ambi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...