Gå til innhold

Hvordan unngå at jeg blir sint på barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av at jeg til slutt må bli sint for at barna skal høre, og er redd de kommer til å huske meg sint.. men…

Eks: Vi har snakket med 13 åringen om at vi tar ut tlf hans om kveldene. Kan si at han må gjøre seg ferdig til et vist tidspunkt, men sånn som i dag så protesterer han igjen. Blir så irritert, så må bli sint, og da skjønner han. Unødvendig!! 
6 åringen og, han hører ikke etter. Vi leser bok, og snakker og koser med han. Likevel må han alltid opp «hundre» ganger… Tørst, sulten (alle behov dekt før han legger seg), lurer på hva vi ser på tv osv. Hver kveld!!! Hvis vi sier han skal gå ned vil han vi skal ligge mer med han, men jeg klarer ikke… Det er så mange runder med de. Noen med tips? Jeg føler vi forbereder de godt på det som kommer, men likevel…. Får dårlig samvittighet når jeg blir sint og…

Anonymkode: a91b3...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Cos kurs

- litt sint.no

- how to talk so kids will listen

- Hedvig Montgomery sine bøker

Og ellers kanskje møte litt mer følelser? Det ER kjipt å bli bestemt over. Det er kjipt å legge fra seg mobilen mens du holder på med noe gøy. Det er kjipt å legge seg alene og ikke få til å sove når andre skal være våkne og se på tv. De gjør det ikke for å være vanskelige. De har heller ikke fullt utviklet hjerne. 

6-åringen kan du feks si at du skal gjøre husarbeid, men at du kommer inn og sjekker om litt? Og så faktisk gjøre det? Vil kanskje kunne trygge over tid + barnet vil ikke føle det går glipp av noe på samme måte. 

Kan du snakke med 13 åringen i fredstid om hvor mye søvn som trengs og hva som kan hjelpe for å legge den fra seg? En alarm som går av 10 minutter før mobilen skal vekk feks? 

Snakk med dem, be dem være med på å problemløse, gi dem valg. Reparer når du har blitt sint. Prøv å tenke at de er sånn fordi de trenger at noe gjøres annerledes, ikke fordi de er vrange med vilje. 

Anonymkode: 0a7a8...a8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett på skjermlås på mobilen hans. Når klokken er et bestemt klokkeslett så låses den frem til neste morgen. Ikke gå inn i noen diskusjoner. En trettenåring er gammel nok til å forholde seg til et fast klokkeslett. 

Med seksåringen er det nok litt annerledes fordi han er så mye yngre. Tror du må akseptere at han trenger ekstra trygghet ved leggetid, og at sånn kommer det til å være en stund til. Kan han klokken enda? Da kan dere f.eks. avtale at du kommer innom hvert kvarter for å se til ham. Da vet han at du er der og passer på ham. 

Anonymkode: e27ce...bac

• Nyttig 2
Skrevet

Et annet forslag, kan du gjøre noe for å få mer overskudd til å håndtere barna i sånne situasjoner? Kan partner ta mer? Kan du klare å rydde mer plass til egentid? Trening? Hobbier? Søvn? Kan noe nedprioriteres av husarbeid eller andre ting? Har du det du trenger av vitaminer osv? 

Og gjør fine ting sammen når det går. Knytt bånd og skap gode minner. Drikk kakao. Gå tur sammen. Se film sammen. Hva enn som fungerer. 

Anonymkode: 0a7a8...a8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...