Gå til innhold

Nok om "manuell eller automat?" - velg utifra ditt behov

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor mange er det som fortsatt kjører manuell? jeg kjenner ingen.

Anonymkode: 9943e...7cd

Jeg kjenner flere. 

Anonymkode: c9fbb...50d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjøreskolene ønsker at alle tar automat slik at slipper å ha ekstra fossilbiler.

Men forteller ikke elevene at det er dyrere både å kjøpe og eie bil med automat.

Anonymkode: 1d171...17a

Kjøreskolen her råder elevene til å ta de første kjøretimene med automat før de lærer kjøre med manuell. 

Anonymkode: c9fbb...50d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva slags bil er det en ungdom har råd til da? Når de har fått lappen? Vil tro at de som ikke er bortskjemt og får (ny) bil av sine foreldre, må ta til takke med en litt eldre fossilbil. Her i huset har vi 5 fossilbiler, da vi foreldrene kjører det og da ungdommene kjøpte seg biler, var det eldre fossilbiler til 10.000 - 30.000 de hadde råd til. Elbil til denne prisen er enten ikke å oppdrive eller ikke verdt pengene.. Og så er det jo veldig kjekt å ha på manuell, da man ofte kan komme borti situasjoner hvor man får brukt for det. Alt fra kjøring i jobb, at man kommer først til en ulykke og må flytte en bil, osv.

Men klarer man ikke å lære seg manuell gir, så er det jo ikke noe vits i å bruke masse tid og penger på dette. Da er det like greit å bare ta på automat, må bare ha i bakhodet at det er en del biler man ikke får kjørt...

Anonymkode: 56e45...b73

Er helt enig med deg. De færreste unge folk som nylig har tatt lappen har ikke råd til å kjøpe en splitter ny bil med mindre de er bortskjemte og fæffæ betaler. Jeg hadde en ganske lik situasjon som deg. Foreldrene mine  har ikke lappen, og mine søsken tok alle på manuell og kjøpte seg fossilbiler med manuell girkasse. Derfor ble det akutelt for meg å ta den på manuell. Mens de andre jeg gikk i klasse med eller var på min alder, tok den på automat. Og det er helt greit det. Er bare lei av at folk alltid kommer med det dumme spørsmålet "bør jeg ta på manuell eller automat?". Bare velg utira ditt behov. Har du ikke en automatbil til disposisjon og kun manuelle biler hjemme, ta den på manuell. Hvis familien din kun har automat, ja så ta den på automat. Enkelt og greit.

Ts

Anonymkode: e84a6...e71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selv tok jeg automatlappen. Vi har stor bil, alle i familien har automatbil, jeg er ufør og trenger ikke forholde meg til evt firmabil, og mannen har førerkort på manuell om vi absolutt trenger å leie en varebil. 

Anonymkode: 478fe...9b2

Det er fint det. For deg, så er det helt naturlig å kun ta den på automat. Du valgte utifra ditt behov. Men det er visst mange som ikke skjønner at de må gjøre det, og velger kun automatlappen når de ikke har automatbil hjemme, eller velger å ta den på manuell, men bruker unødvendig mye tid på lappen siden ingen hjemme har en manuell bil til disposisjon.

Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Elbiler har ikke gir.

Ok, jeg tok feil. Men du skjønte vel hva jeg mente da? Jeg innehar dessverre ikke mye kunnskap om elbiler ettersom jeg ikke er en pyse og faktisk tok den på manuell og kan kjøre både elbil eller fossil biler med automat/manuell girkasse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

> åpner en ny tråd

giphy.gif?cid=6c09b9527j2vm3cl6vh2kjx093

Anonymkode: 41646...579

Jeg åpner en ny tråd om dette i håp om at det blir slutt på slike tråder i fremtiden. Skjønner du ikke det? Jeg gjør samfunnet en tjeneste, og får slutt på dette faenskapet om man bør ta den på manuell eller automat. Du setter ikke pris på det, ser jeg.

Skrevet

Det er et rart fenomen at noen tar lappen bare på automat. Det tar kort tid å lære seg manuelt gir.

Selv om de aller fleste nye biler ikke har manuelt gir, vil slike biler være aktuelle i 10-15 år til. Men tipper de bare finnes på veteranbiler og noen ytterst få andre biler om 15 år.

Skrevet

Ta manuell dersom det ikke er for vanskelig, men er det vanskelig å stokke armer og bein og samtidig beholde ro og oversikt i trafikken så kan det være enklere og billigere å ta automatlapp.

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er et rart fenomen at noen tar lappen bare på automat. Det tar kort tid å lære seg manuelt gir.

Selv om de aller fleste nye biler ikke har manuelt gir, vil slike biler være aktuelle i 10-15 år til. Men tipper de bare finnes på veteranbiler og noen ytterst få andre biler om 15 år.

Det er akkurat det. Det å ta lappen på manuell gir deg større frihet til å kjøre hvilke som helst bil. Det å kun begrense seg til automat er, i mine øyne, patetisk. På jobben min kjører jeg som oftest en elbil, og jeg tok lappen på manuell. Jeg kan ærlig si at det ikke er en stor forskjell mellom å kjøre en manuell og en automat. Når man har lært seg å kjøre manuell, går det på automatikk. Jeg tenker ikke over noe særlig når jeg kjører manuell  eller automat lenger, for det er det samme for meg

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på hvor bra koordinasjon man har og hvor lett man lærer fysiske øvelser. Jeg tror det er lettere for unge enn gamle å lære manuelt.

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Ta manuell dersom det ikke er for vanskelig, men er det vanskelig å stokke armer og bein og samtidig beholde ro og oversikt i trafikken så kan det være enklere og billigere å ta automatlapp.

Men er det å ta på manuell noe særlig vanskelig da? Det kan være utfordrende i starten ja, men etter man har lært seg clutchen og hvordan man girer, er jo det akkurat det samme som å kjøre en automat bil

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det å ta på manuell noe særlig vanskelig da? Det kan være utfordrende i starten ja, men etter man har lært seg clutchen og hvordan man girer, er jo det akkurat det samme som å kjøre en automat bil

Det er utfordrende i starten, og hvor mange kjøretimer lang den starten er er veldig individuelt.  Dersom man har mulighet til å trene inn god flyt på disse bevegelsene med venner eller slektninger så er det en stor fordel,  og mye billigere enn å gjøre det på kjøreskolen. Når bevegelsene er automatisert så er stressmomentet tatt bort. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg åpner en ny tråd om dette i håp om at det blir slutt på slike tråder i fremtiden. Skjønner du ikke det? Jeg gjør samfunnet en tjeneste, og får slutt på dette faenskapet om man bør ta den på manuell eller automat. Du setter ikke pris på det, ser jeg.

Men du starter jo en ny debatt og kritiserer de som "kun" tar automat like mye som alle andre tråder. Du gir også råd like mye som alle andre tråder og starter enda en ny debatt om tema.

Og det er helt idiotisk at folk skal si at noe er enkelt basert på sine egne ferdigheter. "Jeg syns manuell er lett, derfor må alle syns at det er lett ellers er de helt på jordet".

Jeg har noen ting som jeg syns er enkelt og som andre sliter med, men jeg kaller ikke folk dumme eller late fordi de velger et liv der de ikke må forholde seg til de tingene bare fordi jeg syns det er lett. Jeg forstår ikke hvorfor folk plutselig får en total mangel på empati når det handler om å kjøre bil. Noen syns det er vanskelig å gire selv om DU ikke syns det er vanskelig å gire. Så enkelt er det. Hvorfor i all verden er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 2f34e...b0a

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok over 50 kjøretimer med manuell pluss masse øving med familie og strøk på oppkjøring flere ganger. Jeg syntes det var dritvanskelig. Jeg har kontroll på alt ellers i livet, men klarte aldri å ta lappen fordi jeg følte meg presset til å ta manuell fordi menn i familien sa at "det er så viktig og uansett kjempelett".

Etter å ha gått mange år der jeg omtrent bare hadde godtatt at jeg aldri ville få lappen, prøvde jeg meg til slutt på automat. Tok ti kjøretimer og ingen øving med familie/venner. Sto på første forsøk uten noen problemer, og jeg har ikke savnet muligheten til å kjøre manuell én gang.

Folk er forskjellige!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mange er det som fortsatt kjører manuell? jeg kjenner ingen.

Anonymkode: 9943e...7cd

Jeg kjører manuell og trives godt med det. Er en voksen kvinne i 40-årene og har god råd, så kan kjøpe ny bil om jeg vil, men har ingen planer om det enda, da bilen min er god nok for meg fortsatt :) 

Anonymkode: 4e9ab...c81

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg kjenner en fyr som har doktorgrad i matematikk og som aldri har greid å lære seg å gire. Han er nok generelt litt klønete motorisk, men godt over gjennomsnittet intelligent (det sier seg vel selv med den utdanningen). Folk er rett og slett forskjellige.

Anonymkode: d2dbf...344

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men du starter jo en ny debatt og kritiserer de som "kun" tar automat like mye som alle andre tråder. Du gir også råd like mye som alle andre tråder og starter enda en ny debatt om tema.

Og det er helt idiotisk at folk skal si at noe er enkelt basert på sine egne ferdigheter. "Jeg syns manuell er lett, derfor må alle syns at det er lett ellers er de helt på jordet".

Jeg har noen ting som jeg syns er enkelt og som andre sliter med, men jeg kaller ikke folk dumme eller late fordi de velger et liv der de ikke må forholde seg til de tingene bare fordi jeg syns det er lett. Jeg forstår ikke hvorfor folk plutselig får en total mangel på empati når det handler om å kjøre bil. Noen syns det er vanskelig å gire selv om DU ikke syns det er vanskelig å gire. Så enkelt er det. Hvorfor i all verden er det så vanskelig å forstå?

Jeg tror du misforstår hovedpoenget med første innlegget mitt. Jeg kritiserer ikke folk som kun velger å ta lappen på automat. Hvis du heller leser gjennom innlegget mitt engang til, så er jeg for at folk skal ta automat hvis det er slike biler de kun har tilgjengelige. Men samtidig er det jo unødvendig å ta den på automat, når man vet at man trenger å kjøre en manuell bil i forbindelse med jobb f.eks eller om alle i familien kun har manuell biler. Jeg delte jo flere synspunkter i innlegget, for å dekke mest mulig sider av dette omtalte temaet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vil i tillegg legge til at jeg aldri har hevd at folk som ikke mestrer manuell gir og tar den på automat, er dumme. Jeg er selvfølgelig klar over at folk er forskjellige og kan slite med noe som andre synes er enkelt. Men jeg mener at man i hvert fall  at hvis man først skal ta lappen, velg alternativet som gir deg mest frihet.

Skrevet
On 9/11/2023 at 11:26 PM, AnonymBruker said:

Det er ingen grunn til å ikke ta manuell... Koster like mye og tar like lang tid.

Ser ingen grunn overhode for å ikke ta manuell. Hvorfor velge vekk ferdigheter og sertifisering når det ikke koster deg NOE ekstra?

Skrevet
AndreaJohan skrev (28 minutter siden):

Det er ingen grunn til å ikke ta manuell... Koster like mye og tar like lang tid.

Ser ingen grunn overhode for å ikke ta manuell. Hvorfor velge vekk ferdigheter og sertifisering når det ikke koster deg NOE ekstra?

Det er akkurat det jeg prøver å poengtere, og egentlig formålet med denne tråden jeg opprettet. Hvorfor velge å begrense seg? Virker som at de fleste ikke er enige med oss. Det å mestre manuell gir er en viktig ferdighet å inneha, og jeg vil tørre å påstå at det er like enkelt å kjøre som automat. Eneste reelle forskjellen mellom manuell og automat kjøring, er mestring av clutch kontroll og selve giringen, og det er noe man lærer de første gangene man kjører manuell, og som man får kontroll på rimelig kjapt. Hvis man klarer å fullføre videregående skole, ulike bachelor- og mastergrader, ja da skal man jammen meg klare å kjøre en manuell bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...