Gå til innhold

Nok om "manuell eller automat?" - velg utifra ditt behov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg rimelig lei av tråder som omhandler om man bør ta "manuell eller automat lappen?". Det er ingen tvil om at det har vært en betydelig økning i andel folk som velger å ta automat-lappen, fremfor manuell. Samt at i fremtiden så kommer det til å kun bli produsert elbiler, og disse kommer jo kun i automatgir. Men, som alt annet, kommer det an på behovet. Hvis man kun har automatbil(er) hjemme, og ikke tenker å kjøre manuell biler i fremtiden, hva er vitsen å ta den på manuell da? Bortkastet tid/penger vil jeg si. 

Samtidig vil jeg også påpeke: hvorfor velge å begrense seg selv og kun ta den på automat? Hvis man jobber i et firma hvor man ofte må kjøre i forbindelse med jobben, så er det rimelig dumt å kun ha automat, da firmabiler ofte kommer i manuell girkasse.  Personlig så lønnet det for meg å ta manuell lappen da omtrent alle bilene til foreldrene/søsknene mine var manuelle, og da hadde jeg større sjans til å låne en bil da jeg trengte. Samt på jobben min så har vi både elbil og varebil, og jeg kan dermed kjøre begge uten å ha begrensninger.

Det jeg prøver å komme fram til er: velg utifra DITT eget behov om du bør ta på manuell eller automat.  Ikke hva vennene/foreldrene dine tar. Verre/vanskeligere er det ikke.

Anonymkode: e84a6...e71

Skrevet

Er jo ikke alle som er like overbevist om at manuelle biler kommer til å forsvinne. 

Verden er større enn Norge.

Anonymkode: 13cda...e70

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er jo ikke alle som er like overbevist om at manuelle biler kommer til å forsvinne. 

Hvor mange er det som fortsatt kjører manuell? jeg kjenner ingen.

Anonymkode: 9943e...7cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 23.26):

Nå er jeg rimelig lei av tråder som omhandler om man bør ta "manuell eller automat lappen?". Det er ingen tvil om at det har vært en betydelig økning i andel folk som velger å ta automat-lappen, fremfor manuell. Samt at i fremtiden så kommer det til å kun bli produsert elbiler, og disse kommer jo kun i automatgir. Men, som alt annet, kommer det an på behovet. Hvis man kun har automatbil(er) hjemme, og ikke tenker å kjøre manuell biler i fremtiden, hva er vitsen å ta den på manuell da? Bortkastet tid/penger vil jeg si. 

Men hva slags bil er det en ungdom har råd til da? Når de har fått lappen? Vil tro at de som ikke er bortskjemt og får (ny) bil av sine foreldre, må ta til takke med en litt eldre fossilbil. Her i huset har vi 5 fossilbiler, da vi foreldrene kjører det og da ungdommene kjøpte seg biler, var det eldre fossilbiler til 10.000 - 30.000 de hadde råd til. Elbil til denne prisen er enten ikke å oppdrive eller ikke verdt pengene.. Og så er det jo veldig kjekt å ha på manuell, da man ofte kan komme borti situasjoner hvor man får brukt for det. Alt fra kjøring i jobb, at man kommer først til en ulykke og må flytte en bil, osv.

Men klarer man ikke å lære seg manuell gir, så er det jo ikke noe vits i å bruke masse tid og penger på dette. Da er det like greit å bare ta på automat, må bare ha i bakhodet at det er en del biler man ikke får kjørt...

Anonymkode: 56e45...b73

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner mange. Særlig ungdommer, men langt fra bare.

• Liker 6
Skrevet

Vi har fire ungdommer, alle har tatt lappen på automat, ingen har egen bil nå mens de studerer /går ferdig videregående, men de låner bil hos oss når de trenger. Eldstemann kjørte opp med manuell i fjor, fore årcetter hun tok automatkassen, da hun trengte det i utdanningsstillingen sin. Kostet kun oppkjøring, og brukte ikke mye tid på å lære seg klutch/gir, så totalt sett ble det en rimeligere og grei måte å gjøre det på. De fleste har jo færre kjøretimer med automat. 

Så ingen broer er brent hvis man velger automat.

Jeg synes også det er fint at de unge lærer å kjøre elbil riktig, å bruke regenerering optimalt slik at man bruker mindre strøm. Jeg ser at broren min, som kjører manuellbil vanligvis, bruker mye mer strøm hvis han kjører min bil til hytta, enn jeg gjør. Han må lade underveis, det gjør aldri jeg.

Anonymkode: aa9c1...c14

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

fore årcetter hun tok automatkassen

*fire år etter at hun tok automatlappen, skulle det stå.. 

Skrevet

Samtidig vil jeg også påpeke: hvorfor velge å begrense seg selv og kun ta den på automat? Hvis man jobber i et firma hvor man ofte må kjøre i forbindelse med jobben, så er det rimelig dumt å kun ha automat, da firmabiler ofte kommer i manuell girkasse.  Personlig så lønnet det for meg å ta manuell lappen da omtrent alle bilene til foreldrene/søsknene mine var manuelle, og da hadde jeg større sjans til å låne en bil da jeg trengte. Samt på jobben min så har vi både elbil og varebil, og jeg kan dermed kjøre begge uten å ha begrensninger.

Det jeg prøver å komme fram til er: velg utifra DITT eget behov om du bør ta på manuell eller automat.  Ikke hva vennene/foreldrene dine tar. Verre/vanskeligere er det ikke.

Selv tok jeg automatlappen. Vi har stor bil, alle i familien har automatbil, jeg er ufør og trenger ikke forholde meg til evt firmabil, og mannen har førerkort på manuell om vi absolutt trenger å leie en varebil. 

Anonymkode: 478fe...9b2

Skrevet

Jeg kjørte opp på manuell i 2005, og kjører fortsatt bil med manuell. Har hatt leiebil et par ganger og måttet låne andre biler som har vært manuell og. Så jeg har nesten bare kjørt bil med manuell. Aner ikke når jeg får meg bil med automat heller. Så jeg er nå glad for at jeg kan kjøre begge deler. 

Anonymkode: df329...c24

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere av de største bilmerkene har besluttet å ikke produsere biler med manuelt gir.

Skrevet

Elbiler har ikke gir.

Skrevet

Håper flest mulig tar automatlappen så det blir enda mer å velge i for oss som ikke har råd til dyr bil.
(over 3 ganger så mange manuelle biler mellom 20 og 50k)

Anonymkode: 1d171...17a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du trenger faktisk ikke å kjenne noen som helst, som kjører manuell girkasse. Det er likevel et ganske høyt antall biler med manuelle girkasser på norske veier enda. Men det er visst litt vanskelig å innse for mange ser jeg!

Anonymkode: 16e76...fb6

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kjenner ingen som må prioritere økonomi når det gjelder bil?

• Liker 1
Skrevet

Nå er jeg rimelig lei av tråder som omhandler om man bør ta "manuell eller automat lappen?"

> åpner en ny tråd

giphy.gif?cid=6c09b9527j2vm3cl6vh2kjx093

Anonymkode: 41646...579

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har bil med automat, men på den ene jobben min må jeg stadig kjøre manuell, så ut fra mitt behov er jeg avhengig av å ha førerkort på manuell.

Anonymkode: 45dc5...d2d

Skrevet

Når jeg tok lappen, så tok jeg på manuelt gir. Jeg liker at det gir meg den "friheten" til å kjøre begge deler. Om jeg f.eks skal ha meg en leiebil en gang, så finnes det fortsatt leiebiler med manuelt gir. Jeg tror neppe at manuelt gir forsvinner på biler med det første 😊

Til daglig kjører jeg med automat og foretrekker nok det, men jeg synes det er greit at jeg har mulighet til å kjøre begge deler 😊

• Nyttig 3
Skrevet

da jeg tok lappen (i "gamle" dager😅) var det ikke et tema å ikke ta manuell. Jeg tenkte liksom ikke noe særlig over dette, før eldstemann her hjemme skulle begynne med lærekjøring og ta lappen. Vi hadde ikke manuelle biler, og kjente ingen som hadde det heller, så all øvelseskjøring ble jo gjort med automat. Har en bekjent som er kjørelærer, som også sønnen vår hadde kjøretimer hos, og han rådet oss til å ta lappen på automat, med mindre sønnen vår studerte yrkesfag eller på annen  måte så får seg å bruke arbeidsbil senere ( alt sånt vet man selvsagt ikke nødvendigvis som 17-18 åring, men har jo en viss peiling) eller om han på annen måte så for seg å foretrekke manuell av en eller annen grunn. Det var han ikke, så her ble det lappen med automat. Det er kjappere og enklere å lære seg å lese trafikkbildet når man har fokus på å lære seg giring med manuell bil vil jeg tro. Nå er det yngste sin tur, og det blir på samme måten for henne. 

Skrevet

Jeg er så gammel at førerkort på manuell var det man tok, jeg kan ikke huske at noe annet var et alternativ engang. En ting er at man kanskje ikke har behov for å kunne kjøre manuell og derfor tar automat, helt greit. Men at det plutselig har blitt så vanskelig å ta førerkort på manuell, og det er liksom grunnen til mange. Det synes jeg er rart, for det er ikke vanskelig. Man bruker kanskje et par timer mer mtp det tekniske clutch-gir. 

To av barna mine tar førerkort på manuell da de går en type yrkesfag der det blir nødvendig. Man må jo bare vurdere sine egne behov. 

Anonymkode: b279f...8d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Milla29 said:

Har en bekjent som er kjørelærer, som også sønnen vår hadde kjøretimer hos, og han rådet oss til å ta lappen på automat,

Kjøreskolene ønsker at alle tar automat slik at slipper å ha ekstra fossilbiler.

Men forteller ikke elevene at det er dyrere både å kjøpe og eie bil med automat.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...